Snabbtitt: Das Keyboard Model S och Filco Majestouch 2

Permalänk
Medlem

Köpte mitt första Logitech Ultra-X Flat för en massa år sedan, är inne på mitt 3:e nu, är helt hooked, skulle aldrig köpa ett vanligt tangentbord med "feta" knappar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Det kanske är dags att slänga mitt gamla IBM Model M och köpa ett nytt mekaniskt tangentbord?
Skulle vara kul att testa hur dom nya känns!

Gör inte det. Bucklingspring är fortfarande det absolut skönaste att skriva på. Jag har unicomps varianter och de klår allt som har cherry brytare på sig. Tyvärr finns de bara i gamla utseendet och utan saker som bättre key rollover och liknande men det betyder inte så mycket när man skriver på de.

Om du verkligen vill slänga pengar i sjön köp ett med cherry brytare. Sedan kan de ge bort den och gå tillbaka till din IBM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Genelec8030:

Själv använder jag ett Unicomp "Model M" med buckling spring, ett av mina bästa köp. Man kan lätt byta keycaps, otroligt taktil och ljudet är fantastiskt PING PJUING. Robust pansarvagnstangentbord för riktiga datamän.

Har ändå tittat många gånger på Filco Majestouch. Verkar vara ett mycket bra tangentbord!

PS. Trådlöst suger.

Det går hitta snyggare tangentbord men inte skönare än bucklingspring.

PS: håller helt med. trådlöst är för folk utan minsta lilla krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Gör inte det. Bucklingspring är fortfarande det absolut skönaste att skriva på. Jag har unicomps varianter och de klår allt som har cherry brytare på sig. Tyvärr finns de bara i gamla utseendet och utan saker som bättre key rollover och liknande men det betyder inte så mycket när man skriver på de.

Om du verkligen vill slänga pengar i sjön köp ett med cherry brytare. Sedan kan de ge bort den och gå tillbaka till din IBM

Tack för ditt råd!

Permalänk
Medlem

Köpte ett Dasykeyboard Ultimate S för ca 4år sedan, riktigt nöjd. Men känner att jag skulle behöva ett tenkeyless när man game:ar ibland, t-bordet blir lite ivägen så sitter alltid och pillar med tangentbordet inför varje starcraft game så den ligger precis på kanten till musmattan, ett tenkeyless hade rådit bot på det problemet.

Så funderingen går nu på att kanske ta med daskeyboardet till jobbet (sitter på dell t-bord) och köra ett filco tenkeyless hemma,hmmz nästa lön kanske kanske

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle:

Det finns en väldigt gammal Majestouch som är trådlös. Har dock hört att det ska komma något intressant väldigt snart som det är NDA på Antar att det är en wireless Majestouch 2, det är vad jag fått hintat till mig iaf.

Trevligt! Håller tummarna för de då

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Helnöjd med mitt QPAD MK-85 MX Red som jag fann på rea för 990:- och det har även finesser som ingång för headset samt belysta knappar och bakgrund. I skrivande stund får man en 85'a för 1 245:- fraktfritt så känns lite som dessa brädor inte har ett smack att säga till om

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Skrivet av Quim:

Köpte ett Dasykeyboard Ultimate S för ca 4år sedan, riktigt nöjd. Men känner att jag skulle behöva ett tenkeyless när man game:ar ibland, t-bordet blir lite ivägen så sitter alltid och pillar med tangentbordet inför varje starcraft game så den ligger precis på kanten till musmattan, ett tenkeyless hade rådit bot på det problemet.

Så funderingen går nu på att kanske ta med daskeyboardet till jobbet (sitter på dell t-bord) och köra ett filco tenkeyless hemma,hmmz nästa lön kanske kanske

Äsch. Numeriskt tangentbord är bra grejor! Köp större skrivbord!

Permalänk
Medlem

ge mig ducky shine 3!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Vad spelar det för roll vad det väger? Jag lyfter väl aldrig på ett tangentbord? Jag använder TV'n som skärm och råkar då ha datorn bredvid. En aning rörigt med en USB-sladd rakt över golvet.

Det är fint med tangentbord med mekaniska brytare, men det är nog inte så många som vill ha det till HTPC då det tar alldeles för stor plats. Därav att det nog aldrig (eller väldigt osannolikt) att det kommer göras sådana här tangentbord med trådlös anslutning.

För HTPC skulle jag rekommendera ett litet ifrån Logitech eller Microsoft. De som är gjorda för plattor fungerar oftast perfekt för HTPC då de både tar liten plats och ansluts trådlöst via BT.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Värt att nämna att CM Storm Quickfire Rapid också tillverkas också av Costar och kostar hälften så mycket som Filco. Dock saknar det numpad (vilket är mer ergonomiskt, om man klarar sig utan), synd bara att i Sverige tas det endast in med svarta eller röda brytare.

Jag är lite tveksam om det är verkligen just Costar som gör dem. De använder har iaf, till motsats till Filco, inte Costars egna stabilisatorer. De kör med Cherrys stabilisatorer (precis som Ducky och de flesta andra som inte tillverkas av Costar).

De finns dock både i versioner med numpad (TK) och med bruna brytare.

Här är mitt CM Storm QuickFire TK med MX Brown:

Bra för de som både vill, och inte vill ha, TK (då man kan välja), men samtidigt vara lika kompakt som traditionella TKL (eller nästan, en endaste knapprad som skiljer på bredden).

Rekommenderas varmt!

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Har inte direkt kollat upp det men exakt vad är det som begränsar full n-key rollover genom USB? Känns som det borde fixas i nån version av USB, förvånad att det inte redan är det i senaste USB 3 isåfall...

Du kan ha full NKRO även över USB. Många av de största och vanligaste märkena på mekaniska tangentbord (som tex CM Storm, Ducky, etc) har det. Dock så stöds det inte av alla USB-drivare i vissa operativsystem som inte är så inriktade på att stödja spel (tex så stödjer inte MacOS eller Linux detta som standard).

Mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitewhale:

Själv skaffade jag ett mekaniskt Bluetooth-tangentbord från KBTalking, det är sjukt najs!

Där ser man! Nästan allt finns om man letar... (även om inte i ISO-variant).

Personligen ser jag det dock bara som en nackdel med trådlösa tangentbord. Ytterligare något som kan kompliceras till utan någon nytta (som jag ser det). För surfplattor och HTPC är det dock annorlunda (har faktiskt tre olika BT-tangentbord för mina iPads).

Mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

http://pbs.twimg.com/media/BPNGsTbCQAEkZWN.jpg:large

Bra för de som både vill, och inte vill ha, TK (då man kan välja), men samtidigt vara lika kompakt som traditionella TKL (eller nästan, en endaste knapprad som skiljer på bredden).

Det där är ju en kompromiss, men jag föredrar nog en separat numpad. Föredrar vänsterhänta numpaden till vänster eller? Om man kör mycket kalkyl program och så.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av martinot:

Jag är lite tveksam om det är verkligen just Costar som gör dem. De använder har iaf, till motsats till Filco, inte Costars egna stabilisatorer. De kör med Cherrys stabilisatorer (precis som Ducky och de flesta andra som inte tillverkas av Costar).

De finns dock både i versioner med numpad (TK) och med bruna brytare.

Här är mitt CM Storm QuickFire TK med MX Brown:

http://pbs.twimg.com/media/BPNGsTbCQAEkZWN.jpg:large

Bra för de som både vill, och inte vill ha, TK (då man kan välja), men samtidigt vara lika kompakt som traditionella TKL (eller nästan, en endaste knapprad som skiljer på bredden).

Rekommenderas varmt!

mvh,
martin

Är ganska säker på att QuickFire Rapid tillverkas av Costar medan QuickFire TK har en annan OEM.

Permalänk
Medlem

Filco låter ju så gott som oslagbara nu. Jag funderade på ducky shine 3, men hur kan jag säga emot experterna som bara säger "Filco".

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av huttala:

Kul att ni nämner min guide i artikeln!

Kanske ska ta och skicka över mitt Filco med alucase så att ni får känna på robust tangentbord. Det väger dryga 5kg.

Har aldrig skådat ett sexigare tangentbord! Ge mig

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Datordax

DatorDax.se

Skrivet av bittin:

Rätt sugen på ett Das Keyboard med tecken nån som vet nån bra affär som säljer det i Sverige ?

DatorDax.se är en svensk återförsäljare som har hela Das Keyboards sortiment.
Välkomna!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Jag är fortfarande förälskad i mitt Ducky Shine II med reds.. Jag fnyser åt allt annat i keyboard väg!
Men, om Ducky inte fanns så skulle det nog luta åt ett Filco.

Skickades från m.sweclockers.com

Även jag är sjukt nöjd med mitt Ducky Shine II fast jag slog till med gråa brytare som passade mig bäst efter att ha testat nästan alla brytare. Vill man testa hands on vilket man ju vill när man ska hosta upp 1400 så kan jag tipsa om att Inet ofta har flera olika tangentbord i butikerna och det var inga som helst problem för mig att få testa en hel hög av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Filco låter ju så gott som oslagbara nu. Jag funderade på ducky shine 3, men hur kan jag säga emot experterna som bara säger "Filco".

Svaret på det är att du själv måste testa ett tangentbord för att se om det passar just din smak. Själv skulle jag aldrig slänga ut 1 400 om jag inte får testa det först. Fast jag är ju rätt kräsen med känslan på tangenterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Det där är ju en kompromiss, men jag föredrar nog en separat numpad. Föredrar vänsterhänta numpaden till vänster eller? Om man kör mycket kalkyl program och så.

Jag skulle gärna ha numpaden till vänster, den handen som sköter om tangentbordet ju !
Vilken affärsidé du kläckte där

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Är ganska säker på att QuickFire Rapid tillverkas av Costar medan QuickFire TK har en annan OEM.

Ahh... det förklarar - tack! Har inte testat QF Rapid, men antar att de till skillnad ifrån TK då kör med Costars stabilisatorer?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Även jag är sjukt nöjd med mitt Ducky Shine II fast jag slog till med gråa brytare som passade mig bäst efter att ha testat nästan alla brytare. Vill man testa hands on vilket man ju vill när man ska hosta upp 1400 så kan jag tipsa om att Inet ofta har flera olika tangentbord i butikerna och det var inga som helst problem för mig att få testa en hel hög av dem.

Grå MX-brytare har jag inte sett. Har däremot precis beställt ett Ducky G2Pro med vita brytare och gråa PBT-toppar. Riktigt nyfiken och skall bli spännande att teta den!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av martinot:

Ahh... det förklarar - tack! Har inte testat QF Rapid, men antar att de till skillnad ifrån TK då kör med Costars stabilisatorer?

Stämmer att QFR har Costar stabilisatorer.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Svaret på det är att du själv måste testa ett tangentbord för att se om det passar just din smak. Själv skulle jag aldrig slänga ut 1 400 om jag inte får testa det först. Fast jag är ju rätt kräsen med känslan på tangenterna

Ok, jag har inte hört att filco är sämre än någon annan på något annat än feature repertoaren. Jag vet inte var jag skulle ha en chans att prova filco, das keyboard eller ducky.

Har filco nån ny modell på gång?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Hedersmedlem

Får man inte vara med och leka med dom balla grabbarna om man har ett svart Corsair K70. Älskar det tangentbordet. Layouten, de högt satta tangenterna, den svarteloxerade aluminiumkroppen, den röda bakgrundsbelysningen och de formade WASD-tangenterna. Har även ett K60 som förpassats till hårdvarulåddan. Älskade det med.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tangentbord:

Jag skulle gärna ha numpaden till vänster, den handen som sköter om tangentbordet ju !
Vilken affärsidé du kläckte där

Något i stil med dessa? http://www.keyboardco.com/keyboard/black-left-handed-keyboard... eller http://www.keyboardco.com/keyboard/black-left-handed-keypad-k...

Hade jag själv varit vänsterhänt hade jag nog nästan föredragit ett normalt tangentbord men där hela layouten är speglad. ESC, Tab, Shift och CTRL sitter längst till höger och Numpad minus, plus och Enter längst till vänster.

Skrivet av Überklass:

Får man inte vara med och leka med dom balla grabbarna om man har ett svart Corsair K70. Älskar det tangentbordet. Layouten, de högt satta tangenterna, den svarteloxerade aluminiumkroppen, den röda bakgrundsbelysningen och de formade WASD-tangenterna. Har även ett K60 som förpassats till hårdvarulåddan. Älskade det med.

Klart du får, du har ju ett tangentbord med mekaniska brytare trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Något i stil med dessa?...

Mjao, det andra isåfall men tror nog mer på tenkeyless + matchande numpad nu när jag sovit på saken

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vissa kvalitetsmissar blir man ju lite less på. Jag har själv ett Ducky G2Pro med PBC keycaps. Det är ett grymt tangentbord, men som sagt, vissa missar:
- texten på keycapsen suddas snabbt ut
- cherrys egna stabilisatorer under mellanslag osv
- multimediatangenter går inte att använda komfortabelt med en hand
- och viktigast av allt: Det är inte spillsäkert! Man köper ett mekaniskt tangentbord med förhoppningen att det ska hålla länge, men troligen så kommer det pajja ungefär lika snabbt som ett vanligt, eftersom så snart man spillt i det för första gången så rinner all vätska ner genom hålen bredvid brytarna och rinner över kretskortet. Jag har lyckligtvis inte spillt ännu, men den dagen lär väl komma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwizzyx:

Vissa kvalitetsmissar blir man ju lite less på. Jag har själv ett Ducky G2Pro med PBC keycaps. Det är ett grymt tangentbord, men som sagt, vissa missar:
- texten på keycapsen suddas snabbt ut

Trist! Vad är det för teknik för texten?

Har själv precis beställt några Ducky med PBT (Dye Sub + Engraved).

Skrivet av Qwizzyx:

- cherrys egna stabilisatorer under mellanslag osv

Det är nog mycket av en smaksak. Har själv inte bestämt mig vad jag gillar bäst jämfört med saxlösningar (som tex Costar), men finns många som föredrar och svär vid att Cherrys är bäst.

Skrivet av Qwizzyx:

- multimediatangenter går inte att använda komfortabelt med en hand

Dock är detta trots allt en fördel med tex Ducky och CM Storm då andra som tex Filco helt saknar sådana tangenter.

Skrivet av Qwizzyx:

- och viktigast av allt: Det är inte spillsäkert!

Trist. Detta borde de rätta till.

Det sagt så vet jag inte hur det står till med andra tillverkare som CM Storm eller Filco. Är de bättre på detta?

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/