be quiet! KRAFT 600W - Bra eller skit?

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Sabertooth brukar vara bra grejor det med.

Vad bra
Och en fx-8350 också?

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Här är det billigt billigt! 399:-
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/icke-...

Och jag tror att det är seasonic som är bakom det (hört på forumet )

Alltid dumt att spara på nätagget i en dator med övrigt dyra delar men jag tror att coolermaster agget är bättre än bequiet agget du hade kikat på.

Dessutom är CM agget halv(?)modulärt, alltid trevligt.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmusen98:

Vad bra
Och en fx-8350 också?

FX-8350 är fin prestanda för priset.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Här är datorn jag hade tänkt mig köpa: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4027594/bitfenixprodigym_amd...

Budget på ca:7500kr så har redan gått över den lite... Om någon kan hitta en bra lösning så kör på, skulle t.ex. kunna offra dvd läsaren och lägga dem 200kr på ett bättre agg... Helst inet eller netonnet!

EDIT: Denna kanske http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/icke-...
Den har fått bra omdömen och coolermaster är ju "kända"... Den är billigare också.
Jag måste ha minst 600w glömde att nämna det, eller tror det iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Här är det billigt billigt! 399:-
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/icke-...

Och jag tror att det är seasonic som är bakom det (hört på forumet )

Alltid dumt att spara på nätagget i en dator med övrigt dyra delar men jag tror att coolermaster agget är bättre än bequiet agget du hade kikat på.

Dessutom är CM agget halv(?)modulärt, alltid trevligt.

Nej det är inte Seasonic det är Seventeam! http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page364.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

misstänkte det, var lite för billigt.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Det enda jag har från BeQuiet! är CPU-kylare och är riktigt nöjd med den. Den andas kvalitè och verkar vara gedigen, men visst det är ingen budget version. Jag har svårt att tänka mig att tyskarna skulle riskera sitt rykte genom att släppa en dålig budget version.

Ja eller om vi säger så här.
Be-Quiet släpper en CPU-kylare, och sätter 750:- som pris,
Men den känns plastig, cooler-pipes sitter löst, och flänsarna dallrar och är av billigt material.
Då snackar vi om att dom riskerar sitt rykte.
Men om dom klargör för kunderna redan innan, att detta är budget och den kostar bara 120:- då har dom ju ändå gett kunden info, och riskerar därmed ej sitt rykte som nog dom flesta företag (förutom ClickOk) är livrädda om.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

FX-8350 är fin prestanda för priset.

Perfekt

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris@bequiet!:

Tell you a secret, warranty is about the fan, not the caps.

Aha ok, I did notice the change of fan on the Kraft model, not being SilentWings/Protechnic like normal.. which ofcourse then means you don't trust those fans much and also the reason for the higher noise under moderate load on the PSU (as Swec tested)

Skrivet av Chris@bequiet!:

Oh and as you mentioned JonnyGuru. Look how Jonny magically changed his mind about caps. Before trashing it and since he works for Corsair and sees that suddenly you have budgets to fight with, Chinese caps are okay

As far as I know Jonny hasen't done a review in a long time.. It's other guyz doing the reviews (OklahomaWolf and another guy). I've never seen any statement on Jonnyguru that Chinese or Taiwanese caps are as good as Japanese.. Have you?! I think Jonny himself announced he was on Corsairs payroll, so it's not a secret as far as I know..
I didn't say you should send your Kraft to Jonny in person, but to the review-site jonnyguru.. as an example.. I also mentioned HardOCP..

Skrivet av Chris@bequiet!:

If you want the best, please go ahead and pay for the best. But this is something people like you seem to forget, YOU dont buy a hundred thousand power supplies. There are more people out there with a different opinion. If you have a good budget, go ahead and buy a PSU that is great from every angle. But not everyone is able to spend 1-2000 SEK for a PSU.

Chris

EDIT:

It doesnt have 80 PLUS because it's 230V only
But the higher wattage models are close to Gold level.

For the record, since 2008 I've purchased and own 3 diffferent powersupplies to my own rigs; Corsair HX520 (2008), CX400 (2009) and NZXT Hale90 650 (2011). I haven't payed out of my nose, they came at moderate cost in comparison. They are all still alive, only the CX400 (Teapo lytics!!!) is currently not at use waiting for a new build.. I stand by my opinion and I share it here on Swecs forum. I doubt any one here on the forums will ever buy hundreds of thousands of power supplies, so why do you bring that up?
People who have their opinion will probably not listen to me.. they most probably won't ask for recommendations here on the forums either.. so whats your point?!
There are plenty good PSU's out there for around 500 SEK, but Kraft is not one of them according to me! (Note, by "me" it's obviously my personal opinion)

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chris@bequiet!:

Hi, don't worry our intention is definitely not a bad one.

Hi, you can't really say they don't last.

be quiet! sells power supplies for over a decade now and we didn't have a single power supply failing because of its capacitors. There have been surely problems in the past with other brands but even there it was hardly the capacitor itself but rather a whole lot of bad circumstances. Don't read badcaps too much, it's not always right what's written there. Taiwanese companies aren't stupid, they are close to Japanese caps for a long time already. Oh and btw, Japanese caps are also just made in China.

Chris

Yea this misconception that Taiwanese Caps are lesser than the japanese is still going and have been for a while.
There are blindtests where they have tried the durability and quality of caps where there is more or less equal quality between the two biggest manufactures. Unfortunatly I can't seem to find the tests.

Skrivet av lacrits:

Sen skippar dom 80-plus certifiering så blir det ingen extra kostnad där heller, för att ge ett ganska lågt pris till slutkunden.

80+ Certifiering kräver att nätagget klarar både 230V och 110V.
Nätagget är endast för nordiska marknaden och således dumt att kasta pengar i sjön på 110V kompabilitet.
Skippa Certifieringen och kolla på uppmätta värden som t ex SweC har. 700W:aren verkar bra med nästan 92% effektivitet. Dock tycker jag personligen att de lägre effekt-aggen är mer intressanta.
Köper jag ett nätagg för lite mer pengar så får det även vara lite längre garanti (Köper inte Asrock Zx7 bräder då de endast har 1års garanti t ex).

Skrivet av Blu3n0va:

Tack för alla svar!

Här är datorn jag hade tänkt mig köpa: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4027594/bitfenixprodigym_amd...

Budget på ca:7500kr så har redan gått över den lite... Om någon kan hitta en bra lösning så kör på, skulle t.ex. kunna offra dvd läsaren och lägga dem 200kr på ett bättre agg... Helst inet eller netonnet!

Personligen så skulle jag lätt rekommendera BeQuiet Straight Power och Bequiet Pure Power.
Äger en Pure Power och funderar själv på att köpa en KRAFT 500W som back-up agg.

Personligen litar jag på Bequiet men inte på skräpfläkten i KRAFT serien som även SweC kommenterade på.
(Funderar tom att köpa ett nätagg och byta ut fläkten mot en egen 120mm).

Skrivet av lacrits:

I didn't say you should send your Kraft to Jonny in person, but to the review-site jonnyguru.. as an example.. I also mentioned HardOCP.

KRAFT endast för den nordiska marknaden. Jonnyguru tror jag har svårt att tänka sig göra en recension på ett nätagg som över 95% av läsarna inte har en möjlighet att ens köpa....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

KRAFT endast för den nordiska marknaden. Jonnyguru tror jag har svårt att tänka sig göra en recension på ett nätagg som över 95% av läsarna inte har en möjlighet att ens köpa....

Jonnyhuru har recenserat flera BQ agg som inte finns på USA marknaden tidigare, så tror inte det är ett hinder.. Sen kanske man skulle kunna hävda att det inte går mäta eftersom det är 110V där borta på andra sidan, men det tror jag dom kan fixa också men en transformator.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Japp jonnyguru har testat ett flertal nätagg som bara stödjer 240v.
Det är när det börjar bli högre watt som dom kan börja få problem pga 110>240v transormatorn dom har inte klarar allt för mycket.
Kommer inte ihåg exakt var gränsen gick men har för mig att dom testat ett 750w nätagg och det var på gränsen (kan ha varit 850w med).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

misstänkte det, var lite för billigt.

Ilband kan även Seasonic vara i fina priser även om det är mer sällan. Men jag köpte tex 3 st vx 450 för 997 kr Seasonic med 105 c japanska

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Ilband kan även Seasonic vara i fina priser även om det är mer sällan. Men jag köpte tex 3 st vx 450 för 997 kr Seasonic med 105 c japanska

Så det var du som lyckades snyta de tre sista på utförsäljningen!
Var lite sugen själv men dröjde lite för länge med beställarknappen på någon webshop för något år sen, minns inte vilken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Så det var du som lyckades snyta de tre sista på utförsäljningen!
Var lite sugen själv men dröjde lite för länge med beställarknappen på någon webshop för något år sen, minns inte vilken.

Haha kan vart så teknikmagasinet sålde även amd 3 modekort för 99/199

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris@bequiet!:

Tell you a secret, warranty is about the fan, not the caps.

Oh and as you mentioned JonnyGuru. Look how Jonny magically changed his mind about caps. Before trashing it and since he works for Corsair and sees that suddenly you have budgets to fight with, Chinese caps are okay

If you want the best, please go ahead and pay for the best. But this is something people like you seem to forget, YOU dont buy a hundred thousand power supplies. There are more people out there with a different opinion. If you have a good budget, go ahead and buy a PSU that is great from every angle. But not everyone is able to spend 1-2000 SEK for a PSU.

Chris

EDIT:

It doesnt have 80 PLUS because it's 230V only
But the higher wattage models are close to Gold level.

Hi!

I wonder one thing.
How can corsair do a powersupply that is quiet, modular, and has these "expensive japanise caps" and still be as cheap as kraft?
Obviously they have saved some money on something but what? The casing :p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Hi!

I wonder one thing.
How can corsair do a powersupply that is quiet, modular, and has these "expensive japanise caps" and still be as cheap as kraft?
Obviously they have saved some money on something but what? The casing :p?

Corsair har blivit sämre nu för tiden och har inte japanska i alla sina agg som dem hade förut med undantag för cx400. Men xfx körde enbart japanska nu har jag hört att dem blandar men jag vet inte.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris@bequiet!:

Hi, don't worry our intention is definitely not a bad one.

Hi, you can't really say they don't last.

be quiet! sells power supplies for over a decade now and we didn't have a single power supply failing because of its capacitors. There have been surely problems in the past with other brands but even there it was hardly the capacitor itself but rather a whole lot of bad circumstances. Don't read badcaps too much, it's not always right what's written there. Taiwanese companies aren't stupid, they are close to Japanese caps for a long time already. Oh and btw, Japanese caps are also just made in China.

Chris

Well, it's time to stop saying that you never had a PSU failure due to capacitors, as one of your countrymen just found a failed CapXon (suprise! ) in a Be Quiet Straight Power E5, and as a consequence it rippled over 2000mV. Pretty catastrophic for any connected equipment and for sure counts as a PSU failure even if it still runs. This is also the scary part with poor quality capacitors: The silent killer when they fail but power supply still runs.

http://www.computerbase.de/artikel/netzteile/2013/das-leisten...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Well, it's time to stop saying that you never had a PSU failure due to capacitors, as one of your countrymen just found a failed CapXon (suprise! ) in a Be Quiet Straight Power E5, and as a consequence it rippled over 2000mV. Pretty catastrophic for any connected equipment and for sure counts as a PSU failure even if it still runs. This is also the scary part with poor quality capacitors: The silent killer when they fail but power supply still runs.

http://www.computerbase.de/artikel/netzteile/2013/das-leisten...

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/3_m_z...

Good find MultiMan!

There went Chris@bequiet!'s credibility out the window, thanks to his obvious false statements that BQ never having a single PSU failure due to bad caps..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Man kan ha tur ibland, jag hade ett Ace of Sweden förut, det som fick säljstopp i Sverige p.g.a brandrisken, men det fungerade klockrent för mig och det tickar fortfarande på hos den nuvarande ägaren efter ca. 4 år.. Men som föregående talare säger, försök att inte snåla när det gäller nätagg, du har igen det i livslängd och ljudnivå vid högre belastningar.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem

Hur många timmar har du lagt på att hitta detta? Jag har fortfarande stort förtroende för BeQuiet,

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk

En liten fundering: är nätaggets viktiga komponenters livslängd beroende på hur mycket datorn är igång eller har det mer med ålder att göra?

Jag har inte igång mitt system mer en ett par timmar varje dag, fast agget får ju ström från väggen ändå. Är detta bättre för aggets livslängd än att ha systemet igång 24/7?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Jag kör på Seasonics egna agg, känns tryggt

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

En liten fundering: är nätaggets viktiga komponenters livslängd beroende på hur mycket datorn är igång eller har det mer med ålder att göra?

Jag har inte igång mitt system mer en ett par timmar varje dag, fast agget får ju ström från väggen ändå. Är detta bättre för aggets livslängd än att ha systemet igång 24/7?

Förr eller senare är det någon komponent i ett agg som lägger av.
Men för att få ut så mycket som möjligt så håll agget så svalt som möjligt, och kör det inte över specifikationerna.
Ju längre du kör agget desto närmare kommer du till "döden".. Det har ju också med hur hårt du kör det också, och hur länge.
Bra att hålla ström på agget från väggen så att kondingarna inte laddas ur helt. För mycket sånna urladdningar sliter på primärkondingen.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Quorthon:

Hur många timmar har du lagt på att hitta detta? Jag har fortfarande stort förtroende för BeQuiet,

Ungefär 10s via en länk i JonnyGURUs forum som jag besöker hyfsat ofta. Varför undrar du?

BeQuiet kommer med stor sannolikhet snart säga att felet är något annat och att det är orsaken till att CapXon inte höll. Det är upp till var och en att bedöma trovärdigheten i ett dessa uttalanden från personer som är betalda för att framställa sina produkter på bästa sätt.

Det finns för övrigt många exempel på trasiga CapXon i FSP-modeller (som flera av BeQuiets agg baseras på), men eftersom det inte är trovärdigt att påstå 0 (noll) kondensatorfel efter 10 års försäljning så gjorde jag givetvis ett inlägg när jag hittade en trovärdig källa.

Jag tror BeQuiet uppskattar din lojalitet. På så sätt kan de fortsätta att marknadsföra och sälja förhållandevis dyra nätagg byggda med billiga komponenter och därmed skratta hela vägen till banken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kör en Corsair cx500m och den funkar finfint. Oavsett vilket märke man köper, kan man ju alltid ha otur med missljud och diverse annat.

Jag tycker man kan lägga ner lite pengar på ett schysst agg, men när det kommer till watt behöver man ofta inte mer än 500, knappt ens det.