Permalänk
Skrivet av WoG:

Hur i hela världen? Kör du allt på ultra eller? Dra ner AA-def litegrann, slukar FPS som tusan för nästan ingen fps-skillnad.

ja, allt på ultra och 4xmsaa, dock stängt av aa post då det bara blir sämre bild. crysis 3 brukar funka på max, men även där finns dippar under 70 (där kör jag fxaa)

men back on topic..bara att svälja 4.2ghz och lägga ner, inget jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnylocktong:

ja, allt på ultra och 4xmsaa, dock stängt av aa post då det bara blir sämre bild. crysis 3 brukar funka på max, men även där finns dippar under 70 (där kör jag fxaa)

men back on topic..bara att svälja 4.2ghz och lägga ner, inget jag missat?

Jag skulle definitivt stänga av msaa helt, och istället köra aa post (fxaa), men det är ju valfritt.
Kör på 4.2 tills vidare, det kommer bli en fin boost. Har du unparkat dina kärnor? Det gav mig typ 20fps i BF4.
http://www.coderbag.com/Programming-C/Disable-CPU-Core-Parkin... <- Sida med info + tool för att unparka, eller info hur du kan göra det själv i registret.

Vill du klocka över 4.2 så kommer du antagligen behöva delid'a din processor, det är lite mer hardcore

Vet dock ingen som har delid'ad 4770 som inte kommer upp i 4.5 iaf.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Jag skulle definitivt stänga av msaa helt, och istället köra aa post (fxaa), men det är ju valfritt.
Kör på 4.2 tills vidare, det kommer bli en fin boost. Har du unparkat dina kärnor? Det gav mig typ 20fps i BF4.
http://www.coderbag.com/Programming-C/Disable-CPU-Core-Parkin... <- Sida med info + tool för att unparka, eller info hur du kan göra det själv i registret.

Vill du klocka över 4.2 så kommer du antagligen behöva delid'a din processor, det är lite mer hardcore

Vet dock ingen som har delid'ad 4770 som inte kommer upp i 4.5 iaf.

Har en delid på G, just för att jag fastnat lite på 4,2/4,3. Använde du rakblad eller skruvstädsmetoden? Har beställt CLU och kommer troligtvis att lappa när jag ändå är i farten.

Det väldigt viktigt att få in en bra OC på en Haswell om man vill sträcka på benen i BF4 och andra multiplayerspel.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Skrivet av WoG:

Jag skulle definitivt stänga av msaa helt, och istället köra aa post (fxaa), men det är ju valfritt.
Kör på 4.2 tills vidare, det kommer bli en fin boost. Har du unparkat dina kärnor? Det gav mig typ 20fps i BF4.
http://www.coderbag.com/Programming-C/Disable-CPU-Core-Parkin... <- Sida med info + tool för att unparka, eller info hur du kan göra det själv i registret.

Vill du klocka över 4.2 så kommer du antagligen behöva delid'a din processor, det är lite mer hardcore

Vet dock ingen som har delid'ad 4770 som inte kommer upp i 4.5 iaf.

problemet med även 4.2 är värme-spiken som kommer med prime 95 (inte när jag spelar) och upp till 100 grader (hmm, det var nog på 43 och 44 ghz om jag tänker efter) men inga problem som helst när jag spelar, bara i prime 95.

jag är ekonom, här skall inte sättas in några knivar i min cpu..kommer garanterat gå åt h-vete..:-) Med 4.2 så funkar det fint med att lämna volt på auto, den går upp i 1.22 då. Dock verkar den alltid hålla 4.2 och går inte ner när den inte används, så det känns som om jag pressar cpu rätt mycket i onödan då?

AA post i bf4 är ingen bra ide enligt mig, i alla fall inte i 2560. Hela bilden blir grötig och oklar, mycket bättre med det avstängt, bollade runt lite och fick öka resolution scale, men det där får verkligen datorn att gå på knä. (blir dock bra i crysis 3 av någon anledning med fxaa)) Hade inga kärnor som var parkade, har kollat.

Permalänk
Skrivet av JagdKatzen:

Har en delid på G, just för att jag fastnat lite på 4,2/4,3. Använde du rakblad eller skruvstädsmetoden? Har beställt CLU och kommer troligtvis att lappa när jag ändå är i farten.

Det väldigt viktigt att få in en bra OC på en Haswell om man vill sträcka på benen i BF4 och andra multiplayerspel.

4,2-4,3 verkar var gränsen för mig oxo:-(. klart, 4,2 ger ju 7,7% och om det ger lika bra i bf4 mm så är det nog värt det..bara lite nervis för värmen som sagt.

Permalänk
Skrivet av jonnylocktong:

4,2-4,3 verkar var gränsen för mig oxo:-(. klart, 4,2 ger ju 7,7% och om det ger lika bra i bf4 mm så är det nog värt det..bara lite nervis för värmen som sagt.

Mmm, ja där omkring trivs Haswell hyffsat. Min är riktigt stabil på 4,2 @ 1.2V, och rätt låga temps. Men den ökar MYCKET i värme på 4,3 och är no go på 4,4 oavsett volt och inställningar.

Med delid + CLU +H100i så förväntar jag mig 4,4 dock, annars fan :/

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Skrivet av JagdKatzen:

Mmm, ja där omkring trivs Haswell hyffsat. Min är riktigt stabil på 4,2 @ 1.2V, och rätt låga temps. Men den ökar MYCKET i värme på 4,3 och är no go på 4,4 oavsett volt och inställningar.

Med delid + CLU +H100i så förväntar jag mig 4,4 dock, annars fan :/

jag skiter i prime 95, sätter mig och spelar bf4 i 24 timmar istället och se om 4.2 är helt stabilt, verkar inte vara något problem med värmen när jag spelar.:-)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JagdKatzen:

Ärligt talat ser jag ingen större poäng i att köra 4820K framför 4770K, förutom soldered IHS

Bättre att köra xx30K...

Jag drar ned AA, eftersom 1440p ger lite mindre aliasing IMHO. Man kan gott köra 2xSMAA istället för 4xMSAA för ganska bibehållen kvalitet.

Sen är ju BF4 som konstaterat väldigt CPU-krävande.

Ja så klart.
Men han skrev 4820k vs 4770k.

Skulle aldrig köpa 4820k någonsin om man köper X79 iallafall.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnylocktong:

prime 95, bra mycket bättre i spel. men det är väl prime jag skall använda för att bencha?

den ligger stabilt på 80, för att rusa upp plötsligt...mycket konstigt. är det något annat än multippel och volt jag bör pilla med? tror jag fått ett skitkort..:-( inga problem att starta den och spela med 4.6 med 3.6, men så fort jag startar prime så krashar det.

Okej, ja det stämmer bra att du ska bencha i Prime för att se att klocken är stabil. Men när du spelar kanske du ligger på 60-70 för spel belastar inte lika hårt som Prime 95. Så se till att få en stabil klock i Prime 95 först med säg en max temp på 90 sen kan du köra den klocken i spel

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Okej, ja det stämmer bra att du ska bencha i Prime för att se att klocken är stabil. Men när du spelar kanske du ligger på 60-70 för spel belastar inte lika hårt som Prime 95. Så se till att få en stabil klock i Prime 95 först med säg en max temp på 90 sen kan du köra den klocken i spel

Tack! tror dock jag har missta något, har ett msi mb och kör endast upp cpu ratio till 42 och kör med auto på volt cpu (den går upp till ca 1.23 när jag kör prime 95). men när jag gör detta så blir eist (de det som gör att cpu kan idla på lägre hz) grå och enligt cpu-z så ligger cpu hela tiden på 4.2 ghz, den går aldrig ner. Turbo blir oxo grått btw. så nu ligger cpu på max hela tiden..känns inte så bra?

och...bör jag köra fast 1.23 volt på core istället (möjligvis få ner den lite och mindre värme), och läst att jag skall öka på cpu ring voltage oxo till typ 1.9? är det något annat jag missat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Gör ingen skilland om du inte går över 3 kort.

4820k vs 4770k med 2 kort ingenskilland överhuvudtaget typ.

3930k vs 4770k med 2 kort då? stor skillnad?

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk
Skrivet av toobiasf:

3930k vs 4770k med 2 kort då? stor skillnad?

Det kan röra sig om runt 10-20% extra prestanda med 3930k och bättre. Men det ska tas med en nypa salt.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnylocktong:

Tack! tror dock jag har missta något, har ett msi mb och kör endast upp cpu ratio till 42 och kör med auto på volt cpu (den går upp till ca 1.23 när jag kör prime 95). men när jag gör detta så blir eist (de det som gör att cpu kan idla på lägre hz) grå och enligt cpu-z så ligger cpu hela tiden på 4.2 ghz, den går aldrig ner. Turbo blir oxo grått btw. så nu ligger cpu på max hela tiden..känns inte så bra?

och...bör jag köra fast 1.23 volt på core istället (möjligvis få ner den lite och mindre värme), och läst att jag skall öka på cpu ring voltage oxo till typ 1.9? är det något annat jag missat?

Kan kika närmare på dom inställningarna när jag kommit hem. Jobba över är alltid lika roligt...
Återkommer med svar

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Kan kika närmare på dom inställningarna när jag kommit hem. Jobba över är alltid lika roligt...
Återkommer med svar

tack. volt på auto verkar tillåta att den går ner i GHz vid mindre load.

men har problem med temps även på 4.2. går upp i ca 93 grader efter 30 minuter. testat bf4 oxo, load går inte över 50%, och temp ligger på 55 grader...så för tex bf4, är verkligen cpu en flaskhals? Känns inte som detta är någon större ide tbh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnylocktong:

tack. volt på auto verkar tillåta att den går ner i GHz vid mindre load.

men har problem med temps även på 4.2. går upp i ca 93 grader efter 30 minuter. testat bf4 oxo, load går inte över 50%, och temp ligger på 55 grader...så för tex bf4, är verkligen cpu en flaskhals? Känns inte som detta är någon större ide tbh?

Vilken volt har du för tillfället?

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Vilken volt har du för tillfället?

1,23 (auto)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnylocktong:

1,23 (auto)

Antingen så har ingen fråga eller så har jag missat, men vilken kylare har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnylocktong:

eftersom jag ställde en korkad fråga såklart..:-), självklart kan jag inte bara köra upp den mao, misstänkte det. Har googlat runt lite, och det verkar inte vara någon större ide att köra upp cpu då det sällan är den som flaskar.

Beror helt på vad du spelar på för skärm. Med 2 st 780 skulle jag säga att det är väldigt troligt att det är cpu'n som flaskar om du inte kör väldigt hög upplösning.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

Beror helt på vad du spelar på för skärm. Med 2 st 780 skulle jag säga att det är väldigt troligt att det är cpu'n som flaskar om du inte kör väldigt hög upplösning.

allt max på 2560*1440, skärmen klarar max 70 hz så ingen ide att ha 150 fps och allt på lågt (så tänker jag, men kanske är fel). testade bf 4 rätt länge igår, cpu ligger på ca 50% och vid enstaka tillfällen går den upp, men aldrig över 80%.

xiqt - Corsair H80

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnylocktong:

herre d-vlar..jag tror jag lägger ner det innan jag börjat..men tack!..:-)

Ta inte illa upp nu mena även om du inte kan så tycker jag att du ska prova...
Du har vattenkylning. Jag brukar säga att har man en highend dator och inte överklockar eller öär sig det är man dum.

Så testa förfan !!

Permalänk
Skrivet av Quiki:

Ta inte illa upp nu mena även om du inte kan så tycker jag att du ska prova...
Du har vattenkylning. Jag brukar säga att har man en highend dator och inte överklockar eller öär sig det är man dum.

Så testa förfan !!

jag har ju testat..går åt h-vete..:-)

måste fått 1% sämsta chip..:-(