Permalänk
Medlem

En fråga angående ipv6

Hejsan, det är så att min förra router hade ipv6 aktiverat. Men nu när jag flyttade till en ny bostad, och skaffade telia så fick jag en router där IPV6 inte aktiverat. Ska jag aktivera det eller det gör ingen skillnad? tar gärna emot lite information vad IPV6 gör.

TACK PÅ FÖRHAND!!

Permalänk
Medlem

Ett enkelt svar är att vet du inte med dig att du behöver ipv6 så behöver du det inte heller.
Du kan med gott samvete fortsätta att köra endast ipv4.

Ipv6 är lite förenklat ett nytt och annat internet. Det finns än så länge väldigt lite på ipv6-internet och allt du vill komma åt finns på ipv4-internet.

Den stora fördelen med ipv6 är att det finns mycket mer adresser, de finns så gott om adresser att varje person kan få miljontals egna adresser. Men IPv6 så finns det inte längre något behov av NAT och portforward. Det är mao mycket enklare att ha en server som är nåbar från internet.

Men å andra sidan har du ingen nytta av att sätta upp en ipv6-server eftersom väldigt få kan nå den.
Utan vill du idag ha server som många kan nå måste du köra ipv4.

Permalänk
Medlem

Hej,

Med största sannolikhet så har din internetleverantör inte stöd för IPv6 i sitt nät ut mot kunder, och därför kommer det inte göra någon skillnad om det är aktivt eller inte. IPv6 är det "nya" internetprotokollet som förhoppningsvis alla ska nyttja i framtiden. Det största säljargumentet är att IPv6 erbjuder mååååååånga fler skarpa IP-adresser som kan användas ute på internet jämfört med IPv4. Det erbjuds även annan ny funktionalitet, t ex vid adressutdelning till utrustning. Som en otekniskt slutkund kommer man nog inte märka någon skillnad (när väl allting fungerar), målet är ju densamma, att trafik ska kunna hamna där den är tänkt.

Permalänk
Medlem

detta är en IPv4 adress: 192.168.1.175
detta är en IPv6 adress: 2001:BD8:F367:0000:1234:ABCD:FEFE:1

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)