Apple Macbook Air – OS X "Mountain Lion" mot Windows 8 i batteritid

Permalänk
Melding Plague

Apple Macbook Air – OS X "Mountain Lion" mot Windows 8 i batteritid

Många väljer att installera Windows även på Apples datorer. Nackdelen är framförallt att batteritiden drabbas, ett fenomen som SweClockers nu undersöker i en uppdaterad artikel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Ja Apple kan sin hårdvaruintegration. Det är fördelen när man själv kan välja hårdvara till sin mjukvara

Permalänk
Medlem

Ja, men det var väl inte helt oväntat .. eller?

Permalänk
Medlem

Men är Windows verkligen så slukande?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Förvånansvärt stor skillnad, enlig mig iaf. Bra test!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Ja Apple kan sin hårdvaruintegration. Det är fördelen när man själv kan välja hårdvara till sin mjukvara

Fast frågan är hur mycket du kan tillskriva till hårdvaruintegration när det snarare helt enkelt är bristande drivrutiner till Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sgtspiff:

Nej. Det är Apple som anpassar sin mjukvara till sin hårdvara vilket inte Microsoft kan göra på samma sätt då det är en mer "öppen" plattform som är tänkt att fungera på så många olika komponenter som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Nej. Macbook saknar helt enkelt energisparfunktioner som fungerar under Windows. De aktiveras bara fullt ut i OSX. Kör man OSX på en PC så kan batteritiden bli bedrövlig.

Permalänk
Avstängd

Ok, kul test, men vad sägs om att rensa ur all bloat från windows (spaw file etc) och testa med ett rent system?

De siffrorna hade varit långt mycket mer intressanta.

Permalänk
Inaktiv

Sen är ju frågan varför man skulle vilja köra Windows på en Mac? Mac köper man ju för att man vill ha OSX. Om man nu vill ha Windows så finns det ju billigare och mer optimerade alternativ hårdvara för Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Många energibesparingar funktioner fungerar inte i Bootcamp. Jämför MBAn mot andra system av samma klass så hänger den inte riktigt med.

Kom ihåg att de 4 timmar MBA klarar av med W8 i denna belastnings test är underkänt bland Ultrabooks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Sen är ju frågan varför man skulle vilja köra Windows på en Mac? Mac köper man ju för att man vill ha OSX. Om man nu vill ha Windows så finns det ju billigare och mer optimerade alternativ hårdvara för Windows.

För även om det finns gott om Ultrabooks så har de ofta någon hake. Efter att ha reparerat en del så totalvägrar jag i varje fall HP och Fujitsu-ultrabooks. Apple-datorer brukar vara bättre byggda.

Permalänk
Avstängd

Äh vem bryr sig om Windows 8? Det är ju Windows 8.1 som gäller nu

Den mest rättvisa jämförelsen hade förstås varit Apples mjukvara på Apples hårdvara mot Microsofts mjukvara på Microsofts hårdvara.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Fast frågan är hur mycket du kan tillskriva till hårdvaruintegration när det snarare helt enkelt är bristande drivrutiner till Windows.

Mjo, men Apple har optimerat sina grejer efter varandra, det har inte Microsoft eftersom de måste klara i princip alla konfigurationer av hårdvara. Vet inte precis om man kan lägga skulden på Microsoft för att de inte optimerar sitt operativsystem för konkurrentens produkter.

Det finns trots allt en hel del folk som inte klarar sig utan Windows eftersom programmen de använder bara finns där. Tror inte det ligger i Microsofts intresse att hjälpa Apple att tjäna pengar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon200213:

Skaffade min 11"Air som en smutt reskompis till surf, mail och film. Sedan drog jag även in Win7 för att kunna köra lite LoL och andra lätta spel som inte fanns till OSX.

Man har möjlighet till bästa av två världar

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Det ena utesluter ju inte det andra, du kan ju fortfarande ha OSX på laptopen.

Anledningen till att installera Windows öht på en mac är ju för att kunna spela bra (vilket de tom gör i bilden till nyheten).

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Mjo, men Apple har optimerat sina grejer efter varandra, det har inte Microsoft eftersom de måste klara i princip alla konfigurationer av hårdvara. Vet inte precis om man kan lägga skulden på Microsoft för att de inte optimerar sitt operativsystem för konkurrentens produkter.

Det finns trots allt en hel del folk som inte klarar sig utan Windows eftersom programmen de använder bara finns där. Tror inte det ligger i Microsofts intresse att hjälpa Apple att tjäna pengar

Lägger ingen skuld på microsoft. Konstaterar bara att det inte behöver vara så mycket tät hårdvaruintegration för att Macbook ska fungera bättre i OSX där rätt drivrutiner finns. Vänder du på det, kör OSX på en PC och får hemsk batteritid jämfört med en motsvarande HP, är det för att det är tät hårdvaruintegration mellan Windows 8 och HP då? Eller är det bara drivrutiner som saknas.

Permalänk
Medlem

fördelen med apple är hårdvara och mjukvara är bättre optimerat tillsamans. Vilket windows inte alltid är eller android mobiler heller för den delen

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av sgtspiff:

Det råder inga tvivel om att Apple är duktiga på att optimera sin mjukvara efter hårdvaran. Däremot skulle jag inte kalla Windows 8 för boven när det kommer till den stora skillnaden vi ser i batteritid. Som flera tidigare nämnt är Apples drivrutiner en del som spökar. Sedan optimerar datortillverkarna bland annat energihanteringen i Windows för sina datorer, något som saknas på Macbook-maskinerna när Windows installeras via Boot Camp.

Skrivet av strejf:

Äh vem bryr sig om Windows 8? Det är ju Windows 8.1 som gäller nu

En dator byggd för Apples hårdvara kommer förstås oftast prestera bäst på Apples mjukvara. Det vore intressant att se en jämförelse mellan Apples prylar och en PC-dator med samma batterikapacitet.

Jag har fått höra från flera partnertillverkare som säger att Windows 8 och Windows 8.1 är helt identiskt om man ser till batteritid Siffrorna är således relevanta även för spekulanter som vill installera Windows 8.1 på en Macbook Air.

Hur lång batteritid en enhet får skalar linjärt med antalet wattimmar. Det är således väldigt lätt att jämföra på egen hand om man är intresserad av det akademiska värdet. Ta den ursprungliga batteritiden, dela med antalet wattimmar och multiplicera med det värde du är ute efter.

För att exempelvis jämföra Macbook Air 13" (OS X) mot Dell XPS 12 och Asus UX31LA som båda har batterikapacitet på 50 wattimmar: 512 minuter / 54 wattimmar * 50 wattimmar = 474 minuter.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Skaffade min 11"Air som en smutt reskompis till surf, mail och film. Sedan drog jag även in Win7 för att kunna köra lite LoL och andra lätta spel som inte fanns till OSX.

Man har möjlighet till bästa av två världar

Men LoL finns ju till OSX?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Prime B650M-A CPU: Ryzen 7 7800X3D CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 4090 GAMING X SLIM RAM: 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000 mhz Nätagg: MSI MAG A850GL Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Eller så köper man en MAC för att deras datorer är väldigt bra byggda har fortfarande inte hittat en laptop från "den andra sidan" som har samma kvalitékänsla som min air och jag har provat dom flesta. Cirka 10 st.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Det råder inga tvivel om att Apple är duktiga på att optimera sin mjukvara efter hårdvaran. Däremot skulle jag inte kalla Windows 8 för boven när det kommer till den stora skillnaden vi ser i batteritid. Som flera tidigare nämnt är Apples drivrutiner en del som spökar. Sedan optimerar datortillverkarna bland annat energihanteringen i Windows för sina datorer, något som saknas på Macbook-maskinerna när Windows installeras via Boot Camp.

Jag har fått höra från flera partnertillverkare som säger att Windows 8 och Windows 8.1 är helt identiskt om man ser till batteritid Siffrorna är således relevanta även för spekulanter som vill installera Windows 8.1 på en Macbook Air.

Hur lång batteritid en enhet får skalar linjärt med antalet wattimmar. Det är således väldigt lätt att jämföra på egen hand om man är intresserad av det akademiska värdet. Ta den ursprungliga batteritiden, dela med antalet wattimmar och multiplicera med det värde du är ute efter.

För att exempelvis jämföra Macbook Air 13" (OS X) mot Dell XPS 12 och Asus UX31LA som båda har batterikapacitet på 50 wattimmar: 512 minuter / 54 wattimmar * 50 wattimmar = 474 minuter.

Jo jag insåg att det inte var så genomtänkt, jag har redigerat inlägget nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av WardonE:

Men LoL finns ju till OSX?

Fanns inte då

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Trodde inte det skulle skilja såå mkt. Måste vara nått fel? Drivrutiner som inte funkar som dom ska eller nått?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

One does not simply infected the Mac with Windows... Eller hur Jacob?

Permalänk
Medlem
Citat:

Medan 13,3-tummaren tappar 20 procent i drifttid håller den fortfarande en bra nivå i gentemot konkurrerande Ultrabook. Av någon anledning drabbas 11,6-tummaren hårdare och blir av med hela 35 procent av sin ursprungliga tid, med resultat att den lägger sig långt ner i tabellerna.

Nåja, så märkligt är det inte.

Båda datorerna har likadana moderkort, processor osv. Detta innebär att den delen drar ungefär lika mycket ström med samma operativsystem under huven (Lite mer för 13,3" då den har något fler pixlar att processa)
Det som skiljer datorerna åt är ju skärmen, där den större skärmen kräver mer energi. Detta är en faktor som är oberoende av operativsystem, dvs konstant. För 13,3" står skärmen för i runda slängar 75% av datorns energiförbrukning i OS X, medans på 11,6" är det ungefär 60% (givet ungefär linjäritet mellan skärmstorlek och förbrukning). Kvar blir då 25% resp 40% för CPU etc.

Kontentan blir då att om moderkortet etc ökar sin förbrukning, kommer det att påverka den totala batteritiden mer på Air med 11,6". Ska man få bättre procentsiffror på hur mycket effektivare just OS X är mot Windows på en MacBook bör man därför utföra ett test med den inbyggda skärmen avstängd för att istället koppla in en extern skärm. Men detta var ju ett användningstest, så det hör ju inte riktigt hemma här.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jacob:

Jag har fått höra från flera partnertillverkare som säger att Windows 8 och Windows 8.1 är helt identiskt om man ser till batteritid Siffrorna är således relevant även för spekulanter som vill installera Windows 8.1 på en Macbook Air.

Fast det skalar bara linjärt om belastningen är konstant. Så vi måste anta att de båda datorerna drar exakt lika mycket vid samma last. Så det fungerar bara om hårdvaran är snarlik. Det syns ju tydligt i ert testa då olika konfigurationer med samma mängd energi i batteriet ger olika batteritider. Problematiken syns direkt om man jämför Macbook Air 13" med Acer Tab W700. Tre olika konfugirationer, samma mängd energi och tre olika batteritider. För att illustrera det för alla så räknar jag ut medeleffekten som laptopen drar. Eftesom vi vet batteritid och mängd energi i batteriet är det trivialt att räkna fram genom Wh/h = W. Så antalet wattimmar i batteriet delat på batteritiden i timmar ger ett medelvärde på hur många watt datorn drar.

Siffrorna kommer från ert test med videouppspelning och som du ser så skiljer medeleffekten med en faktor 10 mellan Asus Vivotab Smart och MSI GT70 Haswell. Så innan man kan börja extrapolera batteritid måste man veta att de drar ungefär lika mycket ström.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Zotamedu:

Fast det skalar bara linjärt om belastningen är konstant. Så vi måste anta att de båda datorerna drar exakt lika mycket vid samma last. Så det fungerar bara om hårdvaran är snarlik. Det syns ju tydligt i ert testa då olika konfigurationer med samma mängd energi i batteriet ger olika batteritider. Problematiken syns direkt om man jämför Macbook Air 13" med Acer Tab W700. Tre olika konfugirationer, samma mängd energi och tre olika batteritider. För att illustrera det för alla så räknar jag ut medeleffekten som laptopen drar. Eftesom vi vet batteritid och mängd energi i batteriet är det trivialt att räkna fram genom Wh/h = W. Så antalet wattimmar i batteriet delat på batteritiden i timmar ger ett medelvärde på hur många watt datorn drar.

http://i16.photobucket.com/albums/b23/Zotamedu/laptop.png

Siffrorna kommer från ert test med videouppspelning och som du ser så skiljer medeleffekten med en faktor 10 mellan Asus Vivotab Smart och MSI GT70 Haswell. Så innan man kan börja extrapolera batteritid måste man veta att de drar ungefär lika mycket ström.

Nu missförstod du mig. Frågan var att jämföra batteritiden i enhet X och Y under förutsättningen att båda har samma batterikapacitet. Självklart skiljer batteritiden mellan olika maskiner och konfigurationer även om de har samma batterikapacitet.

Edit: Bra tabell förresten! Jag har faktiskt funderat på att ha med dessa siffror i våra recensioner, men då det inte fyller något syfte ur användarperspektiv har jag låtit bli. Är det något som skulle vara intressant framöver?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Lite udda timing att dra ett sånt här test med Mountain Lion vs Windows 8 då OSX Mavericks precis skall släppas och att Mavericks fokuserar på just bättre batteritider.

En followup inom kort?

edit: Rätt intressant att läsa om folks förbättrade batteritider på 10.8.x vs 10.9 här:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1597400

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Testa dra in Ubuntu på din dator och märk skillnaden.
Allt blir lite kallare, framförallt hårdiskar då hårddiskaktiviteten minskar rejält.