Hur kan jag kontrollera flera datorer? KVM-switch, USB-switch(?)

Permalänk
Medlem

Hur kan jag kontrollera flera datorer? KVM-switch, USB-switch(?)

Först av allt får jag be om ursäkt om det passar bättre i kringutrustning. Men tyckte nog att support verkade bäst.

Problemet är följande. Det finns 6st datorer. En person skall ha 2 datorer, dock bara ett tangentbord/mus. Vilken dator som kontrolleras skall kunna skiftas vid behov, gärna via en (fysisk) knapptryckning. Dator 1 skall vara normal, delar dock tangentbord och mus med Dator 2. Dator 2, delar tangentbord och mus med dator 1, samt kan ta kontroll över de resterande 4 datorerna via t.ex. en KVM switch. Se medföljande bild.

Tanken var om man kunde ha en USB-switch, eller splitter (för kb+mus) och kunna skifta mellan kontroll av dator 1 och 2, samt dator 2 till 6 var sammankopplade med en KVM switch. Problemet är dock att jag inte kan hitta någon USB-splitter/switch. Vad jag förstår så kan man inte heller lösa det med att ha två KVM switchar, då de inte klarar av att samarbete på sådant sett.

Lösningen bör helst kosta under 10'000kr och får inte vara mjukvarubaserad.

Edit: Dator 1 har 2 skärmar. Resten (Dator 2-6) har 1 skärm.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Skärmarna då?

Det finns KVM med inbyggda USB portar. Använd en sån som USB switch.

2st KVM behöver inte samarbeta om du har 2 st tangentbord och 2 st möss och 2 st skärmar som du kopplar till varje KVM. Dator 3-6 behöver inte tangentbord, mus och skärm med KVM så du kan ta från dom.

Varför vill du inte ha nån mjukvarulösning?

Dom lösningarna är gratis och kräver vad jag vet bara att alla datorerna är kopplade till samma nätverk (internet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Skärmarna då?

Det finns KVM med inbyggda USB portar. Använd en sån som USB switch.

2st KVM behöver inte samarbeta om du har 2 st tangentbord och 2 st möss och 2 st skärmar som du kopplar till varje KVM. Dator 3-6 behöver inte tangentbord, mus och skärm med KVM så du kan ta från dom.

Varför vill du inte ha nån mjukvarulösning?

Dom lösningarna är gratis och kräver vad jag vet bara att alla datorerna är kopplade till samma nätverk (internet).

Jag formulerade mig säkert klumpigt. Varje dator används av 1 person vardera. Det skiftar dock frekvent vem det är som använder dessa. Förutom dator 2, som används av samma person som dator 1.

Mjukvarulösning är ej acceptabelt på grund av omständigheter som jag tyvärr inte får gå närmare in på.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Den absolut enklaste och idiotsäkraste sättet att kontrollera flera datorer är att stänga av allihopa.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Varför blandar du in dator 2?
Dator 2 behövs inte och din plan är onödigt komplicerad.

*Kontrollen sitt i KVM. INTE i dator 2 för det är till KVM man kopplar skärmen (och om man vill även tangentbord, mus, högtalare). Säkerheten sitter i varje dator eller en login server.

*Nästa skäll är att om 5 datorer delar 1 skärm så att bara 1 person använda datorerna i taget. Alltså ingen vits att kunna ta kontrollen från datorn 2 när om någon annan redan sitt och använder skärmen.

*Tillslut så säger du att samma person ska använda datorn 1 och 2. Då kan man lika gärna koppla dom till en separat KVM men även här är dator 2 onödig om dator 1 är tillräckligt bra för att hantera allt arbete.