problem: kan inte installera openelec etc (Pi) 4 gröna blink

Permalänk

problem: kan inte installera openelec etc (Pi) 4 gröna blink

Hej!
Har ett problem med min pi.
Är nybörjare med detta men följde en enkel guide som de flesta bör klara.
Har tyvärr inget internet så laddade ner en standalone image för att slippa krånglet med att behöva internet.

Problemet är att jag inte får upp någon bild på skärmen. Det enda jag har att gå på är att Pi:ns gröna lampa blinkar 4 ggr.
Det har något med start_elfen har jag läst till mig. Men hur jag löser det har jag ingen aning om.

Har även haft tillgång till internetkabel o laddat ner andra imagefiler men fortfarande samma problem. Fyra gröna blinkningar.

Har provat noobs, openelec samt raspmbc.

Minneskortet är köpt på cdon där ngn i kommentarerna angav att det funkade perfekt med Pi.

Tack för hjälpen!

JJ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kan inte skriva SD-kortet från en av mina kortläsare, då bootar inte min Pi heller. Testa med en annan kortläsare!

Felmeddelandet tyder ju på att filen kan vara trasig på något sätt så det känns rimligt.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Jag kan inte skriva SD-kortet från en av mina kortläsare, då bootar inte min Pi heller. Testa med en annan kortläsare!

Felmeddelandet tyder ju på att filen kan vara trasig på något sätt så det känns rimligt.

Tack för ditt svar!

Har testar två eller tre olika minneskortläsare utan framgång.

/ JJ

Permalänk
Skrivet av JoffaJaffer:

Tack för ditt svar!

Har testar två eller tre olika minneskortläsare utan framgång.

/ JJ

Hade liknande problem.
Problemet var en usb hub. Kopplade jag kortläsaren direkt så fungerade det fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoffaJaffer:

Har testar två eller tre olika minneskortläsare utan framgång.

Det finns någon lista över testade minneskort som ska funka med Pien. Du kanske ska kolla upp så det verkligen är med där även om han från butiken skrev att det fungerade.

Permalänk

Hej!

Efter många felsökningar så bytte jag ut Pin.
Allt fungerar nu som det ska.
Om ngn stöter på detta problem, ej värt o felsöka. Byt ut den!

Over and out!