Windows 8.1, update 1 tillräckligt?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det spelar så stor roll om det är too little, too late, vart ska folk gå?

Möjligen att oviljan mot W8/Metro kan få en och annan att välja bort PC, men på det stora hela så fortsätter det ju att vara så att om man behöver en dator så är Windows det som ligger närmast till hands. OS X lär inte växa explosionsartat och är dessutom ett ännu större steg från Win 7, samma sak med Linux.

Chromebook och surfplattor växer, men där är ju drivkrafterna att det är nåt radikalt annorlunda, inte att det är ett bättre Windows-alternativ än Windows.

Det jobbiga för Microsoft är att skrivbords-OS överlag riskerar att bli deras förbannelse. Det är ett segment som går knackigt minst sagt, samtidigt har de under över 20 års tid skapat ett slags defacto-standard som de måste upprätthålla. Det går inte att döda Windows annat än genom ett extremt utdraget borttynande.

Permalänk
Medlem

Det enda dom behöver göra är att sätta tillbaka startmenyn och göra det möjligt att köra appar och hela metro i fönster för skrivbordsanvändare så vore allt frid och fröjd och det borde ju vara enkelt. Har man ett pekdevice kunde man få starta till metro som idag för det är det bra till. Kärnan i win 8 är bra och det är synd att det ska smolkas av ett taffligt användargränssnitt.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ändå är det så de flesta uppfattar det, inklusive mig själv. Är det någon negativ diskussionstråd gällande Win8 så brukar du vara TS. Är det en positivt tråd så brukar Strejf vara TS.

Jag tycker personligen inte att det är något fel på startmenyn (förutom något smidigare sätt att komma åt programmen och inte behöva klicka på "pil ned" knappen. T ex genom att röra musen mot nedre delen av skärmen.

Faktum är att nu när jag hittat Facebook, Netflix och Youtube appar så önskar jag det fanns fler, t ex officiell Steam app. Just gränssnittet känns cleanare än tidigare, t ex Store.

Ja, netflix-appen vet jag är väldigt uppskattad av de som kör den. De har tydligen lyckats hitta balansen där.

Att folk uppfattar mig som "Windows 8"-hatare beror kanske på att de bara läser det som tjänar deras syften? Jag har från dag ett sagt att jag inte är motståndare till Modern UI som sådant, bara till att man inte kan välja vad man vill köra. Om det är något jag "hatar" så är det väl i så fall folks tunnelseende vad gäller vilket gränssnitt de föredrar, oavsett om det gäller startmenyn eller Modern UI. Fick alla välja så blev alla nöjda.

Skrivet av Zicsoen:

Jaha, fel av mig. Fick för mig att det redan var under diskussion i några andra trådar i forumet.

Finns det en tidigare tråd dedikerad till "Update 1", med omröstning som diskussionsunderlag så visa mig gärna den. I övrigt tycker jag du ska anmäla intresse för att bli moderator om du anser dig besitta kompetens att avgöra vilka trådar som får finnas och inte.

Skrivet av miklon:

Jag tror inte att det spelar så stor roll om det är too little, too late, vart ska folk gå?

Möjligen att oviljan mot W8/Metro kan få en och annan att välja bort PC, men på det stora hela så fortsätter det ju att vara så att om man behöver en dator så är Windows det som ligger närmast till hands. OS X lär inte växa explosionsartat och är dessutom ett ännu större steg från Win 7, samma sak med Linux.

Chromebook och surfplattor växer, men där är ju drivkrafterna att det är nåt radikalt annorlunda, inte att det är ett bättre Windows-alternativ än Windows.

Det jobbiga för Microsoft är att skrivbords-OS överlag riskerar att bli deras förbannelse. Det är ett segment som går knackigt minst sagt, samtidigt har de under över 20 års tid skapat ett slags defacto-standard som de måste upprätthålla. Det går inte att döda Windows annat än genom ett extremt utdraget borttynande.

Det var en intressant synpunkt. Microsoft har ju faktiskt ingen "given plats" hos konsumenterna om de inte levererar produkter som folk vill ha. Det ser vi ju tydligt med iPhone och iPad. Om det varit så viktigt för folk att det skulle vara just Microsoft så hade folk väntat tills företaget hunnit lansera motsvarande produkter. Men det gjorde de ju inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Finns det en tidigare tråd dedikerad till "Update 1", med omröstning som diskussionsunderlag så visa mig gärna den. I övrigt tycker jag du ska anmäla intresse för att bli moderator om du anser dig besitta kompetens att avgöra vilka trådar som får finnas och inte.

Om vi säger så här då; om omröstningen nu handlar om att update 1 är tillräckligt för att folk ska acceptera MUI, hur är det då relevant med att de måste återinföra startmenyn? -Den i sig har väl inget med att göra det nuvarande UI:t mer acceptabelt (som ju frågan tycks gå ut på)?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Om vi säger så här då; om omröstningen nu handlar om att update 1 är tillräckligt för att folk ska acceptera MUI, hur är det då relevant med att de måste återinföra startmenyn? -Den i sig har väl inget med att göra det nuvarande UI:t mer acceptabelt (som ju frågan tycks gå ut på)?

Det tror jag det kan ha. Vet man att startmenyn finns där om den behövs kanske man inte blir så "anti" till att prova på Modern UI. Det behöver inte vara "det ena eller det andra" tror jag utan det skulle fungera mycket bättre om man kunde välja båda. Ungefär som man kunde välja programhanteraren när Windows 95 kom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Förstår inte varför folk envisas med att säga att man inte kan få windows 8 att se ut som windows 7.........

(bild)

Japp, ClassicShell och UxStyle är allt man behöver för att 8an ska se likadant ut som 7an

Visst är det synd att det inte är med som standard, men det är ju ändå rätt snabbt gjort om man verkligen stör sig på att det saknas.

(Sen är ju utforskaren fortfarande värdelös som i alla Windows-versioner, så jag har köpt DirectoryOpus istället)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det tror jag det kan ha. Vet man att startmenyn finns där om den behövs kanske man inte blir så "anti" till att prova på Modern UI. Det behöver inte vara "det ena eller det andra" tror jag utan det skulle fungera mycket bättre om man kunde välja båda. Ungefär som man kunde välja programhanteraren när Windows 95 kom.

Fast acceptans av att något finns som man aldrig kommer använda är ju inte riktigt samma sak som acceptans av det man faktiskt använder. Prova och acceptera är även det skilda saker.
Håller ju dock med om att det är så de borde ha lagt upp det från början men samtidigt verkar de ha missat en hel del av vad som, i många fall, skulle kunna anses som självklart vid lanseringen av 8:an, så att förvänta sig allt för mycket av en enkel uppdatering blir lite "mweh" kan jag tycka.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Microsoft behöver komma med mer för att få mig att öppna plånboken för Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, netflix-appen vet jag är väldigt uppskattad av de som kör den. De har tydligen lyckats hitta balansen där.

Det enda jag saknar med den är att man inte kan söka bara genom att skriva (som i Windows Search via Metro UI). Det finns en Youtube app (den som kommer upp först) som inte heller är så dum. Bästa är att man kan köra 1080p som default samt att den stödjer Windows Search direkt i appen. Väldigt användbart!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Fast acceptans av att något finns som man aldrig kommer använda är ju inte riktigt samma sak som acceptans av det man faktiskt använder. Prova och acceptera är även det skilda saker.
Håller ju dock med om att det är så de borde ha lagt upp det från början men samtidigt verkar de ha missat en hel del av vad som, i många fall, skulle kunna anses som självklart vid lanseringen av 8:an, så att förvänta sig allt för mycket av en enkel uppdatering blir lite "mweh" kan jag tycka.

Då har ju antingen Microsoft eller kunderna missat något i ekvationen.

Om man vet med sig att man borde ha lagt dit startmenyn, varför gör man de inte nu?

Om det nu är så att ett stort antal kunder säger "tack men jag äter hellre grus" till Modern UI, oavsett vad Microsoft gör, varför småpetar man?

Enligt Mary Jo Foley's källor är ju just syftet att öka acceptansen för Modern UI... Så då blir det hela bara förvirrande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder W8.1 och ser/använder aldrig MUI eftersom jag som i vanligt W7 manér hoppar rätt in på skrivbordet och stannar där eftersom jag inte använder datorn mer än till att använda MS-Office, spela spel och surfa, så varför säga att det är "jobbigt" och annorlunda fattar jag inte?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då har ju antingen Microsoft eller kunderna missat något i ekvationen.

Om man vet med sig att man borde ha lagt dit startmenyn, varför gör man de inte nu?

Om det nu är så att ett stort antal kunder säger "tack men jag äter hellre grus" till Modern UI, oavsett vad Microsoft gör, varför småpetar man?

Enligt Mary Jo Foley's källor är ju just syftet att öka acceptansen för Modern UI... Så då blir det hela bara förvirrande.

Har svårt att tro att någon här skulle kunna svara på det, man kan ju inte göra mycket annat än gissa vilt. Men om de lyckas få ordning på MUI så pass till en nivå att folk inte längre bryr sig om den traditionella startmenyn finns det ju heller ingen anledning att återinföra den.
Kanske inser de att det är lite sent att försöka vända på 8:an och passar istället på att experimentera lite för att hitta en bra balans. Anledningarna kan vara hur många som helst...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

1: Så gott som varje gång jag startar ett program eller söker efter en fil, ska till kontrollpanelen, enheter och skrivare, nätverk, stänger av datorn... Det är min launcher.
2: Ja, varje gång jag gör något av ovan nända saker.

Kärnan i problemet för mig är att jag tycker det stör med helskärm. Det jag har en launcher till kräver knappast helskärm, och då finns det inga fördelar, utan det blir istället till en nackdel att det täcker hela skärmen. Samt att jag personligen tycker att Modern UI avviker för mycket från övrigt designspråk. Det blir liksom att jag "hoppar till" lite varje gång Modern UI kommer upp.

Bara högerklicka på nuvarande "startknapp" i win 8.1 så har du alla dessa val + några till.Program startar jag oftast med genväg på skrivbordet..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Har svårt att tro att någon här skulle kunna svara på det, man kan ju inte göra mycket annat än gissa vilt. Men om de lyckas få ordning på MUI så pass till en nivå att folk inte längre bryr sig om den traditionella startmenyn finns det ju heller ingen anledning att återinföra den.
Kanske inser de att det är lite sent att försöka vända på 8:an och passar istället på att experimentera lite för att hitta en bra balans. Anledningarna kan vara hur många som helst...

Det kan du ha rätt i. Kanske är det så att de vill göra en större markering vid 9.0. Men då spelar man ett högt spel eftersom man riskerar att folk tröttnar undertiden.

I så fall så stämmer nog ryktena att Windows 9 släpps nu i oktober. Om de väntar till 2015 som det först var tänkt så kan de få det kämpigt, oavsett om de petar tillbaka startmenyn eller inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Finns det någon komplett lista med vad som är annorlunda i Windows 8.1 update 1? Vad jag kan hitta så finns det bara en läckt version hittills så denna lista kanske skulle komma och ändra sig tills release?

Det jag personligen skulle vilja att Microsoft lägger till är en transparent Metro start sida likt detta: https://i.imgur.com/PWN6ZvG.png Det enda programmet jag har hittat som kan göra detta är pumpad med bloatware/adware/kanske malware och har inte ens med det riktiga programmet = suspicious as f*** så var tvungen att skaffa programmet genom tredje part som lyckades få det fritt från bloatware..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Finns det någon komplett lista med vad som är annorlunda i Windows 8.1 update 1? Vad jag kan hitta så finns det bara en läckt version hittills så denna lista kanske skulle komma och ändra sig tills release?

Det jag personligen skulle vilja att Microsoft lägger till är en transparent Metro start sida likt detta: https://i.imgur.com/PWN6ZvG.png Det enda programmet jag har hittat som kan göra detta är pumpad med bloatware/adware/kanske malware och har inte ens med det riktiga programmet = suspicious as f*** så var tvungen att skaffa programmet genom tredje part som lyckades få det fritt från bloatware..

Någon officiell lista finns inte, men diverse sammanfattningar av observationerna från den läckta versionen finns lite här och var.

On the Metro Start screen: Power Down (Shut down, Restart, Sleep) and Search tiles at the top right, next to the user name.

Right-click context menus for Metro tiles. The context menu allows you to pin a Metro app to the desktop taskbar.

The Apps View has a "by name" sorting option.

On all Metro (Modern, Store, whatever) apps: New icons in a bar at the top that let you split (snap), minimize, or close the app.

The desktop taskbar appears (and disappears) from the bottom of Metro app screens when you slide your mouse to the nether regions.

When a Metro app is running, it appears as an icon on the desktop taskbar. Some Metro apps on the desktop taskbar even have right-click Jumplists.

Internet Explorer 11 has a new Enterprise Mode, designed to help companies get IE8-dependent apps "unstuck."

The Windows 8.1 "boot to desktop" option is enabled when Update 1 is installed fresh on machines without touchscreens. Details remain hazy, but we're only talking about checking one box.

"SkyDrive" becomes "OneDrive." Be still my beating heart.

http://www.infoworld.com/t/microsoft-windows/the-sorry-state-...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Någon officiell lista finns inte, men diverse sammanfattningar av observationerna från den läckta versionen finns lite här och var.

(lista)

http://www.infoworld.com/t/microsoft-windows/the-sorry-state-...

Nice, tycker det ser bra ut men fortfarande lite som saknas i min mening, tex transparent start meny/sida skulle vara fantastiskt, men det kommer väl aldrig hända antar jag, får fortsätta köra med skumma tredjeparts program. =P

Edit: lade till "aldrig" mellan "väl" och "hända" >_<

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Bara högerklicka på nuvarande "startknapp" i win 8.1 så har du alla dessa val + några till.Program startar jag oftast med genväg på skrivbordet..

(bild)

Jag tycker det är lite onödigt jobbigt att behöva öppna kontrollpanelen i ett separat fönster och sen leta upp rätt inställningsprogram. Det är smidigare när man har alla i en lista direkt i stertmenyn.

Jag startar de flesta spel och browsers m.m. från desktopen också, men för alla program som man bara kör någon gång ibland så är det så enkelt att öppna startmenyn och ha några undermenyer där för t.ex. Musik, Videoredigering, Systemtest osv.

Sen kan man ju snabbt söka och få upp filer och program på hela datorn utan att behöva öppna utforskaren.

Vilket är anledningen till ClassicShell och liknande program som sagt. Jag har ju kvar alla menyer för Windows 8 också, så det går att ta det som känns enklast/snabbast hela tiden

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Skräll att det var Ozzed som skapade den här tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Skräll att inte strejf har varit här ännu........

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Bara högerklicka på nuvarande "startknapp" i win 8.1 så har du alla dessa val + några till.Program startar jag oftast med genväg på skrivbordet..

http://83.233.75.139/Untitled.png

Det verkar tyvärr som om många inte vet om detta med högerklick...

Högerklickar man så får man de alternativ du visar ovan.
Sen har jag ställt in så att vänsterklick visar listan med program och appar, där skrivbordsprogrammen visas först.
Jag föredrar helt klart Startknappen i Win8.1 jämfört med Win7, så jag förstår inte tjatet om den gamla Startknappen...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Nice, tycker det ser bra ut men fortfarande lite som saknas i min mening, tex transparent start meny/sida skulle vara fantastiskt, men det kommer väl hända antar jag, får fortsätta köra med skumma tredjeparts program. =P

Om listan nu stämmer så tror jag de flesta är överens om att det blir "bättre", men om majoriteten tycker att det är tillräckligt återstår att se. Jag tror personligen inte det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tror det är för sent att "rädda" Windows 8.x.
Om Microsoft verkligen vill ge framtida Windows en chans måste de låta användarna själva välja mellan "klassiskt windows" och modern UI

Jag antar att uppdateringen kommer släppas via windows store? Gillar inte att Win8.1 släpptes via store istället för windows update.

Permalänk
Medlem

Modern UI är kasst med både touch och icket touch tycker jag.
Jag har 8.1 på 3 av mina 5 datorer.
Samt 2012 på mina två små servrar.
Modern UI går ju att använda efter lite vana, men det känns verkligen som ett steg tillbaks när man multitaskar då det tar upp hela jävla skärmen.
Jag äger dessutom en surface pro 2 (har inte köpt den själv) och där använder jag inte heller modern ui så värst mycket. Även om det är anpassat för touch så tycker jag bara det är jobbigt att bläddra runt i om man jämför med exempelvis Ios och Android.
kort och gott, modern UI känns bara grötigt oavsett vad man gör det till enligt min åsikt.
Känns som MS borde göra om det en hel del innan det kommer bli accepterat.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Synd att de inte löst mouseaccelerationfix i windows 8.1 , funkar bra i windows 8.0 dock ...

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

Modern UI är kasst med både touch och icket touch tycker jag.
Jag har 8.1 på 3 av mina 5 datorer.
Samt 2012 på mina två små servrar.
Modern UI går ju att använda efter lite vana, men det känns verkligen som ett steg tillbaks när man multitaskar då det tar upp hela jävla skärmen.
Jag äger dessutom en surface pro 2 (har inte köpt den själv) och där använder jag inte heller modern ui så värst mycket. Även om det är anpassat för touch så tycker jag bara det är jobbigt att bläddra runt i om man jämför med exempelvis Ios och Android.
kort och gott, modern UI känns bara grötigt oavsett vad man gör det till enligt min åsikt.
Känns som MS borde göra om det en hel del innan det kommer bli accepterat.

Smaken är som baken...
Har själv en Win8.1-platta och gillar MUI. Det känns mer genomtänkt än Android. Kan dock hålla med om att det är en liten tröskel innan man lärt sig att navigera i MUI.
Nu var det ett tag sen jag använde Android, men då tyckte jag det mest var ett "hack", och i flera ställen inkonsekvent och ologiskt.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Update1 innebär ingen som helst skillnad för mig och mina kunder.
Det är W7 startmenyn som gäller om W8.X ska få nån fart.

Det vi ser just nu är att fler och fler går från W7 X86 till W7 X64.
Antalet migreringar från W7 till W8.X går fortfarande att mäta på en hand (och då gör det inget om man saknar några fingrar heller).
XP kunderna går till W7 om de går någonstans alls. Rätt många av dem tänker inte uppgradera alls innan 9.X är så långt kommen att det går att bedömma om den duger eller om det ska bli W7 då

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blackeagle:

Jag tycker det är lite onödigt jobbigt att behöva öppna kontrollpanelen i ett separat fönster och sen leta upp rätt inställningsprogram. Det är smidigare när man har alla i en lista direkt i stertmenyn.

Jag startar de flesta spel och browsers m.m. från desktopen också, men för alla program som man bara kör någon gång ibland så är det så enkelt att öppna startmenyn och ha några undermenyer där för t.ex. Musik, Videoredigering, Systemtest osv.

Sen kan man ju snabbt söka och få upp filer och program på hela datorn utan att behöva öppna utforskaren.

Vilket är anledningen till ClassicShell och liknande program som sagt. Jag har ju kvar alla menyer för Windows 8 också, så det går att ta det som känns enklast/snabbast hela tiden

Varför inte använda högerklick på "startknappen" då så är dina problem ur världen om du har 8.1 då vill säga?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag tror att Microsofts stora misstag i den här faighten var att anpassa det så otroligt för plattor, speciellt utan att ha någon followup hos sina tillverkare och varken sin egen eller andras reklam. Windows 8 och Modern UIt fungerar i allmänhet myket bättre på plattor än på en dator med stor skärm. (Förutom såklart i de lägena då man sitter med sin platta och inser att det fortfarande mycket funktionalitet som inte finns i Metro ännu, och man måste helt plötsligt ta sig ut vid skrivbordet och på en platta så är det att brutalt mörda användarupplevelsen).

Vad jag skulle vilja se är lite mer fokus på desktop användarna och helst en separation av dessa. När man bygger ett interface för att det ska fungra bra på en 7" skärm så känns allting väldigt glest när man sitter på en större skärm, i mitt fall 24". Man känner sig på ett annat sätt "inlåst" i applikationen.

Jag skulle vilja se en extra uppsättning utav alla basic applikationer (inklusive en store!, alla steg emot en pakethanterare är välkommet!) till desktop. Det finns redan många bra exempel på hur Modern UI kan anpassas till desktop, se Office 2013, VS2012(13?), Github for Windows, m. fl. Just nu så känns det som att alla nya konsumentfuntioner enbart kommer till surfplatto. Microsoft har rätt så mycket potential i att skapa ett "it just works" ekosystem med sina Live tjänster som enkelt är i klass med det Apple har gjort, men de verkar inte kunna förmå sig att få allting att fungera ihop på samma sätt.

Permalänk
Medlem

tycker inte om full skärms appar eller morden mui och saknar classic start knapp.

Sen App kan dom oxå ta bort och skriva program istället som det heter på en dator.
Finns mer som jag inte tycker om i 8.1 men det kan jag leva med.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Varför inte använda högerklick på "startknappen" då så är dina problem ur världen om du har 8.1 då vill säga?

Hur menar du att det skulle lösa problemen? Det var ju den högerknappsmenyn som jag kommenterade om...

1. Hur lägger man till program på den menyn? I olika mappar då, så att det blir undermenyer för det som jag beskrev.

2. Hur får du kontrollpanelens alla program att expanderas i den, så man slipper bläddra bland kategorierna i ett separat fönster som poppar upp?

3. Hur funkar sökfunktion för att starta program och leta upp filer? Det finns ju inget sökfält direkt i den menyn utan precis som kontrollpanelen så finns det en länk som öppnar en ny sökruta eller något sådant. Jag är van att få upp alla alternativen då startmenyn uppdateras till att innehålla resultaten i realtid medan du skriver in söktext.

Ifall de tre sakerna går att fixa så, visst då kan jag köra med den istället... annars får jag nog hålla mig till ClassicShell.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX