BBB(Telenor) lovar nytt simkort - kan inte leverera - vägrar kompensation

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2006

BBB(Telenor) lovar nytt simkort - kan inte leverera - vägrar kompensation

Jag har mobilt bredband från bredbandsbolaget (Telenor) med ett microsim-kort. För drygt en månad så ringde jag kundtjänst och ville byta till ett nanosim. De sa ungefär "Inga problem, vi skickar ett nanosim om 3-5 arbetsdagar". Inget nytt simkort dyker upp.

Efter en dryg vecka gått så ringer jag och frågar vad som hänt. Då säger de på kundtjänst att de haft tekniska problem med något system men att jag borde ha simkortet på tisdag (jag ringde på en torsdag). Ännu en gång dyker inget simkort upp.

Till sist ringde jag igen nyligen (en dryg månad efter att de sa att det skulle ta 3-5 arbetsdagar) och då berättar de att de inte skickat simkortet ännu och inte har en aning om hur lång tid det kommer ta. Jag vill då ha kompensation, men de vägrar. Han i kundtjänst är inte så värst trevlig heller utan säger "det kommer inte att hända", när jag vill ha pengar tillbaka. Sen blir jag bortkopplad.

Vad hade ni gjort i min situation? Har ni några egna erfarenheter? Vad borde jag begära?

Dator: i7-6700K, Asus Z170 PRO gaming, Noctua NH-D15, 32GB DDR4-3000, Asus 1080ti Strix gaming OC, Seasonic Platinum 1000W, Define XL R2, Intel 750 400GB PCIE Nvme SSD, Dell U2711

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västsverige
Registrerad
Mar 2011

Har du kunnat använda bredbandet under tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Det ligger väl i BBB:s intresse att du har ett fungerande abonnemang? Annars så kan du begära att abonnemanget är avstängt tills dom har löst det. Tar det lång tid kan du häva det.

Server: AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS Crosshair VI hero | 64 GB Corsair RAM @3000 MHz | ASUS radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2 TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate 10 TB | NEC PA301W @ 2560x1600 | Linux Mint 19 Cinnamon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av OldComputer:

Det ligger väl i BBB:s intresse att du har ett fungerande abonnemang? Annars så kan du begära att abonnemanget är avstängt tills dom har löst det. Tar det lång tid kan du häva det.

Det borde det göra.

Det knäppa här är att de erkänner att de har ett fel i sitt system, men ändå tycker de att jag ska betala.

Dator: i7-6700K, Asus Z170 PRO gaming, Noctua NH-D15, 32GB DDR4-3000, Asus 1080ti Strix gaming OC, Seasonic Platinum 1000W, Define XL R2, Intel 750 400GB PCIE Nvme SSD, Dell U2711

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åled
Registrerad
Feb 2003

OK. 2 frågor.

Vad var anledningen av byte till nanosim? Har du kunnat använda bredbandet under tiden?

-==- Intel Core i7 3770K -==- AsRock Z77-e ITX -==- 8GB Kingston HyperX Predator 2400Mhz -==- Gigabyte 7970 3GB -==- OCZ Agility 120GB -==- Corsair P3 128GB -==- Intel 80GB SSD -==- Antec Kuhler H2O 620 -==- Chieftec A80 650W -==- Fractal Design Node 304 -==-

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av OldComputer:

Det ligger väl i BBB:s intresse att du har ett fungerande abonnemang? Annars så kan du begära att abonnemanget är avstängt tills dom har löst det. Tar det lång tid kan du häva det.

Bredbandet fungerar ju uppenbarligen, så jag förstår inte vad TS vill ha kompensation för, att han bytt till något som kräver ett nano-sim är väl knappast Telenors fel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Beror på hur situationen ser ut. Om jag byter telefon så har rätt till nytt simkort om telefonen kräver det så länge jag inte byter ut telefonen onödigt ofta. Att byta ut telefonen varje månad skulle kunna anses vara onödigt, medans 12 månader+ eller när den är skadad/stulen skulle vara en giltig orsak.

Server: AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS Crosshair VI hero | 64 GB Corsair RAM @3000 MHz | ASUS radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2 TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate 10 TB | NEC PA301W @ 2560x1600 | Linux Mint 19 Cinnamon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bronx
Registrerad
Sep 2011

Ring upp deras kundtjänst på dagen, be att få tala med dennes chef omdelbart. Om personen säger att chefen inte är på plats be denna kolla rutinerna för chefs-samtal då denna kundtjänstmeddarbetare inte verkar ha koll på vad som gäller.

Teamleader kommer nu ta samtalet, berätta vad som gäller (personen sitter redan och kollar på din ärendehistorik och ser hur många gånger du har ringt och vad som har noterats om detta). Alla i kundtjänst kan skicka ut simkort manuellt, det behöver inte beställas via systemet. Det finns prioettiketer som dem kan sätta på kuvertet så har du det inom 24h.

Du borde få en månad gratis för hur du har blivit behandlad minst.

Fungerar inte detta så gå till en telenorbutik och be denna ringa upp sin DC (distrikschef) och ta ärendet via den vägen. Då kommer DC se till så du får kompensation och ett nytt sim. Samtidigt kommer teamleader för gruppen som har svarat på dina samtal få ett surt samtal

Du borde dock ha gått till en butik direkt och fått ett sim i handen. Butiken fixar det på 2 röda

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bronx
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Math-ematics:

Ring upp deras kundtjänst på dagen, be att få tala med dennes chef omdelbart. Om personen säger att chefen inte är på plats be denna kolla rutinerna för chefs-samtal då denna kundtjänstmeddarbetare inte verkar ha koll på vad som gäller.

Teamleader kommer nu ta samtalet, berätta vad som gäller (personen sitter redan och kollar på din ärendehistorik och ser hur många gånger du har ringt och vad som har noterats om detta). Alla i kundtjänst kan skicka ut simkort manuellt, det behöver inte beställas via systemet. Det finns prioettiketer som dem kan sätta på kuvertet så har du det inom 24h.

Du borde få en månad gratis för hur du har blivit behandlad minst.

Fungerar inte detta så gå till en telenorbutik och be denna ringa upp sin DC (distrikschef) och ta ärendet via den vägen. Då kommer DC se till så du får kompensation och ett nytt sim. Samtidigt kommer teamleader för gruppen som har svarat på dina samtal få ett surt samtal

Du borde dock ha gått till en butik direkt och fått ett sim i handen. Butiken fixar det på 2 röda

Du kan ringa och välja att du vill säga upp ditt abonnemang också (du vill inte det men klicka det i menyvalet på telefontjänsten) Du kommer nu till ångeravdelningen. Dessa kommer också fixa kompensation och ett nytt sim åt dig enkom för att du ska vara kvar som kund. Stå på dig lite så kanske du kan få en månad gratis, avdrag på månadsavgiften mm. Det är lite beroende på hur lång tid du har kvar på ditt nuvarande abb.

Hursom så kan du få hjälp den vägen rätt omgående.

Det snabbaste är dock att gå till en butik direkt som säljer telenor. Dessa får valfritt ta ut en summa för kortet. Men stå på dig och säg att det ska vara gratis och att dom får väl beställa ett nytt paket med nanosim, kostnadsfritt ifrån telenor om dom känner att det är jobbigt att ge bort gratis grejer.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av OldComputer:

Beror på hur situationen ser ut. Om jag byter telefon så har rätt till nytt simkort om telefonen kräver det så länge jag inte byter ut telefonen onödigt ofta. Att byta ut telefonen varje månad skulle kunna anses vara onödigt, medans 12 månader+ eller när den är skadad/stulen skulle vara en giltig orsak.

Fast det har ju inte Telenor något ansvar över såvida du inte köpt telefonen från dem, men å andra sidan, TS bor i Stockholm, Telenor har butiker där, det är ju bara att gå dit och hämta ett helt gratis, så jag förstår inte varför han krånglar över telefon så länge när det går att klara av snabbare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bronx
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Sabelskiöld:

Fast det har ju inte Telenor något ansvar över såvida du inte köpt telefonen från dem, men å andra sidan, TS bor i Stockholm, Telenor har butiker där, det är ju bara att gå dit och hämta ett helt gratis, så jag förstår inte varför han krånglar över telefon så länge när det går att klara av snabbare

Gamers - personkontakt - panik.

Gamers - prata på telefon - ok

gamers - chattsupport - som hemma

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Math-ematics:

Gamers - personkontakt - panik.

Gamers - prata på telefon - ok

gamers - chattsupport - som hemma

Den var faktiskt träffande

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Math-ematics:

Du kan ringa och välja att du vill säga upp ditt abonnemang också (du vill inte det men klicka det i menyvalet på telefontjänsten) Du kommer nu till ångeravdelningen. Dessa kommer också fixa kompensation och ett nytt sim åt dig enkom för att du ska vara kvar som kund. Stå på dig lite så kanske du kan få en månad gratis, avdrag på månadsavgiften mm. Det är lite beroende på hur lång tid du har kvar på ditt nuvarande abb.

Hursom så kan du få hjälp den vägen rätt omgående.

Det snabbaste är dock att gå till en butik direkt som säljer telenor. Dessa får valfritt ta ut en summa för kortet. Men stå på dig och säg att det ska vara gratis och att dom får väl beställa ett nytt paket med nanosim, kostnadsfritt ifrån telenor om dom känner att det är jobbigt att ge bort gratis grejer.

Problemet är att de har ett fel i sitt system som gör att de inte kan aktivera nanosim-korten (iaf inte för den abonnemangstyp jag har). Hade de sagt att det skulle ta över en månad att byta simkort så hade jag bara sagt upp abonnemanget direkt (jag har ingen bindningstid, men 3 månaders uppsägningstid).

Det jag gjorde när de sa 3-5 dagar för nytt simkort var att jag satte ut en annons för min gamla iPad (som tog microsim-kort) och köpte en ny som tar nano-sim. Visst var det jag som bytte utrustning, men det var efter att BBB gav mig felaktig information.

Tack för all information Math-ematics! Du verkar kunna mycket om hur kundtjänst o dyl fungerar!

Dator: i7-6700K, Asus Z170 PRO gaming, Noctua NH-D15, 32GB DDR4-3000, Asus 1080ti Strix gaming OC, Seasonic Platinum 1000W, Define XL R2, Intel 750 400GB PCIE Nvme SSD, Dell U2711

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Oavsett om det är fel på deras system eller inte så har du rätt till kompensation. Du har inte kunnat använda ditt mobila bredband.

Skickades från m.sweclockers.com

FD Define R3 Vit | Asus P8P67 EVO | i7 2700K @ 4,4GHz | Corsair 16GB 9-9-9-24 4x4GB Vengeance | Dark Rock 3 | Zalman HP850 | Gigabyte GTX 770 Windforce 3x 4GB | Samsung 860 Evo 1TB | Belinea 2485 S1W & LG L2010T & AOC 27"

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av darkshippo:

Oavsett om det är fel på deras system eller inte så har du rätt till kompensation. Du har inte kunnat använda ditt mobila bredband.

Skickades från m.sweclockers.com

Men vad är det de ska kompensera honom för? Det är ju absolut inte Telenors huvudvärk ifall TS har införskaffat en annan enhet som kräver nano-sim ifall han inte köpt den av Telenor, så de har absolut ingen anledning att kompensera honom då tjänsten han har fungerar

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Milky Way:

Jag har mobilt bredband från bredbandsbolaget (Telenor) med ett microsim-kort. För drygt en månad så ringde jag kundtjänst och ville byta till ett nanosim. De sa ungefär "Inga problem, vi skickar ett nanosim om 3-5 arbetsdagar". Inget nytt simkort dyker upp.

Efter en dryg vecka gått så ringer jag och frågar vad som hänt. Då säger de på kundtjänst att de haft tekniska problem med något system men att jag borde ha simkortet på tisdag (jag ringde på en torsdag). Ännu en gång dyker inget simkort upp.

Till sist ringde jag igen nyligen (en dryg månad efter att de sa att det skulle ta 3-5 arbetsdagar) och då berättar de att de inte skickat simkortet ännu och inte har en aning om hur lång tid det kommer ta. Jag vill då ha kompensation, men de vägrar. Han i kundtjänst är inte så värst trevlig heller utan säger "det kommer inte att hända", när jag vill ha pengar tillbaka. Sen blir jag bortkopplad.

Vad hade ni gjort i min situation? Har ni några egna erfarenheter? Vad borde jag begära?

Jag hade knallat in i en butik och fått ett nytt sim, det går snabbast och är enklast (om du har nära till en butik).
Pm:a mig numret på abonnemanget så kan jag kolla upp med kompensation, har en polare som jobbar på Telenor

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av darkshippo:

Oavsett om det är fel på deras system eller inte så har du rätt till kompensation. Du har inte kunnat använda ditt mobila bredband.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Sabelskiöld:

Men vad är det de ska kompensera honom för? Det är ju absolut inte Telenors huvudvärk ifall TS har införskaffat en annan enhet som kräver nano-sim ifall han inte köpt den av Telenor, så de har absolut ingen anledning att kompensera honom då tjänsten han har fungerar

Båda har väl rätt här, man har kanske ingen skyldighet att byta sim:et men när man lovat det så ska det ju såklart fungera

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Är man så dum att man "lovar" en sak så får företaget stå sitt kast.

Skickades från m.sweclockers.com

FD Define R3 Vit | Asus P8P67 EVO | i7 2700K @ 4,4GHz | Corsair 16GB 9-9-9-24 4x4GB Vengeance | Dark Rock 3 | Zalman HP850 | Gigabyte GTX 770 Windforce 3x 4GB | Samsung 860 Evo 1TB | Belinea 2485 S1W & LG L2010T & AOC 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bronx
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Milky Way:

Problemet är att de har ett fel i sitt system som gör att de inte kan aktivera nanosim-korten (iaf inte för den abonnemangstyp jag har). Hade de sagt att det skulle ta över en månad att byta simkort så hade jag bara sagt upp abonnemanget direkt (jag har ingen bindningstid, men 3 månaders uppsägningstid).

Det jag gjorde när de sa 3-5 dagar för nytt simkort var att jag satte ut en annons för min gamla iPad (som tog microsim-kort) och köpte en ny som tar nano-sim. Visst var det jag som bytte utrustning, men det var efter att BBB gav mig felaktig information.

Tack för all information Math-ematics! Du verkar kunna mycket om hur kundtjänst o dyl fungerar!

Jag jobbar med företagssupport på ett annat stort telebolag. Allt är samma för alla i princip. Men om dom har problem med nanosim regg då kan inte en enda skaffa iphone5. det låter ju orimligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Math-ematics:

Jag jobbar med företagssupport på ett annat stort telebolag. Allt är samma för alla i princip. Men om dom har problem med nanosim regg då kan inte en enda skaffa iphone5. det låter ju orimligt.

Nä, det måste ha att göra med abonnemangstypen snarare. Det som de berättade var att de kunde skicka SIM:et men inte aktivera det.

Dator: i7-6700K, Asus Z170 PRO gaming, Noctua NH-D15, 32GB DDR4-3000, Asus 1080ti Strix gaming OC, Seasonic Platinum 1000W, Define XL R2, Intel 750 400GB PCIE Nvme SSD, Dell U2711