RMA, hur fraktar man?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

RMA, hur fraktar man?

Hejsan!

Det är så att jag ska göra en RMA hos Seagate för att min SSD från dem inte fungerar. Jag har gjort själva RMA:n på deras hemsida och fått bekräftat att jag kan skicka SSD:n till dem. Men nu är det så att jag inte riktigt vet hur jag ska skicka den.

Skickar man paket så att det kommer till närmaste postombud för dem, och sedan hämtar de själva ut paketet, eller måste man skicka direkt till deras dörr? Deras adress är Collection point Seagate Stock, Servogatan, Arlandastad.

Tack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av lost93:

Hejsan!

Det är så att jag ska göra en RMA hos Seagate för att min SSD från dem inte fungerar. Jag har gjort själva RMA:n på deras hemsida och fått bekräftat att jag kan skicka SSD:n till dem. Men nu är det så att jag inte riktigt vet hur jag ska skicka den.

Skickar man paket så att det kommer till närmaste postombud för dem, och sedan hämtar de själva ut paketet, eller måste man skicka direkt till deras dörr? Deras adress är Collection point Seagate Stock, Servogatan, Arlandastad.

Tack.

Det står väl exakt hur du ska göra.

Hur du ska packa och till vilken adress disken ska skickas till

http://www.seagate.com/support/warranty-and-replacements/pack...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av niclasc:

Det står väl exakt hur du ska göra.

Hur du ska packa och till vilken adress disken ska skickas till

http://www.seagate.com/support/warranty-and-replacements/pack...

Åter igen;

Skickar man paket så att det kommer till närmaste postombud för dem, och sedan hämtar de själva ut paketet, eller måste man skicka direkt till deras dörr?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av lost93:

Åter igen;

Skickar man paket så att det kommer till närmaste postombud för dem, och sedan hämtar de själva ut paketet, eller måste man skicka direkt till deras dörr?

Vad menar du?

Du skickar till den adress som dom angivit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2010

Nej, du skickar aldrig RMA med dörrleverans. Det finns förmodligen inget annat än en postbox på den adressen eftersom det står just "Collection point".

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Det kan ju dock vara värt att skicka det rekommenderat så att du får kolli-ID, är ju surt om det mot all förmodan skulle försvinna i postgången.

PC: Intel i7 8700K @ 4,8GHz 1,244 vcore + Noctua NH-D15 w/ 2x Noctua NF-A15 PWM mounted + 3 extra NF-A15 PWM | Gainward GTX 1080 GLH GS @ 2,114/11,25GHz | 32GB 3000MHz DDR4 SSDs: Samsung NVMe 960 EVO 500GB SSD | Samsung 850 EVO 1TB SSD + HDD Seagate 10TB, WD Red 3TB | Skärmar: Asus ROG Swift PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS + Dell 27" U2711 Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II x2, Think Tank Spectral 15

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

Varför inte skicka till inköpsstället där du köpte hårddisken?

┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Mar 2008

Man skickar till deras dörr. Det står ju C/O UPS-SCS, så det är faktiskt UPS som hanterar det hela, en tjänst som Seagate köper av dem. Så att du som kund slipper hålla på och skicka diskarna utomlands, till t.ex. Holland etc..

Vet inte om de har nåt intresse av att hämta prylarna från något ombud, men det går säkert jättebra och lämna eller skicka med ett bud. Däremot måste RMA referenserna stå tydligt på paketet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av drotz2000:

Varför inte skicka till inköpsstället där du köpte hårddisken?

Tror det e nåt sånt att tillverkarna inte vill det, för att RMAerna registreras då, och det ser sämre ut, eller nåt. Har för mig Intel gör så också.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du kontaktar den butik du köpte disken och frågar efter instruktioner.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av mrqaffe:

Du kontaktar den butik du köpte disken och frågar efter instruktioner.

Men om han har gjort en RMA direkt mot Seagate så ska ju inte butiken han köpte den hos bli inblandad.

/ F

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Yoshien:

Men om han har gjort en RMA direkt mot Seagate så ska ju inte butiken han köpte den hos bli inblandad.

/ F

Man ska i första hand vända sig till säljaren, men hursomhelst, även om man vänder sig till tillverkaren så ger de instruktioner om hur man ska göra.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av mrqaffe:

Man ska i första hand vända sig till säljaren, men hursomhelst, även om man vänder sig till tillverkaren så ger de instruktioner om hur man ska göra.

Absolut, det håller jag med om att man ska...
Det är bara i vissa fall jag själv kontaktar märket, i mitt fall TV.
Då slipper jag (2 gånger) lämna in TV till återförsäljare och istället kommer
Samsung & LG ut direkt och lagar på plats.

/ F

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Yoshien:

Absolut, det håller jag med om att man ska...
Det är bara i vissa fall jag själv kontaktar märket, i mitt fall TV.
Då slipper jag (2 gånger) lämna in TV till återförsäljare och istället kommer
Samsung & LG ut direkt och lagar på plats.

/ F

De bytte väl ut tvn, inte lagade på plats ?
Stora prylar brukar tillverkarna skicka ut med nån speditionsfirma som har med sig en utbytesapparat som de skiftar mot den trasiga enheten, eller ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av mrqaffe:

De bytte väl ut tvn, inte lagade på plats ?
Stora prylar brukar tillverkarna skicka ut med nån speditionsfirma som har med sig en utbytesapparat som de skiftar mot den trasiga enheten, eller ?

Nej, dom byte ett kretskort & andra gången var det en inställning i servicemenyn mellan TV och den inbyggda digitalboxen =o)
Lite OT nu, ledsen för det

/ F