Radeon R9 290X med Sapphire Tri-X och XFX Double Dissipation

Permalänk
Melding Plague

Radeon R9 290X med Sapphire Tri-X och XFX Double Dissipation

Efter en trög start har partnertillverkarna fått upp ångan och lanserar Radeon R9 290X-modeller på löpande band. SweClockers synar Sapphires och XFX bidrag i sömmarna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

tri-X var ju ruskigt snygg!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Nu får det börjas med Khash för mining i testen också

Permalänk
Medlem

som vanligt har XFX kvalitetsproblem med sina kort.. när ska de lära sig att göra högkvalitetsprylar igen?

kommer ihåg mitt XFX 9800gt, dog av överhettning inom 11 månader, fick ett XFX GTS 250 på garantin, dog inom garantitiden av överhettning igen, fick ett XFX 4770 som det också dog någon månad efter garantin var slut.. köpte mig ett XFX 6950 något år senare som var DOA -.- sedan dess har jag inte rört deras kort men har ett av deras nätagg och det funkar bra btw!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Intressant med Sapphire Tri-X kylare.. Verkligen tummen upp för det.. Där har Gigabyte något att bita i med tanke på ljud och temp då dessa båda kör med tre fläktar...

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

XFX kortet var ju jäkligt snyggt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Redaktionen, är detdär bara belastning grafikkort igenom tex program som furmark eller kör ni spel under wattmätningen så cpun också belastas?

rättat texten
Permalänk
Medlem

Sapphire 290X Tri-X är mycket trevligt på alla sätt, det kan jag intyga! Har haft det i någon månad nu och jag rekommenderar det starkt!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

XFX's business model är Maximera vinst, billigare komponenter, sämre kvalitet och slarvig produktion och samma/högre prislappar. Allt för att trycka ut så höga marginaler som möjligt. Inte kommer dem ändra på det inte, och insisterar ni på att köpa deras scam produkter köp ur den första vågen innan dem hittar komponenter som inte "behövs" som dem plockar bort. Faser etc, vem behöver 8 faser när man kan ha 7? Dual bios? Nej vem behöver det. Skära ned så mycket som det går utan att tappa original prestandan är vad dem gör efter den första leveransen av kort. Det med bibehållen prislapp och oftast samma produktnummer/kunden får aldrig veta något.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av iSw3de:

Nu får det börjas med Khash för mining i testen också

Varför? Det är rätt lätt att kolla upp det själv och utöver att det är rätt exakt samma prestanda mellan alla 290 och 290X så har man fördelen med referens att man kan köra scrypt BIOS. Vilket tyvärr inte går på den nya revisionen av Tri-X då de har tryck in en ny typ av Hynix-minnen som inte stöds av något annat än de BIOS som sitter i de nya korten.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

som vanligt har XFX kvalitetsproblem med sina kort.. när ska de lära sig att göra högkvalitetsprylar igen?

kommer ihåg mitt XFX 9800gt, dog av överhettning inom 11 månader, fick ett XFX GTS 250 på garantin, dog inom garantitiden av överhettning igen, fick ett XFX 4770 som det också dog någon månad efter garantin var slut.. köpte mig ett XFX 6950 något år senare som var DOA -.- sedan dess har jag inte rört deras kort men har ett av deras nätagg och det funkar bra btw!

Ganska intressant hur mycket de varierar, min bror sitter och spelar på mitt gamla XFX GTX 260 från början av 2009. Inga problem alls. Givetvis har vi blåst rent kortet från damm med jämna mellanrum.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Discokungen

Tri-X är för övrigt en extremt kompetent kylare. Nästan knäpptyst vid full load och hålls fortfarande väldigt sval. Det är för mig en gåta varför folk köper andra kort när ingen annan tillverkare kommer i närheten. Enda nackdelen är väl att de blir väldigt mycket varmare när de sitter i crossfire. Värmen har inte direkt någonstans att ta vägen för det övre kortet så det ligger alltid minst 10c varmare vid full load.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Ganska intressant hur mycket de varierar, min bror sitter och spelar på mitt gamla XFX GTX 260 från början av 2009. Inga problem alls. Givetvis har vi blåst rent kortet från damm med jämna mellanrum.

Den är säkert byggd av nvidia då med xfx klisterlapp uppe om han köpte det vid release, det är så innan de får igång sin tillverkning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Synd att Tri-x kylaren pumpar ut luften åt alla håll. Inte speciellt hållbart om man kör i ett litet chassi som node 304 .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

XFX kortet var ju jäkligt snyggt!

Håller med. Två av dessa skulle hänga riktigt fint i ett silverstone ft02/05. Planeringen för nästa bygge går på högvarv

Permalänk
Discokungen
Skrivet av SamuelSvensson:

Synd att Tri-x kylaren pumpar ut luften åt alla håll. Inte speciellt hållbart om man kör i ett litet chassi som node 304 .

Inte? Det borde funka alldeles utmärkt om du bara har en chassifläkt tycker jag.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Kort fråga: varför har vi ännu inte fått sett en recension av R9-290 med skräddarsydda kylarlösningar? R9-290 säljer bättre än 290X och borde vara att högre konsumentintresse? Visserligen finns det redan många recensioner på nätet hos andra sajter, men det gäller också 290X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Den är säkert byggd av nvidia då med xfx klisterlapp uppe om han köpte det vid release, det är så innan de får igång sin tillverkning

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske är så. Om jag tänker efter så ersatte jag det kortet med ett nytt XFX Radeon HD 6970, DOA... Sen blev det ett gigabyte hd6970.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Trevligt. Alltid gillat Sapphire kort. Ända sen mitt 9600 pro.

Har gillat 780ti mer än 290X i nuläget men Sapphire kortet är nog ruskigt prisvärt nu. Tusenlappen billigare och liknande prestanda. Sen att det kommer mantle titlar i framtiden skadar ju inte heller. Verkar dessutom som om dom lagt lite krut på Tri-X. Har Dual-X nu och den är ju okej, men Tri-X verkar vara riktigt tyst.

Bra jobbat av Sapphire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Tri-X är för övrigt en extremt kompetent kylare. Nästan knäpptyst vid full load och hålls fortfarande väldigt sval. Det är för mig en gåta varför folk köper andra kort när ingen annan tillverkare kommer i närheten.

This. Alla recensioner jag har sett har pekat på samma sak. Så vitt jag minns så har inte Sapphire varit så här bra förr men Tri-X slår alla andra kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Inte? Det borde funka alldeles utmärkt om du bara har en chassifläkt tycker jag.

Kör med integrerad vattenkylning på processor som utblåst där bak, så det känns lite dumt att värma upp luften inne i chassit som sedan ska kyla processorn. Borde väll vara vettigare att så mycket varmluft som möjligt trycks ut där bak?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Umbrellas:

Kort fråga: varför har vi ännu inte fått sett en recension av R9-290 med skräddarsydda kylarlösningar? R9-290 säljer bättre än 290X och borde vara att högre konsumentintresse? Visserligen finns det redan många recensioner på nätet hos andra sajter, men det gäller också 290X.

Egentligen skiljer det nästan ingenting i prestanda mellan 290 och 290X. 290X är 4% på samma frekvens (1000MHz) än 290. Så man kan ju räkna ut det själv när 290 Tri-X OC har 1000/1300 som standardklock men kostar 1000kr mindre!

Skrivet av Umbrellas:

This. Alla recensioner jag har sett har pekat på samma sak. Så vitt jag minns så har inte Sapphire varit så här bra förr men Tri-X slår alla andra kylare.

Det är nog för att Sapphire faktiskt gjorde en kylare specifikt för 290. Det verkar ingen annan ha gjort så de får lida rätt hårt för hur mycket VRMerna behöver kylas och hur svårkyld GPUn är. VRMerna är dock nyckeln!

Skrivet av SamuelSvensson:

Kör med integrerad vattenkylning på processor som utblåst där bak, så det känns lite dumt att värma upp luften inne i chassit som sedan ska kyla processorn. Borde väll vara vettigare att så mycket luft som möjligt trycks ut där bak?

Man får ju testa sig fram. Det bör som sagt räcka dock.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Kanske är så. Om jag tänker efter så ersatte jag det kortet med ett nytt XFX Radeon HD 6970, DOA... Sen blev det ett gigabyte hd6970.

Jo, riktig skit trycker dom ut köpte enbart mitt 6950 för att det var överlägset billigt men upptäckte ju varför när jag fick det.. Ingen BIOS switch och DOA

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Så även ett modifierat 290X klarar inte att slå refrence GTX780 Ti. (PrestandaIndex)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Man får ju testa sig fram. Det bör som sagt räcka dock.

Testa sig fram med sånt låter som en mycket dyr syssla

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Orici:

Så även ett modifierat 290X klarar inte att slå refrence GTX780 Ti. (PrestandaIndex)

Nej. Och inte heller klockar de alls lika bra. Vad är din poäng? Ingen har någonsin påstått att 290X är snabbare än 780 Ti. 290X är däremot minst 1000kr billigare.

Skrivet av SamuelSvensson:

Testa sig fram med sånt låter som en mycket dyr syssla

Haha! Nu tänkte jag mer att om du har ett grafikkort i datorn som du kan klocka så det avger ungefär lika mycket värme som ett 290X (~300W) så kan du få en uppfattning om det. Alternativt att du fixar så kortet suger luft utifrån genom sidoplåten!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Så även ett modifierat 290X klarar inte att slå refrence GTX780 Ti. (PrestandaIndex)

Kanske inte så konstigt när ett 780 Ti kostar 1000-1500 kr mer, har 900 miljoner fler transistorer och är 123 mm^2 större. Det är för övrigt exakt samma storlek som ett 250X eller lite större än ett GTX 650.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Stämmer väl överens med andra tester jag sett. Riktigt bra kylare på sapphires kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Nej. Och inte heller klockar de alls lika bra. Vad är din poäng? Ingen har någonsin påstått att 290X är snabbare än 780 Ti. 290X är däremot minst 1000kr billigare.

Haha! Nu tänkte jag mer att om du har ett grafikkort i datorn som du kan klocka så det avger ungefär lika mycket värme som ett 290X (~300W) så kan du få en uppfattning om det. Alternativt att du fixar så kortet suger luft utifrån genom sidoplåten!

http://www.dustinhome.se/product/5010762967/gigabyte-radeon-r...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/187186-gigaby...

börjar bli max 1000kr billigare, detta är den billigaste 290x med eftermarkandskylare vs den billigaste 780ti som har en förbannat bra referenskylare

290x går ju upp i pris tack vare bitcoin hypen och problem med tillverkningsprocessen medans nvidia pumpar ut kort på löpande band och därav gradvis kan börja sänka prisen på sina kort

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Trodde XFX skulle göra bättre ifrån sig har aldrig haft en kylare som funkar bättre än min XFX 7850! Kanske hade tur ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3