Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Finns det fortfarande banker där man inte kan logga in med mobilt Bank-ID? Det låter som en ypperlig anledning att byta bank.

Hur ska man få tag på mobilt bank id på ett säkert sätt om man själv inte kan använda en hårdvarunyckel av nån sort, då måste man besöka banken och få bankid på fil via usb då eller ?
Hur ska logistiken och säkerheten lösas, själv föredrar jag koddosa och ser mobilt bankid som ett komplement.

Men grundproblemen lär ju lösas när 10an kommer ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Hur ska man få tag på mobilt bank id på ett säkert sätt om man själv inte kan använda en hårdvarunyckel av nån sort, då måste man besöka banken och få bankid på fil via usb då eller ?
Hur ska logistiken och säkerheten lösas, själv föredrar jag koddosa och ser mobilt bankid som ett komplement.

Men grundproblemen lär ju lösas när 10an kommer ut.

Du får en tillfällig kod via SMS för att aktivera Bank-ID i din telefon när du ska installera det för första gången, så fungerar det på Skandiabanken i alla fall. Jag har slutat använda kod-dosa/kod-kort/certifikat och kör endast mobilt Bank-ID. Jag loggar in på banken, Skatteverket och försäkringskassan m.m. Mycket smidigt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

@strejf: såg du vad jag skrev om två versioner av Preview?

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Du får en tillfällig kod via SMS för att aktivera Bank-ID i din telefon när du ska installera det för första gången, så fungerar det på Skandiabanken i alla fall. Jag har slutat använda kod-dosa/kod-kort/certifikat och kör endast mobilt Bank-ID. Jag loggar in på banken, Skatteverket och försäkringskassan m.m. Mycket smidigt.

Men du måste väl kunna legitimera dig (logga in?) för att få "smskoden" från banken ? Jag förstår inte hur man kan sköta hela processen själv online om den ska vara säker, Det har iofs inte med win 10 att göra så vi släpper det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Är du säker på det?

Jag laddade precis ner "Windows10_InsiderPreview_x64_EN-US_10130.iso"
och den andra jag har heter "en_windows_10_technical_preview_9926_x64_dvd_6245061.iso".

Det hette tydligen Technical Preview från början, men har bytt namn till Insider Preview vid nån build-uppdatering.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vad menar du med att fylla i blanketter via telefonen? Tror du behöver kolla upp hur mobilt bank-ID fungerar.. Det är sjukt smidigt, lovar.

Vanligt bank ID är väl minst lika smidigt? (bortsett möjligtvis från installationen) Eller vad har jag missat?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Vanligt bank ID är väl minst lika smidigt? (bortsett möjligtvis från installationen) Eller vad har jag missat?

BankID funkar tydligen inte i Windows 10 (ännu).

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Det hette tydligen Technical Preview från början, men har bytt namn till Insider Preview vid nån build-uppdatering.

Ah okej, det är inte alls förvirrande...

Måste bara tänka ut vad jag behöver säkerhetskopiera från C: innan jag formaterar nu.
Jag har kopierat mina users, extra kopia på skrivbordet och mina bokmärken för Chrome.. är det något mer man behöver?

Ang. Mobilt BankID så är det sjukt skönt att ha, bara starta upp BankID på mobilen och skriva in koden så är man inloggad på datorn.

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yojimbo:

Ah okej, det är inte alls förvirrande...

Måste bara tänka ut vad jag behöver säkerhetskopiera från C: innan jag formaterar nu.
Jag har kopierat mina users, extra kopia på skrivbordet och mina bokmärken för Chrome.. är det något mer man behöver?

Ang. Mobilt BankID så är det sjukt skönt att ha, bara starta upp BankID på mobilen och skriva in koden så är man inloggad på datorn.

Varför ska du formatera? Kör en inplace-update istället? Du kan backa tillbaks till föregående OS om något skulle skita sig. Därmed slipper du ta manuell backup och råka glömma något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Varför ska du formatera? Kör en inplace-update istället? Du kan backa tillbaks till föregående OS om något skulle skita sig. Därmed slipper du ta manuell backup och råka glömma något.

Vet inte riktigt vad det är för något men jag har en "lånad" version just nu, därför vill jag formatera och köra en ny installation.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Ja, det stämmer. Du kan uppdatera din äkta licens av 8.1 till Windows 10 Technical Preview och sen när RTM släpps, uppdatera till den och därmed få en aktiverad Windows 10.

Vart på Microsofts hemsida har du läst detta förutom Gabriel Aul lilla enstaka notis på Twitter 2014? Stämmer det är det toppen. Annars har jag för mig att man får ominstallera sin licens av W8.1/7, sedan uppgradera om man kört in W10 TP. Men du menar att man kan uppgradera först till W10 TP och sedan kunna aktivera W 10 RTM på den.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Vart på Microsofts hemsida har du läst detta förutom Gabriel Aul lilla enstaka notis på Twitter 2014? Stämmer det är det toppen. Annars har jag för mig att man får ominstallera sin licens av W8.1/7, sedan uppgradera om man kört in W10 TP. Men du menar att man kan uppgradera först till W10 TP och sedan kunna aktivera W 10 RTM på den.

Det som är sagt är att Insiders kommer att kunna uppgradera till RTM , inget vad jag vet om att ALLA som kör TP kan uppgradera till RTM.

Det jag gissar är att sålänge man har en key kan man aktivera windows,förutsatt att du har rätt version vilket kan bli svårt om du kör TP eftersom MS inte kommer tillhandahålla ett verktyg för att ändra SKU ( windows version ) vad jag vet.

Så säkraste är att vänta tills det kommer ISO för just den version du har alltså OEM, Retail , Pro eller Home osv. Sen köra en clean install eller upgrade.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

@Oneone: Ja, du har nog rätt, läser man på Microsofts hemsida står det endast:
″Vi erbjuder en kostnadsfri uppgradering till Windows 10 för kvalificerade enheter med Windows 7 SP1, Windows 8.1 Update och Windows Phone 8.1 under en begränsad tid. Utnyttja det här erbjudandet och bli en av de första som får Windows 10 när det släpps. Boka en gratis uppgradering i appen Skaffa Windows 10 redan i dag. ″

Inget om enheter med W10 TP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

″Vi erbjuder en kostnadsfri uppgradering till Windows 10 för kvalificerade enheter med Windows 7 SP1, Windows 8.1 Update och Windows Phone 8.1 under en begränsad tid. Utnyttja det här erbjudandet och bli en av de första som får Windows 10 när det släpps. Boka en gratis uppgradering i appen Skaffa Windows 10 redan i dag. ″

Ja det är för att Microsoft inte har kontroll på vad folk har för licenser, för att folk själva vet knappt vilken version de har iaf Svensson.

Då blir det mycket lättare att köra upgrade direkt då blir det automagiskt rätt version

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"BankID funkar tydligen inte i Windows 10 (ännu)."

Är det sagt att det ska funka i den slutliga verisonen?(Vore ju onekligen bra..)

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Insiders will get upgraded to the RTM version of the edition they have installed.

https://twitter.com/GabeAul/status/606634415243042817

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Om man ska lita på Microsoft så ska det gå jävligt bra att göra in-place uppgraderingar denna gång. De rekommenderar det till och med för företag. Med tanke på att de har tänkt uppdatera några hundra miljoner datorer på det sättet så är de piskade att se till att det fungerar klockrent.

Min egen erfarenhet av uppgraderingar från 8.1 till 10 TP är att det fungerar utmärkt.

Härligt att höra och definitivt värt att prova.
Skulle dock vilja byta till en fräsh SSD men får göra det i samband med min eventuella uppgradering till Skylake. Då måste man ändå göra en ominstallation så varför inte göra det samtidigt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

"BankID funkar tydligen inte i Windows 10 (ännu)."

Är det sagt att det ska funka i den slutliga verisonen?(Vore ju onekligen bra..)

Ja, allt annat vore väl katastrofalt dåligt. Finns ingen anledning att tro att det inte skulle uppdateras för Windows 10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av L'ombra:

Ja, allt annat vore väl katastrofalt dåligt. Finns ingen anledning att tro att det inte skulle uppdateras för Windows 10.

Nåt som alla borde fatta, men som bör sägas ändå, är ju att det är BankIDs fel, inte Microsofts, isåfall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Insiders will get upgraded to the RTM version of the edition they have installed.

Vänta, så om man installerar Windows 10 Enterprise TP 10130 så får man RTM gratis? Vad betyder det i praktiken? Är den aktiverad? Får man uppdateringarna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Som jag skrev ovan. Enda beviset jag sett på på detta är några rader på Twitter. Några rader som slagits upp stort på många teknik-saiter.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanyaIV:

Vänta, så om man installerar Windows 10 Enterprise TP 10130 så får man RTM gratis? Vad betyder det i praktiken? Är den aktiverad? Får man uppdateringarna?

Ja du får RTM gratis. Huruvida det är aktiverat eller inte är en annan fråga, jag tippar dock på att den kommer vara aktiverad om du tidigare uppgraderat från en äkta licens av Windows 7 eller 8.1. Men det kan lika gärna vara så att alla testare får Windows 10 RTM gratis. Insiderprogrammet ska också fortsätta efter den 29'e juli så det helt enkelt vara så att du fortsätter att vara betatestare trots att Windows 10 är släppt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Härligt att höra och definitivt värt att prova.
Skulle dock vilja byta till en fräsh SSD men får göra det i samband med min eventuella uppgradering till Skylake. Då måste man ändå göra en ominstallation så varför inte göra det samtidigt.

Bara för att MS pushar ska man inte alltid lyssna , jag har testat ganska mycket nu och det fungerar väldigt bra , speciellt rollback funktionaliteten när något inget fungerar de har ju gjort om hela logiken bakom upgrades och verkligen jobbat på det. MEN har man skit innan så får man skit efter, eftersom upgraderingen tar med sig allt och då är det också inkluderat registret osv. Föredrar ALLTID clean install =P kan bero på att jag är skadad eftersom jag jobbar med detta också hehe...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja du får RTM gratis. Huruvida det är aktiverat eller inte är en annan fråga, jag tippar dock på att den kommer vara aktiverad om du tidigare uppgraderat från en äkta licens av Windows 7 eller 8.1. Men det kan lika gärna vara så att alla testare får Windows 10 RTM gratis. Insiderprogrammet ska också fortsätta efter den 29'e juli så det helt enkelt vara så att du fortsätter att vara betatestare trots att Windows 10 är släppt.

lite FYI bara , så kommer insider programet att forsätta och ingå i den ring som får updates efter Microsoft interna så ringarna ser ut såhär ungefär.

Microsoft IT > Microsoft "vanliga" > Windows Insider > Windows Home > Windows Pro > Sen här kommer det typ 4-6 olika ringer för Windows 10 Bussiness med upp till 4månader fördröjning för patchar. Något som är sagt också är att de som ingår i de senare ringarna får inte Spartan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Bara för att MS pushar ska man inte alltid lyssna , jag har testat ganska mycket nu och det fungerar väldigt bra , speciellt rollback funktionaliteten när något inget fungerar de har ju gjort om hela logiken bakom upgrades och verkligen jobbat på det. MEN har man skit innan så får man skit efter, eftersom upgraderingen tar med sig allt och då är det också inkluderat registret osv. Föredrar ALLTID clean install =P kan bero på att jag är skadad eftersom jag jobbar med detta också hehe...

Hehe eftersom du jobbar med detta så värdesätter jag ditt råd Min Win8.1 installation är blott några månader gammal så det borde vara okej Som sagt så lär jag köpa ny SSD framöver, min OS SSD har hängt med i några år nu så det börjar bli dags att byta ut den. Skulle uppgraderingen mot all förmodan inte gå som den skall så får jag köpa OS SSD tidigare och göra en ominstallation, inte konstigare än så .

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Hmm, hoppas man kan skriva in sin win 8 licens istället då jag installerade rent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hehe eftersom du jobbar med detta så värdesätter jag ditt råd Min Win8.1 installation är blott några månader gammal så det borde vara okej Som sagt så lär jag köpa ny SSD framöver, min OS SSD har hängt med i några år nu så det börjar bli dags att byta ut den. Skulle uppgraderingen mot all förmodan inte gå som den skall så får jag köpa OS SSD tidigare och göra en ominstallation, inte konstigare än så .

Det värsta som kan hända är att du tankar ner en ISO sen när de släpper det och kör en clean install

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det värsta som kan hända är att du tankar ner en ISO sen när de släpper det och kör en clean install

Det lär jag nog göra ändå Käckt att installera från USB när man väl har koll på hur man gör

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det lär jag nog göra ändå Käckt att installera från USB när man väl har koll på hur man gör

exait, bara använda RUFUS så är det foolproof... nästan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

exait, bara använda RUFUS så är det foolproof... nästan

Tänkte installera om från en ny ISO, men i brist på kunskap om hur man bootar från USB, så har det dröjt. Nu kanske jag ger det en chans i alla fall Tack!

Är detta officiella hemsidan?
https://rufus.akeo.ie/

Visa signatur

Keep on boppin´