Kommit på en uppfinning, hur går man tillväga?

Permalänk
Medlem

Kommit på en uppfinning, hur går man tillväga?

De säger att vi får i genomsnitt fyra ideer per år som skulle med vidareutveckling göra oss till miljonärer, känns som att det jag har i tanken kan vara en av de. Men hur går jag tillväga? Att exempelvis söka patent är väl väldigt kostsamt? Undrar mer om jag skulle kunna tjäna någon enkel peng på att "sälja" iden till ett företag?
Sitter på mobilen så skriver kortfattat.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla igenom patent genom att söka på hela eller delar av ändamålet med din uppfinning för att se om det redan finns beskrivet.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Börja med att kolla igenom patent genom att söka på hela eller delar av ändamålet med din uppfinning för att se om det redan finns beskrivet.

Jo så långt vet jag, men om det nu skulle vara så att detta är något nytt, då måste jag skriva ner hela mitt patent etc. och detta tar antagligen många många timmar att utföra. Något jag inte har tid med. Eller har jag uppfattat patent fel? Kan jag bara lämna in en fil som tagit mig åtta timmar att göra?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Jo så långt vet jag, men om det nu skulle vara så att detta är något nytt, då måste jag skriva ner hela mitt patent etc. och detta tar antagligen många många timmar att utföra. Något jag inte har tid med. Eller har jag uppfattat patent fel? Kan jag bara lämna in en fil som tagit mig åtta timmar att göra?

Typ så, men ett patent skyddar inte speciellt mycket. Du har ändå inte råd att strida mot jättarna som råkar sno idén.
Tänk dig att du måste stämma Apple för intrång t.ex., lär ta 4-5-6 år och ett par mille i kostnader.
Har själv ett patent, Transportstyrelsen använder det sedan några år tillbaka efter en förstudie, de ändrade några få detaljer och satte mig på bar backe och kör sin egen variant, även fast den tekniskt är samma sak.

Kolla om du har någon uppfinnarverkstad på din ort, finns ofta företag eller föreningar som hjälper till med detta.
Många behöver inte ens veta vad du har kommit på, utan hjälper dig bara med de olika stegen.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Tror du på din idé så måste du nog vara beredd att åtminstone investera ordentligt med tid. Att du verkar ovillig att göra det tycker jag låter märkligt.

För lite bakgrundsinfo, ämnesorientering:

http://www.svt.se/dokumentarfilm/se-program/del-1-1320

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Tror du på din idé så måste du nog vara beredd att åtminstone investera ordentligt med tid. Att du verkar ovillig att göra det tycker jag låter märkligt.

För lite bakgrundsinfo, ämnesorientering:

http://www.svt.se/dokumentarfilm/se-program/del-1-1320

Jag är 17 år, studerar och gillar att spela dator. Jag undrade ifall det fanns något enkelt sätt att tjäna en hacka på min idé. Kan ju annars dedikera mitt gymnasiearbete kring produkten.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexander7938:

De säger att vi får i genomsnitt fyra ideer per år som skulle med vidareutveckling göra oss till miljonärer, känns som att det jag har i tanken kan vara en av de. Men hur går jag tillväga? Att exempelvis söka patent är väl väldigt kostsamt? Undrar mer om jag skulle kunna tjäna någon enkel peng på att "sälja" iden till ett företag?
Sitter på mobilen så skriver kortfattat.

Ett allerstädes närvarande problem är att det finns många idéer och de är relativt sett lätta att ta fram, men det krävs enormt mycket för att utföra dem. Bara en sådan sak som att göra marknadsanalyser, materialutprovning, kontrollera tidigare patent i området för att undvika krockar, etc., är massiva uppgifter. Högst troligen har du inte kompetensen inom alla dessa områden för att kunna göra detta på ett godtagbart sätt själv (det är inte många enstaka personer som har), men utan dessa bitar så är en idé i sig inte mycket mer än "vore det inte typ bra om vi hade flygande bilar?".

Som Olegh nämner: om du själv inte anser att det är värt att lägga tiden/pengarna på att förädla idén, varför ska ett företag tycka det? Om det är företaget som ska ta hela risken så kommer det säkerligen reflekteras i vad de är beredda att betala.

Du klarar ej heller av att skriva en patentansökan själv på ett robust sätt, om du inte råkar vara patentjurist. Är formuleringarna för vaga är det svårt att få det godkänt och att faktiskt försvara (vilket är en av anledningarna till att för luddiga patent inte ska beviljas). Är de för specifika så lämnas stora luckor.

Steg 1 är alltså troligen att söka hjälp, för att få mer kött på benen. På sätt och vis är det vad du gjort genom att fråga på SweClockers, men den bästa hjälp du kan få här är nog bara tips om vart du i stället bör vända dig .

Åtminstone i större städer, och ofta i samband med högskolor, så finns det organisationer som hjälper till att sammanföra idéer och investerare, exempelvis Ideon i Lund eller Chalmers Innovation i Göteborg. Gemensamt för alla liknande koncept är dock att du behöver ha en rätt mogen idé samt viljan och möjligheten att själv vilja och kunna satsa på den för att de ska kunna vara till hjälp.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Ett allerstädes närvarande problem är att det finns många idéer och de är relativt sett lätta att ta fram, men det krävs enormt mycket för att utföra dem. Bara en sådan sak som att göra marknadsanalyser, materialutprovning, kontrollera tidigare patent i området för att undvika krockar, etc., är massiva uppgifter. Högst troligen har du inte kompetensen inom alla dessa områden för att kunna göra detta på ett godtagbart sätt själv (det är inte många enstaka personer som har), men utan dessa bitar så är en idé i sig inte mycket mer än "vore det inte typ bra om vi hade flygande bilar?".

Som Olegh nämner: om du själv inte anser att det är värt att lägga tiden/pengarna på att förädla idén, varför ska ett företag tycka det? Om det är företaget som ska ta hela risken så kommer det säkerligen reflekteras i vad de är beredda att betala.

Du klarar ej heller av att skriva en patentansökan själv på ett robust sätt, om du inte råkar vara patentjurist. Är formuleringarna för vaga är det svårt att få det godkänt och att faktiskt försvara (vilket är en av anledningarna till att för luddiga patent inte ska beviljas). Är de för specifika så lämnas stora luckor.

Steg 1 är alltså troligen att söka hjälp, för att få mer kött på benen. På sätt och vis är det vad du gjort genom att fråga på SweClockers, men den bästa hjälp du kan få här är nog bara tips om vart du i stället bör vända dig .

Åtminstone i större städer, och ofta i samband med högskolor, så finns det organisationer som hjälper till att sammanföra idéer och investerare, exempelvis Ideon i Lund eller Chalmers Innovation i Göteborg. Gemensamt för alla liknande koncept är dock att du behöver ha en rätt mogen idé samt viljan och möjligheten att själv vilja och kunna satsa på den för att de ska kunna vara till hjälp.

Ok, jag tänkte mig mer att exempelvis nämna idén till ett företag. Min idé skulle fungera som en bra accessoar för Apples iPhone. De kanske är så snälla så de ger en lite pengar som tack, va vet jag. Tänkte bara om det har förekommit. Studenten som av en slump upptäckte kolnanorör måste ju fått lite pengar. Min idé är väldigt simpel att utföra, alla verktygen finns redan och är en förenkling eller sammansättning av två olika produkter. Dessutom skulle jag säga att det finns ett stort behov.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Skrivet av HCP:

Typ så, men ett patent skyddar inte speciellt mycket. Du har ändå inte råd att strida mot jättarna som råkar sno idén.
Tänk dig att du måste stämma Apple för intrång t.ex., lär ta 4-5-6 år och ett par mille i kostnader.
Har själv ett patent, Transportstyrelsen använder det sedan några år tillbaka efter en förstudie, de ändrade några få detaljer och satte mig på bar backe och kör sin egen variant, även fast den tekniskt är samma sak.

Kolla om du har någon uppfinnarverkstad på din ort, finns ofta företag eller föreningar som hjälper till med detta.
Många behöver inte ens veta vad du har kommit på, utan hjälper dig bara med de olika stegen.

Det där med patent fungerar precis som du säger, själv jobbar jag med kugghjul och alla som gör/gjort det vet att efter kuggfräsning så är det grader på en sida, dessa tas bort i en gradmaskin och efter det finns det "gradskägg", detta i sin tur ska försvinna vid härdning.. Men det går kanske på 10%, resten 90% får man fila eller borsta som resulterar i repor.
Min uppfinning är extremt simpelt, bara en hållare med svarvstål som skrapar av både grader och gradskägg.
Många sa att jag skulle ta patent på det, men jag vägrade.
Så företaget som levererar gradmaskinerna till oss frågade om dom fick använda den, absolut sa jag, slipper bygga dom själv .
För någon vecka sedan såg jag detta monterad i själva fräsmaskinen och med patent pending stämpel, samma simpla konstruktion förutom att min var för hand, inte maskin.
Firman som fick använda den i gradmaskinerna har gått i konkurs efter stämningsförsök.
Dom jag tillverkade fungerar fortfarande bättre än vad kuggmaskinstillverkarnas version gör..
Men ingen idé med patent strid, finns alltid någon som är större och vinner..

En liten pryl som kostar max någon tusing i tillverkning kan orsaka så stor skada.
Dom jag tillverkade kostade noll kronor, allt var gjorda av kasserade detaljer, några skruvar och en svarvstål.
En liten människa mot stora gamar har bara en utväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Tycker dokumentären om Håkan Lantz som gick på SVT är ganska matnyttig.

Hans uppfinningar har stor potential och används av alla idag, men det kostade nästan honom livet att strida mot jättarna.
Ett tag blev han t o m anklagad för att ha stulit idén från andra, att strida för sina egna patent är knappast så roligt.

Bästa chansen är väl om man kan söka patent och samtidigt har en investerare som hjälper dig att sjösätta produkten, så den finns till försäljning innan någon annan snott iden, då kan man förhoppningsvis tjäna lite innan den är kopierad av andra iaf

Är det dock något som skall masstillverkas så kostar det rätt mycket pengar innan man är igång.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Det där med patent fungerar precis som du säger, själv jobbar jag med kugghjul och alla som gör/gjort det vet att efter kuggfräsning så är det grader på en sida, dessa tas bort i en gradmaskin och efter det finns det "gradskägg", detta i sin tur ska försvinna vid härdning.. Men det går kanske på 10%, resten 90% får man fila eller borsta som resulterar i repor.
Min uppfinning är extremt simpelt, bara en hållare med svarvstål som skrapar av både grader och gradskägg.
Många sa att jag skulle ta patent på det, men jag vägrade.
Så företaget som levererar gradmaskinerna till oss frågade om dom fick använda den, absolut sa jag, slipper bygga dom själv .
För någon vecka sedan såg jag detta monterad i själva fräsmaskinen och med patent pending stämpel, samma simpla konstruktion förutom att min var för hand, inte maskin.
Firman som fick använda den i gradmaskinerna har gått i konkurs efter stämningsförsök.
Dom jag tillverkade fungerar fortfarande bättre än vad kuggmaskinstillverkarnas version gör..
Men ingen idé med patent strid, finns alltid någon som är större och vinner..

En liten pryl som kostar max någon tusing i tillverkning kan orsaka så stor skada.
Dom jag tillverkade kostade noll kronor, allt var gjorda av kasserade detaljer, några skruvar och en svarvstål.
En liten människa mot stora gamar har bara en utväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, känner igen detta. Det jag gjorde innefattade en cylinder på 45cm med en axel. Vägverket, eller transportstyrelsens del kör samma nu med flera hjul intill varandra för samma sak. Det var hur det användes som var min idé, inte vad men det struntade dem i.
Har diskussioner med dem, men de tar 2-3 veckor på sig att svara på brev så det är låååååångsamma diskussioner.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexander7938:

Studenten som av en slump upptäckte kolnanorör måste ju fått lite pengar.

Kan inte undgå att nämna att det där låter som en "Aftonbladetförsköning" av historien, där sanningen kanske helt försvunnit i periferin . Carbon nano tubes → Discovery [Wikipedia].

Kort utflikning om fysikalisk grundforskning: man kan inte patentera existensen av något som kolnanorör, utan det som är patenterbart är t ex en tillverkningsteknik, eller möjligen en specifik användning av kolnanorör till något som inte är uppenbart (inklusive trovärdiga modeller). Hade någon kommit på ett sätt att tillverka kolnanorör på ett väldigt gynnsamt sätt eller liknande så hade man kunnat börja snacka, men sådana saker jobbas snarare fram av stora forskarkollaborationer under många år — återigen skillnaden mellan att säga "vore gött med flygande bilar" och att faktiskt lista ut hur man bygger en sådan. När Newton skrev ner formler som beskrev gravitationens inverkan eller när Planck/Schrödinger/Heisenberg/etc började utveckla kvantmekaniken så var det ju inget att "patentera", precis, även om dessa fenomen sedermera lett till otaliga faktiska produkter.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.