Permalänk
Medlem

Vilken ikon är snyggast?

Tja, jag har en app och tänkte uppdatera ikonen på appen till ett mer modernt platt utseende. Rösta på pollen vilken ni tycker är snyggast.

Nya ikonen med platta utseendet!

Nuvarande ikonen!

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Platta!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Platta. Jag tycker lite kraftigare orange och mörkare grå hade sett bra ut, men jag e ingen expert

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Platta. Jag tycker lite kraftigare orange och mörkare grå hade sett bra ut, men jag e ingen expert

Håller med, ge den lite mer kontrast så att den inte ser lika urvattnad ut

Permalänk
Medlem

Jag tycker att "kugghjulet" skulle kunna fortsätta aningen längre fram. Tror det skulle göra den lite mer balanserad. Sygg ikon dock. Den platta gillar jag bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Tja, jag har en app och tänkte uppdatera ikonen på appen till ett mer modernt platt utseende. Rösta på pollen vilken ni tycker är snyggast.

Nya ikonen med platta utseendet!
http://i.imgur.com/w5YXN84.png

Nuvarande ikonen!
http://i.imgur.com/kOTTnuI.png

Vad är det din app gör?
Min första tanke var att den hade något att göra med pengar, eftersom loggan ser oerhört mycket ut att likna euro tecknet. Men sen såg jag att det var ett kugghjul och en pill. Kan det vara ny teknik din app fokuserar på?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Platta. Om du kryper ikonen så kommer inga detaljer försvinna vilket de kommer göra på den med massa effekter och själva ikonen kommer bli luddig och svår att refera till. En ikon är tillför att vid minsta anblick påminna användaren exakt om vad programmet, appen eller hemsidan är och gör. Så man om man kan känna igen den när den är så liten att den får plats mellan dessa två paranteser är det ju bara bra ( ).

Visa signatur
Permalänk

Skulle vara mer intressant hur ikonen ser ut på telefonen. Kan bli väldigt annorlunda när den är betydligt mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cudage:

Håller med, ge den lite mer kontrast så att den inte ser lika urvattnad ut

Jag gjorde en ny med ditt förslag och jag gillar de

Skrivet av KeVVa:

Vad är det din app gör?
Min första tanke var att den hade något att göra med pengar, eftersom loggan ser oerhört mycket ut att likna euro tecknet. Men sen såg jag att det var ett kugghjul och en pill. Kan det vara ny teknik din app fokuserar på?

Haha nä inte direkt utan det är en backup manager så jag har tagit inspiration av den här ikonen

Men är är appen https://play.google.com/store/apps/details?id=com.free.dennisg.cwmbackup

Skrivet av Arazand:

Platta. Om du kryper ikonen så kommer inga detaljer försvinna vilket de kommer göra på den med massa effekter och själva ikonen kommer bli luddig och svår att refera till. En ikon är tillför att vid minsta anblick påminna användaren exakt om vad programmet, appen eller hemsidan är och gör. Så man om man kan känna igen den när den är så liten att den får plats mellan dessa två paranteser är det ju bara bra ( ).

Skrivet av whiskerer:

Skulle vara mer intressant hur ikonen ser ut på telefonen. Kan bli väldigt annorlunda när den är betydligt mindre.

Joo men det är nog inga problem och eftersom telefoner har högre PPI så kan man också ha mer detaljer på ikonen

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Joo men det är nog inga problem och eftersom telefoner har högre PPI så kan man också ha mer detaljer på ikonen

Jo då det är ett problem. Det är grundläggande logotyp design att arbeta med basformer och färger för att man ska kunna känna igen det. Inte bara för att en telefon har hög PPI så innebär inte det att ikonen är tydlig. Tänk om dina användare har dålig syn. Jag menar jag kan göra några tester för dig:

Dessa tre, vad kommer de ifrån?

Sen vill du att din ikon ska bli igenkänd när kompisen till din användare tittar över axeln och ser bara konturerna och färgerna och de ska kunna säga "Använder du också X".

Det är grunderna i att skapa logotyper, skapa en bas som är lätt att komma ihåg och som har klara färg kombinationer som man kan känna igen. En ikon handlar inte om att vara konstnär, det är en funktions sak. Den ska antingen beskriva vad saker ifråga gör eller så ska den vara snabb att känna igen och ska agera som symbol för appen. Jag ska kunna ta fram min gamla HTC Desire starta din app och kunna få fram exakt den där "Använder du också..." effekten.

Ja, det är min åsikt om saken. Men det är som jag fått efter 6 år av diverse utbildningar inom sådana ämnen, så jag är mer "textbook example" orienterad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jo då det är ett problem. Det är grundläggande logotyp design att arbeta med basformer och färger för att man ska kunna känna igen det. Inte bara för att en telefon har hög PPI så innebär inte det att ikonen är tydlig. Tänk om dina användare har dålig syn. Jag menar jag kan göra några tester för dig:

http://i.imgur.com/YuHbRVP.png

Dessa tre, vad kommer de ifrån?

Sen vill du att din ikon ska bli igenkänd när kompisen till din användare tittar över axeln och ser bara konturerna och färgerna och de ska kunna säga "Använder du också X".

Det är grunderna i att skapa logotyper, skapa en bas som är lätt att komma ihåg och som har klara färg kombinationer som man kan känna igen. En ikon handlar inte om att vara konstnär, det är en funktions sak. Den ska antingen beskriva vad saker ifråga gör eller så ska den vara snabb att känna igen och ska agera som symbol för appen. Jag ska kunna ta fram min gamla HTC Desire starta din app och kunna få fram exakt den där "Använder du också..." effekten.

Ja, det är min åsikt om saken. Men det är som jag fått efter 6 år av diverse utbildningar inom sådana ämnen, så jag är mer "textbook example" orienterad.

Ja, jag håller med till 100% med dig men man måste också tänka på mål gruppen. Sedan den minsta storleken som jag har på ikonen är 48x48 pixlar vilket Android tolkar som md-pi och jag har testat och jag tycker den syns utan problem. Men om jag får gissa bilderna så tror jag det är Ikea, den andra har jag ingen aning och den sista chansar jag på socialdemokraterna haha

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Ja, jag håller med till 100% med dig men man måste också tänka på mål gruppen. Sedan den minsta storleken som jag har på ikonen är 48x48 pixlar vilket Android tolkar som md-pi och jag har testat och jag tycker den syns utan problem. Men om jag får gissa bilderna så tror jag det är Ikea, den andra har jag ingen aning och den sista chansar jag på socialdemokraterna haha

Nja, Ikea, löfbergs lila kaffe och coca cola. Tog de tre som jag själv blev upplärd på men jag kanske skulle valt något mer hårdvaru relaterat. (Typ: http://imgur.com/KwJpMXV)

Iallafall. Poängen är att man brukar välja två färger, inga skuggningar osv, en enkel form som man har lätt att känna igen.
Dock som du kan se så finns det undantag till de reglerna. Men logotyper ska eller bör designas för att bli igenkända eller ska förklara en särskild funktion. Det är deras funktion. Sen om det är företags logotyp eller ikon spelar ingen roll.

Sen är det ju helt klart upp till dig.

Men när det gäller back-up, vet inte hur ett halvt kugghjul och en pil ska beskriva det. Den typiska hårddisk ikonen kanske hade passat bättre och med ett kugghjul istället för diskplatta. Försöka förklara funktionen är ju det andra alternativet för en ikon. Hälften kugghjul och hälften hårddisk hade också fungerat, då spelar man på "inställnings"-ikonen för android och samtidigt kan man berätta att det handlar om att spara något. Dvs "här ställer du in din back-up".

Tänk lite så som en rebus fungerar.

Visa signatur