Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nätverket ser felkopplat ut och alla slår ut alla.

Permalänk
Skrivet av SenapsBread:

Fyra år på en kopparkabel är inte så mycket sen ska ju det fortf inte slå ut hela nätverket.
Och din kabel böts för 2-3 månader sen för att den andra klämts sönder, inget lärt sen dess?

ärsh, har en till ny liggandes på mitt skrivbord nåt som går åt när man ej har nåt hål i vägen för dra kablar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eXclusiVee:

ärsh, har en till ny liggandes på mitt skrivbord nåt som går åt när man ej har nåt hål i vägen för dra kablar

Så tänkte jag också en gång i tiden, sedan köpte jag nått liknande:
http://www.harald-nyborg.se/verktyg/elverktyg-tillbehor/borr/... fast för 30kr ...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Så tänkte jag också en gång i tiden, sedan köpte jag nått liknande:
http://www.harald-nyborg.se/verktyg/elverktyg-tillbehor/borr/... fast för 30kr ...

Det finns ett par nävar sådana här i källaren, borr inkluderat.

ONT igen:

Så det är att skaffa en ny router och brygga den till modemet och byta switchen till en starkare som behöver göras, fungerar inte det är det kört alltså?

Permalänk
Rekordmedlem

Fungerar det inte om du har alla maskiner på dhcp ? Switchbyte är för att få högre fart, det ska fungera ändå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Fungerar det inte om du har alla maskiner på dhcp ? Switchbyte är för att få högre fart, det ska fungera ändå.

Fungerar bara om en dator sitter aktiv själv, i huvudtaget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SenapsBread:

Fungerar bara om en dator sitter aktiv själv, i huvudtaget.

Har du lyckats stänga av NAT ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du lyckats stänga av NAT ?

NAT?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SenapsBread:

En funktion i routern som översätter adresser mellan wan och lansidan, det skulle kanske kunna bli liknande symptom om det är avstängt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

du, den där har jag ej faktis kollat. men vi har det problemet också. gertrud's dator mixitrar ihops sig min ipadress och även en på wlan

skrivbordeXclusiVee
192.168.1.60

Hemma
192.168.1.67
Gertrud
192.168.1.66

android-69d9d4cd58d656a3
192.168.1.66
WLAN-gränssnitt WLAN

Inaktivt skrivbordD-1828
0.0.0.0
WLAN-gränssnitt br_eth_openzone

Aktivt skrivbordandroid-58b75c6ab97bbcc9
192.168.1.65
WLAN-gränssnitt WLAN

Aktivt skrivbordandroid-ade58cfe5dc84f0e
192.168.1.64
WLAN-gränssnitt WLAN

som sagt, när han krocka med mig.

så avgjorde han dhcp manual ipadress. och den automatiska tryckte in på min ipadress. men fick han att göra manuellt igen. och tog 66. men nu har android krockat med han jag har ändrat min till .1.60 iställe för 64+ som verkar komma från wlan, och om vi kopplar in 2 mer telefoner så kommer hemma krocka i en också.. så kan faktis vara nat'n.

Permalänk
Rekordmedlem

Du skriver rätt svårförståeligt men använd helst inte statiska ip inom samma område som du låter dhcp arbeta, man bör i de flesta fall enbart köra statisk ip på saker man inte flyttar på som nätverksenheter, skrivare och servrar.
På rörliga enheter som telefoner och laptops bör man aldrig köra statiska ip om man inte är tvungen av nån anledning och att just en androidenhet krockar är ett bra exempel på att det är dumt att inte ha flyttbara saker på dhcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ändra DHCP rangen på routern till exempelvis 192.168.1.100-120 och kör "ipconfig /release" och sedan "ipconfig /renew" på samtliga datorer. Förläng även lease time på DHCP.

Det kan vara så att du har väldigt kort lease time inställd och när då din android-device ansluter så får den en adress där lease time gått ut. Androider slår ofta av wifi för att spara batteri och slår sedan på det när den används.

Det kan även bero på ett trasigt nätverkskort eller port på switch. Om du har råd så byt nätverksort på maskinen som slår ut de andra samt switch. Om du har portar över på switchen så byt till portar som inte använts tidigare.

Du kan även prova att byta DHCP-range helt. Om du bara har tre datorer inkopplade så kan det vara idé. Om du känner dig hemma med mac-adresser kan du om problemet kvarstår byta mac-adress på en eller flera datorer.

Eller så sätt manuell IP4 och deaktivera IP6 på samtliga maskiner förutom din android och annat som bara ansluter trådlöst (så att de funkar i andra nät också).

Givetvis efter att ha uppdaterat drivrutiner och firmware överallt där du kan.

Visa signatur

MVH
Anders Hansson

Permalänk

Om en kabel skadas kan kortslutningen när detta sker enkelt slå ut en port på en switch och nätverkskort. Jag har själv lyckats slå ut en av Telias ISDN-stationer genom att klämma en ny kontakt på kabeln som fortfarande satt i telejacket för ett dussin år sedan..

Om du skadat en kabel är det inte otroligt att du skadat både nätverkskort och switchport som denna ansluter till. Möjligt att det blir intermittent då det bara kraschar när grejerna får lite värme efter en stunds användande..

Visa signatur

MVH
Anders Hansson