Problem vid installation av Linux (bl.a. kernel panic/ljudkortsproblem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Starta en prompt och skriv

$ lspci

posta output. Med detta kommando går det att helt klarlägga vilket ljudkort du har (förutsatt att det sitter på PCI-bussen vilket det bör göra om det är inbyggt i datorn ).
Kör också

$ lsmod

så man kan se om Linux laddat någon drivare för kortet.

Har inte datorn hemma just nu, men jag körde lspci och då hittar den ett ljudkort. Kommandot Alsamixer visar att det är ett Intel HDA Realtek ac880. Så OS hittar ljudkortet men det är drivrutinen som är problemet, har jag iaf kommit fram till. Har dock inte lyckats lösa det problemet än

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Har du installerat programmet pavucontrol som phz föreslog? Det är nämligen möjligt att drivrutinen fungerar bra, men att du i själva verket har fler ljudenheter än du är medveten om. Samma sak kan inträffa på Windows, där jag mer än en gång behövt hjälpa användare att välja rätt standardenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Har du installerat programmet pavucontrol som phz föreslog? Det är nämligen möjligt att drivrutinen fungerar bra, men att du i själva verket har fler ljudenheter än du är medveten om. Samma sak kan inträffa på Windows, där jag mer än en gång behövt hjälpa användare att välja rätt standardenhet.

Med tanke på att där inte finns någon enhet alls i de vanliga ljudinställningarna så tror jag ej att så är fallet. Eller vad säger du?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Med tanke på att där inte finns någon enhet alls i de vanliga ljudinställningarna så tror jag ej att så är fallet. Eller vad säger du?

testa programmet och kontrollera in/ut gångarna så inget är mutat samt kontrollera olika profiler.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Med tanke på att där inte finns någon enhet alls i de vanliga ljudinställningarna så tror jag ej att så är fallet. Eller vad säger du?

Eftersom du säger att ljudenheten syns i alsamixer tycks ju det indikera att den tilldelats en fungerande drivrutin. Det är för tidigt att säga om den fungerar felfritt, men om det inte funnits någon drivrutin hade alsamixer inte heller visat någon enhet.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad gäller `alsamixer` så ser det ut så här på mitt system:

Det vill säga, inte så intressant. Om det i stället för "00" står "MM" under stapeln så är huvudkanalen mute:ad: tryck "m" för att toggla detta (vrid ner stereon till mänsklig volym dessförinnan — den missen har jag gjort åtminstone en gång på ett större ljudsystem ).

`pavucontrol` kan däremot samtidigt se ut likt:

Vi ser att varje applikation har en egen volymkontroll, och processen "Chromium" spelar just nu någonting (mIRCwar - Msdos, för den som undrar, då jag precis skrev om den låten i en annan tråd här på forumet ).

PulseAudio sätter sig vad ALSA anbelanger som en enda "superenhet" som sköter mixning och sedan skeppar iväg en signal till ALSA som sköter hårdvarukommunikationen (dvs skickar signalen till ljudkortet), vilket är den signal vi ser i `alsamixer`. Att titta i `alsamixer` ger alltså inte speciellt mycket intressant information.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.