Permalänk
Medlem

Starta program via nätverk, C++

Hej!

Jag håller på med ett projektarbete i en design kurs, och skulle behöva kunna starta ett program som jag själv skrivit via nätverk.

Basically, vi har en surfplatta där folk ska kunna läsa en text. För att få upp texten trycker dom på en knapp på plattan. Den ska då skicka ett "meddelande" till datorn om att starta programmet. Har skrivit ett program i C++ som öppnar upp en video-fil men jag har inte lyckats hitta hur jag ska kunna starta ett egenskrivet program via nätverksaccess.

Kan någon vänlig själ hjälpa till?

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade skrivit ett litet serverprogram som alltid kör på datorn och lyssnar på en specifik port. När användaren trycker på knappen på plattan kontaktar programmet på plattan serverprogrammet som då startar filen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kanske sätta programmet på datorn som en service eller använd inbyggda system med service calls för att starta programmet?

edit: Kollade runt lite, kan vara värt att kolla in powershell

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag hade skrivit ett litet serverprogram som alltid kör på datorn och lyssnar på en specifik port. När användaren trycker på knappen på plattan kontaktar programmet på plattan serverprogrammet som då startar filen.

Skrivet av Ferrat:

Kanske sätta programmet på datorn som en service eller använd inbyggda system med service calls för att starta programmet?

edit: Kollade runt lite, kan vara värt att kolla in powershell

Okej, tackar! Ska kolla in bägge

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10