Permalänk

Är inne nu på teamviewer här och försöker ställa in sista biten. Men förstår inte riktigt vad jag ska göra. Angående statisk ip, så kunde man inte få det via ComHem. Men den IP adress man får av dem brukar vara ett bra tag. Så jag kanske klarar mig utan statisk IP? Dock tror jag man måste ställa in ngn port forwarding eller så? Men förstår inte den biten.

Saxat från TW manualen: Kan ngn förklara hur jag kan göra detta med min netgear router?

"In order to be able to wake up all computers in the local network, set up port forwarding as
described in the router manual from an incoming UDP port (e.g. 9) to the broadcast address of the
local network (this often
ends in ".255"). This configuration makes it possible to wake up all
computers in the router's local network that have been configured according to the directions
mentioned above
.
Example:
If the local network is configured with 192.168.1.0 and the subnet
mask 255.255.255.0,
then port forwarding must be configured from UDP port 9 to 192.168.1.255:9. Sometimes routers do
not allow a broadcast address ending in ".255" as the port forwarding destination. This problem can
sometimes be avoided by selecting a sma
ller subnet mask for the local network, such as
255.255.255.127"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalzoneBB:

Förklara gärna lite. Vad kan jag göra med den?

Har tyvärr ingen rasberry pi eller liknande hemma, inte heller någon annan enhet än min stationära, så det är inget jag kan testa.

EN typ av RAT är teamviewer.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har ingen åsikt om det är "värt" att skaffa en riktig kvm lösning, det ordnar hursomhelst funktionen rent tekniskt och det blir lite mer riktig serverhall på köpet.
Nånstans på Ebay finns det nog även billiga versioner.
http://www.racktech.se/kvm-over-ip.htm

KVM över IP låter intressant - min gamla KVM med PS/2-uttag fungerar liksom inget vidare längre. Plus att det vore coolt att kunna köra från lite längre bort. Men jag har *inget* intresse av att köpa upp mig på en stor & dyr switch. Finns det ingen "enports" KVM, med typ ett nätverksuttag, och ett par USB+PS/2 för att koppla till datorn. Det blir ju som ett generellt remotekort som passar till "alla" PC. Känns som att det borde finnas nåt sånt, eller?

Jag försöker kolla lite på produkterna på länken som du lagt in, men förstår inte ens hur de fungerar? Det ser ut som att de ansluts till servrarna med bara en Cat5-kabel, dedikerad för KVM-kommunikationen (se t.ex. http://www.racktech.se/smartcat5switch.html), och då antar jag att det krävs ett remote-kort av nåt slag i datorn?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

KVM över IP låter intressant - min gamla KVM med PS/2-uttag fungerar liksom inget vidare längre. Plus att det vore coolt att kunna köra från lite längre bort. Men jag har *inget* intresse av att köpa upp mig på en stor & dyr switch. Finns det ingen "enports" KVM, med typ ett nätverksuttag, och ett par USB+PS/2 för att koppla till datorn. Det blir ju som ett generellt remotekort som passar till "alla" PC. Känns som att det borde finnas nåt sånt, eller?

Jo det finns det de kostar 1500-2000 kr nya, du kan söka på Ebay och Amazon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jo det finns det de kostar 1500-2000 kr nya, du kan söka på Ebay och Amazon.

Om någon annan letar så kan jag meddela att ett bra exempel på en sådan produkt är http://www.amazon.com/1PORT-USB-Remote-KVM-Spider/dp/B000OH5M... för runt 2000 kr. Proshop har den i Sverige för 2 900 kr.
En begränsning man bör känna till för *alla* IP-KVM lösningar. Prestanda är mycket sämre än en vanlig KVM. Användarnas allmänna inställning tycks vara att man använder nån slags fjärrstyrningsprogramvara för när man är inne i operativsystemet, och en IP-KVM använder man bara när man är inne i BIOS eller av någon annan orsak inte kan komma in i operativsystemet (datorn hängt sig, O/S eller supervisor som saknar remote-klient, etc).

Själv backar jag nog ur pga priset så länge, men om nån hittar något för under tusenlappen så skulle jag slå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalzoneBB:

Är inne nu på teamviewer här och försöker ställa in sista biten. Men förstår inte riktigt vad jag ska göra. Angående statisk ip, så kunde man inte få det via ComHem. Men den IP adress man får av dem brukar vara ett bra tag. Så jag kanske klarar mig utan statisk IP? Dock tror jag man måste ställa in ngn port forwarding eller så? Men förstår inte den biten.

Saxat från TW manualen: Kan ngn förklara hur jag kan göra detta med min netgear router?

"In order to be able to wake up all computers in the local network, set up port forwarding as
described in the router manual from an incoming UDP port (e.g. 9) to the broadcast address of the
local network (this often
ends in ".255"). This configuration makes it possible to wake up all
computers in the router's local network that have been configured according to the directions
mentioned above
.
Example:
If the local network is configured with 192.168.1.0 and the subnet
mask 255.255.255.0,
then port forwarding must be configured from UDP port 9 to 192.168.1.255:9. Sometimes routers do
not allow a broadcast address ending in ".255" as the port forwarding destination. This problem can
sometimes be avoided by selecting a sma
ller subnet mask for the local network, such as
255.255.255.127"

vanligtvis har du subnet 24 dvs 255.255.255.0

i din router har du en flik som heter portforwarding, detta för att routern ska veta vilket IP i ditt subnät som skall hantera trafiken.

det finns dynamiska tjänster som kollar din IP hela tiden och uppdaterar. asus routrar har detta inbyggt annars kan du kolla på dyndns.com

det finns en möjlighet att du har en flick för WOL på din router, jag har det på min asus..då sköter den allt själv

Permalänk
Skrivet av pokelia:

vanligtvis har du subnet 24 dvs 255.255.255.0

i din router har du en flik som heter portforwarding, detta för att routern ska veta vilket IP i ditt subnät som skall hantera trafiken.

det finns dynamiska tjänster som kollar din IP hela tiden och uppdaterar. asus routrar har detta inbyggt annars kan du kolla på dyndns.com

det finns en möjlighet att du har en flick för WOL på din router, jag har det på min asus..då sköter den allt själv

En tjänst typ DynDNS behöver du i alla fall. Tjänsten som uppdaterar IP-adressen körs sedan antingen i en router (som har det inbyggt), eller i en dator innanför routern (program finns hos tjänsteleverantören). Ett "problem" kan vara att ditt IP är så stabilt att klienten inte uppdaterar IP-adressen under en hel månad; du måste då manuellt gå in på en webbsida en gång i månaden och tala om att du fortfarande vill ha gratisabonnemanget; det slipper du med ett betalabonnemang.

Angående WOL så kan du också göra forward av port 9 till den dator du vill väcka (på samma sätt som vanliga andra port forwards); beroende på router kan det vara enklare.

Permalänk

Jag har gjort port forward nu enligt alla konstens regler. Men jag tror att windows 8.1 gör att det inte fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KalzoneBB:

Jag har gjort port forward nu enligt alla konstens regler. Men jag tror att windows 8.1 gör att det inte fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ganska orimligt att Windows 8.1 skulle förstöra din router i mina öron. Däremot kan det vara en brandvägg på din dator som blockerar ingående anslutningar på den porten du försöker forwarda från.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Det låter ganska orimligt att Windows 8.1 skulle förstöra din router i mina öron. Däremot kan det vara en brandvägg på din dator som blockerar ingående anslutningar på den porten du försöker forwarda från.

Fast om det det är Wake-On-LAN vi pratar om så är ju inte Win8 eller nån annan lokal brandvägg i PC:n igång när datorn är av. Har du provat WOL internt i nätet innanför routern? Och inte via Teamviewer, för jag har för mig att deras WOL (har dock aldrig provat den) går ut och vänder utanför brandväggen.