Är spelet så dåligt optimerat? CS:GO

Permalänk

Är spelet så dåligt optimerat? CS:GO

Spelar Csgo med 1280x800 och low på allt förutom 16x AF och 2x AA. Var precis inne på en deathmatch server med 20 pers och kollade fpsn med fraps och resultaten blev följande: Avg: 147.928 - Min: 118 - Max: 198. Höjer jag grafikinställningarna på något så sänks fpsn. Har inte testat med upplösningen dock men det är för att jag inte vill köra någon annan helt enkelt. Har bättre fps på 5on5(50 mer kanske) har dock inte kollat hur systemet belastas då men antar att det är identiskt...

Gpun belastades till 30-40% och cpun till 40-50%. Frågan är då. Kan man göra något åt detta? Strävar efter 250+ ungefär

Kör med en i5 750 @ 3.8 och ett GTX 760

Permalänk
Medlem

Läste i en tråd förut som var lik den här. Förstod inte då och gör inte det nu heller varför man vill ha 250 fps när man har en 60hz eller 120/144hz skärm.

Leta lite på forumet så hittar du nog den och flera trådar om samma sak.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Spelar Csgo med 1280x800 och low på allt förutom 16x AF och 2x AA. Var precis inne på en deathmatch server med 20 pers och kollade fpsn med fraps och resultaten blev följande: Avg: 147.928 - Min: 118 - Max: 198. Höjer jag grafikinställningarna på något så sänks fpsn. Har inte testat med upplösningen dock men det är för att jag inte vill köra någon annan helt enkelt. Har bättre fps på 5on5(50 mer kanske) har dock inte kollat hur systemet belastas då men antar att det är identiskt...

Gpun belastades till 30-40% och cpun till 40-50%. Frågan är då. Kan man göra något åt detta? Strävar efter 250+ ungefär

Har du "multi-core rendering" på?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Ja det är dåligt optimerat, jag får inte högre FPS om jag väljer allt low med 640x480 eller lägre om jag väljer high 1920x1080... GPU belastas typ 20% för mig. Gtx 680 och 3570k.

Permalänk
Skrivet av HenKenny:

Läste i en tråd förut som var lik den här. Förstod inte då och gör inte det nu heller varför man vill ha 250 fps när man har en 60hz eller 120/144hz skärm.

Jag har en 60 hz skärm, kom inte med nåt satans dravel om att den inte kan visa mer än 60 fps så det spelar ingen roll. Helvete.

Edit; anledningen är att man känner att flytet blir bättre. Movement och aim påverkas alltså. Det blir även en visuell skillnad på tex 100 fps och 300 på en 60 hz skärm.

Skrivet av matte56:

Har du "multi-core rendering" på?

Ingame? Isf japp!

Skrivet av Traktorsson:

Ja det är dåligt optimerat, jag får inte högre FPS om jag väljer allt low med 640x480 eller lägre om jag väljer high 1920x1080... GPU belastas typ 20% för mig. Gtx 680 och 3570k.

Finns kanske inte så mycket att göra då.. Det är ju trots allt en konsolport. Hur många fps har du då?

Permalänk
Medlem

Nästan inga spel är ju gjorda så att man kan få 1000 fps bara för att ens hårdvara inte används till 100%.

Du kanske kan få ut högre fps om du har snabbare hdd, ram, annat OS lr nåt. Finns ju annat än cpu och gpu, fast det hjälper antagligen inte.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Jag har en 60 hz skärm, kom inte med nåt satans dravel om att den inte kan visa mer än 60 fps så det spelar ingen roll. Helvete.

Edit; anledningen är att man känner att flytet blir bättre. Movement och aim påverkas alltså. Det blir även en visuell skillnad på tex 100 fps och 300 på en 60 hz skärm.

Ingame? Isf japp!

Finns kanske inte så mycket att göra då.. Det är ju trots allt en konsolport. Hur många fps har du då?

Skaffa en 120/144 hz skärm så är ditt "problem" löst, finns inte mycket anledning att ha så hög fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

runt 150-250.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Spelar Csgo med 1280x800 och low på allt förutom 16x AF och 2x AA. [...] Har inte testat med upplösningen dock men det är för att jag inte vill köra någon annan helt enkelt.

Du vill väl köra den upplösning som är native för din skärm?

Om du vill ha bättre flyt är 150 fps på en skärm med 120 eller 144 Hz att föredra framför 300 fps på en 60 Hz-skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tror inte ett dugg på att man får bättre flyt och att det blir bättre visuellt. Skulle dock kunna tänka mig att man droppar ner under 60fps oftare om man ligger runt 100fps och det är därför du tycker att 300fps är bättre eftersom det blir en bra bit ner till 60fps.

Men hamnar du aldrig under 60fps så finns det inte på världskartan att det skulle bli skillnad mellan 100fps och 300fps på en 60hz skärm.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Pellemanify:

Skaffa en 120/144 hz skärm så är ditt "problem" löst, finns inte mycket anledning att ha så hög fps.

Jo det finns "mycket" anledning till det.

Skrivet av deadich:

Nästan inga spel är ju gjorda så att man kan få 1000 fps bara för att ens hårdvara inte används till 100%.

Du kanske kan få ut högre fps om du har snabbare hdd, ram, annat OS lr nåt. Finns ju annat än cpu och gpu, fast det hjälper antagligen inte.

Möjligt att man får ut mer fps med W8 men känns som att det borde vara marginellt.

Skrivet av HurMycket:

Du vill väl köra den upplösning som är native för din skärm?

Om du vill ha bättre flyt är 150 fps på en skärm med 120 eller 144 Hz att föredra framför 300 fps på en 60 Hz-skärm.

Nej det vill jag verkligen inte Det är jag beredd att hålla med om. Att spela på en 60 hz skärm är pest. Har dock lite andra prioriteringar just nu, fattig student

Skrivet av Snorlena:

Tror inte ett dugg på att man får bättre flyt och att det blir bättre visuellt.

Men hamnar du aldrig under 60fps så finns det inte på världskartan att det skulle bli skillnad mellan 100fps och 300fps på en 60hz skärm.

Du vet inte vad du snackar om. Du spelar antagligen inte CS och gör du det så gör du det på en mycket låg nivå. Antagligen så har du aldrig lirat något fps öht på någorlunda hög nivå. Flamear absolut inte säger bara sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Tror inte ett dugg på att man får bättre flyt och att det blir bättre visuellt. Skulle dock kunna tänka mig att man droppar ner under 60fps oftare om man ligger runt 100fps och det är därför du tycker att 300fps är bättre eftersom det blir en bra bit ner till 60fps.

Det är inte att man ser att det flyter bättre, utan man känner det i musen. Då man måste vara så otroligt precis med aimet i CS så gör det stor skillnad.

Visa signatur

9800X3D|Asus TUF B650-Plus WIFI|Thermalright Phantom Spirit 120 Evo|2Tb NVME|Gigabyte RTX 3080 Ti|6000mhz CL30 32GB|Corsair RMe 1000w|Fractal North|LG 240hz 1440p OLED 27"

Permalänk
Skrivet av matte56:

Om du har någon artikel eller liknande som visar hur motorn beter sig vid olika FPS så får du gärna länka

Det får du leta upp själv. På min 60hz skärm så ser jag skillnad om jag har 128 fps(som enligt något dataproffs högre upp i tråden är den maximala fpsen för flyt) och 300 fps. Varför? Det vet jag inte exakt.

Men det jag vet är att sourcemotorn är byggd för maximalt 300 fps och att det då flyter bäst där. Samma med CS 1.6, den var byggd för 100 fps och allt under upplevs som laggigt. Kanske inte för Torsten 62 men för Nicke 22 som har 2000 h på CS 1.6 så är allt under 100 pest och pina. Samma med GO, men inte riktigt lika stor skillnad nej. Men skillnaden finns och den känns av tillräckligt för att det ska bli riktigt störigt och irriterande.

Permalänk
Medlem

Fixa en ssd så kanske du lyckas kapa ladd/skrivtiderna till hårddisken, vilket kanske ger några fler livsviktiga fps

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Anledningen att man vill ha 128 fps och högre är för att servern har oftast 128 ticks. Då blir varje ny frame som spelet ritar upp en uppdatering av vad som händer i verkligheten.

Att ligga över 128 och säga att det flyter bättre är nog bara Placebo effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Anledningen att man vill ha 128 fps och högre är för att servern har oftast 128 ticks. Då blir varje ny frame som spelet ritar upp en uppdatering av vad som händer i verkligheten.

Vad jag vet så kör CSGO 64 tick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Ehm nej. 60Hz betyder att skärmen uppdaterar bilden 60 ggr i sekunden. Samtidigt som fps betyder frames per second
alltså bilder per sekund, Hertz och fps är inte samma sak, men hur kan en skärm som uppdateras 60ggr i sekunden visa
upp fler än 60 bilder per sekund? Det du ser är inte bättre/sämre flyt, det är förmodligen tearing.
Det är därför man har V-sync till exempel. Själv kan jag inte märka skillnad på 60fps eller 90fps på min 60Hz skärm
men jag kan märka skillnad om det hoppar upp och ner hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vad jag vet så kör CSGO 64 tick.

Finns 128 tickare, alla pro matcher körs med 128

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Men hur skulle du märka ticks? så märker du ju lite knappt bara vartannat tick iaf. så om det skulle vara optimalt skulle man ha en skärm med 128 hz och sedan v-sync till 128 fps. Då måste man ju få optimala spelupplevelsen utan fördröjningar eller dubbelbilder någonstans.

Alla fps över din skärms uppdaterings frekvens minskar ju bara skillnaderna i tid mellan de olika bilderna (tearingen). Vilket v-sync/g-sync borde kunna fixa.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Stäng av AA och sänk AF är mitt tips, det har blivit sämre och sämre FPS sedan de la till skins tyvärr. Nästa steg är en starkare processor.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Men hur skulle du märka ticks? så märker du ju lite knappt bara vartannat tick iaf. så om det skulle vara optimalt skulle man ha en skärm med 128 hz och sedan v-sync till 128 fps. Då måste man ju få optimala spelupplevelsen utan fördröjningar eller dubbelbilder någonstans.

Alla fps över din skärms uppdaterings frekvens minskar ju bara skillnaderna i tid mellan de olika bilderna (tearingen). Vilket v-sync/g-sync borde kunna fixa.

Nej, grejen är att spelet uppdaterar snabbare om du har dödat någon eller inte, vem som sköt första skottet osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wasprocker:

Skrivet av GeT_a_BiKe:

Det får du leta upp själv. På min 60hz skärm så ser jag skillnad om jag har 128 fps(som enligt något dataproffs högre upp i tråden är den maximala fpsen för flyt) och 300 fps. Varför? Det vet jag inte exakt.

Men det jag vet är att sourcemotorn är byggd för maximalt 300 fps och att det då flyter bäst där. Samma med CS 1.6, den var byggd för 100 fps och allt under upplevs som laggigt. Kanske inte för Torsten 62 men för Nicke 22 som har 2000 h på CS 1.6 så är allt under 100 pest och pina. Samma med GO, men inte riktigt lika stor skillnad nej. Men skillnaden finns och den känns av tillräckligt för att det ska bli riktigt störigt och irriterande.

Det är som wasprocker säger, det handlar om tickraten, i CS 1.6 låg den som max på 100 och nu på 128. Så länge du du ligger över 128 spelar det ingen roll hur hög fps du än har. Och visuellt är det ingen skillnad över 60 på en 60hz skärm, men det stämmer att det påverkar känslan om man har lägre fps än tickraten. Sen kan man ju såklart vilja ha väldigt hög fps för att aldrig hamna under, men då är det viktiga min fpsen och inte avg eller max.

Detta är i princip det enda argumentet för hög fps i source spel, om du inte gillar den så får du komma med någon annan anledning varför man ska ha så hög fps för vad jag vet så finns det ingen.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Ehm nej. 60Hz betyder att skärmen uppdaterar bilden 60 ggr i sekunden. Samtidigt som fps betyder frames per second
alltså bilder per sekund, Hertz och fps är inte samma sak, men hur kan en skärm som uppdateras 60ggr i sekunden visa
upp fler än 60 bilder per sekund? Det du ser är inte bättre/sämre flyt, det är förmodligen tearing.
Det är därför man har V-sync till exempel. Själv kan jag inte märka skillnad på 60fps eller 90fps på min 60Hz skärm
men jag kan märka skillnad om det hoppar upp och ner hela tiden.

Sa jag något annat om Hz? Tack för upplysningen om vad fps betyder.

Ja jag ser tearing. Och då känns det som att skärmen inte hänger med -vilket den inte gör. Om du läste min tidigare kommentar så sa jag att det var tearing. Man kan inte köra vsync på csgo med en 60Hz skärm utan input lag. Får dessutom mer tearing av det Testade nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Vad in i hela helvetet håller du på med? Du skämmer ju ut did för satan. Kan du ha en normal sansad diskussion?

Annars är du välkommen att lämna forumet och dra till nån facebook grupp.

Han ber om hjälp, men förtjänar ingen hjälp med det beteendet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av anon75480:

Det är som wasprocker säger, det handlar om tickraten, i CS 1.6 låg den som max på 100 och nu på 128. Så länge du du ligger över 128 spelar det ingen roll hur hög fps du än har. Och visuellt är det ingen skillnad över 60 på en 60hz skärm, men det stämmer att det påverkar känslan om man har lägre fps än tickraten. Sen kan man ju såklart vilja ha väldigt hög fps för att aldrig hamna under, men då är det viktiga min fpsen och inte avg eller max.

Förstår inte riktigt hur tickrate kan påverka vad jag ser på min skärm öht?(när det gäller flyt dvs)

Ställer jag in fps_max 128 på en 128 tick server upplever jag lagg. Detta är på en 60Hz skärm, med eller utan v-sync

https://www.youtube.com/watch?v=aVmqv3z4gnA

Permalänk

Jag förstår hur ts menar när han tycker det laggar på hög fps, men på cs måste jag ha över 200fps för att inte tycka att det laggar, Om den dippar under 150 känns det direkt, ni som säger att man kan spela cs på 60 fps för att skärmen bara klarar av det, har aldrig spelat cs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Fast en 60 hz skärm KAN bara visa 60 bilder/s (bilden på skärmen uppdateras 60 gånger på en sekund). Det är liksom vad som definerar just 60 hz. Har du 600fps på en 60 hz skärm kommer bara en tiondel av bilderna visas.

Har du någonsin testat att göra ett blindtest (tillsammans med någon såklart)? Där du inte får se vilken fps det är och gissa om det är under (drar till med nåt) 100 respektive över 100 fps eftersom du säger att det är EXTREM skillnad och alla som inte fattar det är inkompetenta vad gäller spelande.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Skrivet av Fltoig:

Fast en 60 hz skärm KAN bara visa 60 bilder/s (bilden på skärmen uppdateras 60 gånger på en sekund). Det är liksom vad som definerar just 60 hz. Har du 600fps på en 60 hz skärm kommer bara en tiondel av bilderna visas.

Har du någonsin testat att göra ett blindtest (tillsammans med någon såklart)? Där du inte får se vilken fps det är och gissa om det är under (drar till med nåt) 100 respektive över 100 fps eftersom du säger att det är EXTREM skillnad och alla som inte fattar det är inkompetenta vad gäller spelande.

Jag sitter på en 60hz skärm och kan OMÖJLIGT spela på 60fps, det du säger kanske stämmer i teorin fast inte på cs. Det är helt omöjligt att ligga på så låg fps på cs.

Permalänk
Medlem

Du menar alltså att du märker skillnad om spel-loopen är
snabbare än vad skärmen ritar ut det
snabbare än vad datorn tar emot uppdateringar från musen
snabbare än vad datorn tar emot events från tangentbordet
snabbare än vad spelet tar emot uppdateringar från servern

Vad är det du tror spelet gör i varje loop egentligen?

Men för att svara på din fråga, du är med största sannolikhet
begränsad av minnesbandbredden eller minneslatensen. Och
nej, det beror inte på att spelet är dåligt optimerat.

Dessutom kommer du ha tearing om du inte aktiverar Vsync,
oavsett om du tror det eller ej. Om du har tearing fast du har
aktiverat Vsync är det antingen en bugg i grafikdrivrutinerna,
eller i grafikkortet eller i skärmen.

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Han ber om hjälp, men förtjänar ingen hjälp med det beteendet

Det kan jag förstå att man tycker. Men jag får ju direkt dryga svar och då svarar jag drygt. Kommer ändå inte få någon hjälp här det är ju ganska obvious. Jag säger att jag vill ha 250 fps+ och podbots börjar direkt att svamla om att man inte ser skillnad osvosovos. Helt irrelevant och har inget med tråden att göra.