Det här med Blocket...

Permalänk

Nja. Bilar i Teslas anda är nog framtiden.... Inte äldre bilar med handtag för att rulla upp fönsterrutorna

Skrivet av Broken-arrow:

Poängen jag menar är att bilar med enkel elkonstruktion blir mer eftertraktade i framtiden (enklare att laga) Moderna bilar med elfel är ju tippen nästa ungefär Var ju en volvo där tutan hade gått sönder (gick inte att komma åt den), så fick sätta dit en ny och dra om kablar

Men vi kanske fortsätter med slit och släng i bra många år till i för sig

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk

Vad hhänder med Achmed?

Skrivet av Grönahunden:

fast har man pratat med petteri så är det ju lungt skicka portot. det han skriver är ju att man ska prata med honom först.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Vad hhänder med Achmed?

Inte så mycket.
Senaste Twitter är från 11.8 och laptopen försvann från butiken (troligen för att den billigaste butiken höjde tillbaka till normalpris) och en skärm har kommit till. Det kan vara samma skärm som fanns tidigare.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av RedbullF1:

Vad hhänder med Achmed?

vet ej han har slutat med lånade bilder iallafall, och blocket listar honnom som ett "företag" fast det inte finns något, (blocket har enligt dom en rätt relax attityd på vad som är ett företag) och sen granskar dom ju alla annonser ja man vet ju hur bra det gått med tanke på alla bedragare.

lite nyfiken på dom tre datorer som achmed påstår att han byggt och att det var så dåliga bilder att han lånade liknande.
vore roligt att se dom.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vet ej han har slutat med lånade bilder iallafall, och blocket listar honnom som ett "företag" fast det inte finns något, (blocket har enligt dom en rätt relax attityd på vad som är ett företag) och sen granskar dom ju alla annonser ja man vet ju hur bra det gått med tanke på alla bedragare.

lite nyfiken på dom tre datorer som achmed påstår att han byggt och att det var så dåliga bilder att han lånade liknande.
vore roligt att se dom.

De kanske smällde på grund av de undermåliga nätaggregaten. Enligt en tysk sida kom de upp i 66% belastning förrän det inte gick mera och verkningsgraden var 69-72%.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

Så länge blocket får in sina Cash så skiter de i. Han skriver väl själv att han säljer som privatperson så det ska bli billigare?

Skrivet av Grönahunden:

vet ej han har slutat med lånade bilder iallafall, och blocket listar honnom som ett "företag" fast det inte finns något, (blocket har enligt dom en rätt relax attityd på vad som är ett företag) och sen granskar dom ju alla annonser ja man vet ju hur bra det gått med tanke på alla bedragare.

lite nyfiken på dom tre datorer som achmed påstår att han byggt och att det var så dåliga bilder att han lånade liknande.
vore roligt att se dom.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Skrivet av RedbullF1:

Så länge blocket får in sina Cash så skiter de i. Han skriver väl själv att han säljer som privatperson så det ska bli billigare?

inte i annonsen utan bara på sidan. på blocket står det ju F=företag. hans datorer är inte billigare bara sämre.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grönahunden:

Nypris är vad saker kostar idag inte vad dom kostade för 2år sedan, det du menar borde heta Dåpris.

Nej, nypris = när saken var ny. Kom förresten på att jag inte räknat in allt, så man kan lägga på ett par tusenlappar till på nypriset.
Som sagt sa jag bara vad den kostade ny och har inte sagt något om vad den är värd idag. Folk verkar ha svårt med läsförståelsen.

EDIT: Gör väl en genomräkning och gör en uppskattning på vad det kan vara värt idag. Är det nån som misstycker är det bara att rätta.
Chassi: 600 kanske? Inkl fläktar.
Nätagg: 800
Moderkort: 700
CPU: 1200
Kylare: 500
Grafikkort: 1400 för båda
RAM: 400
Diskar: 1500
Ljudkort: 800
Skärmar: 3500 (båda)
Tangentbord+mus+usb-hubb+musmatta: 600
Headset: 400
Nvidia 3D Set: Ingen aning?
Extern hårddisk+extern dvd: 150 kr

Då landar vi på ca 12500 kr, och då har jag inte räknat in "NVIDIA 3D Set" då jag inte har en aning om vad detta kostar.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Nej, nypris = när saken var ny.
Som sagt sa jag bara vad den kostade ny och har inte sagt något om vad den är värd idag. Folk verkar ha svårt med läsförståelsen.

köper jag en ny dator så är det "nypris" väntar ja 10år så är då samma pris "nypris"? är ju så missvisande så det förslår.
tror nog dom flesta skiter fullkomligt i vad saken kostade när den var ny utan det väsentliga är vad X kostar nu.

min läsförståelse ang nypris är det inget fel på bara begreppet vad folk menar

vi har visst helt olika uppfattning om vad nypris är för något.

skulle du tycka det är en skillnad på "när saken var ny" / " liknande saker går att köpa idag för X kr".
vad har priset för betydelse på en ett ex: 1156 moderkort idag.. att det kostat 2000kr nytt är väl skit samma då det i dagens värde suger. delen har inte "värdet av 2000kr därför är inte nypriset relevant.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Starkt av blocket! De la nog 1 sekund på att kolla upp hans "företag".

Skrivet av Grönahunden:

inte i annonsen utan bara på sidan. på blocket står det ju F=företag. hans datorer är inte billigare bara sämre.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Skrivet av RedbullF1:

Starkt av blocket! De la nog 1 sekund på att kolla upp hans "företag".

blocket har inget krav att det ska vara ett företag du behöver bara se ut som att det kanske är ett så blir man godkänd för ett "F"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Det där "F" gör så folk kanske köper hans skräp...

Skrivet av Grönahunden:

blocket har inget krav att det ska vara ett företag du behöver bara se ut som att det kanske är ett så blir man godkänd för ett "F"

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Skrivet av RedbullF1:

Det där "F" gör så folk kanske köper hans skräp...

finns nog nån som går på det vi får se hur han hanterar återköp/garantier
kanske vore en grej att få folk att inse att Blocket företags annonserna är en lögn..
vad krävas att ex SweC skulle skriva om det intervjua VD på blocket osv ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Lilla Achmed med sitt Microsoft diplom kanske känner någon på blocket!

Skrivet av Grönahunden:

finns nog nån som går på det vi får se hur han hanterar återköp/garantier
kanske vore en grej att få folk att inse att Blocket företags annonserna är en lögn..
vad krävas att ex SweC skulle skriva om det intervjua VD på blocket osv ?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Skrivet av RedbullF1:

Lilla Achmed med sitt Microsoft diplom kanske känner någon på blocket!

Jag har varit i kontakt med blocket dom svarade att nej något org nummer eller faktiskt företag för att hamna i fliken företag behövs inte, däremot är dom jätte bra på att granska alla annonser det är därför det inte behövs något org nr ...

det hela känns som en sajt gjord av Antroposofer & andra pajsare där det inte är så noga.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Mmm...Perfekt plattform för skojare och bedragare!

Skrivet av Grönahunden:

Jag har varit i kontakt med blocket dom svarade att nej något org nummer eller faktiskt företag för att hamna i fliken företag behövs inte, däremot är dom jätte bra på att granska alla annonser det är därför det inte behövs något org nr ...

det hela känns som en sajt för Antroposofer & andra pajsare där det inte är så noga.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk

En riktig värsting det här, begär 18000:- och komponenterna är köpta för cirka "6 månader" sen hos Inet.

Specifikationerna är;

Permalänk
Skrivet av RedbullF1:

Vad hhänder med Achmed?

Jag ska beställa en dator därifrån för att se lite vad man får hem, då det är ångerrätt enligt honom så kan det bli spännande. Jag hoppas att det är mycket tech&meck. Finns intresse så beställer jag en. Så kan vi undersöka prestanda😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 8700K 5.0ghz, 1070, Luftkylt spektakel, 32gb ram, 1000watt och disk så att det blir över!

Permalänk

Åker väl upp en bild på instagram snart "ny vecka nya beställningar" haha

Skrivet av fredde997:

Jag ska beställa en dator därifrån för att se lite vad man får hem, då det är ångerrätt enligt honom så kan det bli spännande. Jag hoppas att det är mycket tech&meck. Finns intresse så beställer jag en. Så kan vi undersöka prestanda😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredde997:

Jag ska beställa en dator därifrån för att se lite vad man får hem, då det är ångerrätt enligt honom så kan det bli spännande. Jag hoppas att det är mycket tech&meck. Finns intresse så beställer jag en. Så kan vi undersöka prestanda😁

Skickades från m.sweclockers.com

Så fort du får datorn så ta kontakt med Achmed och ångra ditt köp och håll tummarna. Chansen för att du inte får dina pengar tillbaka pga. X och Y och Z borde väl var tämligen stora.

Skrivet av RedbullF1:

Vad hhänder med Achmed?

Han la väl upp sin egen dator som "Beställd dator" (alltså någon annan beställt) och när ingen ville betala överpris för något som eventuellt inte existerar så gick han under jorden.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så fort du får datorn så ta kontakt med Achmed och ångra ditt köp och håll tummarna. Chansen för att du inte får dina pengar tillbaka pga. X och Y och Z borde väl var tämligen stora.

Han la väl upp sin egen dator som "Beställd dator" (alltså någon annan beställt) och när ingen ville betala överpris för något som eventuellt inte existerar så gick han under jorden.

Kanske det.
Bilden föreställer åtminstone Palit 750 Ti Storm Dual och det värdelösa SL-500 A-agget från bilden som lades upp dagen före + budget-SSD från några veckor tidigare.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av fredde997:

Jag ska beställa en dator därifrån för att se lite vad man får hem, då det är ångerrätt enligt honom så kan det bli spännande. Jag hoppas att det är mycket tech&meck. Finns intresse så beställer jag en. Så kan vi undersöka prestanda😁

Skickades från m.sweclockers.com

beställ en dator med samma delar som från ex inet det ska ju vara billigare så varför inte testa.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nej, nypris = när saken var ny. Kom förresten på att jag inte räknat in allt, så man kan lägga på ett par tusenlappar till på nypriset.
Som sagt sa jag bara vad den kostade ny och har inte sagt något om vad den är värd idag. Folk verkar ha svårt med läsförståelsen.

EDIT: Gör väl en genomräkning och gör en uppskattning på vad det kan vara värt idag. Är det nån som misstycker är det bara att rätta.
Chassi: 600 kanske? Inkl fläktar.
Nätagg: 800
Moderkort: 700
CPU: 1200
Kylare: 500
Grafikkort: 1400 för båda
RAM: 400
Diskar: 1500
Ljudkort: 800
Skärmar: 3500 (båda)
Tangentbord+mus+usb-hubb+musmatta: 600
Headset: 400
Nvidia 3D Set: Ingen aning?
Extern hårddisk+extern dvd: 150 kr

Då landar vi på ca 12500 kr, och då har jag inte räknat in "NVIDIA 3D Set" då jag inte har en aning om vad detta kostar.

Skrivet av Grönahunden:

köper jag en ny dator så är det "nypris" väntar ja 10år så är då samma pris "nypris"? är ju så missvisande så det förslår.
tror nog dom flesta skiter fullkomligt i vad saken kostade när den var ny utan det väsentliga är vad X kostar nu.

min läsförståelse ang nypris är det inget fel på bara begreppet vad folk menar

vi har visst helt olika uppfattning om vad nypris är för något.

skulle du tycka det är en skillnad på "när saken var ny" / " liknande saker går att köpa idag för X kr".
vad har priset för betydelse på en ett ex: 1156 moderkort idag.. att det kostat 2000kr nytt är väl skit samma då det i dagens värde suger. delen har inte "värdet av 2000kr därför är inte nypriset relevant.

Dåpris är ett helt fel ord i mina ögon.
Nypris är vad det skulle kosta och köpa in det idag.
Inköpspris är vad det kostade när man själv köpte in det.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Zyces:

Dåpris är ett helt fel ord i mina ögon.
Nypris är vad det skulle kosta och köpa in det idag.
Inköpspris är vad det kostade när man själv köpte in det.

bra ! Inköpspris är vad X har kostat Nypris är vad X kostar idag finns inte ex på marknaden så borde det vara liknande produkt.
att skriva vad datorn kostade för Y antal år sedan och sen dra värdet från det är ju bara komiskt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Kanske det.
Bilden föreställer åtminstone Palit 750 Ti Storm Dual och det värdelösa SL-500 A-agget från bilden som lades upp dagen före + budget-SSD från några veckor tidigare.

Budget med andra ord.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Dåpris är ett helt fel ord i mina ögon.
Nypris är vad det skulle kosta och köpa in det idag.
Inköpspris är vad det kostade när man själv köpte in det.

Nja, vissa gamla produkter finns kvar i obskyra butiker med hutlösa priser och listas på prisjakt. Ditt nypris fungerar endast på delar som hör till senaste generationen och generationen före i ett antal månader. Nypris på t.ex. Ivy och GTX 600-serien fungerar inte längre. Att köpa ett GTX 680 idag skulle vara väldigt dyrt.
Vissa använder nypris enligt din definition men de har tyvärr ofta ett gammalt toppkort (t.ex. GTX 680 eller HD 7970) vilket gör att priset blir helt åt skogen. GTX 680 kostar över 5000 nytt, men det presterar som ett GTX 960 för 2000 kr.

Skrivet av Tumnus:

Budget med andra ord.

Att kalla nätaggregatet för budget är att förolämpa ordet budget. Det är så dåligt att det inte borde få säljas i Europa.
Resten är dock budget, billigt men rätt okej.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Nja, vissa gamla produkter finns kvar i obskyra butiker med hutlösa priser och listas på prisjakt. Ditt nypris fungerar endast på delar som hör till senaste generationen och generationen före i ett antal månader. Nypris på t.ex. Ivy och GTX 600-serien fungerar inte längre. Att köpa ett GTX 680 idag skulle vara väldigt dyrt.
Vissa använder nypris enligt din definition men de har tyvärr ofta ett gammalt toppkort (t.ex. GTX 680 eller HD 7970) vilket gör att priset blir helt åt skogen. GTX 680 kostar över 5000 nytt, men det presterar som ett GTX 960 för 2000 kr.

Att kalla nätaggregatet för budget är att förolämpa ordet budget. Det är så dåligt att det inte borde få säljas i Europa.
Resten är dock budget, billigt men rätt okej.

Självfallet. Nätagget är skit vilket i sig borde vara en stor röd flagg men knappast ovanligt när det kommer till ihopsatta skitbyggen. För priset däremot är det inte okej. Du tjänar säkert någon tusenlapp genom att bygga det själv.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

@ArcticFire: tror du missuppfatta. jag tror inte att värdet på gtx660 från värmlänska Data butiken är ok däremot finns det ju dom som tar det som ett värderings pris när dom ska sälja sina delar.

lite därför man borde ha nypris & inköpspris. motsvarande kort idag skulle väl vara R9 270 ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Självfallet. Nätagget är skit vilket i sig borde vara en stor röd flagg men knappast ovanligt när det kommer till ihopsatta skitbyggen. För priset däremot är det inte okej. Du tjänar säkert någon tusenlapp genom att bygga det själv.

Jo, jag menade nog komponentpriserna.
Har man datorn länge och använder den mycket kommer ju den ökade förbrukningen (om det håller så länge) leda till att ett vettigare nätagg är billigare i längden
Står 80+ på techomeck, men testerna visar som bäst 72%.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Jo, jag menade nog komponentpriserna.
Har man datorn länge och använder den mycket kommer ju den ökade förbrukningen (om det håller så länge) leda till att ett vettigare nätagg är billigare i längden
Står 80+ på techomeck, men testerna visar som bäst 72%.

Ett rent lagbrott. Undrar om "Achmed" har en aning om vad han slänger in i datorn.. Och om någon vänlig Sweclockers medlem kan informera honom om diverse lagar han bryter som att ge felaktig reklam.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds