Permalänk

Sida för att sälja foton

Heej igen

Har tagit endel foton som jag hade tänkt att sälja på någon sida men finns många så tänkte att få tips av er här för och nackdelar med olika sidor. tacksam för er hjälp

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk

Vill du sälja rättigheter till foton, alltså bara skicka fotot digitalt eller vill du sälja det i tryck, på till exempel Art prints, Canvas osv? Om du menar det senare så kan jag rekommendera Society6 och Redbubble.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Heej igen

Har tagit endel foton som jag hade tänkt att sälja på någon sida men finns många så tänkte att få tips av er här för och nackdelar med olika sidor. tacksam för er hjälp

Jag vet inte om du vet det , men skriver det ändå.

Att sälja bilder på sidor som typ Istockphoto är mycket svårare än man tror.

(saxat) Det krävs en godkännandeprocess innan de hamnar i arkivet, så varje bild granskas manuellt när den har laddats upp. De tekniska kraven är ganska hårda, framför allt när det gäller brus.
Högt iso, blixtljus, hårda skuggor, dåligt ljus, svag kontrast eller för hög kompression går bort. Eller så tycker Istockphoto helt enkelt att en bild inte passar för försäljning

Istockphoto ställer upp ganska noggranna tekniska krav, men de har också en lista över vilken typ av motiv de gärna vill ha:

- Affärsmän och -kvinnor

- Grupper av människor

- Konceptbilder, alltså symboler av olika slag

- Sport

- Mat och dryck

- Årstids- och högtidsrelaterade motiv

De har även en lista (och den är längre!) över vad de inte behöver mer av:

- Din hund eller katt

- Blommor

- Flaggor

- Tegelväggar

- Solnedgångar och moln

- Din egen skugga

Det finns fler sidor som du kan leta upp, och om du vill försöka, så gör det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]