Konstiga FPS drops med mitt r9 290X

Permalänk
Medlem

Konstiga FPS drops med mitt r9 290X

Jag har ett Shapphire R9 290X. När jag spelar "tom clancy's splinter cell blacklist" och "Saints Row IV" så får jag kraftiga fps drops. När jag kör tom clancy's så kan jag gå från 130 fps till 70 genom att bara titta in i en vägg och sedan vända mig om för att titta in ett annat hörn av samma vägg. Även med Saints Row så kan de gå från 120 fps till så lågt som 50. Det är mycket ostabilare än mitt GTX 680 som jag hade innan och ibland går FPS;en till och med lägre än vad 680 gjorde i samma spel. Vad kan detta bero på? Jag har kollat temperaturen på kortet när dessa fps drops uppstår och då ligger kortet mellan 90-94 grader och GPU;n jobbar i 1ghz, alltså är det inte pga att grafikkortet ändrar klockfrekvenser automatiskt för att kyla ner kortet en aning. Vet någon vad problemet kan bero på? Är det så enkelt att det bara är instabila BETA drivrutiner som finns till R9 290X just nu? Detta händer i både Uber och Silent mode.

Permalänk
Discokungen

Det låter onekligen märkligt. Tyvärr har jag inte spelen så jag kan inte testa dem. Jag har inte upplevt något liknande dock.

Det verkar inte heller som att det är ett vanligt problem. Prova att byta till en äldre drivrutin?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det låter onekligen märkligt. Tyvärr har jag inte spelen så jag kan inte testa dem. Jag har inte upplevt något liknande dock.

Det verkar inte heller som att det är ett vanligt problem. Prova att byta till en äldre drivrutin?

Okej. Vilka spel har du då? Jag kanske har något av de du har så kan vi jämföra FPS;en vi får.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av qwinoa:

Okej. Vilka spel har du då? Jag kanske har något av de du har så kan vi jämföra FPS;en vi får.

Metro: Last Light, Skyrim, Payday 2, GRID 2, Metro 2033 och så vidare. En väldans massa spel faktiskt! Saints Row 3 också!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Metro: Last Light, Skyrim, Payday 2, GRID 2, Metro 2033 och så vidare. En väldans massa spel faktiskt! Saints Row 3 också!

Okej. Har du Tomb Raider?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av qwinoa:

Okej. Har du Tomb Raider?

Tyvärr inte! Jag har inte upptäckt några problem med frame drops i alla fall. Testat att installera om drivrutinerna och sånt?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Tyvärr inte! Jag har inte upptäckt några problem med frame drops i alla fall. Testat att installera om drivrutinerna och sånt?

Ja jag ska testa installera om drivrutinerna. Ska även installera lite andra spel och se om det blir samma fps drops i dem också.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av qwinoa:

Ja jag ska testa installera om drivrutinerna. Ska även installera lite andra spel och se om det blir samma fps drops i dem också.

Har köpt SR4 nu och jag fick precis dessa konstiga FPS-drops efter ett par timmars spelande. Kortet klockar ner sig hela tiden och jag har testat 65% fläkt, det hjälpte inte. Får se hur det är efter en omstart.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Att drivarna är instabila är det ju ingen tvekan om...tycker det börjar dra ut på tiden onormalt mycket för AMD att komma med stabila WHQL drivare. Likaså har jag märkt att det skiljer lite med olika biosar...för mig är senaste versionen av Asus 290X bios, helt klart stabilast.

Jag upplevde snarlika beteenden med mitt kort. Jag hittade en eller ett par olika saker som tillsammans hjälpte mig att stabilisera FPS i flera spel. Kolla in mitt inlägg här: #14133001

Eventuellt kanske det kan ger lite stabilare och mer konsekvent prestanda...för utom det som är direkt relaterat till BF4, så klart.

Inte alls säkert att det hjälper er

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Att drivarna är instabila är det ju ingen tvekan om...tycker det börjar dra ut på tiden onormalt mycket för AMD att komma med stabila WHQL drivare. Likaså har jag märkt att det skiljer lite med olika biosar...för mig är senaste versionen av Asus 290X bios, helt klart stabilast.

Jag upplevde snarlika beteenden med mitt kort. Jag hittade en eller ett par olika saker som tillsammans hjälpte mig att stabilisera FPS i flera spel. Kolla in mitt inlägg här: #14133001

Eventuellt kanske det kan ger lite stabilare och mer konsekvent prestanda...för utom det som är direkt relaterat till BF4, så klart.

Inte alls säkert att det hjälper er

Ja okej, men man ska väl inte behöva göra allt det för att få ett så kraftfullt och dyrt kort att fungera som det ska? Jag får väl vänta tills AMD fixar det i nya drivrutiner antar jag...vill inte gå in och ändra en massa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Ja okej, men man ska väl inte behöva göra allt det för att få ett så kraftfullt och dyrt kort att fungera som det ska? Jag får väl vänta tills AMD fixar det i nya drivrutiner antar jag...vill inte gå in och ändra en massa.

Nja..alltså det var ju mest för BF4 och där är ju även spelet buggigt. Men för mig så blev det skillnad i en del andra spel. Sen är det väl precis som du säger att man ska ju inte behöva krångla en massa för att få det att funka. Tyvär så har ju AMD sniglat så förbannat med att få ut drivrutiner som är stabila och fullt fungerande till releasen av detta monsterkort...vilket för mig är otroligt konstigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har ett 280x och även där kan jag få drops från 90 fps till 40 bara sådär, och då har jag en processor på 4.6Ghz och 280x ska inte flaska. Fpsen i bf då på ultra.