Permalänk

Rengöring av Dator

Hallå där!
En snabb o simpel fråga, hur ofta skall man rengöra sin datorn. Har inte tänkt på det först nu men jag har ej rört min datorn ( föruton power knappen vilket jag gör dagligen förstås ) i ca 1 år nu och jag antar att det är någorlunda med damm inuti datorn.

Datorn fungerar väldigt bra, kanske fungerar bättre om man få bort all damm. Men annars så tänkte jag ta in datorn till nån sorts dator verkstad för rengöring men frågan är om det verkligen är lönt eller skall jag vänta till senare. Och så skulle jag vilja veta hur ofta man skall rengöra en datorn så jag har stenkoll på det.
Tacksam för svar som alltid

Visa signatur

CM Storm Scout II Gaming Svart, XFX ProSeries Core Edition 650W PSU, Intel Core i5-3570K Processor 3,4 ghz,
MSI Z77A-G43 Socket-1155, Gainward GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA, BenQ 24" LED GL2450HM
Windows 7 Home Premium, Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT

Permalänk
Hedersmedlem

Det du kan göra är att köpa tryckluft på burk och blåsa ur allt damm. Finns att få tag på lite överallt. Inte lönt att lämna in den för lite simpel dammblåsning.
Vad du absolut inte ska göra är att dammsuga inuti datorn, det kan den ta skada av.

Hur ofta du bör rengöra beror på hur fort just din dator blir dammig. En dator utan dammfilter blir så klart dammig inuti fortare än en med dammfilter, sen finns det ju olika bra dammfilter med. Överlag kan sägas att inget dammfilter stoppar 100% av allt damm, de minsta partiklarna lyckas alltid lirka sig in.
Själv rengör jag mina dammfilter kanske varje eller varannan månad, inuti datorn blir väl en eller två gånger per år.

EDIT: Sen beror det ju på hur dammigt det är där datorn står med, har du den på golvet så suger den nog in mer damm än om du t.ex. har den på skrivbordet.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Jag tog min till en bilverkstad och blåste ur den med tryckluft. Kostade noll kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Batwoman:

Jag tog min till en bilverkstad och blåste ur den med tryckluft. Kostade noll kr.

Detta funkar bra det med. Kolla bara så att de har något som tar bort fukten i tryckluftssystemet, t.ex. olje-/vattenavskiljare och/eller kyllufttork.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

Det du kan göra är att köpa tryckluft på burk och blåsa ur allt damm. Finns att få tag på lite överallt. Inte lönt att lämna in den för lite simpel dammblåsning.
Vad du absolut inte ska göra är att dammsuga inuti datorn, det kan den ta skada av.

Hur ofta du bör rengöra beror på hur fort just din dator blir dammig. En dator utan dammfilter blir så klart dammig inuti fortare än en med dammfilter, sen finns det ju olika bra dammfilter med. Överlag kan sägas att inget dammfilter stoppar 100% av allt damm, de minsta partiklarna lyckas alltid lirka sig in.
Själv rengör jag mina dammfilter kanske varje eller varannan månad, inuti datorn blir väl en eller två gånger per år.

EDIT: Sen beror det ju på hur dammigt det är där datorn står med, har du den på golvet så suger den nog in mer damm än om du t.ex. har den på skrivbordet.

Skrivet av Batwoman:

Men om vi tar han här som ett exempel https://www.youtube.com/watch?v=W9T6WGFmam0 så städar han inuti datorn.
Verkstad har jag ej tillgång till

Visa signatur

CM Storm Scout II Gaming Svart, XFX ProSeries Core Edition 650W PSU, Intel Core i5-3570K Processor 3,4 ghz,
MSI Z77A-G43 Socket-1155, Gainward GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA, BenQ 24" LED GL2450HM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phukkitt:

Det är absolut ingen fara, det är bara överdrivet och snudd på en myt. Rör man bara inte komponenter med munstycket och håller fast fläktar så de inte börjar snurra så är det ingen fara

Skrivet av Batwoman:

Men det finns stora risker med tryckluft på verkstäder, skit som kan fastnat i eller på munstycket bl.a

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThreeDog525:

Men om vi tar han här som ett exempel https://www.youtube.com/watch?v=W9T6WGFmam0 så städar han inuti datorn.
Verkstad har jag ej tillgång till

Ja, och han städar ju med tryckluft på burk.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

Ja, och han städar ju med tryckluft på burk.

Oj, trodde du menade att man ej skulle använda luftspray inuti datorn. Fast du syftade på att man ej skulle använda dammsugaren.
Men då kör jag på det, låter som en smart idé. Köper nog en sådan luftspray imorgon så man få det gjort.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

Det är absolut ingen fara, det är bara överdrivet och snudd på en myt. Rör man bara inte komponenter med munstycket och håller fast fläktar så de inte börjar snurra så är det ingen fara

Snälla, läs på innan du sprider falsk information. ESD kan ske utan att dammsugarmunstycket fysiskt rör någon komponent.

Vi diskuterade detta rätt friskt i en tråd 2012, du kan läsa lite där, finns gott om information.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phukkitt:

Snälla, läs på innan du sprider falsk information. ESD kan ske utan att dammsugarmunstycket fysiskt rör någon komponent.

Vi diskuterade detta rätt friskt i en tråd 2012, du kan läsa lite där, finns gott om information.

Det finns speciella dammsugartillbehör avsedda för ändamålet, men med försiktighet kan det fungera bra med en vanlig hushållsdammsugare också. Använd jordning och gärna antistatarmband som vanligt när du öppnar datorn (som givetvis ska vara avstängd) och vifta inte omkring med ett både hårt och elektriskt ledande dammsugarrör av metall. Använd ett litet munstycke av plast eller gör en egen förlängning av dammsugarslangen med hjälp av exempelvis en vattenslang.
Allt annat är bara paranoia.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phukkitt:

Detta funkar bra det med. Kolla bara så att de har något som tar bort fukten i tryckluftssystemet, t.ex. olje-/vattenavskiljare och/eller kyllufttork.

Det har ingen som helst betydelse enligt min erfarenhet. Jag har blåst ur datorer med verkstadskompressor inklusive dimsmörjare för luftverktyg i 10-12 år (hundratals datorer). Hinner inte komma ut så mycket olja (eller vatten) att det syns, under den korta tiden en urblåsning tar. Skulle det finnas en synlig droppe (aldrig sett dock) är oljan helt ofarlig och eventuellt vatten torkar på nolltid. 10kg tryck med oändlig luftmängd från ett stort V-block och flera hundra liters lufttank gör processen kort med dammet. Här talar vi om lufttryck/mängd som kräver 40-50cm avstånd från grejerna om inte instickskort och annat ska bågna.

Men det är givetvis ingen nackdel med helt ren luft om man har tillgång till det. Skulle verkstaden ställt in dimsmörjaren att ge mer olja än luft så kan det säkert bli kladdigt, men det testar man lätt genom att blåsa på ett pappersark eller varför inte handen.

Skrivet av Rajat:

Det finns speciella dammsugartillbehör avsedda för ändamålet, men med försiktighet kan det fungera bra med en vanlig hushållsdammsugare också. Använd jordning och gärna antistatarmband som vanligt när du öppnar datorn (som givetvis ska vara avstängd) och vifta inte omkring med ett både hårt och elektriskt ledande dammsugarrör av metall. Använd ett litet munstycke av plast eller gör en egen förlängning av dammsugarslangen med hjälp av exempelvis en vattenslang.

Du har uppenbart missförstått problematiken med ESD. Det är just isolerande material som kan bygga upp en spänning som är det farliga, just det du verkar rekommendera. Tillsammans med ESD-mördaren nr 1: Dammsugaren. Att upplysa om korrekta procedurer när det gäller ESD är inte paranoia, att medvetet göra fel trots allt som finns dokumenterat i ämnet är däremot lite märkligt.

Använd aldrig en vanlig hushållsdammsugare inuti datorn om du är rädd om den.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

Det är i så fall bättre att använda ett munstycke av metall (så länge du inte nuddar komponenter med det) som är kopplat till datorn med ett antistatarmband än att använda ett plastmunstycke som kan bli statiskt laddat. Skulle även undvika att använda sådant borstmunstycke med plasthår.

På vilket sätt är det paranoia?

Citat från tråden:
"Grejen är att statiska laddningar byggs upp när elektronerna inte kan sticka iväg någon annanstans, vilket händer när man jobbar med material som inte leder ström...
Någonsin varit med om att ditt hår blivit statiskt av att gnugga händerna mot en diskbänk? Inte? Om du kammat håret med en plastkam eller dragit fötterna av en matta, eller kanske sett ett barn som åkt i en rutshkana av plast? Antagligen."

"Om du tar en uppblåst ballong och gnuggar den mot håret på huvudet så blir den statiskt laddad. Gör samma experiment med en bit aluminiumfolie eller en matsked av stål och se vad som händer."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En dammsugare och dess dammsugarrör genererar statisk elektricitet eftersom röret inte är ledande (och luft far och krockar med röret) och inte är potentialutjämnat. De specialdammsugare som finns ska på sin höjd användas utanpå omslutningen av elektroniken inte på kretskorten. Det finns enstaka varianter som är gjorda för att blåsa bort dammet också, som sägs vara ESD-säkra (men den ESD-säkra varianten kommer du inte kunna köpa). Ett munstycke av plast som ska suga upp dammet, tja då behöver du i princip köra den över komponenterna och det är ingen bra idé även om du har en dammsugare gjord för att göra rent toner till skrivaren. Det finns enklare och säkra varianter.

Permalänk
Medlem

TS lyssna inte på Rajat i detta fall, han vet inte att man inteskall inciera heroin i pulsådern, innan man går ut på Sweclockers.
Jag dödade ett Nvidia GTX 280 med Statisk elektricitet, när jag kom emot med armen. Jag vet att det var jag därför att,
1: kortet fungerade innan.
2: Jag kände smällen.

Skall du rengöra din dator så köp antingen luft på burk. Eller så kör du med kompressor.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

TS lyssna inte på Rajat i detta fall, han vet inte att man inteskall inciera heroin i pulsådern, innan man går ut på Sweclockers.
Jag dödade ett Nvidia GTX 280 med Statisk elektricitet, när jag kom emot med armen. Jag vet att det var jag därför att,
1: kortet fungerade innan.
2: Jag kände smällen.

Skall du rengöra din dator så köp antingen luft på burk. Eller så kör du med kompressor.

Luft på burk får det bli!

Visa signatur