Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

APC Back-UPS Pro 1500VA ??

Jag har precis köpt mig en ny dator och knopar ihop denna nu under veckan. Och eftersom man betalar en liten slant så tänkte jag mig att faktiskt köpa mig en ordentlig UPS. Men efter lite efterforskning i ämnet så inser jag att jag är helt förlorad och tänkte nu ber er med lite mer koll på läget om hjälp.

Datorn består av:
ASUS GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA DirectCU II OC
ASUS X79-Deluxe, Socket-2011 ATX, X79, 8xDDR3, 4xPCIe-x16, SLI/CFX, SATA 6Gb/s, USB 3.0, WiFi
Fractal Design Define R4 Arctic White Fläktar:1x 140mm Front, 1x 140mm Bak, Ljuddämpat, ATX, mATX, mITX, USB 3.0
Intel Core i7-4930K Socket-LGA2011, 6-Core, 3.4GHz, 12MB, 130W, Ivy Bridge-E, Boxed, No fan included
Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB 1600MHz 2x8GB KIT CL9 HyperX Beast (2st, dvs 32Gb RAM)
Lite-On DVD±RW Writer, iHAS324 SATA, DVD±R: 24x, DVD+DL: 12x, CD-R: 48x, Retail
Noctua NH-D15 CPU Kylare 1150/1155/1156/2011, AM2(+)/AM3(+)//FM1/FM2, 300~1500 RPM, 140,2 m³/h, 19~24 dBA
Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM Basic KIT
WD® Desktop Black 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5", Dual processor
Samsung SSD 850PRO 512GB
Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum Modulär

Har läst att om man köper ett för "slött" UPS så resulterar det i att den "äter" nätaggregaten. Och min fundering blir då om den lilla rackaren (APC Back-UPS Pro 1500VA) räcker för att ge min dator den mängd ström som den faktiskt kräver?

Kommer att ha dator och monitor inkopplad i batteridelen medan ljud, skrivare och scanner bara får åtnjuta skyddet "surge only"

Någon kunnig som har ett bra svar till lilla mig?

MVH
Luffsman

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag någon självutnämd expert men min kompis som sysslat med UPS professionellt anser att när det verkligen smäller till (inte bara hypotetiskt) så är de flesta Line Interactive inte ens värda namnet utan man ska ha en riktig online.

Förövrigt verkar det lite knäppt att bara köra två ram-stickor till X79 (eller två 2-kit, bättre med ett 4-kit).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om vad du menar med äter upp, men jag har en APC 1500 VA som iaf fixar st radeon 280x på ett corsair hx650 utan problem.

Jag ser inte varför den du föreslår inte skulle fungera. Nätagget är speccade att klara minst 8 ms (eller om det är ännu mer, kommer inte ihåg exakt), UPSen fixar detta.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Kan du utveckla det lite? Förstod inte riktigt det där sista (har aldrig ens funderat över UPS innan, så detta är min första kontakt med fenomenet)

Permalänk
Medlem

Muppens: Läste att det skulle vara någon form av konflikt mellan UPS och Nätagg vid det eventuella scenariot att nätagget kräver mer ström än vad ups:en kan "skicka vidare"... Om du förstår... Som sagt, bara kollat runt lite på detta men tänkte fråga här där folk sitter med mer kunskap i ämnet än jag gör

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera en Smart-UPS som get en ren sinusvåg ut istället för en Back-UPS pro som ger en simulerad sinusvåg.

Dagens nätaggregat är sk Active PFC vilket behöver en ren sinusvåg för att fungera optimalt.
Om du matar nätaggregatet med en simulerad sinusvåg får det jobba hårdare pga spänningen går upp och ner mer oregelbundet.
Detta innebär också att du får en lägre driftstid på din UPS samt att du riskerar att förstöra ditt nätaggregat i förtid.

Skulle rekommendera en Smart-UPS 750, kostar ca 2200 ink moms på webhallen.

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Medlem

Kolla APCs UPS-väljare för att beräkna effektbehovet:

http://www.apc.com/tools/ups_selector/SE/sv/home/device

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Medlem

Lånar detta tråd lite då jag har snarlikt system och behov.

Vad tror ni om denna
BlueWalker PW UPS VFI 1000 LCD 1000VA

Frågan är vad för sladdar man behöver för att koppla mellan detta och dator, samt om denna UPS ger en bra sinusvåg som någon sa?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Det står sinusvåg om man läser i texten. Något om kvaliten vet man inte.
Man kan dock inte veta helt om informationen stämmer.
Jag har en bluewalker till min Nas, router samt fibermodem och den fungerat bevisligen flera gånger denna sommar.

Det finns två sorters ups. En som är passiv och kopplar in sig när strömmen går och en som gör likström och sedan gör ny växelström som sedan skickas ut.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge