Kommer inte åt min server via nätet??

Permalänk

Kommer inte åt min server via nätet??

Såhär är det:
Jag har installerat IIS på min Windows7-server, med php och mysql, samt sedan kört in Owncloud.
Det är inga problem att logga in via localhost direkt på servern, via fjärrskrivbord. Dock kan jag inte komma åt den från nätet.
Kör med en dyndns-tjänst, som är aktiv. Inga problem så långt.

Såhär ser nätverket ut hemma.
Internet------Dlink 655---------Asus rt-n56u
server HTPC
Inkommande internet går alltså till en dlink-router med dhcp aktivt. ip-range är 192.168.0.100 - ...199
På en Lan-port sitter servern med fast ip - 192.168.0.2. På en annan Lan-port sitter kabel som går vidare till Asus-routern, som är konfad som AP.
Från Asus-AP går en kabel till HTPC:n.

Internet funkar på bägge burkar, den interna delningen av filer funkar, fjärrskrivbord mellan htpc och server funkar. MEN, när jag testar att skriva min dyndns-adress kommer jag inte åt servern.
JAg har provat att portforwarda, sätta servern i dmz, i dlinken. stängt av den inbyggda brandväggen i servern. Men hur jag än gör kommer jag inte åt servern.
Har testat att scanna dom vanligaste portarna med en tjänst på nätet, pcflank, och alla portar är stealthade.
Vid ett tillfälle fick jag att portarna var endast stängda och det var när den inbyggda brandväggen var helt avstängd.

River verkligen mitt hår här, hur sjutton kommer jag åt owncloud-servern utifrån???

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Rekordmedlem

Har du 2 routrar i så fall varför ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Servern står vid ytterdörren i hallen, och htpc:n i vardagsrummet.
En router och en AP för att få bättre Wi-Fi.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Rekordmedlem

Fungerar det om du ansluter direkt mot ditt publika ip då ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testar du mot dyndns adressen med en dator hemma eller med en ute på internet?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Jag testar med den som heter htpc och sitter på asus-AP:n
Har även testat med iphone över wifi samt med 3g-nät

När jag kör fjärradministration och går ut med serverns webläsare och gör en portscanning så är ju alla portar stealthade, trots att serverns ip är satt i dmz i routern

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Har du gjort en nat regel i routern då? Alltså att man får komma åt din webserver utifrån på port 80, eller om du kör SSL (443)

Annars kommer de inte funka. Skriver du din externa ip. T.ex. 123.321.231.213 -> så kommer du till routern, sedan måste du tala om att den ska komma åt din webserver. T.ex 192.168.1.5. Dest-Nat brukar de heta.

Permalänk
Medlem

Kanske en uppenbar fråga men har du konfigurerat din router(den som servern är kopplad på) att ha de nödvändiga portarna öppna, se även till att serverns interna brandvägg(om den har någon) att ha portarna öppna?

Testa det.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Geckod:

Har du gjort en nat regel i routern då? Alltså att man får komma åt din webserver utifrån på port 80, eller om du kör SSL (443)

Annars kommer de inte funka. Skriver du din externa ip. T.ex. 123.321.231.213 -> så kommer du till routern, sedan måste du tala om att den ska komma åt din webserver. T.ex 192.168.1.5. Dest-Nat brukar de heta.

Skrivet av Arazand:

Kanske en uppenbar fråga men har du konfigurerat din router(den som servern är kopplad på) att ha de nödvändiga portarna öppna, se även till att serverns interna brandvägg(om den har någon) att ha portarna öppna?

Testa det.

Jag kanske var oklar i mitt första inlägg, men jag har alltså provat med:
1. portforwarding. Port 80 pekar mot min servers ip
2. Virtuell server forwarding. Port 80 pekar mot serverns ip
3. Både provat att öppna port 80 i brandväggen, samt stänga av den helt. (Endast i avstängt läge får jag andra resultat än "stealth" på pcflank.com. Då får jag nämligen "closed" på dom vanligaste portarna, såsom 21, 80 osv..)
4. Satt serverns ip i DMZ mode i routern.
I skrivande stund är den inbyggda brandväggen avstängd samt serverns ip i dmz. Resulterar endast i "closed" portar.

Det måste ju vara nån skitgrej jag missat. Men VAD liksom??

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

Brukar inte många ISP:er blockera port 80 som standard? testa kör webservern på en annan port o se om det funkar.
Våran ISP har bara port 80 öppet för företagsabbonemang så en annan brukar köra på 8080

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Enligt Bredband2 så är endast port 25, 135, 137-139 samt 445 spärrade.
Så där ligger inte problemet

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk

Efter en fabriksåterställning av routern så funkar det numera...:)

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...