Permalänk
Medlem

Define R4 kasst luftflöde

Hej,

Kör 780 sli luft och dom blir alldeles för varma (83) grader. Nu har jag i och för sig bara 2 insug 140mm framtill och ett utsug bak. Kör på 7v annars brötar det för mycket.

Problemet med chassiet är att avståndet mellan grafikkorten och fläktarna framtill är för stor och det blir inget luftflöde där korten sitter.

Måste lösa detta genom att montera 2 till fläktar precis framför korten inne i lådan. Då ligger tempen på 65 grader. En himla skillnad.

Tänkte montera en 140 mm i botten först, men den platsen blockeras av det långa nätagget. Kanske en 120 mm får plats.

Permalänk

Trevligt, men vad ska vi diskutera?

Pröva att ta loss hårddiskburar du inte använder, eller montera en fläkt i dom. Det är väl också möjligt att montera fläktar i sidan på chassit?

Permalänk
Medlem

Tycker du har fel, R4an har ett klart godkänt luftflöde. Du kanske får dra sladdarna bättre. Kör du dessutom sli så kan det behövas en fläkt på sidoplåten.

Permalänk
Medlem

Vad ska vi diskutera här?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

jag tror diskussionen kan vara kring hur man ska sätta fläktar i chassit och hur man ska i allmänhet förbättra luftflödet.

jag ninjar tråden lite och ställer en allmän fråga kring fläktar och chassin, som kanske kan implementeras i TS chassi om det är så.

i gamla chassin som jag haft, så användes luftkanaler, rör för att flytta luft från en fläkt till där den behövs, är det något att rekomendera?
för TS kan det vara att om möjligt ha något som leder luften till grafikkorten på ett bättre sätt så de inte sprids för mycket i chassit.
själv har jag en fläkt i botten av mitt chassi, och skulle vilja rikta det mer nogrant mot mitt grafikkort, skulle det funka att ha ett rör, typ ventilationsrör och rikta in lite bättre mot grafikkortet? eller skulle det bara störa och inte göra direkt mycket??

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Ja ursäkta att jag var lite otydlig kanske, men jag tänkte kolla om någon hade några bra tips.
Jag har provat en sidofläkt, men det blir ett konstigt oväsen förmodligen av gallret, sen så finns inget dammskydd där.

Bra ide med luftkanal. Skall testa det. Har med gott resultat också provat en diagonal fläkt precis framför psu upp mot undre grafikkortet med 10 graders sänkning

Permalänk
Skrivet av kiario:

Ja ursäkta att jag var lite otydlig kanske, men jag tänkte kolla om någon hade några bra tips.
Jag har provat en sidofläkt, men det blir ett konstigt oväsen förmodligen av gallret, sen så finns inget dammskydd där.

Bra ide med luftkanal. Skall testa det. Har med gott resultat också provat en diagonal fläkt precis framför psu upp mot undre grafikkortet med 10 graders sänkning
http://i159.photobucket.com/albums/t127/gronbek/2014-02-20190...

Det där tror jag på. Luftkanaler kan säkert vara något, men det går fortare att bara vinkla en fläkt. Det är lätt att glömma hur mycket man kan lösa på kreativare sätt, med buntband och kardborre etc.

Permalänk

dom där grafikkorten vispar väl mest runt luften inne i chassit ?
utsuget längst upp tar ju mest luften från processorfläkten,
medans nätagget inte gör nånting ut eller in eftersom den tar underifrån och blåser ut.

kan du inte testa utsug på sidan ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Något som kan ge lite bättre luftflöde i lådan är att sätta cpufläkten på andra sidan utav kylaren så att den varma luften från cpu'n åker ut direkt, alltid något men det lär inte lösa problemet helt.

Du kan även som du skrev försöka fästa en 120mm i botten, det lär göra stor skillnad.
Annars kanske det kan vara ett alternativ att byta ut fläktarna i fronten mot några "monsterfläktar", men då blir ju såklart ljudnivån högre.

"Jag har provat en sidofläkt, men det blir ett konstigt oväsen förmodligen av gallret, sen så finns inget dammskydd där.", du kan ju alltid köpa ett löst fläktfilter (http://www.inet.se/kategori/138/flaktfilter) och sätta mellan chassiplåten och fläkten, tror även att det kan minska vibrationerna (som jag antar är anledningen till det att det blir "ett konstigt oväsen")

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem

Finns ju annars Silverstones airpenetrator, riktat luftflöde som borde funka väldigt bra att ha som frontfläkt när man kör sli. En luftkanal låter också väldigt bra, en rörbit i något lättviktsmaterial som sätts precis baken en frontfläkt.