Seiki lovar rimligt prissatta 4K-skärmar med VA-panel, HDMI 2.0 och Displayport 1.3

Permalänk
Melding Plague

Seiki lovar rimligt prissatta 4K-skärmar med VA-panel, HDMI 2.0 och Displayport 1.3

Det blir nya datorskärmar med 4K-upplösning när Seiki presenterar ett gäng stora nykomlingar med påkostad VA-panel och anslutningar av senaste snitt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

40" kan jag ta, tackar!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Låter bra. 28" är mest intressant för min del, även om det ju egentligen är lite för stort om man är ute efter att inte kunna urskilja enskilda pixlar på "normalt" skrivbordsavstånd.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Snusfri

Seiki är enormt stora på andra sidan pölen, de fanns överallt när jag var i Las Vegas i våras, betydligt större än tex Sony, Pana, Sammy osv.

32" ser väldigt intressant faktiskt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Låter trevligt, men varför i hela friden sätta VGA på en sådan skärm, borde vara på tiden sen år tillbaka att skärmtillverkarna utrotar det gränssnittet..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Discokungen

50-60" utan tuner så är det taget! Det går ju inte att köpa en stor skärm utan att den definieras som "särskilt avsedd för att ta emot TV-sändningar" för att den har tuner också...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

50-60" utan tuner så är det taget! Det går ju inte att köpa en stor skärm utan att den definieras som "särskilt avsedd för att ta emot TV-sändningar" för att den har tuner också...

har den tuner spelar det ju ingen roll om det är 5'' eller 500'', du får betala avgift ändå.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Lite off här men: Jag har sprat på mig pengar till en ny TV. Sitter på 60 tum idag och vill inte ha mindre och helst större. Har tittaat på Sharps 80tum 108+p men ser 1080 ut som skit på en sån stor skärm? Ska man vänta på 4k i den storleken? Vänta på oled? Fan jag är kluven.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Tummen upp för 40". Ger samma PPI som 27"@1440p och blir därmed användbar som skrivbordsskärm utan att skala upp DPI i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Låter trevligt, men varför i hela friden sätta VGA på en sådan skärm, borde vara på tiden sen år tillbaka att skärmtillverkarna utrotar det gränssnittet..

Antagligen kan man genom VGA kontakten använda PiP funktione, dvs du skickar huvud signalen genom Displayport och sen skickar du PiP-bilden genom VGA. Den är nog inte tänkt som huvud kontakt utan som ett alternativ när man ska använda picture-in-picture. Det betyder att man exempelvis skulle kunna koppla in sin äldre bärbara dator genom VGA för att ha den signalen i PiP medan ens stationära alltid är kopplad med Displayporten.

Nog för att skiten är gammalt som gatan innebär inte att den inte är användbar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

har den tuner spelar det ju ingen roll om det är 5'' eller 500'', du får betala avgift ändå.

var ju just det han sa? kommer det en utan tuner med samma storlek som en normal tv så behöver han ju inte betala.

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

DP 1.3: Ja tack!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaveHole:

Tummen upp för 40". Ger samma PPI som 27"@1440p och blir därmed användbar som skrivbordsskärm utan att skala upp DPI i Windows.

Japp, tänkte också på det, skalningen med befintliga mjukvaror blir bra. En 40"-skärm i UHD kan bli en bra arbetsyta, blir i praktiken som att ha 4 st 20" skärmar.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Lite off här men: Jag har sprat på mig pengar till en ny TV. Sitter på 60 tum idag och vill inte ha mindre och helst större. Har tittaat på Sharps 80tum 108+p men ser 1080 ut som skit på en sån stor skärm? Ska man vänta på 4k i den storleken? Vänta på oled? Fan jag är kluven.

Det beror helt på vilket avstånd du ser bilden ifrån. Jag kör en 1080p-projektor med en bild på en bra bit över 100 tum och det ser inte ut som skit. Jag sitter cirka 3,5 meter från bilden. Sitter man på t ex 2 meters avstånd så kommer pixlarna fram.

Permalänk
Avstängd

Bra med HDMI 2.0 och DisplayPort 1.3.
Bra pris också.

12-bitars färgdjup och 14-bitars gamma låter lovande. Men vad är det för panel?

TVn är för liten på 39", den måste ju minst vara 42", och gärna 55" eller större.

Datorskärmarna är för stora på 28, 32 och 40 tum. Dom borde göra en 24".

Permalänk
Avstängd

Kan dom inte ha en ljussensor som höjer ljusstyrkan när det är ljust, och sänker den när det är mörkt?

Man vill ju inte sett med full ljusstyrka på natten när det är mörkt i rummet.

Varför är det inga skärmar som har ljussensor för automatisk justering av ljusstyrka?
Min mobil och platta har ju det...

Permalänk

Input-lag/responstid på denna? Lär ju sitta en riktigt fet bildprocessor i den skärmen om man ska hålla nere framebufferingen....

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Skrivet av Flamso:

50-60" utan tuner så är det taget! Det går ju inte att köpa en stor skärm utan att den definieras som "särskilt avsedd för att ta emot TV-sändningar" för att den har tuner också...

Du är beredd att betala priset för en 50-60" 4K skärm/TV men oroar dig för tv-avgiften på 173 kr/månaden ?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggustavsson:

Låter trevligt, men varför i hela friden sätta VGA på en sådan skärm, borde vara på tiden sen år tillbaka att skärmtillverkarna utrotar det gränssnittet..

Varför ska det utrotas? Av ren princip? Gör bakåtkompatibilitet skärmen sämre? Gissar att de har designat sina styrkretsar till skärmarna modulärt så att VGA hänger med. Den är antagligen kopplad till DVI också som kan skicka en VGA-signal. I praktiken blir då den extra kostnaden för skärmen kostnaden för en D-SUB-kontakt (DE15). I bulk kostar de någon krona.

Skrivet av rektor:

Bra med HDMI 2.0 och DisplayPort 1.3.
Bra pris också.

12-bitars färgdjup och 14-bitars gamma låter lovande. Men vad är det för panel?

TVn är för liten på 39", den måste ju minst vara 42", och gärna 55" eller större.

Datorskärmarna är för stora på 28, 32 och 40 tum. Dom borde göra en 24".

Står VA i artikeln och i rubriken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

DP 1.3: Ja tack!

Ja, hade det inget med Freesync att göra. Typ variabel uppdateringsfrekvens?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Kan dom inte ha en ljussensor som höjer ljusstyrkan när det är ljust, och sänker den när det är mörkt?

Man vill ju inte sett med full ljusstyrka på natten när det är mörkt i rummet.

Varför är det inga skärmar som har ljussensor för automatisk justering av ljusstyrka?
Min mobil och platta har ju det...

Finns mjukvara som hanterar det baserat på tid. Personligen hade det gjort mig galen då färgerna beror av ljusstyrkan så du hade aldrig någonsin fått korrekta färger. I telefonen använde de det för att spara batteri. Hade varit sjukt irriterande i spel också då du hade behövt ändra gamma inne spelet beroende på om du spelade på dagen eller på kvällen. Ett bra tips är att inte ha det mörkt i rummet. Det är enklare att bara tända taklampan eller en skrivbordslampa. Konstrasterna mellan ett mörkt rum och en ljus skärm är inte bra för ögonen och kan leda till huvudvärk.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så betyder detta att det kanske kan komma skärmar som kan ersätta den normala 24" skärmen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kan dom inte ha en ljussensor som höjer ljusstyrkan när det är ljust, och sänker den när det är mörkt?

Man vill ju inte sett med full ljusstyrka på natten när det är mörkt i rummet.

Varför är det inga skärmar som har ljussensor för automatisk justering av ljusstyrka?
Min mobil och platta har ju det...

Har du inga lampor i ditt rum?

Permalänk
Medlem

Frågan är hur distributionen av Seiki är / kommer vara inom Europa (om man t.ex kunde importera den från Tyskland eller UK) ?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Under 30" för datorn tack med 120 Hz eller minst 60 Hz och inte allt för dålig MS och under 4K så är mina pengar era!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Du är beredd att betala priset för en 50-60" 4K skärm/TV men oroar dig för tv-avgiften på 173 kr/månaden ?

Känns ju onödigt att lägga ut pengar på skräp, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Låter bra. 28" är mest intressant för min del, även om det ju egentligen är lite för stort om man är ute efter att inte kunna urskilja enskilda pixlar på "normalt" skrivbordsavstånd.

Om du sitter närmare än 56 cm och har bra syn ja http://isthisretina.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Finns mjukvara som hanterar det baserat på tid. Personligen hade det gjort mig galen då färgerna beror av ljusstyrkan så du hade aldrig någonsin fått korrekta färger. I telefonen använde de det för att spara batteri. Hade varit sjukt irriterande i spel också då du hade behövt ändra gamma inne spelet beroende på om du spelade på dagen eller på kvällen. Ett bra tips är att inte ha det mörkt i rummet. Det är enklare att bara tända taklampan eller en skrivbordslampa. Konstrasterna mellan ett mörkt rum och en ljus skärm är inte bra för ögonen och kan leda till huvudvärk.

Ja precis. När det är mörkt ute tänder jag alltid lampan, blir sån sjuk kontrast mellan skärmen och mörkret annars. Visste inte att det var dåligt att spela i mörker men hade anat det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Förhoppningsvis så betyder detta att det kanske kan komma skärmar som kan ersätta den normala 24" skärmen..

Behöver ju inte ersätta 24", många som vill ha den storleken, men det är bra att det kommer alternativ på 40" då det idag bara finns upp till 32" vilket är lite för litet ibland, själv tar jag gärna en 40" istället för 2-3 st 24"-skärmar.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guybrush82:

Du är beredd att betala priset för en 50-60" 4K skärm/TV men oroar dig för tv-avgiften på 173 kr/månaden ?

Är väl inte så konstigt. Har man tänkt ha TVn i 5-6 år så blir det en dyrare del än inköpet av skärmen för många. Så en halvering av slutpriset är väl inte konstigt att man är intresserad av?

Skrivet av Zotamedu:

Finns mjukvara som hanterar det baserat på tid. Personligen hade det gjort mig galen då färgerna beror av ljusstyrkan så du hade aldrig någonsin fått korrekta färger. I telefonen använde de det för att spara batteri. Hade varit sjukt irriterande i spel också då du hade behövt ändra gamma inne spelet beroende på om du spelade på dagen eller på kvällen. Ett bra tips är att inte ha det mörkt i rummet. Det är enklare att bara tända taklampan eller en skrivbordslampa. Konstrasterna mellan ett mörkt rum och en ljus skärm är inte bra för ögonen och kan leda till huvudvärk.

Jag tillhör skaran som hade uppskattat en autoreglerande funktion baserat på ljuset i rummet iaf. Det finns ju, men är ovanligt.
På dagen får jag inte rummet mörkt nog och tänker inte anpassa hela mitt boende efter en datorskärms ljus. Där får faktiskt skärmen anpassa sig efter boendet istället. I mitt fall iaf ;). Färgkorrektheten bryr jag mig mindre om än behagligheten vid användning.
Bor man själv/inte bor så trångt så går det väl an att ha ett rum anpassat för datorn/skärmen men den lyxen har jag inte i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled