Windows Aero skapar "micro stuttering" i mina spel.

Permalänk
Medlem

Windows Aero skapar "micro stuttering" i mina spel.

Hej!

Jag har länge slagits mot ett problem som jag tror kallas för micro stuttering. På mitt skrivbord använder jag mig av två skärmar, en 120hz 1080p skärm och en 60hz 1050p skärm.

Det känns som om det är Windows Aero som skapar problemet, för om det stängs av eller om min andra skärm kopplas ur så försvinner problemet. Jag trodde att jag först löst problemet genom att sätta på "adaptive v-sync" i Nvidias kontrollpanel men problemet fanns kvar.

Mina spel flyter på i FPS, datorns prestanda är helt okej. Ett Gtx 670 och en 3570k i5a.

För inte så länge sedan så köpte jag även en ny TV, som är 60hz i grunden och är just nu inkoplad till datorn via hdmi.

För att enklast komma till sak, när jag har Windows Aero igång så får jag "små hack" i mina spel, till och med när kameran rör sig i League of Legends. Men om jag stänger av Aero så får jag istället screen tearing på mina två andra skärmar när de har filmer/youtube kanske till och med streams igång.

Är det någon här på sweclockers som vet hur jag kan fixa problemen? Det känns så himla tråkigt att ha en setup som borde funka jättebra men att det hela tiden ska vara något problem jag måste träla med... Börjar bli väldigt jobbigt.

Vet inte om detta är rätt sektion i forumet, isåfall får jag länka igen på en annan sektion.

Tack för ni läst, och tack på förhand om ni har eventuella lösningar på problemet. Jag kommer behöva lämna datorn en liten stund för ett ärende men kommer tillbaka lite senare. Hjälp uppskattas till max!

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Hedersmedlem

Har du båda skärmar kopplade till grafikkortet? Om du har det så kan du ju prova koppla din sekundärskärm till moderkortet istället. Vet inte om det hjälper, men det kan vara värt ett försök i alla fall.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

leta upp spelets *.exe, högerklicka, egenskaper, kompatibilitet, inaktivera skrivbordssammansättning.

Varje gång du startar spelet stängs Aero av och startas igen när du stänger spelet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Har du båda skärmar kopplade till grafikkortet? Om du har det så kan du ju prova koppla din sekundärskärm till moderkortet istället. Vet inte om det hjälper, men det kan vara värt ett försök i alla fall.

Jag testade koppla ena skrivbordsskärmen, min 60hz 1050p, till moderkortet men då fick jag ingen bild på den. Kan vara bios som inte är inställt korrekt för att tillåta det. Vet faktiskt inte.

Skrivet av frankof:

leta upp spelets *.exe, högerklicka, egenskaper, kompatibilitet, inaktivera skrivbordssammansättning

Varje gång du startar spelet stängs Aero av och startas igen när du stänger spelet.

Testade men det verkar som jag tydligen får små "stutters" ändå även fast Aero är avstängt. Vetifasen vad detta är...

Kopplar jag ut skärmarna och kör endast med en skärm så funkar allting galant. Så förhoppningsvis är det inte ett måndagsexemplar av grafikkort eller liknande.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xangeon:

Jag testade koppla ena skrivbordsskärmen, min 60hz 1050p, till moderkortet men då fick jag ingen bild på den. Kan vara bios som inte är inställt korrekt för att tillåta det. Vet faktiskt inte.

Förmodligen. Du kan behöva aktivera grafikkretsen i BIOS om du inte har använt den tidigare.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Jag testade koppla ena skrivbordsskärmen, min 60hz 1050p, till moderkortet men då fick jag ingen bild på den. Kan vara bios som inte är inställt korrekt för att tillåta det. Vet faktiskt inte.

Testade men det verkar som jag tydligen får små "stutters" ändå även fast Aero är avstängt. Vetifasen vad detta är...

Kopplar jag ut skärmarna och kör endast med en skärm så funkar allting galant. Så förhoppningsvis är det inte ett måndagsexemplar av grafikkort eller liknande.

Har exakt samma problem som dig, jag har två stycken skärmar inkopplade genom DVI på mitt 580, jag får microstuttering när jag har AERO on, off hjälpte innan jag ominstallerade windows, men efter är det som du beskriver det. Har inte själv hittat någon lösning men hade tänkt att försöka komma i kontakt med Microsoft, jag är väldigt säker på att problemet ligger på AERO.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10