Permalänk
Medlem

SSD, vilken port

Tjena! Köpte nyss min första SSD, en Samsung 840 Evo. Jag undrar nu vilken Sata port jag ska koppla den till för högsta prestanda? Har ett Asus PH7H55 -M pro, har endast Sata II, men portarna kan väl spela roll ändå? (Med tanke på kontrollerna?) just nu sitter SSDn i Sata 1, har ingen aning om vilken kontroller som sitter där, någon som har koll? Tl;Dr: vilken port ska jag använda för Max prestanda på ett Asus Ph7H55 -m pro kort?

Permalänk
Medlem

Har du inte sparat manualen till moderkortet?

Jag kollade på officiella sidan för moderkortet och alla SATA-portar är SATA2 (3Gbps) inte via något extra chip. Det spelar ingen roll vilken port du kopplar in disken på. Det vanliga är att systemdiskar kopplas på första porten, sedan andra diskar och sist optiska enheten.

Diskens prestanda kommer minska lite pga SATA2 men min erfarenhet är att extra kontrollerkort i billigare klassen är inte mycket snabbare än integrerade i chipsetet pga mer flaskhalsar som exempel i ditt fall, integrerat SATA2 i chipset eller skaffa kontrollerkort med stöd för SATA3. Det är nästan att slänga pengar i sjön för en liten prestandaökning.

http://www.asus.com/Motherboards/P7H55M_PRO/

Permalänk
Medlem

Ah, ser man på disken ligger på 250 mps när jag testar, borde den inte flaska närmare 300?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Ah, ser man på disken ligger på 250 mps när jag testar, borde den inte flaska närmare 300?

Troligtvist lite overhead på protokollen och annat som snor utrymme. Teoretisk maxhastighet är 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Troligtvist lite overhead på protokollen och annat som snor utrymme. Teoretisk maxhastighet är 300

Ah, stort tack för hjälpen, det uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Ah, ser man på disken ligger på 250 mps när jag testar, borde den inte flaska närmare 300?

ca 270MB/s är det högsta jag någonsin fått från Sata II, så 250MB/s låter fullt normalt och rimligt.
De mesta läs/skriv från en SSD sker via slumpmässigt jobb ändå, så du kommer ofta inte märka så mycket skillnad mellan Sata2 och 3, om du inte har väldigt hög belastning på den.
Om du aktiverar Rapid Mode i Samsungs mjukvara så kommer du dessutom använda lite RAM som cache, vilket gör att ev prestandaskillnad blir som bortblåst.

Du kan märka skillnad om du har 2 SSD och kopierar mellan dem, men hur ofta gör man det?