Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fiber mellan två villor, finns det prisvärda hemmabruk grejer?

Permalänk
Medlem

Det finns ju alltid laser,om inget av dom ovannämnda skulle falla på läppen.
Om jag inte missminner mig, med högre kapacitet en fiber.
Kanske dock en liiiiten högre kostnad en cat6

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Tycker i stort sett varenda tråd om sånna här scenarion slutar i att man får tipset att dra fiber, langar på lite länkar till helt okej billiga converters.
So far soo good.

Men det som det alltid skiter sig på i min mening är ju just att det _aldrig_ är någon som lyckas länka nånstans där man som privatperson kan säga "Hej jag vill beställa XXXXX meter färdigkontakterad fiber som jag själv kan dra i ett rör, vad kostar det?"

Edit:
T ex här verkar det ju säljas kabel till i min mening ytterst rimliga priser, problemet är väl då alltså att till ett rimligt pris få den kontakterad. Kan direktronik kontaktera den hos sig?
http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=59

Ja du kan beställa färdiga längder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tycker i stort sett varenda tråd om sånna här scenarion slutar i att man får tipset att dra fiber, langar på lite länkar till helt okej billiga converters.
So far soo good.

Men det som det alltid skiter sig på i min mening är ju just att det _aldrig_ är någon som lyckas länka nånstans där man som privatperson kan säga "Hej jag vill beställa XXXXX meter färdigkontakterad fiber som jag själv kan dra i ett rör, vad kostar det?"

Edit:
T ex här verkar det ju säljas kabel till i min mening ytterst rimliga priser, problemet är väl då alltså att till ett rimligt pris få den kontakterad. Kan direktronik kontaktera den hos sig?
http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=59

En färdig 30 meters fiberpatch är inte allt för svårt att hitta och inte allt för dyr, då får man ju själv dra in den i ett rör. Då gäller det att vara lite försiktig, och att man har ett rör som är stort nog för LC-kontakterna. Om man däremot köper okontakterad kabel så måste man ju ha ut någon som kan svetsa den. Där är nog det bästa att vända sig till den lokala kabel-dragaren. Det finns i regel i varje stad, en firma som sysslar med el/nätverk/kablar och har en fibersvets. Det kommer ju att kosta en slant att få ut dom dock, en grov gissning är runt 2000 kr för en svetsning i båda ändar ute på plats. Dom kan säkerligen sälja dig fiberpatch eller fiberkabel i rör också. Om du bor i Sthlm så kan jag nog tipsa om dom firmor vi brukar använda, dra ett PM den som är intresserad.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Det finns ju alltid laser,om inget av dom ovannämnda skulle falla på läppen.
Om jag inte missminner mig, med högre kapacitet en fiber.
Kanske dock en liiiiten högre kostnad en cat6

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article2477...

Verkar ha funnits länge.
Lite roligt med en sida som heter "ny teknik" och länken är från -99

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article2477...

Verkar ha funnits länge.
Lite roligt med en sida som heter "ny teknik" och länken är från -99

Men, va? Det är ju laserljus i fiber? Jag förstår inte skillnaden riktigt.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xpanterx:

Lite roligt med en sida som heter "ny teknik" och länken är från -99

Tidningen har funnits betydligt längre än så och det är väl trevligt att man inte bara har sista veckans artiklar online.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av fisk1n:

Men, va? Det är ju laserljus i fiber? Jag förstår inte skillnaden riktigt.

Trådlöst vs trådat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Du har helt rätt! Det är ganska livsfarligt och orsakar bränder.

Det bästa är när du har inkommande elen på ena sidan huset och telefon via kopparlending på andra sidan genom luften. Telefonledningen är jättebra för att leda in strömmen från en blixt och du får ett rejält öveslag till elnätet mellan telefondosan och närmsta kontakt!

Därför finns det numera rekommendationer på att telefonledningen ska tas in på samma punkt som elledningen och gärna även den nergrävt för att undvika detta problem!

mvh
z

Trots detta så står mer än 99,99% av husen kvar.

Nu är du dock inne på ett annat spår, din lösning involverar inte galvanisk avskiljning (mer åt andra hållet), så min poäng består om att det är befängt att kräva att allt är galvaniskt avskiljt mellan olika hus.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Det finns fiber grejer att köpa, men det är inte det billigaste som har hänt.
DU måste nog handla som företag, alternativt att du snackar med supporten på dusitin men:
En dekoder för fiber kostar ungefär 500 -2000 kr utan moms och du behöver två.
Sen behöver du matchande kabel á 30 meter.

så räkna med att inte komma undan under 3-5 tusen kronor. men det är fullt möjligt.

Tranciever/Dekoder: http://www.dustin.se/product/5010042251/d-link-dmc-300sc-medi...
Bör vara denna kabel, men kolla med någon som kan först: http://www.dustin.se/product/5010069954/deltaco-fiberoptic-sc...

Sen gräver du ner det ordentligt i ett rejält rör, där du stoppar fibern i en vattenslang i röret. vattenslangen tätar du i båda ändar när du är säker på att det är torrt i den.
Men försök att komma ned med fibern en bit i jorden så att ingen sätter en trädgårdspade i den.

Bästa lösningen för dig , om du prompt inte vill använda cat kopparkablar.

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Trots detta så står mer än 99,999% av husen kvar.

Nu är du dock inne på ett annat spår, din lösning involverar inte galvanisk avskiljning (mer åt andra hållet), så min poäng består om att det är befängt att kräva att allt är galvaniskt avskiljt mellan olika hus.

Det är uppenbart att detta inte är en av dina starka sidor. Det är ingen som krävt att allt ska vara galvaniskt avskilt. Det som är problemet är att även relativt beskedliga spänningar kan slå ut nätverksutrustning. Det är lätt att bara dra kabel och se hur det blir men det är bra att förutse möjliga problem.

Sedan skulle jag vilja se din uträkning på hur många hus som står kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är uppenbart att detta inte är en av dina starka sidor.

Ptja, jag har en civilingejörsutbildning, räknas det?

Skrivet av Hubertus:

Det är ingen som krävt att allt ska vara galvaniskt avskilt.

Det skrevs i ett tidigare inlägg att om man ska dra kabel mellan två hus så skall de vara galvaniskt avskiljda. Diskussionen härstammar alltså därifrån.

Skrivet av Hubertus:

Det som är problemet är att även relativt beskedliga spänningar kan slå ut nätverksutrustning. Det är lätt att bara dra kabel och se hur det blir men det är bra att förutse möjliga problem.

Som andra har konstaterat inte är relevant eftersom "nollan" bara är fasvänd. Om nu nätverksutrustning i allmänhet är så extremt känsligt så är det för mig obegripligt att man ens kom på tanken på exempelvis PoE.

Skrivet av Hubertus:

Sedan skulle jag vilja se din uträkning på hur många hus som står kvar.

Uppskattade det till grovt 1 miljon hus, och sannolikheten att ditt hus ska brinna ner för att du har en elledning eller teleledning indragen lär inte vara större än 1 på 10 000. Tycker mig se de flesta hus överleva mer än 30 år utan att brinna ner av ovan nämnd anledning. Nöjd?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Ptja, jag har en civilingejörsutbildning, räknas det?

Ptja, den är ju tydligen inte inom elektroteknik....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Ptja, den är ju tydligen inte inom elektroteknik....

Då är det ju bara för din del att förklara på hur det egentligen ligger till.

Såhär enkelt är det; Om det inte finns någon risk för oönskade potentialskillnader mellan de två punkterna, vilket andra tidigare i tråden påpekade att det inte fanns vid normal användning av en nätverkskabel, så ska det rent tekniskt inte vara några problem. Om det som hävdats angående nollan i nätverkskablar inte stämmer, så faller givetvis resonemanget, rätt logiskt.

Du verkar för övrigt totalt ha missförstått mitt inlägg tidigare. Jag är helt med på att en potentialutjämningsskena för alla inkommande anslutningar är bra för att just potentialutjämna, däremot så är den (tillsammans med din läsförståelse) totalt värdelös när det kommer till galvanisk avskiljning, vilket var det jag ursprungligen kommenterade.

Från förra sidan gällande potentialskillnader i nätverkskabelns "nollor":

Skrivet av giplet:

I en TP-kabel är hälften av kablarna signaljord som är hopkopplade med jord i enheten och därmed också eventuell skärm. Så kan det gå en oönskad ström i skärmen så kan det även gå det i signaljorden vilken jag slarvigt nog kallade nollor i mitt förra inlägg.

Skrivet av JenzA:

öh? nej, det är bara signalkablar varav hälften är fasvända.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av dimman:

Såhär enkelt är det; Om det inte finns någon risk för oönskade potentialskillnader mellan de två punkterna, vilket andra tidigare i tråden påpekade att det inte fanns vid normal användning av en nätverkskabel, så ska det rent tekniskt inte vara några problem. Om det som hävdats angående nollan i nätverkskablar inte stämmer, så faller givetvis resonemanget, rätt logiskt.

Så länge det inte handlar om en skärmad nätverkskabel och finns potentialskillnader som kan innebära strömmar större än vad skärmen på nätverkskabeln klarar av....
När det gäller elinstallationsregler finns det ganska klart angivet inom "Svensk standard" vad som bör vara minsta ledare för potentialutjämning.

Sorry men jag kan bara inte låta bli...

Skrivet av dimman:

Trots detta så står mer än 99,99% av husen kvar.

Och det första jag undrade var: 99,99% av husen med telekabeln inkommande på motsatt sida mot elservisen, eller var det 99.99% av husen byggda sen..., inom Sverige/Norden (eller här kanske vi borde dra en gräns eftersom olika länder har haft oilka "policy" ang. jordning sen lång tillbaka), eller var det "världen" som syftades...

Det jag hade invändningar emot var din arrogans mot vad som faktiskt kan hända om man kopplar in saker och ting med olika jord-potential, framför allt när det gäller två enligt kommunens byggnadsplan separerade byggnader.

Permalänk
Medlem

Alltså vilka domedags-scenarion ni målar upp. Gräv ner ett rör och lägg en vanlig skärmad(inget krav men det är lite tåligare) CAT6 kabel kommer inte vara några problem, Inga personskador, bränder eller prestanda förluster kommer att ske.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Det finns fiber grejer att köpa, men det är inte det billigaste som har hänt.
DU måste nog handla som företag, alternativt att du snackar med supporten på dusitin men:
En dekoder för fiber kostar ungefär 500 -2000 kr utan moms och du behöver två.
Sen behöver du matchande kabel á 30 meter.

så räkna med att inte komma undan under 3-5 tusen kronor. men det är fullt möjligt.

Tranciever/Dekoder: http://www.dustin.se/product/5010042251/d-link-dmc-300sc-medi...
Bör vara denna kabel, men kolla med någon som kan först: http://www.dustin.se/product/5010069954/deltaco-fiberoptic-sc...

Sen gräver du ner det ordentligt i ett rejält rör, där du stoppar fibern i en vattenslang i röret. vattenslangen tätar du i båda ändar när du är säker på att det är torrt i den.
Men försök att komma ned med fibern en bit i jorden så att ingen sätter en trädgårdspade i den.

Jag tar och putsar dina priser lite

Som jag förstod det var det 22 meter mellan husen så en 30 meters fiber ska räcka
http://www.proshop.se/Natverk-fiberkabel/Fiber-SC-SC-duplex-3...
Till den behövs två mediakonverters
http://www.proshop.se/Natverk-Repeater-och-Transceiver/TP-Lin...
Räkna med att behöva en 50 mm slang att dra det hela i

När det gäller kopparkabel så körde jag så i ett antal år mellan två byggnader på ungefär samma avstånd.
I snitt gick det ett moderkort/nätverkskort per år pga åska mellan två byggnader.

Sen jag fick fibern på plats är det noll förluster

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Alltså vilka domedags-scenarion ni målar upp. Gräv ner ett rör och lägg en vanlig skärmad(inget krav men det är lite tåligare) CAT6 kabel kommer inte vara några problem, Inga personskador, bränder eller prestanda förluster kommer att ske.

nej, ingen skärnad kabel, oskärmat såklart! Det är mkt enkelt, man ska alltid använda oskärmat om man inte är nätverksproffs och lägger kabel i industrimiljö.
Ditt förslag ovan är uruselt, du säger ju inte ens om och hur skärmen ska kontakteras i en eller båda ändarna. Dvs du vet inte vad du pratar om.

Permalänk

Jag gjorde precis detta förra sommaren. Drog en kabel från bostadshuset ut till ett gårdshus. Efter lite efterforskande sa alla som visste något, som många här i tråden, att man absolut ska använda oskärmad kabel.

Jag köpte en rulle PEM-slang på Clas Ohlson som jag grävde ner ca 30 cm och drog Cat6-kabel genom. Total kabellängd ca 50 meter, varav ungefär 20 under jord (resten gömt under panelen på huset å dyl där den är skyddad mot väder och vind, och inte syns). Fungerar alldeles utmärkt att köra gigabitnät på, och materialkostnaden var inte alls hög (under tusenlappen för slang, kabel, uttag, verktyg mm). Rekommenderas varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Så länge det inte handlar om en skärmad nätverkskabel och finns potentialskillnader som kan innebära strömmar större än vad skärmen på nätverkskabeln klarar av....

Men snälla du, nu är vi tillbaka på läsförståelse igen. Jag säger ju ovanför att om den givna faktan om nätverkskabeln stämmer så finns inget problem med potentialskillnader i det fallet.
Om man använder sig av en skärmad kabel och kopplar in jorden i båda ändar så finns det risk för potentialskillnader, ingen har sagt något annat.

Skrivet av Nebudchanezzer:

När det gäller elinstallationsregler finns det ganska klart angivet inom "Svensk standard" vad som bör vara minsta ledare för potentialutjämning.

Det handlade återigen ursprungligen om nödvändigheten av galvanisk avskiljning vid anslutning mellan två olika hus. Det börjar bli ganska uppenbart att det var ett överdrivet påstående som inte gäller i _alla_ fall. Exempelvis fallet med nätverkskabel (oskärmad eller skärmad med ej anslutna jordpunkter).

Skrivet av Nebudchanezzer:

Sorry men jag kan bara inte låta bli...

Och det första jag undrade var: 99,99% av husen med telekabeln inkommande på motsatt sida mot elservisen, eller var det 99.99% av husen byggda sen..., inom Sverige/Norden (eller här kanske vi borde dra en gräns eftersom olika länder har haft oilka "policy" ang. jordning sen lång tillbaka), eller var det "världen" som syftades...

Jag hade Sverige i åtanke men vi kan säkerligen ta hela världen, sannolikheten torde inte vara större än 1/10 000 att ett hus brinner ner och att det var _pga_ att inkommande el ej är galvaniskt avskiljd mot stationen/grannen/övriga anslutningar.

Skrivet av Nebudchanezzer:

Det jag hade invändningar emot var din arrogans mot vad som faktiskt kan hända om man kopplar in saker och ting med olika jord-potential, framför allt när det gäller två enligt kommunens byggnadsplan separerade byggnader.

Jag har stor respekt för el och potentialskillnader. När det inte är ett problem så är det _inte_ ett problem. När man börjar jämföra äpplen med päron så blir det däremot soppa, så snälla låt bli med det nu.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Men snälla du, nu är vi tillbaka på läsförståelse igen. Jag säger ju ovanför att om den givna faktan om nätverkskabeln stämmer så Jag hade Sverige i åtanke men vi kan säkerligen ta hela världen, sannolikheten torde inte vara större än 1/10 000 att ett hus brinner ner och att det var _pga_ att inkommande el ej är galvaniskt avskiljd mot stationen/grannen/övriga anslutningar.

Bara att skriva om att inkommande el ej är galvaniskt avskiljd...visar att du inte förstått problemet. Du plockar formuleringar här och där och blandar till en soppa. Jag ser ingen anledning till att fortsätta diskussionen.

Permalänk

Behöver du fiberkonverter har jag du kan få gratis. Dock endast 100mbits.

//Patrik

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

nej, ingen skärnad kabel, oskärmat såklart! Det är mkt enkelt, man ska alltid använda oskärmat om man inte är nätverksproffs och lägger kabel i industrimiljö.
Ditt förslag ovan är uruselt, du säger ju inte ens om och hur skärmen ska kontakteras i en eller båda ändarna. Dvs du vet inte vad du pratar om.

Skärmad kabel har ju just skärmning dvs "mer" isolering och är bättre lämpad för hårdare miljöer bara strunta i jordning så är eventuella potential problem ur världen.. För de andra är de väl givet att de kommer sitta patchuttag i båda ändar ? Permanent dragning bör alltid använda skärmat inget snack om saken oavsett installatör.

Men förlåt herr stor och mäktig!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Bara att skriva om att inkommande el ej är galvaniskt avskiljd...visar att du inte förstått problemet. Du plockar formuleringar här och där och blandar till en soppa. Jag ser ingen anledning till att fortsätta diskussionen.

Instämmer helt!

Skrivet av Palme_570:

Permanent dragning bör alltid använda skärmat inget snack om saken oavsett installatör

Från en som bygger en del nätverk åt både kommun och företag, kan jag inte göra annat än bara skaka på huvudet åt sådana inlägg.
Vi, som de flesta andra företag som bygger nätverk, försöker i möjligaste mån det går att inte använda skärmad nätverkskabel när vi gör nya nät.

EDIT: En artikel från -95 ang. skärmat eller oskärmat, som tar upp en hel del nackdelar med just skärmad kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Bara att skriva om att inkommande el ej är galvaniskt avskiljd...visar att du inte förstått problemet. Du plockar formuleringar här och där och blandar till en soppa. Jag ser ingen anledning till att fortsätta diskussionen.

Hehe, börjar nästan bli befängt nu hur ni är fullständigt hopplösa när det kommer till läsförståelse.

Jag ska vara övertydlig: Både du och jag är helt överens om hur vrickat det är med "galvaniskt avskiljd inkommande el", det var hela poängen. Jag har alltså, från första början, argumenterat mot påståendet från första sidan att "alla kablar som dras mellan två hus ska vara galvaniskt avskiljda". Det verkar iallafall som att du kommit fram till samma slutsats, trots en krokig omväg.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Instämmer helt!

Från en som bygger en del nätverk åt både kommun och företag, kan jag inte göra annat än bara skaka på huvudet åt sådana inlägg.
Vi, som de flesta andra företag som bygger nätverk, försöker i möjligaste mån det går att inte använda skärmad nätverkskabel när vi gör nya nät.

EDIT: En artikel från -95 ang. skärmat eller oskärmat, som tar upp en hel del nackdelar med just skärmad kabel.

okok, Får känna mig besegrad, Säger dock fortfarande samma skulle köra skärmadkabel vid fasta installationer (Inuti vägarna / utomhus) då den är mer miljötålig men men.. Oavsett så har den här tråden spårat ut han ska flytta nätverket med kabel 20m och flera nämner fiber vilket är så onödigt som de blir.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

För trådskaparen: CAT 5e för utomhusbruk + Kabelskyddsrör

Till nätverk hade jag valt en 50mm orange slang. (finns i gult, rött, orange och grönt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

För trådskaparen: CAT 5e för utomhusbruk + Kabelskyddsrör

Till nätverk hade jag valt en 50mm orange slang. (finns i gult, rött, orange och grönt)

Hade UTP, helt vanlig off the shelf i en plast rör ca 50m från hus till hus, gravd ned ca 20cm. I 4 år. Utan problem.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Entusiast

Ethernet-standarden har redan som grundkrav att signal-ledningarna skall vara galvaniskt isolerade. Detta gäller bara signal-ledningarna. INTE skärmen.

När man drar skärmad kabel över längre avstånd, kan man använda särskilt avsedda jordpunkter för detta. Dessa särskilt avsedda jordpunkterna är något man inte har i ett vanligt hushåll, så det "bästa" för ett typiskt hushåll är att köra oskärmat/ojordad TP kabel installerad enligt ethernet-standarden.
Kort och gott: Man använder alltid SAMMA jordpunkt i båda ändarna av en skärmad kabel för att garantera säker potential. Det vill säga att man drar en väl tilltagen jordledning vid sidan om knippen med TP-kablar.

Lästips för er som tvivlar:
http://electronics.stackexchange.com/questions/27756/why-are-...
PDF: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2...

Varning:
Bara för att ethernet-standarden propsar på en galvanisk isolation, betyder det inte automatiskt att man har ett högspännings-skydd.
För det krävs det en hel del annat utöver som INTE är en del av ethernet-standarden.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Rätt intressant hur många är tvärsäkra på det de säger utan att de tycks förstå grundläggande EL-kunskap.

Skärmad kabel, förbunden mellan icke potentialutjämnade installationer, ingen bra idé.

Skärmad kabel, fast utan att ha skärmen ansluten till jord i båda ändar, ingen bra idé, kan faktiskt fungera som antenn istället.

Elektrisk förbindning mellan två installationer utan potentialutjämning, ingen bra idé.

Potentialskillnaden mellan två installationer kan definitivt ge upphov till obehagliga jordströmmar med brandrisk, personskaderisk etc.
Dessutom finns aspekten med elektromagnetiska fält etc och hälsorisker runt att vistas runt dessa, jag är inte rätt person att avgöra hälsorisker eller uttala mig om detta, men det är bra att ha i åtanke.

Jag hade dragit en tråd mellan byggnaderna och spänningsmätt och även strömmätt skillnaden mellan N/PE, kryper det då ström så vet man att en elektrisk förbindelse med signalöverföring kan vara en dålig idé. OBS detta bör göras med försiktighet och utföras av någon som vet hur man bär sig åt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Visste du att det finns regler som säger att du inte får dra 230 V ledningar mellan olika rum i huset? Allt ska gå direkt tillbaka till el-centralen. Orsak? Jo, att man inte ska få konstiga strömmar och skillnader.

Ni som rekommenderar att TS ska dra en TP kabel mellan husen, är inte vettiga något alls. Det ska aldrig finns några kablar mellan hus på detta sätt.
Det är som att be efter problem. Vad tror du händer när du får ett åsknedslag i närheten? Och det blir en magnetisk puls som breder ut sig i marken? Jo, den kommer att skapa stora spänningar och olika spänningar mellan husen. Och kommer bränna alla form av datorutrustning som är inkopplad.

Det kan också gå så illa så att det blir brand av det hela.
Nej, lita inte på några förståsigpåare, utan gör så som man ska göra. Dvs en Multimode i varje ända. Ca 500 kr st. Och en färdig svetsad kabel i rätt längd. Sedan köper du bara en grövre plastslag typ. http://www.bauhaus.se/pem-slang-o20mm-50m.html