Permalänk
Medlem

Det där måste väl ändå ses som rätt ok resultat tycker jag. Är 1100 MHz stock eller har du överklockat själv? I så fall kan du testa att köra oöverklockat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luccifer:

Jag kör med samma inställningar som sweclockers gjort i sina tester. Jag kör lätt överklockat.
Här är en länk till Fire Strike testet; http://www.3dmark.com/3dm/2202480
Det vart några poäng sämre än 7970ghz

Körde Unigine oklockat för att ta bort misstankarna om att det är för att jag klockat som jag får dåliga värden. Fick 3284.
Det är 190 poäng mindre än original 280x. Nånting är ju fel..

Jag redigerade mitt inlägg efter att du skrivit så jag antar att du missade den biten som svarar på din fråga

Permalänk
Medlem

Vad får du i 3DMark oklockat då. Jag vet inte om CPU kan påverka resultaten i Heaven. Sen kör Sweclockers med 1866MHz minnen detta kanske kan påverka lite. Du skulle ju också kunna köra med ett kort och se vad resutaten blir då.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Sen kanske antalet PCI-E lines kan påverka. Sweclockers moderkort och CPU kan ju köra x16 på båda slotsen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Snabbt och enkelt, testa dina kort i hans dator och gämför den vägen.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiteface:

Det måste vara en bugg i Unigine Valley, för hans överklockade R9 280X i CF ska klara ~3600 poäng. ~4300 poäng låter astronomiskt med dom grafikkorten (Källa: Sweclockers).

Mer troligt att han råkat ha nån inställning för lågt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Snabbt och enkelt, testa dina kort i hans dator och gämför den vägen.

Jag tänkte samma, byta kort fram och tillbaka så ser man om det finns någon rimlighet i testerna.

TS: Det är inga problem med klocken på något av korten då? Att ditt kort inte går upp i full klock pga något tredjepartsprogram, eller något liknande.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Bara för att jag måste kommentera, din 4670k stock är inte sämre än din kompis 3570k, snarare bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Medlem

Det finns ingen vits att köra mina kort i hans dator eftersom hans dator började underprestera efter att han formaterade den. Så vi har samma problem båda två.
Jag har testat att bara köra med ett av mina kort och då fick jag ett resultat som är i likhet med de resultat som sweclockers har fått. Jag kan tänka mig att det kan skilja några poäng från min dator med sweclockers tester. Jag saknade exempelvis ca 15 poäng när ja körde med ett kort. Så upp emot 50 poäng hade jag inte sagt nåt om. Men när mina fabriksöverklockade kort presterar ganska mycket sämre än referenskorten så blir man ju fundersam.

Både han och jag har kört med exakt samma inställningar som sweclockers. Det blir svårt o jämföra med deras test om man inte gör det

Sammanfattning; Kör jag med ETT kort presterar det som det borde. Kör jag CF gör det inte det. Min kompis fick förväntade resultat INNAN han formaterade. Sen fick han betydligt sämre resultat fastän han körde med samma klock och samma inställningar som innan.

Trenixen, jag vet inte om jag sagt att min va sämre men om jag sa det så menade jag givetvis tvärt om

Permalänk
Medlem

Som någon skrev tidigare kan antalet pci-e Lanes påverka resultatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Pci-e lanes ska inte påverka nämnvärt, skillnaden mellan Pcie 3.0 @x8 vs x16 är knappast ens mätbar.

Permalänk
Medlem

Enligt MSI Afterburner går båda kortens GPU och minne på full klock vid load. Så det är inget sånt som strular..

Permalänk
Skrivet av Luccifer:

Enligt MSI Afterburner går båda kortens GPU och minne på full klock vid load. Så det är inget sånt som strular..

Har du testat att överklocka processorn? Sweclockers resultat är ju med en överklockad i7!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Medlem

Ne jag får väl göra det.. Men det förklarar ändå inte varför min kompis med sämre processor som är oklockad den med fick så bra resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Pci-e lanes ska inte påverka nämnvärt, skillnaden mellan Pcie 3.0 @x8 vs x16 är knappast ens mätbar.

Nej men vad jag ser har inte TS skrivit någonstans vad han har så i värsta fall kanske han använder x1 :P. Frågade batära för att säkert kunna utesluta det.

Och TS verkar ignorera frågan också av någon anledning?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Luccifer:

Ne jag får väl göra det.. Men det förklarar ändå inte varför min kompis med sämre processor som är oklockad den med fick så bra resultat.

Jag får cirka 4300 poäng i Unigine valley med mina R9 290 (CFX) och en 3770K i 4,5GHz, jag menar bara att i Valley så spelar processorn roll. Han kanske hade klockat upp den i AXTU eller något liknande och sedan tappat klockningen iom ominstallationen. Men om du är orolig så kör en runda med unigine heaven 4.0, i det testet spelar CPU mindre roll än i 3DMark och Valley 1.0.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Medlem

Jag har ju skrivit vad jag har för moderkort och i vilka platser korten sitter. Det borde väl vara svar nog på att jag inte kör x1? Båda korten körs i x8.

Han hade inte klockat sin processor innan han formaterade. I 3dmark får man ju en separat graphics score så där borde väl processorn inte heller spela så stor roll?

Permalänk
Skrivet av Luccifer:

Jag har ju skrivit vad jag har för moderkort och i vilka platser korten sitter. Det borde väl vara svar nog på att jag inte kör x1? Båda korten körs i x8.

Han hade inte klockat sin processor innan han formaterade. I 3dmark får man ju en separat graphics score så där borde väl processorn inte heller spela så stor roll?

CPU spelar viss roll men inte enormt stor roll sålänge det inte är en gammal cpu som flaskar kortet

Permalänk
Medlem

Klockade processorn nu och körde lite tester. Körde med oklockade kort. Fick 3426 i unigine.. Fortfarande mindre än sweclockers men ~140 poäng bättre än innan ja klockade processorn så jag antar att processorn är boven i Unigine dramat.

Körde 3dmark 11 också.. kommer inte ihåg exakt poäng men det var en bit bättre än ett 7970ghz så där är ju allt som det ska. Försökte köra fire strike men det kraschade hela tiden så jag sket i det.

Jag känner att jag får lita på 3dmark o ger upp detta nu. De presterar säkert så bra som de kan under rådande förhållanden

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Luccifer:

Klockade processorn nu och körde lite tester. Körde med oklockade kort. Fick 3426 i unigine.. Fortfarande mindre än sweclockers men ~140 poäng bättre än innan ja klockade processorn så jag antar att processorn är boven i Unigine dramat.

Körde 3dmark 11 också.. kommer inte ihåg exakt poäng men det var en bit bättre än ett 7970ghz så där är ju allt som det ska. Försökte köra fire strike men det kraschade hela tiden så jag sket i det.

Jag känner att jag får lita på 3dmark o ger upp detta nu. De presterar säkert så bra som de kan under rådande förhållanden

Jag tror heller inte att det är något fel, det är ingen större skillnad som sagt.

Påminner mig om historien om han som kommer till bilmekanikern och klagar över något konstigt ljud från motorn.
Efter det att bilmekanikern kollat igenom motorn blir hans råd.
"-Köp en bra bilstereo!"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luccifer:

Klockade processorn nu och körde lite tester. Körde med oklockade kort. Fick 3426 i unigine.. Fortfarande mindre än sweclockers men ~140 poäng bättre än innan ja klockade processorn så jag antar att processorn är boven i Unigine dramat.

Körde 3dmark 11 också.. kommer inte ihåg exakt poäng men det var en bit bättre än ett 7970ghz så där är ju allt som det ska. Försökte köra fire strike men det kraschade hela tiden så jag sket i det.

Jag känner att jag får lita på 3dmark o ger upp detta nu. De presterar säkert så bra som de kan under rådande förhållanden

Dum fråga men har ni stängt av strömspar läget?

Permalänk
Medlem

Strömsparläget?