Ny dator... Windows 7 eller 8.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu lät det som han redan hade en licens så det är oväsentligt. Han behöver inte köpa någon ny licens han ändå inte har rätt att använda.

OEM licenser har sålts löst sedan Windows XP eller tidigare.
Om Kalle bygger sin dator hemma eller om ABC Data bygger den känns som det spelar mindre roll.

Citat:

Microsoft Windows 8.1 OEM Licens - Villkor i korthet

Privat/Hobbyanvändare
Licensen är personlig och får flyttas mellan datorer förutsatt att licensen bara är installerad på en dator i taget.
Licensen får användas som Virtuell Maskin i t.ex. en Mac dator. Mer information här om Microsofts Personal use license

Systembyggare
Om ni som företag bygger och säljer datorer med installerade OEM licenser så blir licensen maskinvaruknuten och får ej flyttas från hårdvaran som den levererades med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

OEM licenser har sålts löst sedan Windows XP eller tidigare.
Om Kalle bygger sin dator hemma eller om ABC Data bygger den känns som det spelar mindre roll.

OEM Personal Use-licensen gäller Windows 8 OEM inte 8.1. Du måste i så fall köpa W8 OEM och uppgradera via store. Licensen gäller inte slutanvändaren när det gäller W7 och W8.1 eller för den delen XP. Det är Systembyggarlicenser. Hur de säljs kvittar, det är systembyggaren som är ansvarig mot slutanvändaren och för egna byggen ska man använda retail-licenserna. Något annat gäller inte, och ska inte reglerna följas så finns det ingen anledning att kasta pengar på det, de som bara vill ha nyckel använder samma motivation till köpta MSDN/Dreamspark-nycklar.

http://www.microsoft.com/oem/en-gb/licensing/sblicensing/Page...
http://www.microsoft.com/OEM/en/licensing/sblicensing/pages/l...
http://www.microsoft.com/oem/en/licensing/sblicensing/Pages/w...

EULA hittar du, som tidigare påpekat på http://www.microsoft.com/en-us/legal/intellectualproperty/Use...

Skrivet av Windows system builder licensing for personal use:

Q. Can I purchase OEM system builder software for personal use?

A. For Windows 8.1, if you are building a PC for your personal use or installing an additional operating system in a virtual machine, you must purchase a full packaged retail product, not OEM system builder software.

Så citera hellre något där Dustin inte har blandat ihop två olika produkter. Licensvillkoren mellan 8 och 8.1 är olika. 8 såldes bara som OEM (med personal use) och uppgradering. 8.1 har ingen uppgradering och säljs bara som OEM och retail.

Permalänk
Medlem

Jag installerade mitt win 7 iaf...

Är rätt nöjd. Men det jag inte hade en tanke på var ju att "pagefile" blev lika stor som ram minnet 32gb...så min 120gb ssd blev ju rätt full ^^ (nu är det ju lite offtopic)

Permalänk
Avstängd

Men PetterK - vad du verkar oförmögen att förstå är att man skiter i sådana saker. Så länge det säljs så köps det.

gangstavicky - du kan åtgärda det.

Högerklicka Den här datorn - Avancerade systeminställningar - Avancerat - välj Prestanda och Inställningar - Avancerat -> Inställningarna för virtuellt minne.

Permalänk
Medlem

8.1

Jag ser absolut ingen anledning att prioritera 7

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Men PetterK - vad du verkar oförmögen att förstå är att man skiter i sådana saker. Så länge det säljs så köps det.

gangstavicky - du kan åtgärda det.

Högerklicka Den här datorn - Avancerade systeminställningar - Avancerat - välj Prestanda och Inställningar - Avancerat -> Inställningarna för virtuellt minne.

Men sluta citera sådant som gäller andra produkter än de ni talar om så blir diskussionen bara att ni struntar i upphovsrätten och licensvillkoren. Förstår mycket väl att det är dit ni vill komma DamodreD. Sistnämnda – MSDN/Dreamsparknycklar – från tveksamma individer rensas numera från forumet dock. Förstår mycket väl att ni är ute efter en nyckel som fungerar med mjukvaran så ni bara behöver knappa in den och inte bekymra er mer. Felaktig information diskuteras givetvis i egenskap att den är felaktig eller att ni ljuger/förvanskar. Vad ni sen moraliserar och för er själva rättfärdigar är sedan givetvis något annat än vad upphovsrättsägaren tycker i detta fall. Att ni tar en annan position kan mycket väl framgå istället för att återkomma till dessa diskussioner.

Permalänk
Avstängd

Det är ju enbart du som tar upp det hela tiden och viftar med ett "ni får inte" finger.
Vem - sjutton - bryr - sig?
Om man vill ha en olaglig version av sitt operativsystem tar det tio minuter att ladda hem, en kvart att installera och så inget mer med det. Allt som sägs är att vill man så kan man köpa sitt operativsystem för inte särskilt många kronor på exempelvis Netonnet eller Dustin.

Permalänk
Medlem

Lätt 8.1 .. Bytte från win7 precis.. gött med nytt och fräsht finns ingen anledning med win7 när nästan allt är bakåtkompatibelt ändå.

Permalänk
Medlem

Vänta hellre på Windows 9 så du får en värdig uppföljare till Win7 kommer i början av näst år.
Så finns ingen anledning med att "uppgradera" till Windows 8 idag om man inte får det med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det är ju enbart du som tar upp det hela tiden och viftar med ett "ni får inte" finger.
Vem - sjutton - bryr - sig?
Om man vill ha en olaglig version av sitt operativsystem tar det tio minuter att ladda hem, en kvart att installera och så inget mer med det. Allt som sägs är att vill man så kan man köpa sitt operativsystem för inte särskilt många kronor på exempelvis Netonnet eller Dustin.

Men det är fortfarande inte jag som förbjuder diskussionen av piratkopior och tvivelaktigt olicensierad mjukvara, det är svensk lag och moderatorerna – forumets regler. Hade det varit tillåtet hade folk frågat och tipsat om hur man aktiverar piratkopierad mjukvara hela tiden och överallt. Frågar folk efter vad man ska köpa så får man anta att de vill köpa något de får använda. OEM går att använda utan problem eftersom det inte finns några hinder mot det, fast "nycklar" som Microsoft inte fått betalt för går också att använda på liknande sätt och dessa har de dragit gräns mot. Påstå heller inte att Microsofts hållning är någon annan så behövs det inga diskussioner kring det. Det är Microsofts jobb att markera mot det, men det vore också onödigt att dra in Sweclockers i det.

Windows 7 FPP/Retail har slutat säljas sedan länge och finns inte kvar ute i handeln, den 31 oktober så slutar Microsoft även sälja W7HP OEM och det kommer sina från butikerna. Butiker som bygger ihop burkar får antingen köra med W7Pro OEM eller W8.1Pro OEM och ordna nedgradering vilket i praktiken inte går med systembuilder-packen utan man får vända sig till Microsoft som byggare. De licensformer Microsoft tillåter på egna byggen är W8 OEM med Personal Use eller W8.1 retail/ESD som alltså är fullversion. Att citera andra produkters villkor än de som diskuterades och påstå de gäller (för OEM) är bara onödigt och oärligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

Datorn startar väl alltid upp i Metro?
Ogillar det.
Startmenyn är något viktigt för mig xD gammalmodig

Och är man riktigt gammalmodig så hatar man grafisktgänssnitt och kör dos? Är man lite gammalmodig så hatar man startmenyn och vill ha programhanteraren (slutade användas i windows 3.11)

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tornex:

Jag installerade mitt win 7 iaf...

Är rätt nöjd. Men det jag inte hade en tanke på var ju att "pagefile" blev lika stor som ram minnet 32gb...så min 120gb ssd blev ju rätt full ^^ (nu är det ju lite offtopic)

Med Windows 8.1 får du mer utrymme över.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...