Windows 8.1 Update 1 anländer den 8 april

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Ta bort dessa värdelösa kassa metro appar HELT på desktop inklusive metro startmenyn som är som ett dåligt skämt och låt mig välja att köra det vackra aero istället för det vit vitare vitast "ont i ögonen" gräsligt fula modern UI.

Här får vi nya fina högupplösta IPS skärmar och så skall vi tvingas köra dynga som modern UI som vrider utveckligen tillbaka 20år med taffliga färgklossar hämtade ur ett barns målarbok. Varför? För att m$ sunkiga plattor skall orka med att driva UIt utan att bryta ihop. Jättebra m$, straffa 98% av era trogna desktop användare där datorn klarar det galant för att några nyblivna plattägare skall få flyt.

De "taffliga färgklossarna" är mer ett designspråk än något annat. Titta på formgivningen av reklam tex, den visar tydligt samma sak, dvs ett renare enklare formspråk. Ja, inte när man får ett reklamblad från lokala pizzerian, detta består fortfarande av 15 typsnitt, massor av olika fontstorlekar, skuggor på text och outlines där det går... Jag tror att alla möjligheter som finns i tex Photoshop att förändra text osv har skapat en motreaktion. Hur kul är det med text som sväller på mitten, är försedd med skuggor och blödande färger, tillsammans med tonövergångar och kantlinjer? Jag tröttnade själv för länge sedan och har sedan flera år bara en lugn grå bakgrundsfärg såväl i mina datorer som i mobiltelefoner och surfplattor. Att sedan just win8 är taffligt gjort är en annan sak... Jag sitter med en 30" skärm hemma och blotta tanken på att behöva ha fullskärm när jag väljer program är ... brrr... (ja, jag har provat men installerade om 7:an istället).

/ B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

strejf får man fråga varför du är så Microsoft frälst? Är Windows helt utan brister enligt dig eller jobbar du på Microsoft eller på något företag som har nära förbindelse med just Microsoft?

Ja det får man fråga, en gång i tiden hatade jag faktiskt Microsoft och PC då jag var Amiga-frälst. Jag tror att mycket beror på en kombination av min kärlek till ny teknik, klientoperativsystem, det faktum att Windows driver PC-tekniken framåt, det enorma projekt Windows är med 1,5 miljarder användare och hur Microsoft har beskrivit ändringarna i detalj med bloggarna "Engineering Windows 7" och "Building Windows 8". Jag har blivit väldigt imponerad av hur man driver och utför projekt av den magnituden och vilket genomslag de har.

På dina tre sista frågor svarar jag nej, nej och nej.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Kul att dom skapade modern för att de ville ersätta desktopanvändandet med något touchbaserat skit, och nu jobbar de in desktopfunktioner i modern.

Att de inte bara sväljer stoltheten och låter folk VÄLJA om de vill ha modern eller desktop.

Permalänk

Fattar fortfarande inte hur man skaffar 8.1, kommer upp en notification om att jag ska skaffa 8.1 i Store, men när jag klickar dit så finns det ju ingen uppdatering där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

En hel månad kvar? Surt, jag vill ha nu!

Haha, läste din post och tänkte "Vaddå en månad? Det är ju bara en vecka kvar?" Tills jag insåg att det blir mars och inte april imorgon

Så.. En hel månad kvar? Jag vill ha nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Fattar fortfarande inte hur man skaffar 8.1, kommer upp en notification om att jag ska skaffa 8.1 i Store, men när jag klickar dit så finns det ju ingen uppdatering där.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/why-can-t-find-u...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MugiMugi:

Stäng av "Touch screen keyboard and handwriting panel" servicen om ni vill bli av med den.

Med det sagt inte rekommenderat att stänga av den på en surfplatta precis men handlar det inte om en surfplatta så går detta.

Går också disabla den under Pen and Touch i kontrol panelen.

Det var inte att kunna stänga av funktionen. Det var att även få upp skärmtangentbordet om man kör tex Explorer i desktopläget med toutchskärm utan att behöva hämta den från aktivitetsfältet.

Permalänk
Medlem

Jag sitter också med win 8.1 och jag kan säga att min dator har aldrig varit så här snabb som den är nu. Då har jag dessutom 3 skärmar inkopplat.

Har installerat StartMenu 8 givetvis för annars hade jag behövt köra MetroUI vilket är helt oanvändbart om man har en skärm större än 10 tum. (mina skärmar är 160 cm breda tillsammans. Vilket fall som helst med StartMenu 8 kunde man blockera Metro gränssnittet, så man kommer direkt till skrivbordsläget.

http://www.iobit.com/iobitstartmenu8.php

Full storlek

Permalänk

Så för att klargöra. Om du köper Windows 8 den 1:a april så måste du ändå betala fullpris om en drygt år när Windows 9 kommer ut. Låter frestande...

Permalänk
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Ta bort dessa värdelösa kassa metro appar HELT på desktop inklusive metro startmenyn som är som ett dåligt skämt och låt mig välja att köra det vackra aero istället för det vit vitare vitast "ont i ögonen" gräsligt fula modern UI.

Här får vi nya fina högupplösta IPS skärmar och så skall vi tvingas köra dynga som modern UI som vrider utveckligen tillbaka 20år med taffliga färgklossar hämtade ur ett barns målarbok. Varför? För att m$ sunkiga plattor skall orka med att driva UIt utan att bryta ihop. Jättebra m$, straffa 98% av era trogna desktop användare där datorn klarar det galant för att några nyblivna plattägare skall få flyt.

Haha, hoppas du skojar? Aero är ett gräsligt försök att se ut som OS X. Står inte ut med det där grumliga genomskinliga och de fult rundade kanterna samt färgskiftningarna. Windows 8's utseende är mycket simplare och tydligare. Tyvärr är Aero kvar lite då man inte enkelt kan stänga av genomskinligheten i task baren, annars hade det varit perfekt.

Själv tycker jag dessutom Metro är snyggt, kanske inte användbart på PC men riktigt snyggt av samma anledning som skrivbordet. Simplistiskt. Effekter som imitationer av material imponerar inte på folk längre och branschen verkar ha kommit över det lite. Nu är det motsatsen som gäller. Allt tack vare Apple.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Går den få tag på och installera på ett enkelt sätt?

JA den finns ute man installerar 4 st uppdateringar i viss ordning

Google
MICROSOFT.WINDOWS.8.1.2014.UPDATE.X64.ONLY.MSU.9600.17025.WINBLUE_GDR.140214-1706-WZT

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Fattar fortfarande inte hur man skaffar 8.1, kommer upp en notification om att jag ska skaffa 8.1 i Store, men när jag klickar dit så finns det ju ingen uppdatering där.

Troligtvis har du en version som inte kvalificerar för uppdatering, tex från MSDNAA.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av Gling:

Troligtvis har du en version som inte kvalificerar för uppdatering, tex från MSDNAA.

Nja jag tror jag har en helt vanlig version, men men, får väl leva utan 8.1 ifall det ska krångla!

Permalänk
Medlem

Den stora grejen med Windows 8.x var för Microsoft att inkludera en butik. Hur många shareware program finns till Windows? Många... När dessa laddas ner och installeras hur mycket pengar får Microsoft? Inget... Nu i Windows 8.x så när du laddar ner appar så får Microsoft pengar för det. Detta är varför Metro kommer att finnas kvar.

Vad Microsoft borde göra är att få metroapparna windowd så man kan ha dem som vanliga Windows applikationer. Detta tror jag kommer i threshold / windows 9.

Startmenyn måste också göras om, inte för att den slaviskt måste likna Windows 7, men den skall inte dölja hela skrivbordet som den gör idag. Här gick Microsoft fel, de dolde saker. Windows har halltid varit att visa saker och ha saker öppet. Lätt att kunna felsöka och administrera.

Windows 8.1 Update 1 tycks gå i rätt riktning. Men man kommer inte fram till målet. Vilket är väldigt synd då jag vill kunna rekommendera mina kunder att gå upp till Windows 8.1. Idag gör jag en migrering ifrån Windows XP. Kunden har valt det fem år gamla Windows 7. Tyvärr...

Permalänk
Medlem

Hurra!

Windows 8.1 "fungerande Synaptic Drivrutiner" Edition!

Permalänk

"Improvements to non-touch experience", är det någon som på riktigt använder åttan med touch-skärm på sin stationära? Feltänk från början.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSIV:

Hurra!

Windows 8.1 "fungerande Synaptic Drivrutiner" Edition!

Vad menar du? Min Synaptics drivrutiner fungerar utan problem

Skrivet av dr. Dunkel:

"Improvements to non-touch experience", är det någon som på riktigt använder åttan med touch-skärm på sin stationära? Feltänk från början.

Jag använder Windows 8.1 på min stationära och den har ingen touch

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Har två bärbara med touch och undrar om det räknas. Provade Ubuntu men simulerad mus var ingen rolig upplevelse. Faktiskt på pekgränssnitt, med datorer, ligger Microsoft långt före konkurrenterna.

Kombinationen, pekplatta, piltangenter, tangentbord och pekskärm är en förträfflig upplevelse om man kör Windows 8.

Permalänk
Medlem

Passande till födelsedagen.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Makalöst..

Det är inte sant vilken inkompetens Microsoft innehar. Nu ska de "bättre på stödet för mus och tangentbord". Helt makalöst. Det går fortfarande inte ens att operera datorn på ett vettigt sätt med de allra mest grundläggande verktygen i datorns histora, mus och tangentbord!!

Hur kan de ens ha mage att lansera denna smörja till persondatorer?? Ska vi sitta och bli glada och imponerade över att man nu skall kunna stänga av datorn med deras "förbättrade startmeny". Så pinsamt så det är inte sant. De förtjänar verkligen brakförluster och sopiga försäljningssiffror när de förstör hela PC-marknaden med sina pinsamheter. Det värsta av allt var att de omedelbart slutade utveckla och stödja Windows 7 vilket handikappar alla som vi rädda sig kvar vid ett fungerande operativsystem.

Att vid installationen eller senare helt inaktivera allt vad METRO heter borde vara grundläggande, en fullt funktionell startmeny måste införas och allt form av tvångsintegration men "molnet" skall vips väck. Det hör till den förförutna stenålderns historia att din dator måste vara uppkopplad för att kunna fungera.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Medlem

Inte släppt via Windows update ännu iaf...

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Nån som har fått den?

Visa signatur

MB: ASUS P8Z68-V LX
CPU: i5 2500K 4.5GHz, 1.4V + Hyper 212 EVO
GPU's: Gainward GTX 770 2GB (OC) + ASUS GTX 560 Ti (Dedicated PhysX)
RAM: Kingston 8GB 1333MHz CL9
SSD+HDD's: Samsung 840 EVO 120GB + Seagate Barracuda 1TB + WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HUBERU:

Nån som har fått den?

Jag har inte heller fått den, trodde jag fått datumet om bakfoten när den inte dök upp. Kommer väl under dagen någon gång..

Är detta en update man kommer våga dra ner direkt eller ska man vänta något dygn? Kan inte minnas att jag dragit ner någon stor update tidigare som denna. Brukar det vara mycket barnsjukdomar som dom fixar till eller är det good to go?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kevve1:

Jag har inte heller fått den, trodde jag fått datumet om bakfoten när den inte dök upp. Kommer väl under dagen någon gång..

Är detta en update man kommer våga dra ner direkt eller ska man vänta något dygn? Kan inte minnas att jag dragit ner någon stor update tidigare som denna. Brukar det vara mycket barnsjukdomar som dom fixar till eller är det good to go?

Denna uppdate består till stora delar av sånt som släppts tidigare, det är alltså en massa uppdateringar samlade i ett paket.
Det brukar inte krångla, men jag brukar hellre låta någon annan stackare felsöka om det strular, än att vara först med att uppdatera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Den verkar fortfarande inte kommit ut via Windows update

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Den verkar fortfarande inte kommit ut via Windows update

Jag fick precis 5 viktiga uppdateringar i windows update men det lär väl inte vara den stora updaten.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Jag fick precis 5 viktiga uppdateringar i windows update men det lär väl inte vara den stora updaten.

Samma här. Men det är inte dom "stora"

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Inte kommit än verkar det som, Dock den Engelska versionen verkar ha fått.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Inte kommit än verkar det som, Dock den Engelska versionen verkar ha fått.

Den engelska versionen? Jag har inte köpt min på någon svensk sida utan mitt är på engelska. Missuppfattade dig kanske

edit:
Har updaten nu:

Citat:

Windows 8.1 Update for x64-based Systems (KB2919355)

Download size: 887.6 MB

You may need to restart your computer for this update to take effect.

Update type: Important

Windows 8.1 Update is a cumulative set of security updates, critical updates and updates. You must install Windows 8.1 Update to ensure that your computer can continue to receive future Windows Updates, including security updates. For a complete listing of the issues that are included in this update, see the associated Microsoft Knowledge Base article for more information. After you install this item, you may have to restart your computer.

More information:
http://support.microsoft.com/kb/2919355

Help and Support:
http://support.microsoft.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Fick ned den med för drygt en timme sen, men jag ser inget annorlunda med den som är något märkvärdigt skulle inte startknappen komma tillbaka med liknande upplägg som win7 med lite av win8 skit ?
Här har man gått o väntat på att få denna uppdaten och trodde den skulle ändra något bra eller intressant, men nädå.. bara några små skitsaker som borde funnits i win8 ifrån början.

Detta var ju ett stort antiklimax

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.