Nofan gör prispressad passiv kylare med trådflänsar för 80 W utan fläkt

Permalänk
Melding Plague

Nofan gör prispressad passiv kylare med trådflänsar för 80 W utan fläkt

Koreanska Nofan förbereder en prispressad variant av den passiva kylaren CR-95C. Nya CR-80EH är helt i koppar och ska kunna avleda uppemot 80 watt värme utan fläkt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser ut som en lampskärm...

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

om man har ett liggande chassi så kan man ju ha det på skrivbordet och ställa ner sin kaffekopp i kylaren för att hålla kaffet varmt..perfekt!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Ser ut som en lampskärm...

Tycker dock den var tjusig

Synd att 8350 har lite för hög TDP hehe..

Permalänk
Medlem

I'm no fan of Nofan... Bygger folk verkligen passivt kylda datorer? Dagens fläktar kan vara så pass tysta att det inte spelar någon större roll. Kanske om man behöver en nattduksbordsdator.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Medlem

hmm en sånn och 4770s så har man en tyst burk

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

HTPC... SSD, Passivt nätagg och den här hade inte varit fel alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tittade lite mer på nofan och deras produkter i och med det här, intressant CPU kylare för en tyst htpc.

Man kan bara säga synd de aldrig gjorde CR-100A, aldrig sett en sådan gigantisk kylare förut XD

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem

Krockar den med ett eventuellt grafikkort på en mini itx-bräda? Annars låter Silverstone Heligon HE02 som ett bättre alternativ då den kan köras på upp till 95W TDP och den kostar ca 550kr.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Tycker den är ganska snygg jag.
Folk kanske inte bygger passiva datorer men det är många som bygger utan "interna" fläktar utan endast för in och utflöde. Då sådana kylare passar ypperligt.
Men känns som om nofan bara bygger för att det ska köras på ATX mobos.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Neat. Levereras med ett chassi som roterar runt denna fläns... För att skapa luftflöde.
Utan luftflöde ingen kylning ju. Typ.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

Neat. Levereras med ett chassi som roterar runt denna fläns... För att skapa luftflöde.
Utan luftflöde ingen kylning ju. Typ.

Ja, hur skulle det vara ifall vi inte hade luftflödet från solen som värmde oss.

Permalänk
Avstängd

Kul att se fler passivt kylda lösningar.
Hoppas det blir ökat satsning på det...
AMD och Intel måste göra processorer som drar mindre ström och avger mindre värme också!

Permalänk
Snusfri

Tvättkorg

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja, hur skulle det vara ifall vi inte hade luftflödet från solen som värmde oss.

hehe, strålningsvärmet rymde jag in i "typ"et.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Det brukar krävas luftflöde genom chassit för att "passiva" kylflänsar ska fungera så fläktlöst blir det ändå inte.
Jag tycker den påminner om en muffinsform. Roligt med annorlunda design.

Permalänk
Medlem

Dags för swec redaktionen att ta och testa nya passiva kyllösningar i testlbbet!

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Corsair XMS3 - 8 GB | ASUS P8Z77-V PRO | Corsair Neutron Series 240GB | Corsair AX 860W | ZOTAC GFORCE GTX 670 2GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja, hur skulle det vara ifall vi inte hade luftflödet från solen som värmde oss.

Visst så förlorar man lite i strålningsenergi, men utan vind som flyttar luften så hade det varit jobbigt att leva här på jorden de få partiklarna som finns i rymdens "vakuum" ligger på runt -270 grader, om vinden (solen) inte skulle flytta runt luften så att värmen fördelats jämt, så hade det varit jäkligt varmt på jordytan och grymt kallt några kilometer upp.

Luftflödet på jorden är skapad utav strålningsenergin från solen (om vi hade haft "luft", alltså riktiga partiklar mellan oss och solen hade vi brunnit upp ganska fort). solen värmer vattnet/marken vilket gör att luften stiger och drar in kall luft mot marken, som värms upp igen etc etc etc.

sätter du en passiv kylare i vakuum så gör den inte mycket (lite, men inget jämfört med att de finns något den kan föra över värmen direkt till).
Trycksätter du däremot ditt chassi, så finns det fler molekyler att överföra värmen till dvs att kylflänsen blir bättre.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Geeks Gaming

När det kommer till passiva kylare så är nog den som sitter i gamla Mac Pro (aluminium tower), ganska överlägsen även om chassit gjorde så att den fungerade...

Permalänk
Medlem

Lägg till LED's och det ser ut som en Arc Reactor från Iron Man ungefär.

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Visst så förlorar man lite i strålningsenergi, men utan vind som flyttar luften så hade det varit jobbigt att leva här på jorden de få partiklarna som finns i rymdens "vakuum" ligger på runt -270 grader, om vinden (solen) inte skulle flytta runt luften så att värmen fördelats jämt, så hade det varit jäkligt varmt på jordytan och grymt kallt några kilometer upp.

Luftflödet på jorden är skapad utav strålningsenergin från solen (om vi hade haft "luft", alltså riktiga partiklar mellan oss och solen hade vi brunnit upp ganska fort). solen värmer vattnet/marken vilket gör att luften stiger och drar in kall luft mot marken, som värms upp igen etc etc etc.

sätter du en passiv kylare i vakuum så gör den inte mycket (lite, men inget jämfört med att de finns något den kan föra över värmen direkt till).
Trycksätter du däremot ditt chassi, så finns det fler molekyler att överföra värmen till dvs att kylflänsen blir bättre.

Jo jag vet. Poängen är väl att luftflöde inte är allt. Det räcker med att det finns luft i chassiet så leder det värme. Man behöver inte nödvändigtvis ha luftflöde även fast det förbättrar avsevärt. Sedan tvekar jag ju själv på att man kan ha 80W processor i ett chassi helt utan fläktar oavsett om flänsen är stor eller inte. Isåfall skulle man helst leda värmen till chassiets väggar.

Permalänk
Medlem

Hmmmmmm. Den där ser ju ut att passa finfint i ett Ncase M1, nu blev jag extremt intresserad!

Skulle ju som värst bara behöva en liten fisfläkt som driver en svag bris genom den för att öka kylprestandan ytterligare (om det nu inte på något vis motverkar kylarens tänkta funktion förstås).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kent2:

Neat. Levereras med ett chassi som roterar runt denna fläns... För att skapa luftflöde.
Utan luftflöde ingen kylning ju. Typ.

Fast har du en varm yta så får du automatiskt ett luftflöde genom fri konvektion. Då luften närmast flänsen värms upp genom värmeledning från flänsen så ändras dess densitet. Varm luft har ju som bekant lägre densitet än kall luft. Då börjar den varma luften stiga och ersätts med kall luft från omgivningen och vips så har vi ett luftflöde runt flänsen helt utan rörliga delar. Konceptet kallas som sagt fri eller naturlig konvektion och är en variant av påtvingad konvektion som man normalt har i en kylfläns. Det vill säga att man aktivt blåser på flänsen med en fläkt för att få ett luftflöde.

Sen är värmestrålning inte sällan en ickeförsumbar del av värmetransporten heller. Vi kan ta ett vanligt element för hemmabruk. De har två olika delar för det mesta. En radiator och en konvektor. Den hyfsat platta fronten kommer till största delen överföra värme via strålning. På baksidan finns däremot ofta en veckad plåt som skapar ett konvektivt flöde vilket ger cirkulation.

Sen kan man faktiskt kyla saker helt utan luftflöde och helt utan ledning men det är lite lurigt. I rymden har vi i princip vakuum. Så det går inte att leda bort någon värme till omgivningen och det finns ingen möjlighet till konvektion. Kvar finns bara strålning. Det är så man kyler utrustning ombord på satelliter. För där sitter ju också massa elektronik och processorer som blir varma. Många tänker väl att rymden är kall så det borde vara trivialt men så enkelt är det inte. Eftersom man enbart måste lita på strålning så hjälper det inte att omgivningen bara är ett par kelvin, allt måste strålas bort ändå. Och sen måste ju satelliten belysas av solen också så den för ström varpå den värms upp kraftigt av solen. Jag vet att första Mass Effect-spelet gjorde en grej av det när de gick igenom svårigheterna att kyla laservapen på Normandy.

Edit: stavfel

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag tror det är första gången man kallat en CPU-kylare som kostar 500kr för "prispressad". Jo, relativt storebror kanske..

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!
Jag tog en utgående vanlig tower kylare och plockade bort fläkten till mitt senaste bygge med TDP 45W, går bra de mä!

Permalänk
Medlem

Aha! Jag visste att jag hade sett den nånstans förut Ser väldigt...dramatisk ut.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Härligt informativ text, det gillas!

Skrivet av €lysian:

Aha! Jag visste att jag hade sett den nånstans förut Ser väldigt...dramatisk ut.
http://i.imgur.com/E3pHTMS.png

Skön humor!

Hade jag inte överklockat så jäfvulskt mycket hade passiv kylning varit intressant.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

300g kylare för 600 spänn? låter dyrt.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av evil_ape:

I'm no fan of Nofan... Bygger folk verkligen passivt kylda datorer? Dagens fläktar kan vara så pass tysta att det inte spelar någon större roll. Kanske om man behöver en nattduksbordsdator.

Bygger folk verkligen datorer som låter i onödan? Fläktlöst borde vara normen och aktiv kylning bara användas vid behov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordNerf:

Lägg till LED's och det ser ut som en Arc Reactor från Iron Man ungefär.

Åh, so true! Skulle jag nästan villa bygga nu bara för det.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum