Microsoft återinför startmenyn – på riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

jag fyller år den 8 April, måste vara den bästA födelsedagspresenten hittils.

Nja startmenyn lär inte komma med update 1 som jag förstår det. Men Radeon R9 295X2 ryktas släppas den 8:e April, så där har du något att önska dig

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Gött! Lite flera ändringar så kanske man byter OS

Startmenyn <3

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Glad blir man för din (er) skull. Kan du också få vara med och använda 8an.

Det var väl inte helt klart vilken version det kommer hamna i. Jag tror de väntar till Windows 9 så de får en "Windows 7-effekt" bland köparna. För många är Windows 8 varumärket förstört så jag tror de börjar på ny kula. De "räddade" ju Vista på det viset genom att kalla det för Windows 7 istället för "Vista R2" eller något ditåt.

Men när det kommer så blir det läge att byra ut Windows 7, helt klart

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna något! :). Kanske blir riktigt bra med win 9 sen.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Kilroy:

Jag har massa genvägar till olika program där.
Och genvägar till senast öppnade dokument osv.

Jag vet inte hur Metro fungerar på det sättet då jag inte har provat själv, men som jag fattar det är det inte alls lika lätt att komma åt dessa genvägar via det.

Jag har personligen inget problem med Modern UI så länge man inte MÅSTE använda det. Det är ju jättebra för vissa saker. Det är inte så värst bra för stationära datorer som har fler än en skärm däremot. Då blir det riktigt märkligt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Ja, det är ju väldigt synd att vi konsumenter får ännu en valmöjlighet. Lägg ner religionen, pajas.

Det är just därför det är bra om linux kan öka och där med attrahera bland annat spelutvecklare. det vore skönt att slippa dual boot för min del iallafall. microsoft behöver klanta sig lite för att linux skall få ordentligt med rōrelsemängd.

Permalänk
Medlem

Har StartIsBack men de var på tiden iaf.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Under tiden har andra använt Windows 8 under längre tid utan att "nedgradera sig" med avseende på startmenyn. Som sagt, Start8, ClassicShell eller liknande, 3 minuter så är det fixat.

Undrar själv över huruvida det går att ta bort Modern-panelerna ur MS startmeny som nu implementeras, känns ju inte som att den behövs ifall man annars inte heller vill använda MUI.

Även med Start8 har Win 8 varit ett jäkla mög med sin charmsbars och att det vill köra appar i stället för riktiga program osv..
Nu har MS backat hela vägen till något som verkar användbart för den vanlige skrivbordsanvändaren.
Jag skulle vilja se det företag som kör Modern i en vanlig kontorsmiljö (eller rättare sagt jag skulle inte vilja det)
Detta har MS gjort med en massiv pr-förlust.
Bättre sent än aldrig men fortfarande skitdåligt att det tog sådan tid.

Permalänk
Medlem

Hej,
na ja hoppas det bli ingen Backslagg att Folk missa de Appar som fans inbakat.Eller se jag fel nu????????Mvh....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Bytte från 8.1 till OSX av flera skäl, Startmenyn, Nyfikenhet, jag jobbar mycket med media och så slutligen det att min dator har de perfekta komponenterna till en hacinstosh. Hittills är jag glatt överaskad

Hade det inte varit för mitt moderkort hade jag haft OSX på ena burken som sekundärt OS.
Nästa gång man bygger får det bli stöd för det!

Skrivet av anjora:

Det är just därför det är bra om linux kan öka och där med attrahera bland annat spelutvecklare. det vore skönt att slippa dual boot för min del iallafall. microsoft behöver klanta sig lite för att linux skall få ordentligt med rōrelsemängd.

Något som måste göras dock är att förenkla saker och göra så att man slipper att använda Terminalen,
man ska kunna klicka sig fram alltid, annars kommer dom inte lyckas nå till den stora massan.

Permalänk
Medlem

nej men det är väl bra med en startmeny för dom som vill ha det. själv har jag inte saknat den sen win8 beta.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var väl inte helt klart vilken version det kommer hamna i. Jag tror de väntar till Windows 9 så de får en "Windows 7-effekt" bland köparna. För många är Windows 8 varumärket förstört så jag tror de börjar på ny kula. De "räddade" ju Vista på det viset genom att kalla det för Windows 7 istället för "Vista R2" eller något ditåt.

Men när det kommer så blir det läge att byra ut Windows 7, helt klart

Som jag förstår det så kommer den som patch till 8.1.
W9 är ju planerat till nästa år någon gång vilket är efter att den fulla supporten till W7 avslutas.
W8.1 plus patch kommer tidigare och ger en kort men ändå möjlig väg att gå för att ha full support kvar

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

....
* Bättre, snabbare o bredare inbyggt stöd (codecs&co) för film, musik, bilder (inkl systemkamera), osv. även PDF filer kan öppnas med inkl MS applikation. ISO filer kan mountas med inbyggt stöd istället för att installera deamon tools.
Kort o gott så har Win8.1 inbyggt stöd för sånt som tidigare krävde 3rd party lösningar.

Så det finns en del godis, om du är beredd att offra trevligheter från förr.

WoW en medföljande PDF-läsare, ISO-mounting och lite codecs.

Välkommen till 1998!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Hur mycket tid spenderar du egentligen i startmenyn? Förstår inte varför folk verkar spendera merparten av sin tid där.

Ett litet illustrativt exempel snabbt gjort i Photoshop för att visa problematiken. Båda menyerna går att konfigurera så de visar samma mängd program. För mig är det inget svårt val mellan dessa (utan tvekan vänsterbilden utifall nu naiva personer får för sig annat). Folk spenderar inte mer tid i startmenyn än i någon annan form av "app-drawer" om man ska sammanfatta dem alla under ett namn. Men i desktops/laptops på grund av deras stora arbetsyta vill man absolut inte ha något skrymmande som flashar hela skärmen. På Win Phone, IOS och Android är detta något vi accepterar, av det enkla skälet ungefär 15% av den skärmytan för att välja program skulle bli vansinne.

Det är en konkret nackdel som kom med Windows 8 och något som folk bevisligen inte uppskattade, försäljningen var därefter. Jag har sagt det förr och säger det igen, det har aldrig handlat om bakåtsträvande eller motvilja att lära sig något nytt. Det handlar om att vad som kom inte innebar en fördel. Trivialisera det allt ni vill Modern UI-påhejare, kovändningen igår är välkommen.

För den delen, sluta grina. Med tanke på att Microsoft inte har några planer på att ge upp sina klumpiga surfplattor kan jag garantera att ni kommer kunna använda modern UI framöver också. Antingen som alternativ (troligast) eller ett enkelt fulhack. ALLA har vunnit på den här kovändningen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har massa genvägar till olika program där.
Och genvägar till senast öppnade dokument osv.

Jag vet inte hur Metro fungerar på det sättet då jag inte har provat själv, men som jag fattar det är det inte alls lika lätt att komma åt dessa genvägar via det.

Du kan anpassa Startskärmen ganska väl, men det är lite småbökigt.
Högerklicka och markera det du inte vill ha kvar, välj ta bort från start.
Sen är jag osäker på om du måste stänga och öppna startskärmen igen eller
hur det är, men iaf, du kan skriva namnet på det du vill öppna, när du är på
startskärmen, högerklicka på aktuellt program, och välja fäst på start.

Går också att skapa egna grupper osv osv...
Det går att vänja sig, och när man har gjort det känner man sig nog kluven
över att gå tillbaka... Så är det för mig, men jag skyller på Stockholmssyndromet.

Finns dock fortfarande saker som jag saknar från startmenyn, så får se hur jag gör sen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Är det bara jag som undrar hur de kunde missa det här? Det var ett faktum efter 10min användning med första utgåvan av Windows 8.

det var ett faktum när de presenterade metro. Visste att de sköt sig själv i foten och att W8 skulle bli fiasko.
Jag hoppas att de snart fixar servergränssittet också.

Synd att man inte jobbar som konsult åt MS :

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Se, dom hade en plan hela tiden.
Precis som i LOST.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Skönt att höra, då jag faktiskt gav Windows 8 en chans till nu när jag installerade om i samband med installation av GTX 780.

Synd bara att man aldrig kommer kunna få Aero. Avskyr det platta, enfärgade, fyrkantiga utseendet på fönster och kan inte riktigt uppskatta att texten har samma färg som fönsterramen (om man kör svarta fönster, vilket jag har gjort länge och vill fortsätta med).

Windows 8 har precis samma möjligheter som Windows 7 att ändra och lägga till saker (teman och liknande). Själv gillar jag svart

Och folk som säger att Windows 8 nu är "lagat" och att den nya (gamla) startmenyn gör Windows 8 "Användbar".. tror inte riktigt att Windows är ett operativsystem för er. Ni borde nog leta upp något mer anpassat för er nivå. Sedan när ni lärt er att inte använda startmenyn 90% of tiden ni använder datorn, så ska ni se att ni aldrig mer behöver se den.

Själv använder jag startmenyn i ca. 5 sekunder totalt varje dag, eftersom det går så snabbt.
Windows Key + MSI + Enter så startas msi afterburner. Simpelt. Var metro jobbigt? Inte alls. Hade det gjort någon skillnad om startmenyn sett ut som på Windows 7? Absolut inte.
Man kan ju nästan använda den gamla "Don't judge a book by its cover." frasen. Ni vägrar att använda ett OS som är snabbt, bra och ger er tillgång till nyare saker, just bara för att en liten startmeny ser mobilanpassad ut.
Ska ni undvika böcker också bara för att själva boken ser tråkig ut?
När ni väljer schampo, väljer ni den som är bäst för er, eller den med snyggast förpackning?

Tramsiga barn.

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig nyhet att inför start-menyn tillbaka där den ska vara, utan att behöva köra tredje partsprogram som jag gör idag.

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

Inga jubel eller "bra jobbat" från mig, det är på tiden helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Har ni missat denna killen som gjorde ett lite eget koncept på hur UI designen kunde ändras i W8? Fick mycket uppmärksamhet och han blev inbjuden till MSFT för att diskutera sina idéer och bli runtvisad. http://jay-machalani.squarespace.com/blog/2013/12/12/fixing-w...

Den här nyheten kan ju vara Microsofts svar på den här killens idéer.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

Windows 8 har precis samma möjligheter som Windows 7 att ändra och lägga till saker (teman och liknande). Själv gillar jag svart

http://dl.dropboxusercontent.com/s/1hinfalxhvrkh4j/Untitled.p...

Och folk som säger att Windows 8 nu är "lagat" och att den nya (gamla) startmenyn gör Windows 8 "Användbar".. tror inte riktigt att Windows är ett operativsystem för er. Ni borde nog leta upp något mer anpassat för er nivå. Sedan när ni lärt er att inte använda startmenyn 90% of tiden ni använder datorn, så ska ni se att ni aldrig mer behöver se den.

Själv använder jag startmenyn i ca. 5 sekunder totalt varje dag, eftersom det går så snabbt.
Windows Key + MSI + Enter så startas msi afterburner. Simpelt. Var metro jobbigt? Inte alls. Hade det gjort någon skillnad om startmenyn sett ut som på Windows 7? Absolut inte.
Man kan ju nästan använda den gamla "Don't judge a book by its cover." frasen. Ni vägrar att använda ett OS som är snabbt, bra och ger er tillgång till nyare saker, just bara för att en liten startmeny ser mobilanpassad ut.
Ska ni undvika böcker också bara för att själva boken ser tråkig ut?
När ni väljer schampo, väljer ni den som är bäst för er, eller den med snyggast förpackning?

Tramsiga barn.

Jag har ca 100 000 användare i mina kundföretag. Samtliga av dessa företag måste då enligt dig bestå av tramsiga barn.
I själva verket handlar det om att det funkar utmärkt i W7. Det saknas i W8 och nu har MS insett att om de ska få produkten godkänd av kunderna så får man lov att "laga" det man kvaddade.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

kan hålla med om tramsiga grinande små barn när det gäller startmenyn för om man inte är helt kass på vad programmen heter så kör man windows knappen och skriver det man vill ha eller om man vill år nått snabbt så kan man högerklicka på startknappen och gå igenom den menyn till det mesta eller i värsta fall köra windows knappen + r

men samtidigt är apparna ganska störande och att det blaffar upp en helskärm i ansiktet med skit som inte jag vill ha och upphetsar mig inte på nått plan med 8an men vist är den helt ok och bättre än 7an alla kategorier ändå och en startmeny känns lite så där jaja what ever 3 år för sent i vilket fall

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det mest störiga och onödiga jag stött på under mina fåtalet timmars användning av Windows 8 var att samma program fanns som både modern-app och desktop-app (t.ex webbläsaren), vilket kändes helt onödigt. I min mening borde modern-appar inte existera alls för något annat än surfplattor och telefoner... Finns absolut ingen anledning att den delen av operativet ens ska finnas med i en desktop-version...

Startmenyn kan man väl klara sig utan, använder den ibland, men skulle gå snabbt att avvänja sig den, så det spelar verkligen ingen roll (möjligtvis att t.ex farsan skulle ha lite lättare att byta till W8).

Jag upplevde inte operativet som märkbart snabbare eller ens lite smidigare under den tid jag använde det, så ser ingen anledning att byta från W7 idag (som jag tyckte kändes som en direkt och omedelbar uppgradering när jag gick från XP).

Sen vrider det sig lite i magen när MS verkar dra sig mer åt Apple-hållet med sin Store, låsta datorer m.m....

För att inte tala om all onödig skit med MS-konton hit och dit... Jag vet inte vad de vill uppnå riktigt...

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk

jo Windows ÄR SKIT ! tyvärr !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Så du orkar klocka din cpu men inte installera t.ex. Start8?

"Okej"

Finns andra problem med Windows 8. Jag kommer inte byta, men detta är som sagt en förbättring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tog bara 1.5 år

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem

Duktiga idioter, Microsoft. Då saknas bara Aero, så man slipper 90-talslooken.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men en fråga uppstår.

Vart finns "Kontrollpanelen", "Enheter och Skrivare", "Dator", "Dokument", osv.
Använder dessa knappar väldigt mycket och ser dom inte där. Finns dom i någon undermeny kanske?

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag som började undra var strejf tagit vägen eftersom jag inte sett ett enda inlägg från honom, men såg nu att han blivit "silenced"

Någon som vet varför?