RMA, hur fraktar man?

Permalänk
Medlem

RMA, hur fraktar man?

Hejsan!

Det är så att jag ska göra en RMA hos Seagate för att min SSD från dem inte fungerar. Jag har gjort själva RMA:n på deras hemsida och fått bekräftat att jag kan skicka SSD:n till dem. Men nu är det så att jag inte riktigt vet hur jag ska skicka den.

Skickar man paket så att det kommer till närmaste postombud för dem, och sedan hämtar de själva ut paketet, eller måste man skicka direkt till deras dörr? Deras adress är Collection point Seagate Stock, Servogatan, Arlandastad.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lost93:

Hejsan!

Det är så att jag ska göra en RMA hos Seagate för att min SSD från dem inte fungerar. Jag har gjort själva RMA:n på deras hemsida och fått bekräftat att jag kan skicka SSD:n till dem. Men nu är det så att jag inte riktigt vet hur jag ska skicka den.

Skickar man paket så att det kommer till närmaste postombud för dem, och sedan hämtar de själva ut paketet, eller måste man skicka direkt till deras dörr? Deras adress är Collection point Seagate Stock, Servogatan, Arlandastad.

Tack.

Det står väl exakt hur du ska göra.

Hur du ska packa och till vilken adress disken ska skickas till

http://www.seagate.com/support/warranty-and-replacements/pack...

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Det står väl exakt hur du ska göra.

Hur du ska packa och till vilken adress disken ska skickas till

http://www.seagate.com/support/warranty-and-replacements/pack...

Åter igen;

Skickar man paket så att det kommer till närmaste postombud för dem, och sedan hämtar de själva ut paketet, eller måste man skicka direkt till deras dörr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lost93:

Åter igen;

Skickar man paket så att det kommer till närmaste postombud för dem, och sedan hämtar de själva ut paketet, eller måste man skicka direkt till deras dörr?

Vad menar du?

Du skickar till den adress som dom angivit

Permalänk
Medlem

Nej, du skickar aldrig RMA med dörrleverans. Det finns förmodligen inget annat än en postbox på den adressen eftersom det står just "Collection point".

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Det kan ju dock vara värt att skicka det rekommenderat så att du får kolli-ID, är ju surt om det mot all förmodan skulle försvinna i postgången.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Varför inte skicka till inköpsstället där du köpte hårddisken?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Man skickar till deras dörr. Det står ju C/O UPS-SCS, så det är faktiskt UPS som hanterar det hela, en tjänst som Seagate köper av dem. Så att du som kund slipper hålla på och skicka diskarna utomlands, till t.ex. Holland etc..

Vet inte om de har nåt intresse av att hämta prylarna från något ombud, men det går säkert jättebra och lämna eller skicka med ett bud. Däremot måste RMA referenserna stå tydligt på paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Varför inte skicka till inköpsstället där du köpte hårddisken?

Tror det e nåt sånt att tillverkarna inte vill det, för att RMAerna registreras då, och det ser sämre ut, eller nåt. Har för mig Intel gör så också.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kontaktar den butik du köpte disken och frågar efter instruktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kontaktar den butik du köpte disken och frågar efter instruktioner.

Men om han har gjort en RMA direkt mot Seagate så ska ju inte butiken han köpte den hos bli inblandad.

/ F

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yoshien:

Men om han har gjort en RMA direkt mot Seagate så ska ju inte butiken han köpte den hos bli inblandad.

/ F

Man ska i första hand vända sig till säljaren, men hursomhelst, även om man vänder sig till tillverkaren så ger de instruktioner om hur man ska göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man ska i första hand vända sig till säljaren, men hursomhelst, även om man vänder sig till tillverkaren så ger de instruktioner om hur man ska göra.

Absolut, det håller jag med om att man ska...
Det är bara i vissa fall jag själv kontaktar märket, i mitt fall TV.
Då slipper jag (2 gånger) lämna in TV till återförsäljare och istället kommer
Samsung & LG ut direkt och lagar på plats.

/ F

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yoshien:

Absolut, det håller jag med om att man ska...
Det är bara i vissa fall jag själv kontaktar märket, i mitt fall TV.
Då slipper jag (2 gånger) lämna in TV till återförsäljare och istället kommer
Samsung & LG ut direkt och lagar på plats.

/ F

De bytte väl ut tvn, inte lagade på plats ?
Stora prylar brukar tillverkarna skicka ut med nån speditionsfirma som har med sig en utbytesapparat som de skiftar mot den trasiga enheten, eller ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De bytte väl ut tvn, inte lagade på plats ?
Stora prylar brukar tillverkarna skicka ut med nån speditionsfirma som har med sig en utbytesapparat som de skiftar mot den trasiga enheten, eller ?

Nej, dom byte ett kretskort & andra gången var det en inställning i servicemenyn mellan TV och den inbyggda digitalboxen =o)
Lite OT nu, ledsen för det

/ F

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?