Powercolor 7990 under 4000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av hygea:

Ic, sen undrar jag huruvida du spelar på en skärm eller flera? För jag e själv sugen på en 7990 just för att jag kör eyefinity men undrar hur det är med microstuttering där

Kör 1080P så en skärm då, upplever nästan inget microstuttering, iallafall inte lika mycket som när jag körde 2x 6970.

Mvh

Permalänk

Ett st kort beställt. Återkommer med temperaturer, ljudnivåer samt bilder för de som är intresserade.

Permalänk

Precis fått hem mitt HD7990 ...Crysis 3 saknades dock ....skrivit en ticket till Webhallen så får vi se.

Jag vete fanke mig inte om jag vågar installera det just nu, då jag har ett 750W OCZ Modulärt (80+Brons) PSU, samtidigt som, det i den nya testen visar att det drar (hela systemet då) under 600W ur väggurtaget i full last.

Vågar jag eller....?

PS De rekommendera min 850W PSU om ni undrar DS

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk

Jag kunde inte låta bli att slänga in det...
Har bild och håller på med nedladdning av CCC.
Låter inte alls farligt i idle (jmf med mitt ASUS GTX680 DCU II).
Har fläktar i övrigt som susar på mer.

Återkommer troligtvis i morgon med mer tankar.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Jag kunde inte låta bli att slänga in det...
Har bild och håller på med nedladdning av CCC.
Låter inte alls farligt i idle (jmf med mitt ASUS GTX680 DCU II).
Har fläktar i övrigt som susar på mer.

Återkommer troligtvis i morgon med mer tankar.

Attans...får bara igång en GPU av de två. Ingen aktivitet i den ena trots att Crossfire är aktiverat.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Attans...får bara igång en GPU av de två. Ingen aktivitet i den ena trots att Crossfire är aktiverat.

Jag minns från mitt HD6990, att den ena var ständigt av-aktiverad.
Men om jag satte igång ett spel så gick den igång.
Så gör samma sak. Skit i nätagget, är det för klent så kommer det att slå ifrån ändå.
Starta spelet och spela drygt 15 minuter.
Sedan trycker du alt ctrl delete, och skyndar dig för kung och fosterland att trycka upp hardware monitor, eller annat program som avslöjar om den är på.
Då skall du se att den andra GPU´n är igång.
Jag tror att det är någon strömsparfunktion AMD har, som gör att den är död när den inte behövs.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stokke:

Har fått hem mitt 7990 nu, fungerar klockrent för mig med 13.11. Battlefield 4 flyter på fint, allt på max å det varierar mellan 60-130 fps ungefär i 1080p. Gpu usage varierar mellan 60-80% med en i7 2600K i 4,5 ghz. Relativt svalt är det också gpu 1 cirka 65c gpu 2 cirka 58c vid BF4 spelande, 64 players, då med egen fläktkurva.
Kortet var enormt stort, fick med en liten stöd käpp å sätta under mot chassiet:-)
Har ni några frågor är det bara fråga på så ska vi se ifall jag kan svara på dem.

Mvh

Är det möjligt att du skulle kunna ta en bild på kortet+pinne när det sitter i chassit.

Hur verkar ljudnivåerna och eftersom det är 92MM fläktar som används, hur "låter ljudet" då en ljudnivå kan vara vid samma "mängd" men kan uppfattas högre vid "ljus" än "mörka".
(Jag är helt nyvaken och kommer inte ens ihåg vad saker heter, notera "")

Efter mina CrossFire 7970 problem så har jag börjat titta på andra kort och blev snabbt intresserad utav GTX 780TI. Dock så ligger 7990 nu på 4000KR så verkar det som om jag kommer torska på AMD CrossFire igen, därav frågorna.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Fick mitt igår. Känner igen mig i Surgubbens posts.
Inget Crysis 3, de skickar ett idag. Fick ett brons neversettle iallafall.
Bara en gpu igång, men hade inte tid att kolla vid last igår, det är säkert som Lifooz säger, har för mig jag läst det någon annanstans också. Låter som en dammsugare när jag provade BF4, ska justera fläktkurvor ikväll, blir det inte bättre åker det tillbaka.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Fått hem kort samt Crysis 3 nu också, dock så har jag tyvärr stött på lite andra problem. Hann inte ens packa upp kortet. =D

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Om någon skulle veta vad det är för problem.

Permalänk
Skrivet av SkunXEnhanced:

Fått hem kort samt Crysis 3 nu också, dock så har jag tyvärr stött på lite andra problem. Hann inte ens packa upp kortet. =D

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Om någon skulle veta vad det är för problem.

Hmmm...har samma MB som du. Kolla att du har senaste BIOS, jag flashade mitt innan jag påbörjade ominstallation. Rensade sedan ut allt vad Nvidia drivrutiner jag hittade. Ut med gamla grafikkortet och in med nya. Boota om och ladda ned AMD drivrutiner (CCC). Kolla att du har OS disken i rätt boot ordning. När jag flashade MB ramlade OS SSDn ur bootlistan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Fick mitt igår. Känner igen mig i Surgubbens posts.
Inget Crysis 3, de skickar ett idag. Fick ett brons neversettle iallafall.
Bara en gpu igång, men hade inte tid att kolla vid last igår, det är säkert som Lifooz säger, har för mig jag läst det någon annanstans också. Låter som en dammsugare när jag provade BF4, ska justera. fläktkurvor ikväll, blir det inte bättre åker det tillbaka.

Skall också ge mig på fläktkurvorna. Vet dock också att mitt PSU är känt för att låta vid hög last. Körde en snabb Heaven bench med högsta inställningar igår. Den matade ut 60fps men datorn lät som om den skulle lyfta, max temp dock bara 65 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Hmmm...har samma MB som du. Kolla att du har senaste BIOS, jag flashade mitt innan jag påbörjade ominstallation. Rensade sedan ut allt vad Nvidia drivrutiner jag hittade. Ut med gamla grafikkortet och in med nya. Boota om och ladda ned AMD drivrutiner (CCC). Kolla att du har OS disken i rätt boot ordning. När jag flashade MB ramlade OS SSDn ur bootlistan.

Skickades från m.sweclockers.com

Försöker uppdatera BIOS via Asus panelen inne i operativsystemet, men den går inte förbi "Connecting to server". nVidia drivrutiner är redan borttagna. Boot disken ligger som nr. 1.

Permalänk
Medlem

Synd att flera verkar ha problem med sina kort. Jag ångrade mig gällande detta kort, såg att Netonnet sålde XFX´s 7990 för lite extra pengar, satsade på ett sådant istället.

Väntar med spänning att få skicka in det med ett eventuellt vattenblock. Vet inte om detta var ett bra eller dåligt köp, jag har aldrig kört med dubbel GPU-kort, men någon gång skall vara den första.

Verkar som om paketet från Netonnet innehåller denna "kampanjen" med 8 st speltitlar... kan ju vara trevligt.

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag lutade mellan denna och R9 290 och slog till med 290:n då priset steg ner till 3100kr. Tänker slänga in ASUS 290X BIOS på den och överklocka med en Accelero Xtreme III. Nu vet jag inte om det var den bästa idén då jag inte planerar på att uppgradera på ganska länge. Frågan är dock om prisskillnaden är värt prestandan och om min 2500k @ 4,33 och 650W FD Tesla nätagg klarar av att driva den.

Har detta kort stöd för Mantle?

EDIT: Kan tillägga att jag var trög nog att regga kortet på Sapphire Select Club. Förhoppningsvis så ska inte detta vara något problem?

Permalänk
Skrivet av 82a:

Synd att flera verkar ha problem med sina kort. Jag ångrade mig gällande detta kort, såg att Netonnet sålde XFX´s 7990 för lite extra pengar, satsade på ett sådant istället.

Väntar med spänning att få skicka in det med ett eventuellt vattenblock. Vet inte om detta var ett bra eller dåligt köp, jag har aldrig kört med dubbel GPU-kort, men någon gång skall vara den första.

Verkar som om paketet från Netonnet innehåller denna "kampanjen" med 8 st speltitlar... kan ju vara trevligt.

Så att det inte blir några missförstånd. Jag har inte installerat grafikkortet än, sållades har problemet ingenting med grafikkortet att göra.

Permalänk
Medlem

Lite extra pengar? 1500:- ? Skulle jag lagt 5500:- då hade inte blivit ett 7990.
Sen vet jag inte om det är så många som har problem. Några enstaka i denna tråden, är det problem så är det med 7990 oavsett tillverkare.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Nu har jag fått igång grejerna. Grafikkortet är inne och fungerar utmärkt. Om du har problem med ljud, så är detta inte kortet för dig. Coilwhine i idle, högljudda fläktar under load. Ingenting jag stör mig på. Klart värt de 120 fps i snitt(på liten inomhus bana) på ultra i Battlefield 4.

Permalänk
Skrivet av SkunXEnhanced:

Försöker uppdatera BIOS via Asus panelen inne i operativsystemet, men den går inte förbi "Connecting to server". nVidia drivrutiner är redan borttagna. Boot disken ligger som nr. 1.

Kör inte BIOS uppdatering via den. Gå in på ASUS hemsida och ladda ner därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av SkunXEnhanced:

Nu har jag fått igång grejerna. Grafikkortet är inne och fungerar utmärkt. Om du har problem med ljud, så är detta inte kortet för dig. Coilwhine i idle, högljudda fläktar under load. Ingenting jag stör mig på. Klart värt de 120 fps i snitt på ultra i Battlefield 4.

Kul att se att du fick igång det
Lyfter din burk också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av ^fel:

Hmm. Jag lutade mellan denna och R9 290 och slog till med 290:n då priset steg ner till 3100kr. Tänker slänga in ASUS 290X BIOS på den och överklocka med en Accelero Xtreme III. Nu vet jag inte om det var den bästa idén då jag inte planerar på att uppgradera på ganska länge. Frågan är dock om prisskillnaden är värt prestandan och om min 2500k @ 4,33 och 650W FD Tesla nätagg klarar av att driva den.

Har detta kort stöd för Mantle?

EDIT: Kan tillägga att jag var trög nog att regga kortet på Sapphire Select Club. Förhoppningsvis så ska inte detta vara något problem?

Enligt Sweclockers senaste test drar ett system med HD7990 lite drygt 500W ur väggen vid full last.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk

Det här var ju dock lite konstigt. Kollar jag MSI afterburner så är det endast GPU1 som arbetar. GPU2 ligger plant på 0% usage. Detta även efter att ha kört lite BF4. Vad är nu problemet?

EDIT: Fixat genom att aktivera crossfire i kontroll panelen. <.<

Permalänk
Medlem

Helt lysande, inget coilwhine och fått ner fläktljudet en del. Börja klocka lite smått. 120 i snitt är det inte, vet inte hur jag ska kolla det heller för den delen. Kör 2560x1440 också.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Enligt Sweclockers senaste test drar ett system med HD7990 lite drygt 500W ur väggen vid full last.

Skickades från m.sweclockers.com

Gör den verkligen det? Enligt http://www.sweclockers.com/recension/16879-amd-radeon-hd-7990... ligger den på 600W. Är det verkligen säkert att koppla in denna i en 650W?

EDIT: Såg resultaten i testet på R9 290:n, 515W. Det låter bättre

Permalänk
Skrivet av ^fel:

Gör den verkligen det? Enligt http://www.sweclockers.com/recension/16879-amd-radeon-hd-7990... ligger den på 600W. Är det verkligen säkert att koppla in denna i en 650W?

EDIT: Såg resultaten i testet på R9 290:n, 515W. Det låter bättre

http://www.sweclockers.com/recension/17877-hostens-grafikkort...

Den var det...

Kan nog dock tänka att 650W är att grina lite illa än då. Jag har ett 750W. Du lär ligga ganska tungt på det när det är full last, men det går nog att köra...ett tag i a f. Rekommendationen är 850W

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

I värsta fall så använd kortet att mina litecoins med, då den nästan spottar ur sig k/hash

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Skrivet av SkunXEnhanced:

Det här var ju dock lite konstigt. Kollar jag MSI afterburner så är det endast GPU1 som arbetar. GPU2 ligger plant på 0% usage. Detta även efter att ha kört lite BF4. Vad är nu problemet?

EDIT: Fixat genom att aktivera crossfire i kontroll panelen. <.<

Jag har nu check på att båda GPUer jobbar...kastade mig ur en WoT session och kom minsan på GPU2 med att jobba (den lilla rackaren).

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 82a:

Självklart menade jag inte Devil 13 kortet, känns lite väl mycket för min smak Nej jag inser att detta är ett "vanligt" 7990.

Men din personliga åsikt är att Powercolor är bra saker då iaf?

Har ett HD6950 2GB från Powercolor och kortet har varit problemfritt sedan jag köpte det för nästan 3 år sedan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Hur varmt tror ni man kan låta det gå för att skruva ned fläktarna? Körde i 65 grader i går på full last.

Har skruvat lite på fläktkurvan så det inte låter för jäkligt och lagt en mild OC på 1000MHz på GPUerna. Nu trivs jag

Det var någon som ville ha bild på stödpinnen. Jag öppnade upp och tog en bild (inga kommentarer om hur det ser ut i övrigt tack, jag vet att det är dammigt och lite stökigt ) https://www.dropbox.com/s/a4z3dkum3qje1fu/HD7990%20med%20st%C...

Den kanske inte syns jättetydligt, men den står på kanten till 120mm fläkten i chassi botten och är uppskruvad mot grafikkortet. Sanning att säga hade jag nog inte behövt den då kortet är så långt att det vilar på hårddiskburen med 1 mm. Sitter i ett FD Arc midi 2 chassi.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Har skruvat lite på fläktkurvan så det inte låter för jäkligt och lagt en mild OC på 1000MHz på GPUerna. Nu trivs jag

Låter kortet mycket? En av gpu:erna ska ju automatiskt stänga ner sig vid idle verksamhet och då borde det väl vara hyfsat tyst. Har ett jet plan till dator nu och vill ju inte uppgradera till ett nyare.

Permalänk
Skrivet av MarshallM:

Låter kortet mycket? En av gpu:erna ska ju automatiskt stänga ner sig vid idle verksamhet och då borde det väl vara hyfsat tyst. Har ett jet plan till dator nu och vill ju inte uppgradera till ett nyare.

Allt är i o f s en smaksak. Det hörs, men det är inget jag störs över. Framförallt har jag skruvat ner fläktkurvan i MSI Afterburner vilket gjorde stor skillnad. I Kombustor kan man se hur de olika GPUerna jobbar när man benchar. GPU1 tenderar att gå varmare eftersom nr 2 stänger ner i bland.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"