Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2014

Måste Man Ha Mekaniskt Tangentbord?

Hallåj!

Ska snart bygga min första gaming dator ( yeey! )
Och jag undrar, måste man ha mekaniskt tangentbord?
Funkar det bättre i gaming eller vad?

Tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Sep 2012

Svårt att säga, jag har inte det och jag spelar på fint ändå. Jag gillar inte riktigt känslan av ett mekaniskt tangentbord men det är upp till var och en. Kör på det du själv känner för och kom ihåg att bara för att du har bättre grejer betyder inte det att du är bättre, men det ger dig bättre förutsättningar att bli bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Hänger mest på IT-avdelningen men läser till Elektriker :P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariestad
Registrerad
Sep 2010

Kort och gott svar, ja.

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Om någon kommer och säger att man måste ha tjocka strumpor, frågar du då om det går bra med tunna strumpor här?

Använd det du själv vill, precis som med precis _allting_ annat i hela världen så handlar det om personlig preferens, finns inget rätt eller fel.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Om du nu köper, köp inte svarta brytare. Skitjobbiga att skriva på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Jag har klarat mig fint utan. Köpte mitt första med mekaniska brytare idag och skall ta hem och testa det under några timmar ikväll.

Fractal Design R5 | Asus z97 Deluxe | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Pro 2400 MHz 16GB | Samsung 850 Evo 500GB för OS, Office och anda nyttoprogram | Samsung 840 Pro 250 GB för World of Tanks, World of Warplanes, World of Warships & War Thunder | Intel 730 240 GB för övriga spel | Gigabyte Geforce G1 GTX 970 | Corsair RM750x | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Klart man inte behöver ett mekaniskt tangentbord, går alldeles utmärkt med ett billigt usb-tbord för 200 spänn. Däremot är det en otroligt skön upplevelse med ett mekaniskt tangentbord. Har du en tuff budget hade jag skippat det mekaniska och lagt pengarna på hårdvaran inne i chassit istället och uppgraderat vid ett senare tillfälle.

Passa på att besöka en fysisk datorbutik som har mekaniska tangentbord för att testa på. Finns en del olika brytare också, så det är inte bara att välja rätt tangentbord utan valet av brytare är nog minst lika viktigt.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5,1Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Saltsjöbaden
Registrerad
Jun 2014

Självklart behöver man inte mekaniskt tangentbord.
Det är en ren smakfråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2011

Svarta brytare. Sköna att skriva på och spela.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Jag gillar mitt Logitech G15 v2 utan mekaniska tangenter, skönt och tyst för gaming plus att den lilla skärmen är perfekt för att hålla koll på grafikkortens load-temp-mem etc.

Använd vad du gillar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Nej däremot så är det trevligt med ett bekvämt tangentbord som helst klarar att flera/alla tangenter är nedtryckta samtidigt. microsoft sidewinder x4 är ett prisvärt tangentbord som jag använder själv. Space tangenten samt macro knapparna tog ett par dagar att vänja sig vid men nu är det inget jag tänker på.

| i5 6500 | asus z170-k | asus 970 strix | 16gb ddr4 | asus mg279Q | FD Define r4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2009

Finns membranbrytare som är precis lika bra som mekaniska om inte bättre. Så nej inget krav, mekaniska tangenter är bara en hype, det handlar helt enkelt om att tillverka en tangent med rätt kvalitet och egenskaper.
Detta kan göras med båda tekniker, men i nuläget är det svårt att ta betalt för ett tangentbord utan mekaniska brytare just pga hypen.

Speldator // Gigabyte GA-X58(A)-UD7 - Intel i7 930 w/ EK Supreme LT - 16GB Ram - GTX 780 DC2 SLI
Stereo // Thorens TD-166 mk2 -> Diy rörförsteg med riia baserat på hma -> Diy rörslutsteg 150w Sinus-> Focal Chorus 826v

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

Jag köpte en Steelseries 6Gv2 med röda brytare för något år sedan, och nu har jag verkligen svårt för vanliga tangentbord. Skriver man mycket är det oslagbart helt enkelt, måste åtminstone testas.

Nummer ett: CPU: i7 6850K @ 4.2Ghz. GPU: Asus Strix GTX 1080ti MB: Asus ROG Strix X99. RAM: 32GB Kingston HyperX Fury DDR4 2666Mhz. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Platinum 1200W. Chassi: NZXT H440W. Skärm: Asus PB287Q (4K), Samsung U32H850UMU.
Nummer två:CPU: i7 4790K GPU: ---------------- MB: Asus ROG Maximus Hero VII.
Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Klart du inte behöver ha det.
Det handlar bara om känslan, finns många som inte gillar mekaniska och inte har det.

Det är inte som du får en fördel i spel bara för du har mekaniskt.

Jag själv både hatar och älskar mekaniskt.
Jag har alltid föredragit lågprofil knappar, och mekaniska har stora feta höga knappar.
Men jag gillar feedbacken på det så jag använder det ändå.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ödeshög
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av superst4r:

Kort och gott svar, ja.

Förklara gärna.. Själv säger jag:
Beror på vad du tycker är bekvämt att spel/skriva på. Många föredrar ett mekaniskt, jag själv skulle aldrig välja mekansikt. Varför betala 600-800kr mer än det jag använder nu för att få samma funktioner?

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Apr 2010

Jag testade både röda och svarta brytare...enligt mig registrerade dom tryck för lätt... jag valde bruna och är sjukt nöjd.

| Enthoo EVOLV ITX | Z170-GAMING | I5 6500 3,2GHz | 8gb DDR4 | Intel 600p Series 256GB | MSI GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA 750 G2 | Acer Predator GN246HLBbid | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011

Nej, nej nej. Du måste absolut inte ha ett mekaniskt tangentbort och det fungerar inte alls bättre för gaming. Det finns absolut inget, rent konkret, som gör det bättre för datorspel. Om man nu inte vill vara en viktigpetter och påpeka på att de flesta mekaniska tangentbord går "snabbare" att trycka på och därmed sparar man 0.000000000000001 sekund när man ska trycka ner något av WASD-tangenterna.

Jag föredrar däremot bruna brytare eftersom det är skönare att skriva på och kräver nästan ingen som helst motstånd, vilket jag själv upplever som enklare för lederna och helt enkelt skönare. Jag har däremot testat att köra testrundor för skrivtid och det skiljer sig i princip inget mellan mek vs vanliga, oavsett vilka brytare jag testat på.

Och du kommer inte helt plötsligt börja träffa fler headshots i CS:GO eller bli en bättre carry i Dota2. Med det sagt rekommenderar jag ändå att köpa ett mekaniskt, bara för att de är så jävla mycket skönare att skriva på och använda.

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

De håller normalt längre, tål mer stryk och är skönare att skriva med. Bättre för spel? Knappast (ha!).

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2006

Du måste absolut inte använda ett mekaniskt tangentbord, var fick du den idén ifrån? Anledningen till att en hel del använder just mekaniska är p.g.a den karakteristiska "känslan", och kvalitén är generellt mycket bättre på mekaniska tangentbord. En annan fördel är att brytare-konstruktionen (MX) finns i olika versioner (taktil/motstånd), vilket gör att man i viss mån kan få ett "skräddarsytt" tangentbord.

| i7-3930K 4.9 GHz | 2X EVGA GTX 780 CLASSIFIED | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD Green 2TB | MSI Big Bang-XPower II | Corsair 900D | 2X X-Star DP2710 120Hz | Corsair Dominator Platinum DDR3 2400mhz 4x4GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX | Watercooling 480+480+240 |

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2014

Tackar för så snabba svar Ska nog köpa mig ett Corsair K30 elr K40:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sikfors
Registrerad
Feb 2007

Jag klarar inte av rubber dome. Går knappt skriva på i mitt tycke.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Måste ha mekaniskt tangetbord?
Absolut inte. Som många andra i tråden skriver så är det upp till var och en om vad dom tycker om mekaniska tangenter.
Gå till en buktik som säljer såna tangentbord och prova. Det är mitt bästa tips.
Har provat röda och blåa brytare , kommer nog aldrig äga ett mekaniskt tangetbord, gillar mitt Logitech G11 för mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Du måste absolut inte ha ett mekaniskt tangentbord! De allra flesta tangentborden är inte mekananiska och det fungerar utmärkt.
Däremot är det nice för dig att ha ett tangentbord du tycker är skönt att skriva på, många föredrar känslan i mekaniska brytare (Dessutom är det en hipp grej nu).

Personligen tycker jag inte att det spelar lika stor roll vid spel som när jag skriver stora mängder text eller kod. Framförallt tycker jag att det är lättare att på mitt tangentbord känna när jag tryckt på en knapp (jag har bruna brytare) så jag slipper titta på tangentbordet och det jag skriver för att knapparna jag tryckt på har registrerats. Däremot tror jag inte att antal ord per minut när man producerar kod eller text ökar märkbart bara för att man har ett mekaniskt tangentbord.

Däremot har jag haft mitt tangentbord (Filco Tenkeyless - Bruna brytare) i lite över två år men jag har fortfarande inte lärt mig touchtyping och att inte slå knapparna i botten när jag skriver, vilket resulterar i en mycket högljudd upplevelse.

En fördel med mekaniska tangentbord är att de är lätta att laga om något går sönder (vilket är schysst i dagens slit och släng anda) och att man kan byta ut tangenterna om man vill ha roliga färger, med eller utan text eller om de helt enkelt slits ut!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Jag gick från skräp rubberdome a 199:- till mekaniskt med röda cherry brytare.
Jag har nog inte blivit det minsta bättre men efter man har vant sig byter jag nog aldrig tillbaka, det är bara goare att knappa på.

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Ragin Pig:

Nej däremot så är det trevligt med ett bekvämt tangentbord som helst klarar att flera/alla tangenter är nedtryckta samtidigt. microsoft sidewinder x4 är ett prisvärt tangentbord som jag använder själv. Space tangenten samt macro knapparna tog ett par dagar att vänja sig vid men nu är det inget jag tänker på.

Tyvärr finns det inte att köpa längre, Har slutat tillverkats helt tror jag, Hoppas dom kommer med någon ny modell/version av X4, Sjukt prisvärt tangentbord

För övrigt så tycker jag att mekaniska tangentbord är skönare att skriva på, Men det kostar mkt mer än det smakar enligt mig, Ett mekaniskt tangentbord är inte nåt som du kommer få en "wow" upplevelse av, Det är trots allt fortfarande bara ett tangentbord.

Stationära:- FD Define C - MSI Z87 G45 - 4770K @4,3Ghz + Corsair H110 med 2x Noctua NF-A14 - Corsair Vengeance PRO 2133mhz 2x8GB - Corsair RM750x - MSI GTX 1080 Gaming X -2x Samsung 850 EVO 250GB -
Bärbar: Asus ZenBook UX430UAR
Monitor: Asus PB278Q + LG 27EA73LM 27" Headset: Steelseries Siberia 800 Mus: Steelseries Rival 310 Tangentbord: Logitech G213

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storuman
Registrerad
Okt 2006

Varför inte bara testa själv och avgöra? Alla tycker olika.

MYPC: NZXT H440 |GRYPHON Z87 |Armor Kit
|4770K @4.6GHz |Asus 1080Ti Strix OC |SSD |AG322QCX
GFPC: NZXT H230 Silent |H80i |i5 4690K |GTX780 DC2OC |SSD |BX2450
HTPC: Shield TV |Chromecast 2.0 Laptop: MSI GS40 6QE Phantom
Lek: RetroPie |One |Ps4 |iPhone 10 (X) 256GB |iPad Air 2 |Panasonic TX-P65ST50Y

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

Nej man behöver inte mekaniskt tangentbord. Detta anses coolt inom vissa kretsar och är något som man hade förr i tiden men har inget med hur pass bra man spelar att göra.

Själv gillar jag när ett tangentbord är tyst. Alltså är det helt och hållet upp till dig vad du tycker känns bra när du sitter där och knappar på ditt tangentbord. Mitt råd är att gå och känna på de som verkar intressanta.

Hårddisk: | Asus ROG G701VI | Samsung 960 PRO 500GB | Samsung 960 PRO 1TB
Skärm: | Acer Predator X34 | Dell U2713HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2005

Gillar mitt mekaniska med röda brytare, ja det kostade en del men jag kan tycka att det var det värt (ducky shine) min bror som fortfarande använder membran då dem är billigare har vid detta laget gått igenom fler tangentbord än vad jag har gjort och är nu uppe i samma eller högre summa än vad mitt ducky kostade och det är på grund av att texten från knapparna försvinner, så enligt mig så är det värt det i längden plus att jag tycker det känns lite trevligare att skriva med

Men bättre för "gaming" nej, kör på vad du gillar

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Du bör själv testa dig fram till vad du själv föredrar. Som du märker har alla olika åsikter om detta.

Själv kör jag ett Filco Majestouch 2 med bruna brytare vilket är optimalt för mina behov. Skillnaden mellan ett bra mekaniskt tangentbord med brytare som matchar dina behov ska vara klart märkbart. Om ekonomin är tight så fundera på tangentbord senare istället. Samt om du känner dig osäker.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009

Nej, de måste du inte, och du kmr inte "spela" bättre på grund av de..
De är sköna o skriva på, sure, spela med, sure, men de kommer inte göra dig bättre.
All snack om att du hinner trycka ner knappen 0.1 sek tidigare är bara bull..