Permalänk
Medlem

EFI till UEFI BIOS?

Hej,

Jag har en MSI GE60 0ND-296NE, som jag tror har varit inne på lagning (innan jag köpte den), och att de har bytt moderkort på den. Det verkar som att det var ett UEFI BIOS på den innan moderkorts bytet, men det BIOS jag har nu är inte UEFI. Anledningen till att jag tror det var ett UEFI BIOS innan är för att Win8 är installerat (i vad jag tror är UEFI mode) på GPT partitioner.

Det här är ju egentligen inte något större problem, men jag skulle gärna ha uefi BIOS, istället för EFI, så det jag egentligen undrar är om det går att uppgradera till UEFI BIOS?

Jag har ingen koll på det här, så all hjälp jag kan få uppskattas.

Moderkort: MSI MS-16GA
Nuvarande BIOS version: E16GAIMS.10F

Permalänk
Medlem

EFI var det gamla namnet när det kom till Intel Itanium server plattformen.
När det kom till vanliga datorer har det bytt namn till UEFI.. så du har antagligen BIOS eller UEFI.

Har du muspekaren när du är inne i *UEFI eller BIOS* ?
Har du muspekare så bör det vara UEFI... eftersom det är extremt sällsynt att det musen fungerar inne i BIOS.

Permalänk
Medlem

hehe, ok. Du ser vilken bra koll jag har

Nej, jag har ingen mus när jag är i BIOS.

Permalänk
Medlem

Antar att du antingen har någonstans i BIOS du kan välja.. använd UEFI istället..
Eller att du måste ladda ner någon fil till ditt moderkort och flasha om det till UEFI.

Men läs instruktionerna om du tänker flasha om det.. blir det fel så är det mindre bra

Permalänk
Medlem

Det finns ingenstans i BIOS där jag kan ställa om till UEFI, och när jag kollar på MSI:s sida står det att om man har Win7 BIOS (vilket är den version av BIOS jag har) så ska man inte flasha Win8 BIOS (vilket jag antar är UEFI).

Hittade ett program(?) från MSI där man kunde flasha om Legacy BIOS till UEFI, men mitt moderkort hade inte stöd för det, så jag antar att det är kört

Tack för hjälpen i alla fall!