Är spelet så dåligt optimerat? CS:GO

Permalänk
Medlem

https://developer.valvesoftware.com/wiki/Source_Multiplayer_N...
Kan vara värt att läsa om Server ticks osv.
Sen kan det vara så enkelt att problemet ligger i din cfg.
Självklart är det så läget inte så enkelt som att bara ladda ner en "proffs cfg" och tro att det ska fungera för just din dator.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

Du menar alltså att du märker skillnad om spel-loopen är
snabbare än vad skärmen ritar ut det
snabbare än vad datorn tar emot uppdateringar från musen
snabbare än vad datorn tar emot events från tangentbordet
snabbare än vad spelet tar emot uppdateringar från servern

Vad är det du tror spelet gör i varje loop egentligen?

Men för att svara på din fråga, du är med största sannolikhet
begränsad av minnesbandbredden eller minneslatensen. Och
nej, det beror inte på att spelet är dåligt optimerat.

Dessutom kommer du ha tearing om du inte aktiverar Vsync,
oavsett om du tror det eller ej. Om du har tearing fast du har
aktiverat Vsync är det antingen en bugg i grafikdrivrutinerna,
eller i grafikkortet eller i skärmen.

Nej jag kan inte vara på exakt hur det fungerar. Jag känner det och jag ser det det räcker för mig.

Alright men det finns inget annat modernt spel(BF3, BF4 tex) som begränsas av minnesbandbredden så varför skulle CSGO göra det? Tror inte att det du säger är direkt fel men tycker det låter lite konstigt.

Jag får tearing då iaf(Triple buffer, testade inte med dubble iof). Och även om jag inte skulle få det så får jag input lag vilket är ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Jag har en 60 hz skärm, kom inte med nåt satans dravel om att den inte kan visa mer än 60 fps så det spelar ingen roll. Helvete.

Edit; anledningen är att man känner att flytet blir bättre. Movement och aim påverkas alltså. Det blir även en visuell skillnad på tex 100 fps och 300 på en 60 hz skärm.

Nope, omöjligt. Eller har laser-super-stålman-nightvision1337RAZERled ögon?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

TS är inte den enda som upplever bättre flyt med FPS högre än uppdateringsfrekvensen på skärmen.

Jag skulle tro att spelmotorn bara flyter på bättre ju högre FPS man har. Därav är standard max-fps:en satt på 300. (Nu kan jag ha fel men det låter iallafall ganska logiskt för mig)

Sen med tickrate på servrar, servrar med 128 tick registrerar ju två gånger mer per sekund än vad 64-tick gör.
Här kan ni se en video som demonstrerar hur dåligt 64-tick faktiskt fungerar: http://www.youtube.com/watch?v=J6u26YTpIF0
Tycker att Valve verkligen borde ändra alla deras servrar till 128-tick istället för deras 64. Jag känner och ser väldigt ofta att jag faktiskt träffar mer än vad det står att jag gör. Brukar t.ex se blod på väggar bakom när jag "träffar" någon fastän inget tydligen registreras.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Det är sjukt stor skillnad mellan 100 och 200 fps i source motorn. Skulle vilja säga att sweetspoten ligger på 200+ för bästa flyt. Det finns en anledning till att proffsen kör med fps_max 999. Och ju högre fps, ju lägre input lag.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Eftersom problemet inte verkar sitta i varken cpu eller gpu. Vad kör du för klock på minnena, vet att jag fick köra en ganska låg divider på mina för att få ut 3.8GHz på min 750 för att annars ville det sig inte riktigt.

Har du SSD disk?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Vad har du för hastighet på hårddisken?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Nej jag kan inte vara på exakt hur det fungerar. Jag känner det och jag ser det det räcker för mig.

Sorry, men det funkar inte. Eller visst gör det, effekten av placebo ska inte underskattas men det är ändå inte mer än placebo.

EDIT: Förresten, vad har du för polling rate på musen?

Skrivet av GeT_a_BiKe:

Alright men det finns inget annat modernt spel(BF3, BF4 tex) som begränsas av minnesbandbredden så varför skulle CSGO göra det? Tror inte att det du säger är direkt fel men tycker det låter lite konstigt.

Har du så hög FPS i andra spel också?
Grejen är att när man designar ett spel brukar man sikta på ~60FPS på en viss hårdvara.
Det betyder att du har en viss andel CPU tid per frame, en viss andel GPU tid och en viss minnesbandbredd och en viss minneslatency.
Om du ska ha ut 120FPS så måste du alltså kunna utföra jobbet som är beräknat till ~16ms på ~8ms. Med en bättre prosessor och ett bätre grafikkort är det sällan ett problem men minnesbandbredd och minneslatency är ganska konstant även när man köper en bättre dator.
Detta gör att när du försöker kräma ut så många FPS som du gör är det ofta det som slår i taket.

Skrivet av GeT_a_BiKe:

Jag får tearing då iaf(Triple buffer, testade inte med dubble iof). Och även om jag inte skulle få det så får jag input lag vilket är ännu värre.

Tekniskt sett så ska du inte kunna få tearing om det inte är en allvarlig bugg i mjukvaran eller hårdvaran.
Input lag (eller snarare mindre exakta musrörelser) kan jag köpa om du har 60Hz skärm personligen tycker jag dock att det är mycket värre med halva bilder. Men med högre FPS blir ju förstås skillnaden mellan den gamla bilden och den nya bilden mindre och tearingen syns mindre, men den kommer alltid att finnas där.

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Eftersom problemet inte verkar sitta i varken cpu eller gpu. Vad kör du för klock på minnena, vet att jag fick köra en ganska låg divider på mina för att få ut 3.8GHz på min 750 för att annars ville det sig inte riktigt.

Har du SSD disk?

Skrivet av Snorlena:

Vad har du för hastighet på hårddisken?

Japp samma för mig, så kör bara ~1450 på mina 1600 minnen. Har ganska dåliga latenser också, kommer inte ihåg exakt men inga under 10 iaf.

Har en 7200 rpm:are :/

Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

Sorry, men det funkar inte. Eller visst gör det, effekten av placebo ska inte underskattas men det är ändå inte mer än placebo.

EDIT: Förresten, vad har du för polling rate på musen?

Har du så hög FPS i andra spel också?
Grejen är att när man designar ett spel brukar man sikta på ~60FPS på en viss hårdvara.
Det betyder att du har en viss andel CPU tid per frame, en viss andel GPU tid och en viss minnesbandbredd och en viss minneslatency.
Om du ska ha ut 120FPS så måste du alltså kunna utföra jobbet som är beräknat till ~16ms på ~8ms. Med en bättre prosessor och ett bätre grafikkort är det sällan ett problem men minnesbandbredd och minneslatency är ganska konstant även när man köper en bättre dator.
Detta gör att när du försöker kräma ut så många FPS som du gör är det ofta det som slår i taket.

Tekniskt sett så ska du inte kunna få tearing om det inte är en allvarlig bugg i mjukvaran eller hårdvaran.
Input lag (eller snarare mindre exakta musrörelser) kan jag köpa om du har 60Hz skärm personligen tycker jag dock att det är mycket värre med halva bilder. Men med högre FPS blir ju förstås skillnaden mellan den gamla bilden och den nya bilden mindre och tearingen syns mindre, men den kommer alltid att finnas där.

Jo det funkar.......... Kör med 500 Hz, 1000 är max.

Nej det har jag inte då det inte är viktigt då andra spel inte är på den nivån så att säga. Men i tex BF3 så känner man ju stooooor skillnad på 60 fps och tex 80, igen, på MIN skärm, och MIN rigg. Vet inte vad ni har för ailiendatorer(inte märket...) men såhär funkar det för mig.

Happ men jag får det, inte lika grovt men jag får som ett vattenfall över hela skärmen om jag är nära något objekt. Alltså inte tearing på det sättet som man får utan vsync. Input lag är den värsta mardrömmen ju. Obehagligt som fan att känna att varje musrörelse är någon millisekund efter(ja det är den alltid men det blir ju mer märkbart..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Jo det funkar.......... Kör med 500 Hz, 1000 är max.

Okej, då kan du teoretiskt sett visserligen få lite exaktare musrörelser upp till 500FPS. Men
approximationerna som görs är så bra att du inte bör märka någon skillnad.

Skrivet av GeT_a_BiKe:

Nej det har jag inte då det inte är viktigt då andra spel inte är på den nivån så att säga. Men i tex BF3 så känner man ju stooooor skillnad på 60 fps och tex 80, igen, på MIN skärm, och MIN rigg. Vet inte vad ni har för ailiendatorer(inte märket...) men såhär funkar det för mig.

Då ligger du mycket närmare mål FPS:en vilket gör att minnesbandbredden eller minneslatencyn som krävs inte blir lika hög även om spelet är mer CPU eller GPU krävande.
Jag talare inte om aliendatorer utan hur det fungerar rent praktiskt, vad du sen upplever har egentligen inte mycket att göra med vad som faktiskt händer. Som sagt så ska inte placebo underskattas och det används mycket i spel för att det ska kännas rätt.

Skrivet av GeT_a_BiKe:

Happ men jag får det, inte lika grovt men jag får som ett vattenfall över hela skärmen om jag är nära något objekt. Alltså inte tearing på det sättet som man får utan vsync. Input lag är den värsta mardrömmen ju. Obehagligt som fan att känna att varje musrörelse är någon millisekund efter(ja det är den alltid men det blir ju mer märkbart..)

Din skärm ritar alltid upp en ny bildruta ungefär var 16ms. Detta tar alltid en viss tid för skärmen och inget av detta beror på din FPS utan är helt konstant. Sen är det bara frågan om vad för bildruta som finns att rita upp. Har du vsync igång kommer det alltid finnas en hel bildruta men om du inte har det kommer det "alltid" vara en delad bildruta.
Om det är så att eventhantering och rendering görs i samma tråd i CS:GO så låser du uppdateringsfrekvensen på musen till 60Hz med vsync, vilket ger lite oexaktare musrörelser. Inputlaggen är dock konstant (eller teoretiskt sett lite lägre så operativsystemet får mer andrum att hantera uppdateringar från musen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Det får du leta upp själv. På min 60hz skärm så ser jag skillnad om jag har 128 fps(som enligt något dataproffs högre upp i tråden är den maximala fpsen för flyt) och 300 fps. Varför? Det vet jag inte exakt.

Men det jag vet är att sourcemotorn är byggd för maximalt 300 fps och att det då flyter bäst där. Samma med CS 1.6, den var byggd för 100 fps och allt under upplevs som laggigt. Kanske inte för Torsten 62 men för Nicke 22 som har 2000 h på CS 1.6 så är allt under 100 pest och pina. Samma med GO, men inte riktigt lika stor skillnad nej. Men skillnaden finns och den känns av tillräckligt för att det ska bli riktigt störigt och irriterande.

1. Jag citerade vad en helt annan person skrev så varför svarar du att jag ska leta upp det själv?
2. Har aldrig påstått att FPSn inte spelar någon roll så länge den är över 60 t.ex, jag har spelat CS sen 1.5 så jag om någon borde veta

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Spelar Csgo med 1280x800 och low på allt förutom 16x AF och 2x AA. Var precis inne på en deathmatch server med 20 pers och kollade fpsn med fraps och resultaten blev följande: Avg: 147.928 - Min: 118 - Max: 198. Höjer jag grafikinställningarna på något så sänks fpsn. Har inte testat med upplösningen dock men det är för att jag inte vill köra någon annan helt enkelt. Har bättre fps på 5on5(50 mer kanske) har dock inte kollat hur systemet belastas då men antar att det är identiskt...

Gpun belastades till 30-40% och cpun till 40-50%. Frågan är då. Kan man göra något åt detta? Strävar efter 250+ ungefär

Kör med en i5 750 @ 3.8 och ett GTX 760

Din cpu begränsar finns inte mycket mer att säga, Bara för cpun inte ligger på 100% innebär det inte att den inte begränsar. exTrådning och när tex cache begränsar syns inte det.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Din cpu begränsar finns inte mycket mer att säga, Bara för cpun inte ligger på 100% innebär det inte att den inte begränsar. exTrådning och när tex cache begränsar syns inte det.

Ja det var det jag misstänkte. Men folk med oklockade i5 2500k får i vissa fall mer fps än mig och den har 6 mb L2 medans min 8 mb cache tex. Men det finns väl såklart fler parametrar. Den har ju tex dubbla busshastigheten tex...

Permalänk
Medlem

Du säger att du märker stor skillnad på 100fps och 300fps på en 60hz skärm? Hmm jag har själv inte testat, men kan du inte förklara mer ingående vad det är som man ska känna för skillnad?

Permalänk
Medlem

TS ställde en fråga, då kommer det 10 pers som skriver samma sak att man inte känner skillnad, men det var inte det TS fråga eller hur? sluta provocera så kanske han inte svarar otrevligt heller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Skön logik. Enligt dig ska man alltså köra med 64 fps på Match Making, ska sprida denna nyhet! Inte många som vet detta

Sa jag något annat om Hz? Tack för upplysningen om vad fps betyder.

Ja jag ser tearing. Och då känns det som att skärmen inte hänger med -vilket den inte gör. Om du läste min tidigare kommentar så sa jag att det var tearing. Man kan inte köra vsync på csgo med en 60Hz skärm utan input lag. Får dessutom mer tearing av det Testade nu..

Jaså? Har själv inga som helst problem med detta med v-sync på 60Hz skärm när jag kör CS GO

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av reflect:

Sen med tickrate på servrar, servrar med 128 tick registrerar ju två gånger mer per sekund än vad 64-tick gör.
Här kan ni se en video som demonstrerar hur dåligt 64-tick faktiskt fungerar: http://www.youtube.com/watch?v=J6u26YTpIF0
Tycker att Valve verkligen borde ändra alla deras servrar till 128-tick istället för deras 64. Jag känner och ser väldigt ofta att jag faktiskt träffar mer än vad det står att jag gör. Brukar t.ex se blod på väggar bakom när jag "träffar" någon fastän inget tydligen registreras.

Vi Battlefield-spelare kan stoltsera över en tickrate på hela 10 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Spelar Csgo med 1280x800 och low på allt förutom 16x AF och 2x AA. Var precis inne på en deathmatch server med 20 pers och kollade fpsn med fraps och resultaten blev följande: Avg: 147.928 - Min: 118 - Max: 198. Höjer jag grafikinställningarna på något så sänks fpsn. Har inte testat med upplösningen dock men det är för att jag inte vill köra någon annan helt enkelt. Har bättre fps på 5on5(50 mer kanske) har dock inte kollat hur systemet belastas då men antar att det är identiskt...

Gpun belastades till 30-40% och cpun till 40-50%. Frågan är då. Kan man göra något åt detta? Strävar efter 250+ ungefär

Kör med en i5 750 @ 3.8 och ett GTX 760

är det bättre att lira med i så låg upplösning? ger det dig bättre stats?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

för övrigt skulle jag gissa på att det är hans cpu som sätter stop. source motorn är väldigt cpu beroende..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk

Svar: Ja. Det kommer bli samma debatt som det var för 20 år sen i cs 1.6. Buhuuu man behöver inte 100fps I cs ögat uppfattar bara 24. Vilket skitsnack. I csgo så måste man sänka grafiken till 4:3 och allt på lägsta, jag har till och med tweakat video.cfg filen, så att det går snabbare. Man vill ju ha så hög och stabil fps som möjligt för att inte få input lag. Det får man om fpsen flaxar. 240 fps konstant ska det vara! Styrningen ska ju vara konstant hastighet och inte variera det minsta.

Cs:go suger jämfört med quake arena, precisionsmässigt.

här är lite förslag på fixar. särskilt med tanke på den video.txt

http://csgo.gamebanana.com/scripts/7633

Permalänk

Det var ett jävligt stort misstag att göra en tråd här ang ett e-sport spel när majoriteten här är Casualgamers och verkar vara 30+ och har inte ens spelat spelet och tror sig ändå veta allting.

Och vad i Helvete är grejen med att ni tror att jag seriöst sitter och ljuger(eller placebo....) om det jag upplever? Sök hjälp.

Men det är klart, dom som spelar CS professionellt är väl också helt pantade då dom kör med fps_max 999 eftersom att man inte kan se skillnad:P För 60 Hz kan bara visa 60fps:P O öga kan ba upleva 10 fps:P O hur Source motorn är kodad har inge me d här o göra:P brb lirar cs 1.6 i 60 fps eftersom at d e inge skilnad:P SUCK.

Jag Ser Klart Och Tydligt mer screen tearing(och lagg.) när jag har 100 fps än vid 300 det finns inget att diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Du vet inte vad du snackar om. Du spelar antagligen inte CS och gör du det så gör du det på en mycket låg nivå. Antagligen så har du aldrig lirat något fps öht på någorlunda hög nivå. Flamear absolut inte säger bara sanningen.

Get_Right har låst sin fps på 120, då han förmodligen kör en 120Hz skärm. är det tillräckligt hög nivå? eller spelar du på högre?
Och vet inte han heller vad han snackar om?

Källa: http://getright.se/2012/06/29/counter-strike-global-offensive...

Permalänk
Skrivet av makerspace:

Svar: Ja. Det kommer bli samma debatt som det var för 20 år sen i cs 1.6. Buhuuu man behöver inte 100fps I cs ögat uppfattar bara 24. Vilket skitsnack. I csgo så måste man sänka grafiken till 4:3 och allt på lägsta, jag har till och med tweakat video.cfg filen, så att det går snabbare. Man vill ju ha så hög och stabil fps som möjligt för att inte få input lag. Det får man om fpsen flaxar. Styrningen ska ju vara konstant hastighet och inte variera det minsta.

Cs:go suger jämfört med quake arena, precisionsmässigt.

här är lite förslag på fixar.

http://csgo.gamebanana.com/scripts/7633

Äntligen ett vettigt svar! Kollar i morgon=) CS:GO suger väl öht egentligen, med all RNG etc.. Har inte lirat jätte mycket quake live men ja där ligger man ju på stadiga 120 fps och det flyter fruktansvärt bra och aimet känns stabilt!

Permalänk
Skrivet av mrbobbin:

Get_Right har låst sin fps på 120, då han förmodligen kör en 120Hz skärm. är det tillräckligt hög nivå? eller spelar du på högre?
Och vet inte han heller vad han snackar om?

Källa: http://getright.se/2012/06/29/counter-strike-global-offensive...

Står inget om att han har låst sin FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Japp samma för mig, så kör bara ~1450 på mina 1600 minnen. Har ganska dåliga latenser också, kommer inte ihåg exakt men inga under 10 iaf.

Har en 7200 rpm:are :/

Så erhm... testa kanske att göra något åt det?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Det var ett jävligt stort misstag att göra en tråd här ang ett e-sport spel när majoriteten här är Casualgamers och verkar vara 30+ och har inte ens spelat spelet och tror sig ändå veta allting.

Och vad i Helvete är grejen med att ni tror att jag seriöst sitter och ljuger(eller placebo....) om det jag upplever? Sök hjälp.

Alltså det handlar inte om att vi tror att du sitter och ljuger, de flesta på detta forum är teknikintresserade och är intresserade hur saker och ting fungerar och när då folk gör påståenden utan nån vettig argumentation, tekniskt förklaring eller källor så är det klart folk är skeptiska, speciellt när det kommer till gaming; en värld full av marknadsförnings mumbojumbo, placebo och myter.

Men får jag fråga varför du sitter på en 60hz skärm om du inte spelar cs:go casual och tycker det är så viktigt med flyt? Skulle aldrig kunna tänka mig att spela cs:go seriöst på en 60hz skärm.

Permalänk
Medlem

Onödigt att det ska bli diskussion om olika saker, bara för att folk inte är med på begreppen.

Alltså, det är väl inget snack om att en 60Hz-skärm bara kan visa 60 FPS, det är ju ren logik. Så långt hoppas jag alla håller med. Varje Hz är en uppdatering av skärmbilden per sekund, ok?

Men... det betyder inte att fler FPS i spelet inte skulle kunna påverka på andra sätt. Oavsett om man har V-sync på eller inte, så är det ju ett genomsnitt av de beräknade FPSen som kommer ut och visas på de där 60 uppdateringarna man har på skärmen. Om t.ex. spelet gör så att det skickas fler inmatningar från musen när du har högre FPS internt i spelet, och servern kan ta emot ett högre antal per sekund än 60, så får du ju mer korrekt händelseförlopp oavsett om du fortfarande bara kan se 60 bilder per sekund. Vad som händer i spelet och vad som ritas upp är ju inte exakt samma sak som sagt, man ser bara delar av allt som har hänt egentligen ifall inte motorn i sig är låst till uppdateringsfrekvensen.

Nu vet inte jag hur just denna spelmotor fungerar med syncning av vad som ritas upp och input från mus/tangentbord och det är ju det som är intressant att diskutera, inte rena begrepp som ni missförstår fram och tillbaka.

Kan vi inte få fram lite fakta på hur spelmotorn jobbar rent tekniskt och varför det går bättre, så kanske det är lättare att se hur man får upp FPS till en nivå som gör spelet mjukare då?

Tickrate som nämnts verkar ju vara en vettig förklaring, då skulle det alltså behövas hålla en nivå på minst 128 FPS (med 128 i tick rate), allt över det borde vara onödigt, om inte det finns något annat i spelmotorn som beräknas ihop med bildfrekvensen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

1. Det är fysiskt omöjligt att märka skillnad på 60fps och 4000+ FPS med en 60hz skärm, om du nu inte är en förhöjd varelse som kan koppla upp dig direkt i datorn med en USB och "intercepta" GPU signalen innan den når skärmen och sedan rita upp bilden i ditt huvud snabbare än skärmen då, dvs

Det är dock skillnad på FPS som visas och FPS i form av beräkningar internt i vissa spelmotorer, vilket är problemet med diskussionerna här.

Vad jag förstår så har det med synkning och t.ex. avrundningar av gravitationssimulering att göra, som när man kunde hoppa lite högre i Quake vid vissa FPS, för att det avrundades uppåt ett snäpp mer än andra inställningar.

Om högre FPS innebär fler beräkningar/uppdateringar till servern, så får du ju mer flyt om du ligger på minst det antal beräkningar som servern kan hantera, även om inte du ser alla dessa exakt bild för bild.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Clientens fps bör alltid överstiga serverns tickrate i cs för att allt ska flyta optimalt.

Clientens fps är inte bara det antal bilder i sekunden som ritas upp, det är även hur ofta clienten gör en ny uppdatering av världen.
Uppdateras världen snabbare så kan även info till/från servern skickas snabbare.

även inputs från mus/tangentbord beräknas vad jag vet vid varje fps.