Permalänk
Medlem
Skrivet av TriggerHappy:

1. Pinnar är inte böjda från fabrik. alla tillverkare garanterar detta till 100% och jag tror inte någon har stött på annat?
2. Pinnar böjs inte om man monterar korrekt, oavsett hur många gånger man gör det.

Men det är säkert inga problem att böja rätt pinnarna om du är försiktig, mattkniv modell tunn brukar funka rätt bra.

1. Jo har t.ex foxcon hade et sådant problem för några år sedan.
2. Som du säger det ska de inte och har inte själv vart med om det häller.

Jag har däremot vart med om att nvida nforce 6x0 och ett liknande på asus stirker extreme brände 1-2 pinnar pga felaktig bios. Så ett av korten fick jag inte garanti på då jag "tydligen" hade pillat på pinnarna.

Pinnarna på intel är förövrigt bygda för att fjädra. Därav om nu tittar så ä det väldigt svårt att skada dem om man släpper ner cpu i sockeln och inte trycker på sidan på något konstigt sätt.

Skrivet av fernux:

Att pinnarna böjer sig vid montage är väldigt lätt hänt.
Jag losade ett maximus iv kort på det viset, jag monterade cpu´n som vanligt och jadå böjda pinns.
Jag köpt ett nytt , men nu ett maximus v
Då jag packade upp det nya upptäckte jag att det var med en särskild instruktions manual för montering och en varnings text på sockeln att Låta skyddslocket vara på vid montering. Så var det inte med IV modellen (gene) , det hade för övrigt en annan typ av skydd för pinnsen.
Pinnarna hade tryckts åt sidan och den nya "montering locket" och sättet att montera på det nya maximus v gene, förhindrade att cpun rörde sig för mycket vid låsning av cpu¨n.

Hur monterade du din cpu? På det vanliga eller hade ditt nya moderkort en medföljande fäst anordning so ska vara med vid monteringen?

Många har böjt sina pinns på de senare 1115/1156 , då pinnsen är så tunna och därför har moderkorts-tillverkarna i alla fal Asus ändrat monteringen på sina kort.

Skumt. Tor jag hade den på både mitt Sticker Extirem och mitt maximum 2 formula. båda 775 socket.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Med enkel matematik kan man komma fram till följande;

En dator bestående av 10 komponenter (cpu, moderkort, 2x minne, grafikkort, nätdel, hdd, dvd, chassi, skärm).
Är det 2,5% risk att en komponent är defekt innebär det 1,025^10=1,28=28% risk att datorn har en defekt. Inte långt från de 25% som nämdes tidigare och förkastades av flertalet.

Räknat på 1% risk för defekt komponent blir det istället 1,01^10=1,10=10% risk att datorn har en defekt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hardware guy:

Med enkel matematik kan man komma fram till följande;

En dator bestående av 10 komponenter (cpu, moderkort, 2x minne, grafikkort, nätdel, hdd, dvd, chassi, skärm).
Är det 2,5% risk att en komponent är defekt innebär det 1,025^10=1,28=28% risk att datorn har en defekt. Inte långt från de 25% som nämdes tidigare och förkastades av flertalet.

Räknat på 1% risk för defekt komponent blir det istället 1,01^10=1,10=10% risk att datorn har en defekt.

För att vara petig skall man räkna sanolikheten för att ingen komponent är defekt vilken då är 0,975^10 = ca 0,78, sanolikheten för ett fel eller mer blir då 1-0,78 = 0,22, alltså 22%.
Men som uppskattning är din metod bra, enklast att helt enkelt addera sanolikheterna för fel, resultatet stämmer skapligt när sannolikheterna är låga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Tranceguy:

vet inte om du läst!! Men är pinsen redan böjda så är garantiärendet borta garantin gäller inte därav så kanske bättre att testa om man lyckas böja till dom skälv, sen försöker man rma om datorn inte startar

Fast det är grundpolicyn ...så bör man ändå för kolla med återförsäljaren... Jag har varit med om goodwill ifrån bl.a. Inet som gjort avsteg ifrån policyn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Tvivlar stark på den informationen.

Länka den statistiken, för som någon tidigare har sagt så är 90% av all statistik på Swec påhittad

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

Jag böjde tillbaka mina med hjälp av en stift penna och förstorings glas . Det var riktigt pilligt men det gick och nu funkar det kanon. Jag Kunde inte överklocka min CPU riktigt och fick bsod på grund av böjda pins.

Annars kan du lämna in den till en som reparerar smycken eller klockor. De har grejer för att kunna pilla tillbaka pinnarna på rätt plats. Ska du böja tillbaka dem själv så se till att ta din tid, för det tog en timme för mig så ska du se att det går bra

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem

böjda pinnar på moderkort har jag haft från fabrik. Men det som det sägs i tråden..finns ingen garanti när det gäller dom. det är alltid handhavande fel säger dom. Tog av plastlocket mkt försiktigt o lyfte rakt upp från moderkortet o såg att där var 2pinnar böjda..måttligt glad man var. Dom ville påstå att det var mitt fel o att jag slagit i när man tagit av plast locket.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andyah:

böjda pinnar på moderkort har jag haft från fabrik. Men det som det sägs i tråden..finns ingen garanti när det gäller dom. det är alltid handhavande fel säger dom. Tog av plastlocket mkt försiktigt o lyfte rakt upp från moderkortet o såg att där var 2pinnar böjda..måttligt glad man var. Dom ville påstå att det var mitt fel o att jag slagit i när man tagit av plast locket.

Det hade jag aldrig accepterat. Inom 6 mån måste de bevisa att det inte är ett tillverkningsfel. Det enda sättet de kan bevisa det på är om det fotograferat alla moderkort innan de går ut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!