Bluescreen eller freeze minst en gång om dagen?

Permalänk

Bluescreen eller freeze minst en gång om dagen?

Hej, jag har ett problem med min nya en månad nya dator. Det som händer är att som titeln säger att jag får en slumpmässig bluescreen eller att datorn fryser sig minst en gång om dagen. Redan när jag precis installerat Windows 7 så började det här hända, så det har funnits med hela tiden, dock var det inte så ofta då men nu har det börja bli't drygt.

ASUS Z87-A ATX

Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell)

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4 st 2GB CL9

ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5

250 gb Samsung SSD 840-Evo (Systemdisk)

120 gb Samsung SSD 830

+ 2 andra mekaniska diskar

Tack så mycket i förhand!

Permalänk
Medlem

Uppdatera SSD firmware bruka man behöva göra på nya köpta SSD.

Permalänk
Medlem

Har du senaste BIOS? Senaste drivrutinerna till grafikkortet?

Permalänk

I Samsung Magician står det att jag har den senaste (4.2.1).

Senaste BIOS vet jag inte om jag har, hört att man inte ska uppdatera BIOS om det verkligen inte finns någon annat utväg, last resort.

Senaste drivrutinerna för grafikkortet har jag, och alla windows updates, det kanske jag borde ha sagt från början, men så är det i alla fall.

Permalänk
Medlem

jag hade tittat på ramminnena,
ladda ner memtest86+ och installera som en bootbar USB, boota, och låt stå och testa åtminstone någon timme, får du inga fel där kan man börja leta andra problem..

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

jag hade tittat på ramminnena,
ladda ner memtest86+ och installera som en bootbar USB, boota, och låt stå och testa åtminstone någon timme, får du inga fel där kan man börja leta andra problem..

Jag prövade det och fick bara errors, inte en enda pass, körde programmet tills jag fått cirka 10 milj errors. En sak jag tycker är konstigt dessutom är att när jag väljer AUTO på internminnenas frekvens så går den över till 1333 Mhz istället för 1600 som dom är gjorda för. Väljer jag istället 1600 manuellt så får jag bara felmeddelande som säger "Överklockning misslyckad, försök igen" innan jag kommer fram till Windows laddningsruta, det går alltså inte att få igång Windows med den inställningen. Dags att ringa stället jag köpte minnena ifrån kanske? ;/

Permalänk
Medlem

På moderkorts hemsidor så är det ofta * eller OC vid 1600Mhz för att visa att den räknas som överklockning av minnen.

FÖRST ska du alltid ställa in minnens volt och timing rätt INNAN man ens försöker överklocka minnena till 1600Mhz. Tillverkarens hemsidor har siffrorna och ibland men inte alltid skriver butikerna alla siffror också.

Är det här dina minnen?
http://www.komplett.se/corsair-xms3-ddr3-1600mhz-4gb-cl9/4912...

1 error med memtest är tillräckligt illa. Du behöver INTE samla ihop fler X st för att avbryta.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

På moderkorts hemsidor så är det ofta * eller OC vid 1600Mhz för att visa att den räknas som överklockning av minnen.

FÖRST ska du alltid ställa in minnens volt och timing rätt INNAN man ens försöker överklocka minnena till 1600Mhz. Tillverkarens hemsidor har siffrorna och ibland men inte alltid skriver butikerna alla siffror också.

Är det här dina minnen?
http://www.komplett.se/corsair-xms3-ddr3-1600mhz-4gb-cl9/4912...

1 error med memtest är tillräckligt illa. Du behöver INTE samla ihop fler X st för att avbryta.

Exakt, dom är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braxfanskap:

Exakt, dom är det.

lämna in dem till stället du köpte, förklara att de inte fungerar, Inet kollade mina på en minut och konstaterade felet,
fick nya minnen direkt i butiken, ta dina nya minnen, se till att jorda armarna mot datorlådan, stoppa i, kör, och tada! inga felmeddelanden!

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braxfanskap:

Exakt, dom är det.

Då är det siffrorna vid spänning och åtkomsttidstiming som du ska gå efter när du ställer in minnena i bios. Kör sen memtest igen. Det är inte alltid moderkort och minnen vill köra tillsammans i 1600Hhz så testat 1333 också.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid testa minnerna 1 och 1 i olika slottar för att konstatera vilket av minnerna de är fel på, eller om de till och med är moderkortsplatserna som är trasiga.

Permalänk

Jag vet inte om jag kan ha gjort mitt test fel, det jag gjorde efter att jag bootat upp memtest var att trycka på configuration>default test och då började jag få errors hela tiden. Dock när jag precis hade startat programmet så hann jag inte få några errors.

Men att ställa om frekvensen till 1333 kan jag meddela inte hjälpte, det var för övrigt det den blev inställd på om jag valde AUTO, så det skiter sig vilket som.

Senare idag överväger jag nog att köra en sticka i taget i memtest för att se om det är fel på någon av dem, som Relive nämnde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braxfanskap:

Jag vet inte om jag kan ha gjort mitt test fel, det jag gjorde efter att jag bootat upp memtest var att trycka på configuration>default test och då började jag få errors hela tiden. Dock när jag precis hade startat programmet så hann jag inte få några errors.

Men att ställa om frekvensen till 1333 kan jag meddela inte hjälpte, det var för övrigt det den blev inställd på om jag valde AUTO, så det skiter sig vilket som.

Senare idag överväger jag nog att köra en sticka i taget i memtest för att se om det är fel på någon av dem, som Relive nämnde.

dåliga minnen så kan felmeddelandena spruta ut från första sekund, kör dem en och en, men är de köpta "i ett paket" så vill butiken ha in dem allihopa.
den butik jag var på iaf. tillverkaren föredrar det så, "hela batchen ska skickas tillbaka" heter det visst.

(om du nu bara åker in med de trasiga kanske du kan fula till dig att få behålla de trasiga "då du inte visste bättre" och få en hel ny uppsättning, fyra nya stickor alltså, inget de borde vara stenhårda på, är de sura kan det ju vara lagom att åtminstone ha med dig de eventuellt hela stickor du ändå har.

kändes personligen lite tråkigt att försäljaren kastade 3 hela minnen "i papperskorgen" för att 1 var trasigt. men det där är väl en moralfråga, som kan vändas bäst man vill.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

dåliga minnen så kan felmeddelandena spruta ut från första sekund, kör dem en och en, men är de köpta "i ett paket" så vill butiken ha in dem allihopa.
den butik jag var på iaf. tillverkaren föredrar det så, "hela batchen ska skickas tillbaka" heter det visst.

(om du nu bara åker in med de trasiga kanske du kan fula till dig att få behålla de trasiga "då du inte visste bättre" och få en hel ny uppsättning, fyra nya stickor alltså, inget de borde vara stenhårda på, är de sura kan det ju vara lagom att åtminstone ha med dig de eventuellt hela stickor du ändå har.

kändes personligen lite tråkigt att försäljaren kastade 3 hela minnen "i papperskorgen" för att 1 var trasigt. men det där är väl en moralfråga, som kan vändas bäst man vill.

Har redan hunnit testa ett par av dem, som båda var defekta, med lite tur kanske jag har två fungerande så jag fortfarande kan använda datorn medans jag beställer nya. Angående det förresten, om jag skulle vilja köpa ett par nya minnen som är större och av annan modell då, skulle det funka? Alltså typ att jag kör två st 2 gb (dom jag redan har) och två nya, säg Corsair 8 gb med en högre frekvens? säg 2400Mhz for the hell of it.

Panpo98 hade för övrigt rätt med det där om att mina minnen bara var 1333 Mhz:are, det stod till och med på dom när jag tog mig en titt, då vet vi.

Permalänk
Medlem

du får ju nya på garanti ifall du har kvar kvitto, digitalkvitto, eller beställde till butik i ditt namn, varför inte köra på det?

de kommer bara gå i den långsammaste farten iaf, med två långsamma och två snabba,
och de extra fyra giggen kontra två 8a gig gör ändå ingen nytta. (eller isåfall marginell nytta)
jag hade nog kört 2 stycken 8gb stickor ensamma,

alternativt, tagit allt på garanti och fått fyra nya 2gb stickor, av samma variant som du har nu.
minnespriserna är inte direkt låga, så få garantin först är mitt förslag, och lek med större minnen när behovet av mer än 8gb dyker upp.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braxfanskap:

Har redan hunnit testa ett par av dem, som båda var defekta, med lite tur kanske jag har två fungerande så jag fortfarande kan använda datorn medans jag beställer nya. Angående det förresten, om jag skulle vilja köpa ett par nya minnen som är större och av annan modell då, skulle det funka? Alltså typ att jag kör två st 2 gb (dom jag redan har) och två nya, säg Corsair 8 gb med en högre frekvens? säg 2400Mhz for the hell of it.

Panpo98 hade för övrigt rätt med det där om att mina minnen bara var 1333 Mhz:are, det stod till och med på dom när jag tog mig en titt, då vet vi.

Bättre att skicka tillbaka alla. Ekonomiskt för att du har garanti och får nya. Praktiskt eftersom alla minnen kommer att vara lika. Blandar man snabba och långsamma minnen som du frågade så kommer alla ändå att gå efter den långsammaste.

Edit:
Om du senare väljer att blanda med större (tex 8GB, 16GB stickor) så får du inte glömma att kolla att varje plats klarar så stora. Vissa kollade bara vad datorn totalt klarade och glömde att den siffran måste delas med antal minnesplatser.

Permalänk

Jag har precis testat klart alla fyra och det är bara fel på en av dom, så jag får köpa en ny. Det glömde jag nämna också, det är slut på garantin, den räcker bara i ett år på dom här. :/ Tack för hjälpen!