Permalänk
Medlem

Prototyp för uppfinning

Hejsan, jag har nyligen kommit på en idé som jag gillar väldigt mycket. Och är nu sugen på att fixa en prototyp av den, för att testa den i praktiken.
Jag har googlat runt en massa och tittar hundratals olika ställen som erbjuder denna tjänst, men alla verkar dock vilja bli kontaktade först innan man får mer info om ex. pris.

Så jag tänkte då, att i stället för att kontakta alla, så kan jag kika här på forumet, om det är någon som har erfarenhet från något av dessa företag och kan i så fall tipsa om ett/några av företagen som är väldigt bra.

Det hela måste kunna skötas via internet/telefon, då jag inte har möjlighet att kunna förflytta mig över hela Sverige för att göra detta.

Tack på förhand!

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem

Ingen erfarenhet här alls men lite input för bättre output: Hur stort förväntas objektet vara och hur pass tekniskt avancerat? Vad ska det tillverkas i och hur pass många delar? Vad kan du lägga ut under kort tid och hur många enheter ska tillverkas?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Kommer inte vara speciellt stort. strax under 2dm x 7cm. I plast material med lite små saker, så inte något avancerat. Ang. hur mycket jag kan lägga ut, så beror det på vad som ingår i priset.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem

Är det inte allt för stort eller fungerar att skala ner så kanske en 3d-utskrift, de flesta bruka ange ett ungefärligt pris i cm^3.

Har du tillverkningsritningar?
Har du inte jättestora krav på toleranser och vill ha din prototyp i metall så kan nog vilken lite firma med mekanisk bearbetning hjälpa dig, brukar finnas någon lite firma vid varje större ort. De flesta kan bearbeta plast också, du kanske få beställa material själv då.

Permalänk
Medlem

Produkten går inte att skala ner, för då skulle den inte fungera. Jag har inte heller någon 3d ritning, då jag tyvärr är värdelös på sånt.

Bästa hade varit om jag kunde göra en vanlig ritning (inte så jätte avancerad)(Dock med detaljerad information). Och sedan skicka iväg den till något företag som håller på med sånt. Så kan dem antingen sen skicka en prototyp till mig, då det inte verkar finnas något sånt ställe där jag bor.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem

Tillverknings ritningar är alltid gjorda i 2d, Normalt så projicerar man ner en 3d-model. Så kan du rita det i Auto-cad så funkar det, Om det inte är någon avancerad ritning så kan det funka att rita för hand om du kan lite ritningsregler.
Om det rör sig om en mer avancerad ritning så vill de nog ha en DWG-fil, alltså en auto-cad fil för att enklare kunna göra beredningen i maskinen. Skall de skrivas ut på en 3D-skrivare så vill de nog ha en 3d-modell.

Det brukar kosta en rejäl slant om du skall låta ett företag bereda ritningar.

Du känner ingen som kan hjälpa dig att få fram en ritning?
Det underlättar något enormt om du har en bra ritning när du skall få något tillverkat.

Permalänk
Medlem

Du är sparsam med info så svårt att ge konkreta förslag. Du nämner plast samt en storlek iaf vilket får mig att tänka på 3 alternativ:

1: Gjutning/formsprutning av detaljerna. Lämpar sig inte för prototyp då startkostnaderna är för stora(förmodligen). Vid en serieproduktion(efter prototypstadie) är nog detta att föredra dock. I ditt fall i nuläget så är det inte aktuellt p.g.a extrema startkostnader i form av formverktyg etc..

2: Traditionell bearbetning i form av fräsning/svarvning. Acetalplast exempelvis är en bra plast att bearbeta i som finns i massvis med färger. Kostnader här är svårt att säga då vi inte vet vad du skall tillverka men du kan räkna med att de tar en ca 1000-1500:-/timmen beroende på maskinpark etc.. Hur många timmar det tar är omöjligt att svara på då vi inte vet hur de ser ut.

3: Det senaste jippot i form av 3d-skrivare. Utmärkt verktyg för prototyper. Billigaste metoden av de tre men på bekostnad av kvalite. Räkna med att behöva fila och trixa lite på detaljerna(vilket inte är några problem att göra på en prototyp). Själv skulle jag nog kikat vidare på denna metod i prototypstadie.

Men innan du gör någonting så bör du få fram en riktig 3d-modell samt ett tillverkningsunderlag. Du bör rita allt i ett riktigt CAD-program(ej google sketchup) för att kunna spara filerna i olika format. De stora formaten som de ofta vill ha ute är *.stp, *.iges *.dwg, *.dxf.

Tillverkning ÄR dyrt för privatpersoner så räkna inte med att få hosta upp några hundringar. Du får nog räkna med minst ett antal tusenlappar beroende på vad du skall ha tillverkat.

Permalänk
Medlem

Verkar som Amazon startat en tjänst för 3D-utskrifter:
http://www.amazon.com/b?ie=UTF8&node=8323871011

Kanske går att använda den för att skapa prototypen?