Råkade defragmentera SSD + Program för koll av hårddisk

Permalänk

Råkade defragmentera SSD + Program för koll av hårddisk

Skulle köra en defragmentering på mina hårddiskar men såg nu att jag råkade göra det på SSD i Defraggler...
Avbröt och stängde genast ner programmet.
Vad är konsekvenserna och hur kan jag se om den har tagit skada? Kan den blivit lite långsammare? Hann till 68% såg jag innan jag stängde ner....
Finns det något program för att se hur snabb den är?
--------------------
Letar även efter ett program att kolla om min hårddisk håller på att gå sönder, för den låter väldigt märkligt. Så jag vet om jag borde göra en backup av det viktiga innan den skär ihop.

Tack!

Permalänk
Medlem

Nej den har inte tagit skada på något sätt eller vis.
Det är inte direkt skadligt att defragmentera en ssd, bara onödigt då du flyttar massa data helt i onödan då det inte ger någon förbättring. Dvs du förkortar livstiden på ssdn genom onödigt dataskrivande.

HD tune om du vill kolla din HDD, eller tillverkarnas egna program är också bra.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Nej den har inte tagit skada på något sätt eller vis.
Det är inte direkt skadligt att defragmentera en ssd, bara onödigt då du flyttar massa data helt i onödan då det inte ger någon förbättring. Dvs du förkortar livstiden på ssdn genom onödigt dataskrivande.

HD tune om du vill kolla din HDD, eller tillverkarnas egna program är också bra.

Jaha det är inte så illa alltså. Trodde det var betydligt mer skadligt att göra det på en SSD. Då är det inget att oroa sig över

Ska testa HD Tune

Permalänk
Medlem

Inget att oroa sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pineapple:

Letar även efter ett program att kolla om min hårddisk håller på att gå sönder, för den låter väldigt märkligt. Så jag vet om jag borde göra en backup av det viktiga innan den skär ihop.

Tack!

1) Först tar du backup på din hårddisk, sen kollar du om det är fel på den.

Om den nu håller på att gå sönder kan din felkontroll faktiskt vara det som gör att den havererar !

2) Ha alltid backup på viktiga saker, hårddiskar är inte att lita på.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

1) Först tar du backup på din hårddisk, sen kollar du om det är fel på den.

Om den nu håller på att gå sönder kan din felkontroll faktiskt vara det som gör att den havererar !

2) Ha alltid backup på viktiga saker, hårddiskar är inte att lita på.

Vad ska jag göra för felkontroll? Duger den i HD Tune? Eller finns det andra program att testa med?

Permalänk

Är det error scan jag ska köra för att se om den mår dåligt? Eller vet man helt enkelt inte om den börjar dö?
Finns det några alternativ till HD Tune?