Hjulp! "Beräknad årsinkomst"?

Permalänk
Medlem

Hjulp! "Beräknad årsinkomst"?

Håller på att fylla i anmälningar om gamla sjukskrivningar till AFA Försäkringar. Där ska jag fylla i beräknad årsinkomst för det året det gällde - 2013. Har redan fyllt i en, men där var sjukdomen i december 2012 så det var enkelt att bara ta hela årsinkomsten där.

Men 2013 är ju rätt virrigt... Både Fk och AFA säger att man ska ta månadlönen gånger 12. Sure. Men jag har en lön från januari till april, och en annan från maj till december. Samt en månad med semesterlön. Samt att jag har 5 månader med FK-sjukersättning.

Det jag gjorde på 2012 var att helt enkelt rada upp alla månader och ta summan. Men 2013..? Ska jag räkna ut vad jag SKULLE fått med 4 x lönen innan lönehöjningen + 8 gånger lönen efter lönehöjningen, som jag gjorde på 2012? Eller ska man bara ta det man fått ut? Gjorde jag rätt när jag tog med semesterlönen? Blir galen på dessa papper Förstår främst inte vad de menar med 12 gånger månadslönen, då i princip alla har en brytpunkt under året där lönen ändras.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Det bästa är nog om du kontakta Fk och AFA själv och fråga dem, myndighet kan/brukar har sätt att beräkna som inte är helt logiska för oss vanliga människor. Det verka ju lite konstigt att du skall fylla i en beräknad inkomst när året redan har gått, dvs du vet din faktiska årsinkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Håller på att fylla i anmälningar om gamla sjukskrivningar till AFA Försäkringar. Där ska jag fylla i beräknad årsinkomst för det året det gällde - 2013. Har redan fyllt i en, men där var sjukdomen i december 2012 så det var enkelt att bara ta hela årsinkomsten där.

Men 2013 är ju rätt virrigt... Både Fk och AFA säger att man ska ta månadlönen gånger 12. Sure. Men jag har en lön från januari till april, och en annan från maj till december. Samt en månad med semesterlön. Samt att jag har 5 månader med FK-sjukersättning.

Det jag gjorde på 2012 var att helt enkelt rada upp alla månader och ta summan. Men 2013..? Ska jag räkna ut vad jag SKULLE fått med 4 x lönen innan lönehöjningen + 8 gånger lönen efter lönehöjningen, som jag gjorde på 2012? Eller ska man bara ta det man fått ut? Gjorde jag rätt när jag tog med semesterlönen? Blir galen på dessa papper Förstår främst inte vad de menar med 12 gånger månadslönen, då i princip alla har en brytpunkt under året där lönen ändras.

de säger månadslön*12 då många har löneförhöjning senare in på året men som arb.givare betalar retroaktivt för (säg att jag får min löneförhöjning i mars, då betalar företaget ut löneförhöjningen som jag har missat i januari och februari sammtidigt som jag får min nya lön i mars).
men ta lönen du hade efter löneförhöjningen*12. det är nog det säkraste kortet.

annars brukar har väll din arbetsgivare uppgifter på hur mycket du tjänade under 2012/2013? de ska spara sånna uppgifter i 10 år om jag inte minns helt fel från mina studier.