Vinn nätagg från Seasonic

Varför aldrig rensa med dammsugare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonteP0nte:

Min poäng exakt?

Problemet är ju som sagt inte att datorn direkt dör, utan att den får konstiga mindre fel, blir instabil och så vidare. Lite som att man får kass kondition och mår dåligt av onyttig mat.

Läs detta: http://www.howtogeek.com/57870/ask-how-to-geek-why-you-should...

Varför skulle det finnas specialdesignade dammsugare för elektronik om det var helt onödigt?

Kass kondition och mår dåligt pga onyttig mat? Vad är det för skitsnack?
Ta en titt på FuriousPete eller andra som är fysiskt friska (fit) men stoppar i sig all skitmat de kan och mår bra.
Eller som den där OS simmaren, Phelps? Som stoppar i sig sjukt fet mat i riktigt stora mängder.

Varför? Jo, tjäna extra pengar på sidan om, därav det högre priset?

Sedan, vad för instabilitet eller mindre fel?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Jag dammsög datorn och brände 2 ramminnen och ett nätagg... Förmodligen modekortet med för det dog 4 månader senare.
Så det HÄNDER!

Nu kör jag luft på burk, från Teknikmagasinet för typ 50:-

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem

Stoppa fingrarna i väggen då, om ni inte tror på potentialskillnad. (Vilket i princip är att inte tro på elektricitet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Ta en titt på FuriousPete eller andra som är fysiskt friska (fit) men stoppar i sig all skitmat de kan och mår bra.
Eller som den där OS simmaren, Phelps? Som stoppar i sig sjukt fet mat i riktigt stora mängder.

Skojar du med mig? Klart som korvspad man inte blir alltför påverkad av onyttig mat om man tränar. Dock lär ju inte den onyttiga maten hjälpa deras hälsa direkt?

Varför? Jo, tjäna extra pengar på sidan om, därav det högre priset?

Så du menar att sådan utrustning är skojprodukter som egentligen inte behövs? Ok, tro det om du vill. Du kanske tror att antistatiska påsar och antistatband är dumheter påhittade av pseudovetenskapsmän också?

Det beror helt på vilken komponent som blir ESD-skadad. Ännu en anledning till att ESD-skador är svåra att påvisa.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av folkeryd:

Jag dammsög datorn och brände 2 ramminnen och ett nätagg... Förmodligen modekortet med för det dog 4 månader senare.
Så det HÄNDER!

Nu kör jag luft på burk, från Teknikmagasinet för typ 50:-

Du är ju helt klart på ESD-armband- & tryckluft-försäljarnas payroll.

Permalänk
99:e percentilen

Det finns ju på amazon/ebay, handhållna, likt hårfönar (utan sladd) som blåser iskall luft.

Aha, nice! Vad ska man söka efter? Kan du länka någon?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Sannolikheten/risken för att datorn går sönder är större om du rengör den med dammsugare.
Det är ju logiskt att man vill minimera riskerna? Om inte - fortsätt dammsuga.

Dessutom blir datorn renare om man använder tryckluft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Munstycket på dammsugaren bygger upp enormt mycket statisk laddning pga alla partiklar samt luftströmmen som rusar längs dess kanter vilket skapar friktion, plast är bland det bästa materialet på att bygga upp statiska laddningar så att tro att det inte kan göra det är helt fel.
Visst, har man tjock med damm i datorn och inte vill blåsa runt det i hela rummet med tryckluft så kan man dammsuga om man är riktigt försiktig med att inte vidröra någonting och se till att hålla fläktarna stilla så de inte går sönder.

japp samt sänka dammsugaren till lägsta nivå så den inte suger på full styrka utan det lägsta som går.
det går dock och jämna ut spänningsskillnaderna lite dock om man kan ha den satt riktigt lågt samtidigt som man har esd armbandet till metallröret på den (har en äldre dammsugare med metallrör och den lösningen funkar någorlunda för kylflänsar och cpu kylaren ifall man tar bort fläkten så den inte är i vägen eller snurrar) har en PIII a hemma där jag gjort så ett par gånger och den snurrar på fast hårddisken pajade dock men den hade varit med i ca 9 år och gått 24/7 i två år i en annan burk så det var dock duktigt gjort av den gamla disken heh (gammal ide som farsan köpte begagnad på 80 gb tror jag det var har inte kollat på ett tag och minnena som satt i den burken är bytta då det satt 256 mb ram nu sitter det 512 istället ^^)
dock s har det inte varit många gånger man kört denna lösning utan mer rengjort med tandborste o att blåsa själv

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonteP0nte:

Skojar du med mig? Klart som korvspad man inte blir alltför påverkad av onyttig mat om man tränar. Dock lär ju inte den onyttiga maten hjälpa deras hälsa direkt?

Så du menar att sådan utrustning är skojprodukter som egentligen inte behövs? Ok, tro det om du vill. Du kanske tror att antistatiska påsar och antistatband är dumheter påhittade av pseudovetenskapsmän också?

ESD påsarna levereras ju gratis med produkten?
Sedan om du lägger din produkt på påsen så kan ju produkten skadas då påsen också leder?!

Skojprodukt precis som allt annat där det finns en marknad.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD

Permalänk

Sedan om du lägger din produkt på påsen så kan ju produkten skadas då påsen också leder?!

ESD påsar leder för att jämna ut spänningsskillnader mellan dig och produkten i påsen för att undvika oönskade urladdningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Aha, nice! Vad ska man söka efter? Kan du länka någon?

Tyckte jag såg en tråd dedikerad till den på Swec förut denna veckan eller förra.
Kan inte hitta den dock

Visa signatur

Permalänk
Medlem

många har sagt att man inte ska göra det, men min kusin tog fram sin riktigt gamla dator, det var damm över skiten, jag sa till han att inte använda dammsugare men han gjorde det ändå mitt framför ögonen på mig o då tänkte jag att det inte skulle funka ändå.... men jag fixa nätagget o allt till han och datorn funkar än idag, blev helt gul o tänkte WTF?!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Jag såg en kompis som rökte en cigarett men han dog inte - så rökning är helt ofarligt...
Man kan dra hur många skrönor som helst men att ESD är ett verkligt problem blir inte mindre sant för det.

Permalänk
Medlem

Amatörer dammsuger sina datorer!!.. vi andra vet att det kan gå åt helvete.

Dammsug inte din dator och låt polarna vara amatörer.Dom lär sig nog tillslut av sina egna misstag.

Vilken idiot som helst vet att dammsugare är ena jävlar på att smmla på sig statisk elektricitet.Jag får ofta stötar av min dammsugare när jag städar.Skulle aldrig i min vildaste fantasi stoppa in ett dammsug munstycke i datorn

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Vad pratar du om?

Varför tror du att det finns en marknad? För att någon har hittat på fenomenet statisk elektricitet?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag såg en kompis som rökte en cigarett men han dog inte - så rökning är helt ofarligt...
Man kan dra hur många skrönor som helst men att ESD är ett verkligt problem blir inte mindre sant för det.

Du dör inte heller om jag skjuter dig i foten eller hugger av din arm.
Alltså är det helt ofarligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Fast nu drar du det till det extrema. Det är ju inte samma sak.

Ditt resonemang: "Inget har hänt av att jag dammsugit datorer så därför är det helt ofarligt."
Hans resonemang: "Inget har hänt av att jag ätit onyttig mat så därför är det helt ofarligt."
Ser du inte likheten? Det finns bättre alternativ till båda, men bara för att du har haft tur och att det funkat hittills för dig så betyder inte att problemet inte kan existera.

Dö av onyttig mat?
Livslängden förkortas kanske men har då aldrig hört om någon som dött pga onyttig mat?

Nu skrev han ju inte "hört", utan "sett". Återigen, samma resonemang som ovan, "det har inte hänt mig personligen och jag har inte sett det hända någon så därför händer det inte". Hört om det har man ju, både folk som dött av att äta onyttig mat och folk som fått datorproblem pga dammsugning, bara att läsa igenom tråden för flera exempel på det sistnämnda.

Jag är ett vandrande exempel på att onyttig mat leder till just dessa saker. Jag tränar inte över huvud taget, och är helt övertygad om att om jag ätit mer nyttig mat så hade min fysik inte varit som den är idag. Visst, den hade fortfarande varit kass, men inte på den nivå den är nu. (Kort och gott kan man säga att jag ätit fel mat för min livsstil, d.v.s. onyttig för mig)

Det kan vara vad som helst. Stöten kanske t.ex. skadar en mikroskopisk "ledning" på moderkortet som din dator accessar jättesällan. Denna ledning kanske var exakt dimensionerad att klara vad den nu ska göra, men med skadan kanske den slits mer och mer varje gång den används, tills att den till slut bränns av helt. Det behöver inte nödvändigtvis leda till att datorn dör, utan att du kanske får bluescreen någon gång i halvåret, eller att den laddar marginellt långsammare etc.

Eh, du tror alltså inte att den som tillverkat påsen tar betalt för den? Tro mig, det är du som konsument som betalar för den. När du köper en disk så betalar du ju inte bara för själva hårdvaran, utan för de anställdas löner, den stora specialtillverkade antistat-fabriken, förpackningen, frakten etc. etc. etc.

Så du tror att herren i denna videon har den där overallen på sig utan anledning då också antar jag?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

Denna tråd hålls under uppsikt på grund av en stor andel svammel och direkt usla förslag från ett antal medlemmar.

Ni som inte tror på att det går att skapa starka och direkt skadliga statiska urladdningar med en helt vanlig dammsugare kan sluta skriva i denna tråd.
Ni som har lite mer säkerhetstänkande och kunskap kring ESD och liknande elektriska fenomen, beskriv vad som kan hända och varför det är direkt olämpligt att ens närma sig en dator med en vanlig dammsugare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Ditt resonemang: "Inget har hänt av att jag dammsugit datorer så därför är det helt ofarligt."
Hans resonemang: "Inget har hänt av att jag ätit onyttig mat så därför är det helt ofarligt."
Ser du inte likheten? Det finns bättre alternativ till båda, men bara för att du har haft tur och att det funkat hittills för dig så betyder inte att problemet inte kan existera.

Nu skrev han ju inte "hört", utan "sett". Återigen, samma resonemang som ovan, "det har inte hänt mig personligen och jag har inte sett det hända någon så därför händer det inte". Hört om det har man ju, både folk som dött av att äta onyttig mat och folk som fått datorproblem pga dammsugning, bara att läsa igenom tråden för flera exempel på det sistnämnda.

Jag är ett vandrande exempel på att onyttig mat leder till just dessa saker. Jag tränar inte över huvud taget, och är helt övertygad om att om jag ätit mer nyttig mat så hade min fysik inte varit som den är idag. Visst, den hade fortfarande varit kass, men inte på den nivå den är nu. (Kort och gott kan man säga att jag ätit fel mat för min livsstil, d.v.s. onyttig för mig)

Det kan vara vad som helst. Stöten kanske t.ex. skadar en mikroskopisk "ledning" på moderkortet som din dator accessar jättesällan. Denna ledning kanske var exakt dimensionerad att klara vad den nu ska göra, men med skadan kanske den slits mer och mer varje gång den används, tills att den till slut bränns av helt. Det behöver inte nödvändigtvis leda till att datorn dör, utan att du kanske får bluescreen någon gång i halvåret, eller att den laddar marginellt långsammare etc.

Eh, du tror alltså inte att den som tillverkat påsen tar betalt för den? Tro mig, det är du som konsument som betalar för den. När du köper en disk så betalar du ju inte bara för själva hårdvaran, utan för de anställdas löner, den stora specialtillverkade antistat-fabriken, förpackningen, frakten etc. etc. etc.

Så du tror att herren i denna videon har den där overallen på sig utan anledning då också antar jag?

Jag tror att jag älskar dig för detta svar.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Det finns alltså människor som är så blåsta att de inte "tror på" ESD-skador och statiska laddnigar etc?

He... ja jävlar...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Snart är det väl vetenskapligt bevisat att ESD är en frukt som inte finns...

För att föra diskussionen framåt:
Om man som jag har en dammsugare med metallrör, är det ofarligt att dammsuga datorn om man kör utan munstycket? Skulle man kunna eliminera eventuella risker genom att koppla ett ESD-armband mellan dammsugarröret och datorns chassi?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Har hänt att jag dammsuger ibland pga lättja. Aldrig haft några problem.
Kan det uppstå problem och om det är ofarligt eller inte? Det är fullkomligt irrelevant för min del för skulle den råka gå sönder så ja då gör det inget iallafall. All viktig data har jag på backup så om det skulle råka hända något med det andra är ju inget att gråta över det är bara att köpa en ny.

Ta bilen på vintern ger skador på grund av salt och det blir rost men inte fan skulle jag börja cykla till jobbet för det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Urreburre:

Har hänt att jag dammsuger ibland pga lättja. Aldrig haft några problem.
Kan det uppstå problem och om det är ofarligt eller inte? Det är fullkomligt irrelevant för min del för skulle den råka gå sönder så ja då gör det inget iallafall. All viktig data har jag på backup så om det skulle råka hända något med det andra är ju inget att gråta över det är bara att köpa en ny.

Ta bilen på vintern ger skador på grund av salt och det blir rost men inte fan skulle jag börja cykla till jobbet för det.

Du tänker som jag Brukar bara damsuga lite på chassits insugsfläktar och vara nöjd så. Har aldrig haft så mycket damm i datorn att den fått panik över saken ^^

Permalänk
Medlem

Undra om ESD kan skada fläktar ? Är inte så pass insatt angående det här, men kanske någon som har lite bättre koll kan svara ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Rekordmedlem

Phelps lär inte påverkas så mycket av att han äter skräpmat, han lär behöva en hel del flera kalorier än en normal person, många elitidrottare har snarare problem att få i sig tillräckligt mycket mat för att klara sina behov.

Att jorda dammsugarmunstycket innebär inte att man tar bort esdrisken och man måste inte vidröra en sak för att det ska skadas (det visas exempel i filmen i den andra tråden)
Esd kan skada precis vad som helst bara styrkan är stor nog, åska är "bara" esd, men något kraftigare än det de flesta utsätter datorn för.

Om det kan bli esd skador på en fläkt vid dammsugning beror på konstruktionen, men många fläktar har elektronik i sig, motorstyrningar är kraftigare än ett minne men visst kan de påverkas ändå och så sitter ju kabeln kopplad till nått, så man kan skada nått annat än fläkten om den inte är lös, fläkten fungerar även som en generator så om den roterar så matar man spänning bakvägen till det den är ansluten till, det kanske går bra så länge man inte överstiger 12V men roterar man fläkten för snabbt så funkar det garanterat inte.

Det finns en annan esd tråd http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor... för de som vill läsa mer o titta på infofilm, men jag kan länka en annan intressant film här så kan de som inte tror på esd titta (andra kan också titta om de är intresserade) och så kanske någon esd-skyddstvivlare förstår varför bensinstationer har strikta regler kring esd och esd skydd

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phukkitt:

Eh, nu vrider du på det och påstår saker som jag aldrig sagt. Jag har aldrigt påstått att det är ofarligt, visa mig posten var jag skrev det? Jag skrev också att jag använder en ESD-borste (läs mina inlägg igen, nummer 38 i denna tråden)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OSkar000:

Denna tråd hålls under uppsikt på grund av en stor andel svammel och direkt usla förslag från ett antal medlemmar.

Ni som inte tror på att det går att skapa starka och direkt skadliga statiska urladdningar med en helt vanlig dammsugare kan sluta skriva i denna tråd.
Ni som har lite mer säkerhetstänkande och kunskap kring ESD och liknande elektriska fenomen, beskriv vad som kan hända och varför det är direkt olämpligt att ens närma sig en dator med en vanlig dammsugare.

Lite otydliga instruktioner, vilka personer menar du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Lite otydliga instruktioner, vilka personer menar du?

Kort och gott, känner du för att argumentera för att dammsuga datorn _INTE_ är en _DÅLIG_ ide utan att det går bra utan risk så skriv inte. Ganska klart?

MVH Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem

För er som inte tror på ESD-skador så skulle jag vilja hänvisa till Apples gamla utbildningsvideo som är lika sann än idag http://www.youtube.com/playlist?list=PLBEF8F481CEE24E08

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Påsarna levereras gratis med produkten, yes. Men de har tillverkats av någon som såklart har tagit betalt för denna produktion, och det finns självfallet en anledning till att tillverkarna av elektronikprylar valt att betala för att använda just dessa påsar.

Det här med att påsen leder ström stämmer inte alls. Plasten i påsen är inte ledande likt nästan all annan plast utan är isolerande. Men det är inte den isolerande egenskapen som definierar antistatpåsen utan det är egenskapen av att inte kunna (eller ha mycket svårt för att) bygga upp statiska ladddningar som definierar om ett material är antistatiskt eller ej.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck