Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Tänkte installera om från en ny ISO, men i brist på kunskap om hur man bootar från USB, så har det dröjt. Nu kanske jag ger det en chans i alla fall Tack!

Är detta officiella hemsidan?
https://rufus.akeo.ie/

inga problem, ja det är den rätta sidan! sen beroende om det är UEFI eller Legacy så välj rätt formatering. GPT for UEFI.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Det är mycket möjligt att denna fråga inte hör hemma här men jag testar ändå. Jag har den senaste TPn och varje gång jag startar upp så är det inställt på att det ska vara 150% zoom på allting. Hur jag än gör så är det inställt på det vid uppstart. Jag kan ändra till 100%, men det återställs så fort jag öppnar något program eller liknande. Finns det någon lösning?

Jag kör dubbla monitors och ett 280X. Senaste drivrutinerna för kortet är installerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

inga problem, ja det är den rätta sidan! sen beroende om det är UEFI eller Legacy så välj rätt formatering. GPT for UEFI.

MÅSTE det vara GPT för UEFI? Ser att det står MBR för UEFI också?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Tänkte installera om från en ny ISO, men i brist på kunskap om hur man bootar från USB, så har det dröjt. Nu kanske jag ger det en chans i alla fall Tack!

Kan rekommendera Windows USB Download Tool (ignorera det missvisande namnet) också. Enkelt att använda.
http://wudt.codeplex.com/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hänglås:

Det är mycket möjligt att denna fråga inte hör hemma här men jag testar ändå. Jag har den senaste TPn och varje gång jag startar upp så är det inställt på att det ska vara 150% zoom på allting. Hur jag än gör så är det inställt på det vid uppstart. Jag kan ändra till 100%, men det återställs så fort jag öppnar något program eller liknande. Finns det någon lösning?

Jag kör dubbla monitors och ett 280X. Senaste drivrutinerna för kortet är installerade.

Det låter som att du bör lägga in en problemrapport i feedback-appen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det låter som att du bör lägga in en problemrapport i feedback-appen.

Redan gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Kan rekommendera Windows USB Download Tool (ignorera det missvisande namnet) också. Enkelt att använda.
http://wudt.codeplex.com/

Kan också rekommendera deras program, väldigt enkelt och det är officiellt så bara +

Jag kan fortfarande inte bestämma mig hur jag ska göra med installationen, 8.1 med licens från skolan eller Preview 10130 och hoppas på att man får en fullt licenserad RTM version av Windows 10, man får ju faktiskt en kod när man laddar ner previewn.

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bopper:

MÅSTE det vara GPT för UEFI? Ser att det står MBR för UEFI också?

GPT krävs för att kunna partitionera större än 2 TByte, men uefi i sig har inget krav på partitionstyp men för att kunna boota från disken kan det krävas vissa kombinationer.
http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table#Operating_s...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

GPT krävs för att kunna partitionera större än 2 TByte, men uefi i sig har inget krav på partitionstyp men för att kunna boota från disken kan det krävas vissa kombinationer.
http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table#Operating_s...

Så om hårddisken man ska installera på är mindre än 2 TB, så skulle det kunna fungera med MBR också?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bopper:

Så om hårddisken man ska installera på är mindre än 2 TB, så skulle det kunna fungera med MBR också?

Vet inte hur 10an uppför sig med sånt då jag inte testat så, men nån som läser tråden kanske har privat den kombinationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte hur 10an uppför sig med sånt då jag inte testat så, men nån som läser tråden kanske har privat den kombinationen.

Hur som helst, så är det väl inte fel att köra GPT och det är ju lätt att formatera om USB-minnet, så man får väl testa sig fram.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

exait, bara använda RUFUS så är det foolproof... nästan

Skrivet av Bopper:

Vad är detta? Kände inte till RUFUS innan, intressant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag har fått upp ögonen ang. versionen jag införskaffat, Vet någon om Windows 8.1 från dreamspark kommer att kunna uppgraderas?

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

haha, skitbra tool för att göra bootbara USB stickor med UEFI eller Legacy Bios . Fungerar klockrent!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Kan också rekommendera deras program, väldigt enkelt och det är officiellt så bara +

Jag kan fortfarande inte bestämma mig hur jag ska göra med installationen, 8.1 med licens från skolan eller Preview 10130 och hoppas på att man får en fullt licenserad RTM version av Windows 10, man får ju faktiskt en kod när man laddar ner previewn.

ja men din kod är generel, alla har samma som laddar ner ison.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

@Yojimbo: Den nyckeln ska vara som vilken annan som helst, tuta och kör.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd

På en modern dator med UEFI och Windows 8/8.1 förinstallerat så kommer den nyckeln att användas i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ja men din kod är generel, alla har samma som laddar ner ison.

Okej så nyckeln för Previewn är inte speciell.

Skrivet av Jonssown:

@ekarlun: Den nyckeln ska vara som vilken annan som helst, tuta och kör.

Så det ska inte vara några problem att installera Windows 8.1 Professional with Update via Dreamspark och sen uppgradera till Windows 10?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

@Yojimbo: Inte vad jag har förstätt, nej.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

@ekarlun: Inte vad jag har förstätt, nej.

Nu är det försent ändå, formaterade och installerade Win 8.1 igår natt
Det är vääääldigt annorlunda jämfört med Win 7.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Någon som gillar Spartan? Påminner mest om Moder UI varianten av IE (som dock fungerar väldigt bra på pekskärmar och surfplatta) Hoppas de fortsätter utveckla Internet Explorer!

Men, Spartan kan kanske bli mer fullfjädrad så småningom?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av stormense:

Någon som gillar Spartan? Påminner mest om Moder UI varianten av IE (som dock fungerar väldigt bra på pekskärmar och surfplatta) Hoppas de fortsätter utveckla Internet Explorer!

Men, Spartan kan kanske bli mer fullfjädrad så småningom?

Tycker den funkar bra men gillar inte utseendet så mycket, tycker dock att dom borde förminska knappar, text och adressfält så att det inte sticker ut så mycket just nu känns den lite lågupplöst och tar bort fokus ifrån webbsidan samt göra fönsterkanten längst upp genomskinlig(gäller alla fönster i Windows 10) just nu har dom dessutom en konstigt ljus färg som gör att det ser ut som att man inte har fönstren i Windows aktiva när dom är det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

Allvarligt, är det bara jag som tycker att Windows 10 är Windows 7 på anabola? Den kombinerar det värsta med Windows 7 (startmenyn som dessutom är sämre än i tidigare windows-versioner) och det värsta med Windows 8/8.1. Tex den fortsatta app-nojan där man inte kan göra i princip ett skit som local account, vilket är det enda sättet som en någorlunda van datoranvändare vill köra sin dator med, hata syncade moln-konton.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Skrivet av Reefer:

Allvarligt, är det bara jag som tycker att Windows 10 är Windows 7 på anabola? Den kombinerar det värsta med Windows 7 (startmenyn som dessutom är sämre än i tidigare windows-versioner) och det värsta med Windows 8/8.1. Tex den fortsatta app-nojan där man inte kan göra i princip ett skit som local account, vilket är det enda sättet som en någorlunda van datoranvändare vill köra sin dator med, hata syncade moln-konton.

Hur kan man stå ut med lokala konton? sämsta skit lösningen för konton som finns. Synkade moln-konton är den bästa lösningen som man inte vill vara utan.
Att äntligen kunna köra appar i fönster har man saknat länge, Windows 8 hade en riktigt jobbig lösningen där det bara kändes som att man lämnade skrivbordet så fort man öppnade en app.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

Har en Synology NAS och kör jag med "online"konto så hittas den inte på nätverket. Kan logga in på NASen utan problem men den hittas inte i nätverket.

Kör jag lokalt konto funkar allt perfekt.

Har provat en massa grejor men inte fått det att funka

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Det finns ingen Windows 10 Insider Preview. Den heter Windows 10 Technical Preview. Däremot måste du bli en "Insider" och gå med i Insider Preview programmet för att kunna ladda hem och ta del av Windows 10 Technical Preview.

Windows 8.1 har mycket färre processer igång i allmänhet än vad Windows 7 har och är generellt snabbare och bättre optimerat. Läs gärna länken i min signatur.

Ja, det stämmer. Du kan uppdatera din äkta licens av 8.1 till Windows 10 Technical Preview och sen när RTM släpps, uppdatera till den och därmed få en aktiverad Windows 10.

Såg precis att det inte längre står "Technical Preview". Vet inte när det byttes? Senaste "Build 10130" som jag nyss installerade antar jag?

Permalänk
Medlem

Någon annan som den inte vill ladda ner uppdateringen för eller är det bara här? Verkar inte få någon kontakt då nedladdningen inte startar. Windows update alltså för att förtydliga.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N_Micke:

Någon annan som den inte vill ladda ner uppdateringen för eller är det bara här? Verkar inte få någon kontakt då nedladdningen inte startar. Windows update alltså för att förtydliga.

Windows Update fungerar väldigt sporadiskt i Windows 10.

Det är bara o försöka om o om o om o om igen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Windows Update fungerar väldigt sporadiskt i Windows 10.

Det är bara o försöka om o om o om o om igen.

Funkat bra än så länge (iallafall nedladdande). Sen kan man väl säga att det varit lite spännande efter omstarter på större updates

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

+1 för RUFUS

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se