Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ska börja med att säga att jag inte har utforska Win 10 direkt mycket.
Jag gillade också de delvis men om man tog bort alla appar blev bara en "död" yta till ingen nytta eller går det ändra?

Kan även ha missa detta men när jag tar fram startmenyn och ska söka efter tex program i datorn så envisas det med att söka på webben och inte bland program i datorn.

Kommer inte ihåg vilken build jag hade då men i den så försvann den döda ytan helt så att du fick en clean start meny som i Windows 7. Vet dock inte hur det är nu..

För mig så söker den efter program först, sen under program så letar den efter content på webben. Eller om den inte hittar nåt program med det du sökt på så söker den på webben, för mig iallafall.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk
Snusfri

Installerat W10 på en av laptoparna idag och det är verkligen trevligt, saknar dock valmöjlighet till fullskärms startmeny som i W8.1.

Det är dock riktigt snabbt och jag längtar verkligen efter fulla versionen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Installerat W10 på en av laptoparna idag och det är verkligen trevligt, saknar dock valmöjlighet till fullskärms startmeny som i W8.1.

Valmöjlighet till fullskärm på startmenyn finns...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Snusfri
Skrivet av strejf:

Valmöjlighet till fullskärm på startmenyn finns...

Skickades från m.sweclockers.com

Vart hittar man det då?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Avstängd

Är det fler som fått popupen som frågar om man vill boka sin kostnadsfria uppgradering till tian? Känns som om MS vill ha in siffror på hur många som kan tänka sig att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vart hittar man det då?

Ska finnas i inställningar för Startmenyn, vet ej i vilken build det kom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Är det fler som fått popupen som frågar om man vill boka sin kostnadsfria uppgradering till tian? Känns som om MS vill ha in siffror på hur många som kan tänka sig att uppgradera.

http://forumbilder.se/EBJ48/w10offer.PNG?width=150

Att de vill ha siffror på hur många som kan tänka sig uppgradera tror jag är en anledning. Den andra anledningen tror jag är att folk ska få notifiering både via mail och på datorn som kan uppdateras. Smart tycker jag, MS har nog en chans att kunna klara sitt mål på 1 miljard Windows 10 installationer.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Öppna "Notifications" (högra nedre hörnet...), välj "All settings" -> Personalization: Start behaviors.

Permalänk

Någon som vet vad man ska göra för att Windows update ska börja ladda ner 10130, den har slutat ladda ner vid 15%? omstart hjälper inte.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Jobbar den där killen på MS? hur kan man veta att han inte ljuger bara för att inte reta upp folket?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vart hittar man det då?

För mig finns det en liten 2-vägs-pil i övre högra hörnet av startmenyn.
Denna pil togglar mellan fullscreen och windowed startmeny. (Det går även att dra i kanten för att göra den större).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jobbar den där killen på MS? hur kan man veta att han inte ljuger bara för att inte reta upp folket?

Gabe Aul är en av de ansvariga för Windows 10 och den som brukar skriva i Windows-bloggen när en ny build har kommit ut, t ex http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2014/10/21/were-roll... .

Permalänk
Medlem

MOhahahha:D

Permalänk
Medlem

Efter att ha bokat mitt exemplar av Win 10 så orkade jag inte hålla mig. Verkar funka helt ok än så länge iaf, kul med något nytt ifrån Win7. Men en fråga som dök upp var vad som händer nu när den skarpa versionen släpps. Får jag ett mail och ska använda min gamla produktnyckel eller är det på något sätt länkat till e-post adressen?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Någon som vet om om man kommer kunna byta ut sin Windows 7/8 nyckel mot en Windows 10 nyckel för att göra en ren installation efter det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Någon som vet om om man kommer kunna byta ut sin Windows 7/8 nyckel mot en Windows 10 nyckel för att göra en ren installation efter det?

Inte helt hundra, men tror din "W7-nyckel" kommer fungera lika bra som en "W10-nyckel" under installationens gång.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Faulisto:

Du får inte en ny nyckel men du uppgraderar din licens så att den numera gäller tian istället, alltså kan du utan problem ta ner och installera en fräsch kopia av tian med din gamla W7-nyckel efter det att du har uppgraderat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rydisen:

Inte helt hundra, men tror din "W7-nyckel" kommer fungera lika bra som en "W10-nyckel" under installationens gång.

Vi får väl se, MS har ju sagt att det är gratis under första året för 7 användare men skulle nyckeln fungera rakt av är det ju gratis för alltid.
Å andra sidan är det kanske bara för att jäkta på att folk byter till 10an snabbt och de helt enkelt släpper det fritt för alltid för alla som har 7 eller senare för det vore ju så mycket enklare för alla och dessutom troligen lönsammare för MS om de nu vill sälja tjänster och ta % i sin "store"
Själv ser jag fram emot dockbara telefoner för att ersätta laptops, det är ju det som skulle kunna bli en verklig killer feature/anledning att välja win 10 framför Android om det fungerar bra och man inte blir inlåst hos MS, men de andra lär ju inte bara applådera det så Google och Apple lär ju kontra med nått snarlikt de också...

MS vill nog slå fort och då gäller det ju att få ut 10an så fort och brett de kan och skulle de göra det enkelt att installera det så har de vunnit mycket, för 8an var ju fruktansvärt jobbigt att ladda ner och installera när det gäller nyckelhanteringen och vilka versioner som gäller för vad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Efter att kört lite mer måste jag säga att jag ser fram emot skarpa versionen. Gillade 7an mycket men detta verkar minst lika trevligt.

Enda är väl lite små fix här och där med appar som crashar lite spontant samt att inte OSet lyder mig riktigt som jag vill. Eller så gör jag bara fel. Inte heller omöjligt

Hur som helst ska det bli kul med skarpa versionen!

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vi får väl se, MS har ju sagt att det är gratis under första året för 7 användare men skulle nyckeln fungera rakt av är det ju gratis för alltid.
Å andra sidan är det kanske bara för att jäkta på att folk byter till 10an snabbt och de helt enkelt släpper det fritt för alltid för alla som har 7 eller senare för det vore ju så mycket enklare för alla och dessutom troligen lönsammare för MS om de nu vill sälja tjänster och ta % i sin "store"
Själv ser jag fram emot dockbara telefoner för att ersätta laptops, det är ju det som skulle kunna bli en verklig killer feature/anledning att välja win 10 framför Android om det fungerar bra och man inte blir inlåst hos MS, men de andra lär ju inte bara applådera det så Google och Apple lär ju kontra med nått snarlikt de också...

MS vill nog slå fort och då gäller det ju att få ut 10an så fort och brett de kan och skulle de göra det enkelt att installera det så har de vunnit mycket, för 8an var ju fruktansvärt jobbigt att ladda ner och installera när det gäller nyckelhanteringen och vilka versioner som gäller för vad.

Tror MS menar att erbjudandet att uppgradera bara gäller ett år, sedan så får man köpa win10 även fast man har hittat en gammal win7 licens någonstans. De kommer ju garanterat inte att få din uppgraderade win7 nyckel att sluta fungera efter ett år.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Det jag absolut hatar med Windows 10 TP och kommande full version är att man inte kommer att kunna säga ifrån på uppdatering.

Edit: Oneone beskriver nedan hur man kan säga åt Windows att inte installera drivrutins uppdateringar, så glöm allt jag säger nedan.

Jag skrev i en annan tråd, tror det var tråd för en nyhet om Windows 10, om detta och använde som exempel att man inte kan välja att stanna kvar på äldre Grafikkorts drivrutiner om det skulle vara problem med de nya, efter några svar så fick jag väl tro att de aldrig skulle göra det... men.. Sitter nu på Windows 10 TP med äldre Nvidia drivrutiner för att de nyare kraschar min dator, Windows 10 TP Update vill absolut installera de nyare och vägrar att acceptera ett Nej vilket för mig betyder att Windows 10 vill förstöra sig själv och det finns inget jag kan göra för att stoppa det... Så Nej man kommer INTE kunna stanna kvar på äldre grafikkorts drivrutiner i Windows 10, har du problem med de nyare? "HAHAHAHA F**K YOU!" - Windows 10

(Möjligt att det finns något fulhack för att blockera göra detta men ingenting jag vet om)

Forced updates, recipe for disaster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Det jag absolut hatar med Windows 10 TP och kommande full version är att man inte kommer att kunna säga ifrån på uppdatering.

Jag skrev i en annan tråd, tror det var tråd för en nyhet om Windows 10, om detta och använde som exempel att man inte kan välja att stanna kvar på äldre Grafikkorts drivrutiner om det skulle vara problem med de nya, efter några svar så fick jag väl tro att de aldrig skulle göra det... men.. Sitter nu på Windows 10 TP med äldre Nvidia drivrutiner för att de nyare kraschar min dator, Windows 10 TP Update vill absolut installera de nyare och vägrar att acceptera ett Nej vilket för mig betyder att Windows 10 vill förstöra sig själv och det finns inget jag kan göra för att stoppa det... Så Nej man kommer INTE kunna stanna kvar på äldre grafikkorts drivrutiner i Windows 10, har du problem med de nyare? "HAHAHAHA F**K YOU!" - Windows 10

(Möjligt att det finns något fulhack för att blockera göra detta men ingenting jag vet om)

https://i.imgur.com/EHNcWf4.png

Säker på att man inte kan säga ifrån i den skarpa versionen? Har hört motsatsen, att det bara är i TP som det är så här...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

https://i.imgur.com/EHNcWf4.png

Det det där kommer gälla på Home vad jag vet ännu iaf.

Sen kan du ändra här i windows så tar inte win update hem några drivers.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Säker på att man inte kan säga ifrån i den skarpa versionen? Har hört motsatsen, att det bara är i TP som det är så här...

nej, det kommer att vara samma för Home , den den kommer att ingå i "fast ring" för windows update där de vill kötta ut allt nytt för att testa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

http://winaero.com/blog/features-removed-in-windows-10/

Citat:

Windows 10 Home users will no longer have a choice to reject updates. Windows 10 Pro and Windows 10 Enterprise users will have the ability to delay updates.

http://winaero.com/blog/windows-10-has-many-new-editions-and-...
http://www.zdnet.com/article/piecing-together-the-windows-as-...

Skrivet av Oneone:

Det det där kommer gälla på Home vad jag vet ännu iaf.

Sen kan du ändra här i windows så tar inte win update hem några drivers.

http://ladda-upp.se/files/2015/b151269.png

Tack så mycket, visste inte detta.

Skrivet av Oneone:

nej, det kommer att vara samma för Home , den den kommer att ingå i "fast ring" för windows update där de vill kötta ut allt nytt för att testa.

Vad jag kan hitta så är det: Home - Inget val; Pro - Skjuta upp men inte säga nej; Enterprise - Skjuta upp och säga nej(?) Fast detta är nog ett mindre problem nu när du visat att man kan stänga av drivrutins uppdateringar, Microsoft har ju i och för sig bevisat tidigare att de kan skicka ut vanliga uppdateringar som har sönder saker och som orsakar BSOD...

Håller mig dock fortfarande till att detta är det absolut värsta de ändrat med Windows 10, jag vill fan kunna bestämma vilka uppdateringar som skall installeras, och detta kan inte göras med Pro heller, där skall man bara kunna skjuta upp, men hur länge kan man skjuta upp då? Det verkar som bara Enterprise kan säga nej till uppdateringar, men det går ju inte att köpa för privatpersoner vad jag vet och även då så kostar det väl skjortan.

Permalänk
Medlem

Inga problem, kommer att ställa till problem tror jag om man inte kan väja bort drivers... Updates inte lika kritiskt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Står på Build 100074 (tror jag det stavas)men update hittar ingen nyare build,fast det är inställt att den ska hitta nyare builds..

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Står på Build 100074 (tror jag det stavas)men update hittar ingen nyare build,fast det är inställt att den ska hitta nyare builds..

Är Windows inställd på slow eller fast ring?

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att uppdatera mellan builds?

Nät omstart sker och den nya builden ska installeras avbryts installationen efter några % och Windows återställer den tidigare versionen.

Har gått runt problemet tillfälligt genom att manuellt installera om hela Windows 10 med ISO fil och USB. Kan det vara min RAID 0 som sätter käppar i hjulet eller?

Nuvarande version är 10074

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks