AMD Mantle antyds vara på väg till Linux och Steam OS

Permalänk
Melding Plague

AMD Mantle antyds vara på väg till Linux och Steam OS

Nästa anhalt för AMD:s prestandaoptimerade grafikgränssnitt Mantle kan vara Linux-baserade operativsystem i allmänhet och Steam OS i synnerhet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att AMD snackat om att Mantle är öppet länge nu, men det har bara varit snack.

Dags för AMD att börja öppna upp Mantle på riktigt.

Mantle lät ju spännande när det kom, men nu har det ju dröjt länge, och de har än inte öppnat det, så det har inte blivit av något av Mantle än, och nu så har Apple lanserat sitt konkurrerande API vid namn Metal.

Samtidigt hör man att nya DirectX och OpenGL ska få lägre overhead också och inspirerats av Mantle.

AMD dödar Mantle genom att inte öppna det.

Permalänk
Medlem

Jo AMD borde tjäna eller iaf spara framtida resurser på att Intel och Nvidia hänger på Mantle. Frågan är om de senare vill haka på även om det är öppet just för att AMD har mest att tjäna på det.

Permalänk
Medlem

Snabb fråga: JAg har för mig att AMD inte har några vettiga OpenGL drivisar till linux ute. Stämmer det har jag drömt ihop det är jag hopplöst efter eller är det fortfarande så??

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag tycker att AMD snackat om att Mantle är öppet länge nu, men det har bara varit snack.

Dags för AMD att börja öppna upp Mantle på riktigt.

Mantle lät ju spännande när det kom, men nu har det ju dröjt länge, och de har än inte öppnat det, så det har inte blivit av något av Mantle än, och nu så har Apple lanserat sitt konkurrerande API vid namn Metal.

Samtidigt hör man att nya DirectX och OpenGL ska få lägre overhead också och inspirerats av Mantle.

AMD dödar Mantle genom att inte öppna det.

Men det är ju helt öppet, totalt fritt på papper som dom säger. Funkar enbart med AMD grafikkort. Det är totalt öppet på papper men i praktiken stenhårt låst till AMD. Så slutsumman blir ju det att Mantle inte alls är öppet.

Det funkar liksom inte att säga "på PAPPRET är det öppet" eller "i framtiden kan alla ta del av det, om dom kör med GCN (som är patenterad av AMD)".

Öppnar dom det inte snart så kan dom säga goodbye.

Permalänk
Inaktiv

Hade varit ett perfekt komplement till OSX då Apple av någon underlig anledning inte omfamnar en uppdaterad OpenGL standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag tycker att AMD snackat om att Mantle är öppet länge nu, men det har bara varit snack.

Dags för AMD att börja öppna upp Mantle på riktigt.

Mantle lät ju spännande när det kom, men nu har det ju dröjt länge, och de har än inte öppnat det, så det har inte blivit av något av Mantle än, och nu så har Apple lanserat sitt konkurrerande API vid namn Metal.

Samtidigt hör man att nya DirectX och OpenGL ska få lägre overhead också och inspirerats av Mantle.

AMD dödar Mantle genom att inte öppna det.

Det är så öppet det kan bli, problemet är att om andra tillverkare vill utnyttja API:t så måste deras grafikkort likna AMDs arkitektur. Tror man kan jämföra det som en sittdyna till en fotölj, vill övriga fotölj-tillverkare använda samma dyna så måste de forma sina fotöljer efter dynan
Om AMD ska börja anpassa Mantle till övriga tillverkares GPU:er blir prestandan utan tvekan lidande och lär hamna på samma nivå som DirectX, varav Mantle blir helt värdelöst.
EDIT: Och hur stor chans är det att AMD ens skulle få anpassa det till övriga GPU:er? Tror ni verkligen att Nvidia, exempelvis, vill ge AMD ens en liten hint om deras arkitekturer och tekniker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Snabb fråga: JAg har för mig att AMD inte har några vettiga OpenGL drivisar till linux ute. Stämmer det har jag drömt ihop det är jag hopplöst efter eller är det fortfarande så??

Catalyst är en buggig röra på Linux, om AMD tänker ta mantle till Linux lär det väl ta år innan vi får något stabilt. Linux versionen är alldeles för underbemanad. Dock så har AMD de bästa öppna drivrutinerna, dock är det inte deras förtjänst utan communityns som gjort ett massivt jobb för att göra korten användbara, men de är långsammare än Catalyst som isig är långsammare än Nvidia drivrutiner. Ska du spela på Linux så kör du Nvidia, de springer varv runt AMD.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Jag tycker att AMD snackat om att Mantle är öppet länge nu, men det har bara varit snack.

Dags för AMD att börja öppna upp Mantle på riktigt.

Mantle lät ju spännande när det kom, men nu har det ju dröjt länge, och de har än inte öppnat det, så det har inte blivit av något av Mantle än, och nu så har Apple lanserat sitt konkurrerande API vid namn Metal.

Samtidigt hör man att nya DirectX och OpenGL ska få lägre overhead också och inspirerats av Mantle.

AMD dödar Mantle genom att inte öppna det.

Mantle är fortfarande Beta. Det verkar dock sakta men säkert vara på väg att öppnas i takt med att det blir färdigt. De släppte in nya utvecklare för ett tag sedan. AMD har sagt att Mantle kommer bli öppet när det är tillräckligt utvecklat.

Metal är på inget sätt en konkurrent till Mantle då det är specifikt riktat mot Ios.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Feeku:

Catalyst är en buggig röra på Linux, om AMD tänker ta mantle till Linux lär det väl ta år innan vi får något stabilt. Linux versionen är alldeles för underbemanad. Dock så har AMD de bästa öppna drivrutinerna, dock är det inte deras förtjänst utan communityns som gjort ett massivt jobb för att göra korten användbara, men de är långsammare än Catalyst som isig är långsammare än Nvidia drivrutiner. Ska du spela på Linux så kör du Nvidia, de springer varv runt AMD.

Undrar vad som hände med de förbättrade drivrutinerna till Linux som AMD lovade i samband med att Steam OS lanserades. De har sagt att de ska styra upp drivrutinerna till Linux men tror inte de gav en tidsram. De verkar i alla fall vara medvetna om problemet så får se vad som händer längre fram när Steam machines lanseras på allvar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Richard Huddy, AMD Gaming Scientist, Interview - Mantle, GameWorks, FreeSync and More!
https://www.youtube.com/watch?v=8uoD8YKwtww

~51:50 pratar han om SteamOS osv, men resten är väldigt intressant också.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Undrar vad som hände med de förbättrade drivrutinerna till Linux som AMD lovade i samband med att Steam OS lanserades. De har sagt att de ska styra upp drivrutinerna till Linux men tror inte de gav en tidsram. De verkar i alla fall vara medvetna om problemet så får se vad som händer längre fram när Steam machines lanseras på allvar.

Vet inte riktigt vad du syftar på, men i de första versionerna av SteamOS så fungerade inte AMD kort, detta är sedan dess fixat, dock fortfarande inget officiellt stöd från AMD.

Det går rykten om att AMD funderar på att öppna upp catalyst en aning, men detta betyder inte ökade investeringar till drivrutinen utan enbart att de vill dra nytta av förbättringar ur den öppna drivrutinen, få mer hjälp av communityn och att snabbare få ut uppdaterade versioner till nya Linux kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Undrar vad som hände med de förbättrade drivrutinerna till Linux som AMD lovade i samband med att Steam OS lanserades. De har sagt att de ska styra upp drivrutinerna till Linux men tror inte de gav en tidsram. De verkar i alla fall vara medvetna om problemet så får se vad som händer längre fram när Steam machines lanseras på allvar.

Fin ironi med att det enda som funkar med AMD kort på linux är spel på Frostbite 3 motorn och dessa finns väll inte på steam...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Feeku:

Vet inte riktigt vad du syftar på, men i de första versionerna av SteamOS så fungerade inte AMD kort, detta är sedan dess fixat, dock fortfarande inget officiellt stöd från AMD.

Det går rykten om att AMD funderar på att öppna upp catalyst en aning, men detta betyder inte ökade investeringar till drivrutinen utan enbart att de vill dra nytta av förbättringar ur den öppna drivrutinen, få mer hjälp av communityn och att snabbare få ut uppdaterade versioner till nya Linux kärnor.

Minns inte exakt när men antingen var det på deras event på Hawaii förra året eller så var det i samband med Steam Machines men de gick ut och sa att de skulle förbättra stödet för Linux.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag tycker att AMD snackat om att Mantle är öppet länge nu, men det har bara varit snack.

Dags för AMD att börja öppna upp Mantle på riktigt.

Mantle lät ju spännande när det kom, men nu har det ju dröjt länge, och de har än inte öppnat det, så det har inte blivit av något av Mantle än, och nu så har Apple lanserat sitt konkurrerande API vid namn Metal.

Samtidigt hör man att nya DirectX och OpenGL ska få lägre overhead också och inspirerats av Mantle.

AMD dödar Mantle genom att inte öppna det.

Mantle är fortfarande i ett väldigt tidigt stadie. De har sagt och fortsätter att säga att de ska öppna upp Mantle för andra till slutet av året 2014. Det tar tid att förfina tekniken. AMD kör väldigt gärna med öppna standarder och Mantle tror jag inte kommer vara något undantag. Richard Huddy själv sa i en intervju till PC Perspective att de siktar på att öppna upp standarden till slutet av året till Intel och Nvidia etc. Richard H. tror dock inte att varken Intel eller Nvidia kommer vara särskilt intresserad av Mantle just pga att AMD är en konkurrent till dem och han tror inte att de kommer vilja använda sig av teknik som deras konkurrent har utvecklat.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Richard Huddy, AMD Gaming Scientist, Interview - Mantle, GameWorks, FreeSync and More!
https://www.youtube.com/watch?v=8uoD8YKwtww

~51:50 pratar han om SteamOS osv, men resten är väldigt intressant också.

En av grejerna han pratar om är att AMD med Mantle kan få ut nya uppfinningar i hårdvaran utan att vara beroende av Microsoft och långsamma generiska DX-uppdateringar.

Det kan vara en viktig grej för framtiden, eftersom det kommer gå långsammare med uppdaterad tillverkningsteknologi (längre nm i processen). Med längre perioder på samma nm kommer annat bli viktigare för att kunna utveckla kretsarna och öka prestanda/ge mer effekter.

Problemet blir förstås fragmentering av marknaden, men svårt fört dem att vara beroende av Microsofts API om de vill driva vidare utvecklingen trots en långsamt stagnerande tillverkningsprocess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

En av grejerna han pratar om är att AMD med Mantle kan få ut nya uppfinningar i hårdvaran utan att vara beroende av Microsoft och långsamma generiska DX-uppdateringar.

Det kan vara en viktig grej för framtiden, eftersom det kommer gå långsammare med uppdaterad tillverkningsteknologi (längre nm i processen). Med längre perioder på samma nm kommer annat bli viktigare för att kunna utveckla kretsarna och öka prestanda/ge mer effekter.

Problemet blir förstås fragmentering av marknaden, men svårt fört dem att vara beroende av Microsofts API om de vill driva vidare utvecklingen trots en långsamt stagnerande tillverkningsprocess.

Det tråkiga med AMD och mantle är just att det går långsamt.. APIt har legat på ritbordet sedan GCN hamnade på det samma och det är fortfarande inte färdigutvecklat... vi pratar minst fem år. JAg gillar allt de gör men de borde göra det typ dubbelt så fort om de ska hänga med i svängarna..

Permalänk
Medlem

Jag tror knappast att AMD är särskilt sugna på att anpassa en teknik som dem själva utvecklat till sina konkurrenter. Vill Nvidia/Intel vara med och samtidigt ha Mantle optimerat för deras arkitektur så får dem ta och pumpa in lite pengar själva eller i alla fall öppna upp lite patent själva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av #enbom:

Richard H. tror dock inte att varken Intel eller Nvidia kommer vara särskilt intresserad av Mantle just pga att AMD är en konkurrent till dem och han tror inte att de kommer vilja använda sig av teknik som deras konkurrent har utvecklat.

AMD skulle kunna flytta ut Mantle från AMD och starta ett fristående oberoende konsortorium och bjuda in personer från AMD, Intel, Nvidia, Microsoft, Apple, Qualcomm, mfl.

Som OpenGL som utvecklas av Khronous som består av personer från flera olika konkurrerande företag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

AMD skulle kunna flytta ut Mantle från AMD och starta ett fristående oberoende konsortorium och bjuda in personer från AMD, Intel, Nvidia, Microsoft, Apple, Qualcomm, mfl.

Som OpenGL som utvecklas av Khronous som består av personer från flera olika konkurrerande företag.

Det finns planer på att flytta över utvecklingen av Mantle till en oberoende grupp senare när det är klart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

De öppna drivrutinerna för radeon på Linux är ju i princip ikapp med Catalyst. Open-sourcar AMD Mantle så går det nog lätt att lägga till den funktionen i de öppna drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Jag tror knappast att AMD är särskilt sugna på att anpassa en teknik som dem själva utvecklat till sina konkurrenter. Vill Nvidia/Intel vara med och samtidigt ha Mantle optimerat för deras arkitektur så får dem ta och pumpa in lite pengar själva eller i alla fall öppna upp lite patent själva.

Men om nu Mantle är öppen källkod och så fritt som AMD påstår så är det väl snarare så att nvidia kan göra modifieringarna till nvidias arkitektur och intel kan göra modifieringarna till Intels arkitektur själva om de nu tycker att det är något som de vill satsa på. Det borde ju bara vara för dem att ladda ner källkoden och modifiera dem som de vill om den är öppen och fri för alla?

Permalänk
Medlem

Vore väl märkligt om de inte släppte det till sitt eget OS?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Men om nu Mantle är öppen källkod och så fritt som AMD påstår så är det väl snarare så att nvidia kan göra modifieringarna till nvidias arkitektur och intel kan göra modifieringarna till Intels arkitektur själva om de nu tycker att det är något som de vill satsa på. Det borde ju bara vara för dem att ladda ner källkoden och modifiera dem som de vill om den är öppen och fri för alla?

de kanske har lite andra grejer på prio-listan än att göra jobbet åt deras huvudkonkurrent just nu?=()

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men om nu Mantle är öppen källkod och så fritt som AMD påstår så är det väl snarare så att nvidia kan göra modifieringarna till nvidias arkitektur och intel kan göra modifieringarna till Intels arkitektur själva om de nu tycker att det är något som de vill satsa på. Det borde ju bara vara för dem att ladda ner källkoden och modifiera dem som de vill om den är öppen och fri för alla?

Det är typ det som är meningen. Så fort AMD gör koden öppen, så är nVidia och Intel fria, om de så väljer, att anpassa koden för sina GPUer. Hela källkoden kommer vara tillgänglig för alla.
Frågan om de faktiskt skulle göra det är ytterst tveksamt. Men oavsett om nVidia eller Intel väljer att hoppar på Mantle tåget eller inte, så lär AMD fortsätta utveckla vidare på det, så länge utvecklare är intresserade i att stödja Mantle i sina spel.

Sen att lägga till ett till API på ett AAA spel är knappast något som stoppar upp utvecklingen allt för mycket för flesta större utvecklare. Speciellt om de vill pressa ut så mycket prestanda de kan ur hårdvaran. Flesta utvecklare jobbar redan idag med flertal olika API, alltifrån DirectX, OpenGL till de som konsolerna använder.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

de kanske har lite andra grejer på prio-listan än att göra jobbet åt deras huvudkonkurrent just nu?=()

De (AMDs konkurrenter alltså) gör ju jobbet åt sig själva i så fall? Lägger in stöd för sina grafikkort i Mantle så att de inte själva går miste om de eventuella fördelar som Mantle kan ge och på så vis kan de sälja mer hårdvara. Annars får ju endast AMD den fördelen. Självklart förväntar jag mig inte att AMD lägger in något stöd för konkurrenternas hårdvara, vad skulle de tjäna på detta?

Men det kan ju mycket väl vara så att det inte ger så himla mycket prestanda att anpassa Mantle till sin hårdvara så det är långt ifrån säkert att de är intresserade av att lägga något arbete på detta.

Permalänk
Medlem

Mantle är inte öppet då AMD forfarande kontrollerar vilka förändringar till Mantle som är accepterade, så om Intel/NV vill ändra lite på Mantle så måste AMD godkänna det först. Detta betyder att AMD kan göra det svårare för Intel/NV att göra nya saker med Mantle, så jag ser inte hur Intel/NV någonsin skulle implementera Mantle.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Richard Huddy, AMD Gaming Scientist, Interview - Mantle, GameWorks, FreeSync and More!
https://www.youtube.com/watch?v=8uoD8YKwtww

~51:50 pratar han om SteamOS osv, men resten är väldigt intressant också.

Till stor del en massa lögner och småaktigheter ifrån AMD.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Er1kssoN:

Richard Huddy, AMD Gaming Scientist, Interview - Mantle, GameWorks, FreeSync and More!
https://www.youtube.com/watch?v=8uoD8YKwtww

~51:50 pratar han om SteamOS osv, men resten är väldigt intressant också.

danke kamerad

Ahhh Orici, alltid lika kul att läsa..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|