Nytt R9 290 får datorn att boota om slumpvis

Permalänk
Medlem

Nytt R9 290 får datorn att boota om slumpvis

Tjena!

Jag köpte ett R9 290 i lördags och installerade i min Win7 x64-burk med AMD 1100T CPU och Corsair VX450W nätagg. Fick under kvällen kanske totalt 4 spontana omstarter, mest i spel men även en gång på en hemsida då jag märkte att grafikkortets fläkt började varva upp. När datorn stod på under natten utan nåt att göra så fick jag ingen omstart. Tänkte att det kanske var nätagget som var för klent ändå, trots att mitt Corsair har fått fina recensioner och borde kunnat ge den effekt som krävs. Men jag åkte och köpte ett Fractal Design R2 Integra 750W istället, som ska kunna ge nästan dubbelt så mkt ström på 12V.
Sen dess kunde jag spela fint hela kvällen, men i morse fick jag ändå en spontan omstart.

Mitt nya nätagg har fått bra recensioner vad jag kan se, så det borde väl klara ett referens R9 290? Det står ju rekommenderat nätagg 700W på dessa på inet iaf.
Kan mitt problem vara drivrutinsrelaterat? Jag installerade Catalyst 13.11 Beta 9.2 _innan_ jag tog ur mitt gamla 5850 ur burken, och har inte installerat om det efter bytet. Dock fick jag upp lite dialoger första gången jag kom in i Windows efter bytet, som sade att lite saker hade uppdaterats och att windows måste startas om. Sen körde jag bara på efter det, och fick de nämnda spontana omstarterna.

/tobbe

Permalänk
Avstängd

rensa drivrutinerna helt.
http://www.wagnardmobile.com/DDU/

installera 9.2

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

rensa drivrutinerna helt.
http://www.wagnardmobile.com/DDU/

installera 9.2

Tack, ska prova det i kväll

Permalänk
Avstängd

kan eventuellt köra programmet i safe mode men vet inte om det funkar ej testat det själv.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Kan tänka att nätagget du har är i svagaste laget.
Kolla temperaturer och se till att alla drivrutiner är senaste.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

450w? Där har du problemet.
Eller ja i kombination med din strömtörstiga prolle iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Kan tänka att nätagget du har är i svagaste laget.
Kolla temperaturer och se till att alla drivrutiner är senaste.

Skrivet av Dallebull:

450w? Där har du problemet.
Eller ja i kombination med din strömtörstiga prolle iaf.

Ingen som läser hela hans inlägg?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av daskedennis:

Kan tänka att nätagget du har är i svagaste laget.
Kolla temperaturer och se till att alla drivrutiner är senaste.

Skrivet av Dallebull:

450w? Där har du problemet.
Eller ja i kombination med din strömtörstiga prolle iaf.

Skrivet av instream:

Tjena!

Jag köpte ett R9 290 i lördags och installerade i min Win7 x64-burk med AMD 1100T CPU och Corsair VX450W nätagg. Fick under kvällen kanske totalt 4 spontana omstarter, mest i spel men även en gång på en hemsida då jag märkte att grafikkortets fläkt började varva upp. När datorn stod på under natten utan nåt att göra så fick jag ingen omstart. Tänkte att det kanske var nätagget som var för klent ändå, trots att mitt Corsair har fått fina recensioner och borde kunnat ge den effekt som krävs. Men jag åkte och köpte ett Fractal Design R2 Integra 750W istället, som ska kunna ge nästan dubbelt så mkt ström på 12V.
Sen dess kunde jag spela fint hela kvällen, men i morse fick jag ändå en spontan omstart.

För att förtydliga

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Precis, 750W kör jag nu men har fått en omstart ändå sen dess. Så jag ska prova att rensa drivrutiner. Datorn var superstabil tills bytet från 5850 till R9 290, så det borde inte vara något annat som spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

kan eventuellt köra programmet i safe mode men vet inte om det funkar ej testat det själv.

behövs inte köras i safe mode, kör själv DDU och den rensar allt, riktigt bra program.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

För att förtydliga

Ah, trodde du SKULLE köpa

Då är ju nätagget uteslutet, men du bör fortfarande kolla dina temperaturer på GPU/CPU under belastning.
Kör Benchmarkprogram Typ Unigine valley för att kolla GPU om den är instabil osv.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av instream:

Precis, 750W kör jag nu men har fått en omstart ändå sen dess. Så jag ska prova att rensa drivrutiner. Datorn var superstabil tills bytet från 5850 till R9 290, så det borde inte vara något annat som spökar.

Själv bytte jag från ett 7870 till R9 290. Har inte haft några problem alls, dock så körde jag på beta drivers redan med mitt 7870. Så när jag installerade mitt 290 bad den mig inte installera om drivrutinerna, men jag valde att göra det iaf. Alltid bäst att vara på den säkra sidan! Kör mitt på ett 550W agg, och det har fungerat hur bra som helst.

Någon spontan omstart har jag inte varit med om dock, men att rensa ut de gamla drivrutinerna som du blev rekommenderad löser förhoppningsvis ditt problem! Då du bytte nätagget så kolla även att alla sladdar sitter som de ska och är helt på! Lycka till!

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Ah, trodde du SKULLE köpa

Då är ju nätagget uteslutet, men du bör fortfarande kolla dina temperaturer på GPU/CPU under belastning.
Kör Benchmarkprogram Typ Unigine valley för att kolla GPU om den är instabil osv.

Jag har testat med Unigines grejer, och kollat temp samtidigt. Har iofs inte fokuserat på CPUns temp då den är vattenkyld sen länge och aldrig krånglat i maxlast. Men GPUn når ca 94 grader och håller sig på 947MHz som utlovat. Fläktens RPM minns jag inte just nu, men hyfsat säker på att den gick i utlovade 47%. Så jag ska prova drivrutinsrensningen sen så får vi se.

Permalänk
Medlem

Uppdatera moderkortets bios om du inte gjort det. Ta ut kortet och sätt in det igen. Installera senaste beta drivers:

http://www2.ati.com/drivers/beta/amd_catalyst_13.11_betav9.2....

Det borde ordna alla problem du har.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Själv bytte jag från ett 7870 till R9 290. Har inte haft några problem alls, dock så körde jag på beta drivers redan med mitt 7870. Så när jag installerade mitt 290 bad den mig inte installera om drivrutinerna, men jag valde att göra det iaf. Alltid bäst att vara på den säkra sidan! Kör mitt på ett 550W agg, och det har fungerat hur bra som helst.

Någon spontan omstart har jag inte varit med om dock, men att rensa ut de gamla drivrutinerna som du blev rekommenderad löser förhoppningsvis ditt problem! Då du bytte nätagget så kolla även att alla sladdar sitter som de ska och är helt på! Lycka till!

Det kanske är så att 5000-serien är lite för gammal för att man ska kunna göra ett snabbt byte till R9, medan 7000 gick bra att byta ifrån. Jag installerade som sagt beta 9.2 och benchade mitt 5850 på bla 3Dmark 11 och unigines grejer precis innan bytet till R9 290. Så betan har ju då anpassats efter 5850 vid installationen.

Permalänk
Medlem

Att rensa drivrutinerna hjälpte inte. Jag körde version 9.2 av DDU (i safe mode), och kunde se att de var borta helt innan jag installerade om AMDs senaste drivrutiner igen. Skumt nog kunde jag köra Unigine heaven eller valley rätt länge utan omstart, som lastar kortet max, men när jag körde tex Mount and Blade Warband, som bara kör directx 9 och inte lastar kortet alls lika mkt, då kom omstarten inom 10 min. Men med mitt gamla 5850 (även på nyaste Catalyst + drivrutiner) så har jag aldrig fått nån omstart av datorn, trots ett par-tre hundra timmars spelande av det spelet.

När jag konstaterat att rensningen inte hade hjälpt bytte jag till mitt gamla 5850-kort och körde nån timme utan problem. Bytte till nya kortet i morse igen, rensade drivrutiner, installerade nya, testade. Men fick omstart av datorn inom 10 min. Jag får alltså inte blåskärm eller så, utan bilden frysen nån sekund, och sen bootar datorn om, som om man hade tryckt på reset-knappen.

Igår kollade jag också windows systemlogg, där det loggas en entry varje gång datorn har startat om sig. Får dock ingen hjälp där heller. Det står bara att windows inte stängdes ned rätt förra gången, och att datorn hade startat om sig utan känd anledning. Så jag misstänker nåt elektriskt fel.

Permalänk
Avstängd

senaste bios på MB?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har senaste BIOS. MB är ganska gammalt (Gigabyte GA-MA78GM-UD2H) och sista BIOS kom 2010.

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit mail till Inets support om kortet, så får vi se vad de säger.

Permalänk
Medlem

finns ett speciellt program FRÅN just amd som rensar ALLA Drivrutiner från amd även chipset osv om man har det installerat.. AMD cleanup utility heter det för den som är intreseerad funkar utmärkt! kör den för varje drivar byte..

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Har/Hade samma problem med mitt kort 290x. Hade 5970 + 5850 innan.
Konstigt nog så har datorn inte omstartat på 4-5 dagar nu?!?
Kan ju vara nått med drivrutinerna. Kör med 13.11 beta 8 just nu.

edit: Hände främst när jag kollade på film (vlc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

finns ett speciellt program FRÅN just amd som rensar ALLA Drivrutiner från amd även chipset osv om man har det installerat.. AMD cleanup utility heter det för den som är intreseerad funkar utmärkt! kör den för varje drivar byte..

Det ska jag prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av marx109:

Har/Hade samma problem med mitt kort 290x. Hade 5970 + 5850 innan.
Konstigt nog så har datorn inte omstartat på 4-5 dagar nu?!?
Kan ju vara nått med drivrutinerna. Kör med 13.11 beta 8 just nu.

edit: Hände främst när jag kollade på film (vlc)

Det där med omstart under film har hänt mig med, men då jag tyckte det var lättast att utlösa felet i mitt DirectX9-spel så är det så jag har testat mest. Jag ska nog ta och prova att gå tillbaka till beta8 med.